Aktuellt datum och tid: mån jul 16, 2018 16:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 23, 2017 16:29 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tis okt 31, 2017 16:35
Inlägg: 8
Hej alla!

Har en Land Rover Serie 2A som är ombyggd och har en V8 från en Range Rover 1975. I samband med ombyggnationen så sattes det dit direktinsprutning, men den strulade så när jag köpte bilen i somras så bad jag en verkstad att sätta dit en Holleyförgasare som jag själv ordnade. Efter det gick bilen bra, men för ca 2 veckor sen så började den plötsligt att hacka och hosta när jag belastade den och gasade på. Vid ett tillfälle blev jag stående och fick bogseras hem... :rodnar:
Väl hemma så startade bilen igen, hyfsat enkelt men dog efter en minut. Och så gör den nu - startar lätt, men dör efter ca en minut! Jag är nybörjare på motorer och erkänner min okunskap, men jag är ganska säker på att jag hittat felet, men vet inte varför det uppstår...

Tanken sitter under passagerarsätet, och efter bränsleslangen som går ut från tanken sitter ett bränslefilter. Efter detta sitter bränslepumpen. Därefter en slang fram mot förgasaren, och precis innan förgasaren sitter ett likadant filter till. Se bifogade bilder för bättre förklaring.

När bilen stått avstängd ett tag så är filtren nästan fulla med bensin, en del luft överst men inte mycket. När jag startar bilen så startar den ganska lätt och går bra i en kort stund, därefter så börjar den hosta och dör inom en minut. Då kan jag se att båda filtren är tomma på bensin! Det kommer alltså inte in någon bensin i förgasaren... När bilen dött och filtren är tomma så tar det ca 60 sekunder innan det sugits in ny bensin i filtren, så det verkar som att det är sug/vaccum i systemet efter att motorn dött. Men om jag tar slangen som ansluter till förgasaren och stoppar ner i en pet-flaska och vrider om nyckeln i några sekunder så kommer det rejält med bensin, ca 1 dl på 4-5 sekunder, så stopp i slangen är det inte!

För info så är stiften kollade, lite sotiga men ok (borstade av dem), bytta för ca 50 mil sen. Filtren är nya, har haft de av och blåst de rena. Tändspolen är bytt i dagarna. Bränslepumpen är bytt för ca 15 mil sen, och jag har haft den av idag och testat att köra den från en pet-flaska, och den skvätter iväg bra med bensin, ca 1 dl på 5 sekunder vid testet. Kopparröret som går ner i tanken har jag haft av och blåst rent. Slangen från bränslepumpen fram till förgasaren har jag blåst med tryckluft idag.

Tacksam för alla tips, och om någon kunnig i Ystadtrakten vill tjäna en flaska whisky så är jag hemma i jul/nyår! 8)

Tank, filter och bränslepump
Bild

Bränslepumpen
http://pixez.org/u/zLw1UOl

Filter vid förgasare
http://pixez.org/u/encF9ls


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 23, 2017 20:55 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 14, 2009 12:22
Inlägg: 287
Ort: Vingåker
Kolla om det är rost i tanken. Kan vara så att rostpartiklar sakta sugs upp i filtren för att till slut sätta igen dem. När motorn stannar sjunker de sakta tillbaka så ny bensin kommer igenom tills filtren fylls med rost igen. Hände mig med en bil. Åkte hemifrån och bilen stannade efter ca 400 meter. Alltid på samma ställe, under en kraftledning. Hittade inget fel, började fundera på om kraftledningen hade med saken att göra. 8)

_________________
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör dec 23, 2017 21:46 
Offline
Användare

Blev medlem: fre dec 08, 2017 18:25
Inlägg: 15
mata den från provisorisk tan och kolla att det funkar

kan ju vara så man får undertryck i tanken med


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön dec 24, 2017 11:08 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Inlägg: 331
Ort: Utanför Umeå
metalworm skrev:
mata den från provisorisk tan och kolla att det funkar

kan ju vara så man får undertryck i tanken med


Eller köra utan tanklocket, då blir det inte vacuum i tanken..

_________________
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35, Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia nu


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån dec 25, 2017 4:22 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 919
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Sitter det brytare och kondensator eller brytarlöst?
Det där är ett typiskt kondensator-symptom annars.
Eller att det blir undertryck i tanken och du inte får soppa.
Eller rostflaga som lägger sig vid sugröret i tanken och blockerar.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons dec 27, 2017 21:24 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tis okt 31, 2017 16:35
Inlägg: 8
Har av förklarliga skäl inte mekat något de sista dagarna, ska ut och fortsätta imorgon tänkte jag! Undertryck i tanken borde det inte vara, jag har provat att ha tanklocket av när jag felsökt.

Har införskaffat ny bränsleslang och nya filter (trots att de filter som redan sitter i är i princip nya), så planen imorgon är att dra en ny slang från en dunk till bensinpumpen, och sen från pumpen till förgasaren. Fick tips att kolla om det kunde vara så att det läckte in luft någonstans!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor dec 28, 2017 9:46 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2379
Ort: Fisketorp
Hade en Niva med rejält rostig tank.

Där satt ett litet filter nere i tanken (förfilter?) som var ganska tätt av diverse skit.

Hade även problemet att nålventilen (heter den så? den som stänger tillförseln av bensinen när förgasaren är full) hängde sig i stängt läge.
På grund av diverse skit.

Bilen startade, gick ett kort tag och dog sedan, väntade man en stund startade den igen.

Nu verkar du ju ha problemet att du inte får soppa till förgasaren, och kollat alla rören. men tycker det låter konstigt att det levererar bränsle när du har slangen av från förgasaren.

Prova köra motorn med en slang och tratt som du pystar i soppa och ser om den håller sig vid liv.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011