Spindelleder Geländewagen??

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

superapan
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: sön jan 24, 2016 13:21
Ort: Uppsala

Spindelleder Geländewagen??

Inlägg av superapan » tor sep 07, 2017 10:21

Hej gott folk!

Min W460 fick nedslag på besiktningen för glapp i spindelleder bägge sidor under, och vänster sida över. Har letat som en idiot efter spindelleder till bilen, men hittar precis ingenting. På Hedin bil finns inget i systemet eller på sprängskisser.

Kan det vara så att GW saknar spindelleder i konventionell mening, och det bara är Bilprovningens uttryck? Min bil står på annan ort och jag har inte kunnat titta eller fotografera.

Stort tack!
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Spindelleder Geländewagen??

Inlägg av hakan13 » tor sep 07, 2017 18:35

hej.
har tyvärr ingen koll på hur det ser ut på din bil!!
men har däremot konstaterat att bilprovningen inte kan våra bilar!!
fick nerslag på min första Land Rover... dom påstod att fjäderinfästningen var sönderrostad!!
men när jag började kolla så var det stötdämparinfästningen... fjäderinfästningen var hur bra som helst!!
så det kan mycket väl va så att bilprovningen är ute och seglar om dina spindel-leder!!
Håkan.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Spindelleder Geländewagen??

Inlägg av Mathias T » fre sep 08, 2017 18:11

Om det verkligen är spindellederna dom menar så är det två koniska rullager som schimsas till rätt förspänning
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

begert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons okt 29, 2014 8:53

Re: Spindelleder Geländewagen??

Inlägg av begert » fre jan 26, 2018 21:55

Spindeltappslager, jag har bytt på min, köp ett komplett set och byt de övre med. Jag borrade kanaler genom tapparna när jag bytte och monterade fettnipplar som släpper in fettet genom lagren när man pumpar in det.
Det är koniska rullager, glöm ej Köpa tätningar till swivlarna när du ändå är där och river samt kontrollera driknutsdamasker och köp några patroner hjullagerfett för swivlarna ska fyllas ca till hälften med det. Original är det grönt Mercedes, jag köpte "universal". Lycka till! ✊
300GD LWB 1981
OM605 turbo Baldurs ecu

Patsakornut
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 29, 2018 3:52
Kontakt:

Re: Spindelleder Geländewagen??

Inlägg av Patsakornut » mån jan 29, 2018 6:28

Ich mag es wirklich Ich möchte sehr viel wissen Es ist ein sehr gutes Leder.

Skriv svar