Challenge intresserade?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Challenge intresserade?

Inlägg av BorkJonas » tor feb 16, 2006 18:44

Hej!

Jag kan varmt rekomendera tävlingsformen challenge!! Det är riktigt kul. Nytt för i år är att det kommer att köras i två klasser. En sport klass och en Extreme klass (själv kommer jag att tävla i Extrem). Sport klassen kommer att var lite snällare och extrem lite elakare... :P Ja ungefär så... :D Undrar ni något så är ni hjärtligt välkomna att höra av er med era frågor! Lovar inte att jag kan svara på allt, men kanske på mycket! :wink:

Mvh//
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor feb 16, 2006 22:11

jag kan säga att ( men det har du redan räknat ut)
att jag är sugen så det skriker på det att prova challenge,

men mina planer går inte i lås alls bilen jag tänkte att bygga skiter sig ordentligt då det inte var möjligt att ens bes som amatörombyggt fordon och där tröttnade jag på den ideen,
Enda lösningen är om min syrra går med på att använda hennes bil (original suzuki sj410 med stenkrypare)
8274 vinch har jag en liggandes 12v
tror det kan funka men kruxet är ju att den är/blir a-traktor reggad......
känns inte lämpligt igentligen.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tor feb 16, 2006 22:16

Jag och Christer var lite sugna på att testa challenge ett tag, men det blev trial istället. Men jag måste medge att det som lockar med challenge är att det verkar vara kul typer som är aktiva. Dock saknar jag winch, men en winch på LJ80:n kanske hade varit kul :? Men jag ska iaf försöka besöka ett challenge och titta någon gång

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tor feb 16, 2006 23:06

Dom skulle skaffa en klass för bilar som inte är bes.
Tror det är många som är sugna på challange men som har en bil som inte är\går att bes\regga pga olika orsaker :o

Jag har oxå problemet att det inte går att regga som något. Så därav kan jag inte köra challange :cry:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

sugga
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
Ort: Långtutiskogen, Småland
Kontakt:

Inlägg av sugga » fre feb 17, 2006 10:02

Problemet med obes bilar är att det åtminstone på våra tävlingar i Växjö måste ske på allmän väg.
Bes kravet stoppar extrembyggen som challenge kanske inte ska rikta sig till. Ideen med Challenge är väl fortfarande att man ska kunna ta "den vanliga bilen" och ställa upp. (det kommer att bli lättare med de nya klasserna Sport och Extreme) :)
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » fre feb 17, 2006 10:35

yoggi skrev:Jag och Christer var lite sugna på att testa challenge ett tag, men det blev trial istället. Men jag måste medge att det som lockar med challenge är att det verkar vara kul typer som är aktiva. Dock saknar jag winch, men en winch på LJ80:n kanske hade varit kul :? Men jag ska iaf försöka besöka ett challenge och titta någon gång
Absolut en god idé!! Det hade klart varit den coolaste Challengebilen!!! Klart ni skall prova på!! 22:a April är det tävling i Växjö...prova på eller åtmoinstone kom och titta!

Mvh//
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » fre feb 17, 2006 10:39

sugga skrev:Problemet med obes bilar är att det åtminstone på våra tävlingar i Växjö måste ske på allmän väg.
Bes kravet stoppar extrembyggen som challenge kanske inte ska rikta sig till. Ideen med Challenge är väl fortfarande att man ska kunna ta "den vanliga bilen" och ställa upp. (det kommer att bli lättare med de nya klasserna Sport och Extreme) :)
Bra resonerat! En Challengebil behöver på intet sätt vara ett extrembygge! Det bhöver iofs inte vara en Fiat Panda 4x4 heller, men en moderat förändrad Toyota Landcruiser funkar fin fint (hoppas jag för det skall jag köra)!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » fre feb 17, 2006 10:42

TMT skrev:jag kan säga att ( men det har du redan räknat ut)
att jag är sugen så det skriker på det att prova challenge,

men mina planer går inte i lås alls bilen jag tänkte att bygga skiter sig ordentligt då det inte var möjligt att ens bes som amatörombyggt fordon och där tröttnade jag på den ideen,
Enda lösningen är om min syrra går med på att använda hennes bil (original suzuki sj410 med stenkrypare)
8274 vinch har jag en liggandes 12v
tror det kan funka men kruxet är ju att den är/blir a-traktor reggad......
känns inte lämpligt igentligen.
Det skulle funka Tobbe....kanske går lite långsamt på vägen dock... :lol:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » fre feb 17, 2006 10:45

Jag anser att man kan nästan komms lika långt med en Saab V4 som vissa andra ibland....

Har man en bra winch, generator och bra samspel mellan codriver och förare så kommer man hur långt som helst - visst kanske Saab V4 var lite väl dåligt exempel men man behöver inte ha en extrem bil iaf.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » fre feb 17, 2006 11:01

Åsa-Nisse skrev:Jag anser att man kan nästan komms lika långt med en Saab V4 som vissa andra ibland....

Har man en bra winch, generator och bra samspel mellan codriver och förare så kommer man hur långt som helst - visst kanske Saab V4 var lite väl dåligt exempel men man behöver inte ha en extrem bil iaf.
Exakt det jag menar!! Lite skillnad mot Formula Offroad! :shock:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre feb 17, 2006 17:41

BorkJonas skrev:
TMT skrev:jag kan säga att ( men det har du redan räknat ut)
att jag är sugen så det skriker på det att prova challenge,

men mina planer går inte i lås alls bilen jag tänkte att bygga skiter sig ordentligt då det inte var möjligt att ens bes som amatörombyggt fordon och där tröttnade jag på den ideen,
Enda lösningen är om min syrra går med på att använda hennes bil (original suzuki sj410 med stenkrypare)
8274 vinch har jag en liggandes 12v
tror det kan funka men kruxet är ju att den är/blir a-traktor reggad......
känns inte lämpligt igentligen.
Det skulle funka Tobbe....kanske går lite långsamt på vägen dock... :lol:

ja ryckspärr annars åker jag inte i bilen..... går ju fan fortare att vincha annars.

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » tis feb 28, 2006 21:20

Hej Jonas!

Kan du utveckla lite mer exakt vad som skiljer mellan sport och extremklasserna? Håller ju själv på o bygger o det vore skoj att veta lite mera... är lite sugen att testa en tävling framöver bara jag blir klar nån gång :)
Thomas i Värsta

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons mar 01, 2006 12:42

Hej Thomas,

vad det gäller regelmentet för bilen så skiljer det ingenting. Det som skiljer är hur slingorna skall läggas. Sport klassen skall ha lite enklare (snällare) "special prov" eller slingor, medans Extrem skall ha det lite besvärligare.

Valet är ju enkelt.....varför gör det enkelt för sig här i livet?? :lol:

Vad är det du håller på att bygga på nu? :?:

Klart du skall prova....det är fantastiskt kul och inte alls lika besvärligt, avancerat, svårt som en del vill framhäva!

Mvh//
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » ons mar 01, 2006 15:05

Okej Jonas, det jag undrade var ju om bilarna klassade in i ena eller andra klassen beroende på grad av modifiering, men det är alltså upp till var o en vilken klass man väljer?

Jo sålde Vitaran häromveckan, (det var ett OTROLIGT drag efter den!!!) bygger på en lång samurai nu, rostlagar kaross o ska fibbla dit en extra vx-låda på chassit samtidigt :oops: fick fatt i en 8274 som ligger o väntar i garaget oxå :D får väl se när alltihop sitter ihop igen! :lol:
Thomas i Värsta

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tor mar 02, 2006 10:59

Thomas i Värsta skrev:Okej Jonas, det jag undrade var ju om bilarna klassade in i ena eller andra klassen beroende på grad av modifiering, men det är alltså upp till var o en vilken klass man väljer?

Jo sålde Vitaran häromveckan, (det var ett OTROLIGT drag efter den!!!) bygger på en lång samurai nu, rostlagar kaross o ska fibbla dit en extra vx-låda på chassit samtidigt :oops: fick fatt i en 8274 som ligger o väntar i garaget oxå :D får väl se när alltihop sitter ihop igen! :lol:
Det låter bra! Du har ju ända till 22 April på dig....så det är gott om tid! Ut i garaget och jobba med dig!

Mvh//
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar