SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av Marcus A » lör mar 22, 2014 12:28

Har jag fått numret jag efterfrågade :)??

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av Ninetoes » lör mar 22, 2014 21:23

Är jag helt bombad nu men jag fattar inte, har det någon betydelse vilket startnummer man har (1-5 eller 31-35 osv) eller är det mest prestige det handlar om? :?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av Danne » lör mar 22, 2014 22:09

Spelar nog ingen roll men har alla samma hela säsongen så är det lättare att hålla ordning och redan tror jag :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av mudmike » sön mar 23, 2014 18:20

Anmälda lag såhär långt...

Loose Nuts
Bunny Rover
Dala Offroad
RW White Bug
RW Red Bug
Green
BeerMonkeys
TLC
Bröt
Quagmudders

:jump: :jump:


Fylls gärna på med mer team....
Be Smart Drive Safe Stay Legal

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av mudmike » sön mar 23, 2014 18:23

Ninetoes skrev:Är jag helt bombad nu men jag fattar inte, har det någon betydelse vilket startnummer man har (1-5 eller 31-35 osv) eller är det mest prestige det handlar om? :?
Njaeeee En ren prestigesak för de som placerade sig bra 2013.
seså anmäl dig nu.... :tumbup: :tumbup:

@Danne . Du har så rätt. :tumbup:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av Ninetoes » sön mar 23, 2014 18:43

mudmike skrev:
Ninetoes skrev:Är jag helt bombad nu men jag fattar inte, har det någon betydelse vilket startnummer man har (1-5 eller 31-35 osv) eller är det mest prestige det handlar om? :?
Njaeeee En ren prestigesak för de som placerade sig bra 2013.
seså anmäl dig nu.... :tumbup: :tumbup:
Jaja! Jag ska bara försöka förstå mig på detär med licens och vagnsbok först... :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av kenny_69 » sön mar 23, 2014 19:45

Har inte sett tråden innan, Team KG-KG har betalat in och anmält i dag..

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av Olof » sön mar 23, 2014 22:04

Ninetoes skrev:
Jaja! Jag ska bara försöka förstå mig på detär med licens och vagnsbok först... :tumbup:
Jag vet ju inte om Åland har något motorsportförbund, Finland verkar ju inte vara så noga med sånt. Tror bästa lösningen för dig är att kolla reglerna lite, åka till BMK i god tid innan tävling och skaffa vagnbok och engångslicens där. Men försök ha lite koll på bilen, det kan bli stressigt om den inte klarar vagnboksbesiktningen, men det hinner vi prata om, vi lär ses innan. Och en grej till, man får bara EN engångslicens per år. Det kan ju dyka upp fler tillställningar och då måste du ansöka om riktig licens i god tid innan, för den skrivs inte ut på plats.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av BorkJonas » mån mar 24, 2014 12:08

Lite om PR-licens, vilket är det du skall lösa om du skall vara med och köra.
Hämtat från SBF:s gemensamma regler som man kan hitta här: http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... r_2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"Prova På-licens.
Licensen köps i förväg via Bilsport Online, eller på plats hos arrangören. Efter genomfört onlineköp, skrivs intyg ut som ska visas upp för arrangören.
Det är inte tillåtet att delta i tävling med denna licens (* se undantag nedan). Är deltagaren inte medlem i en SBF-ansluten klubb, gäller licensen även för tillfälligt medlemskap hos arrangerande klubb. Det tillfälliga medlemskapet upphör att gälla efter att aktuellt arrangemang är avslutat och alla eventuella protest-, överklagande- eller preskriptionstider har gått ut.
Före tävling skall en obligatorisk teori- och säkerhetsgenomgång på minst 15 minuter genomföras på plats. Då Prova På-licenser har tillhandahållits av klubb skall deltagarlista fyllas i på http://www.sbf.se" onclick="window.open(this.href);return false;, (Ladda Hem – Blanketter – Rapport: Prova-På-licenser), efter att aktuellt arrangemang är avslutat skall denna lista mailas in till SBF.
Licensen kan även nyttjas av utövare från EU och länder som FIA jämställer med EU-länder."


Så här står det i Challenge reglementet som du hittar här: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_Tavl ... e-2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"Förare i Challenge + Co-pilot i Challenge
Förare av fordonet ska ha giltig Offroadlicens, Engångs eller PR licens. Medåkande ska ha giltig Off-roadlicens, Engångs eller PR licens. PR-licens kan lösas för ett tillfälle per kalenderår. Engångs licens kan lösas vid flera tävlingar per kalenderår."


Personligen tycker jag att det känns fel och skall kolla upp detta....
Det borde vara att man kan lösa ut ENgångslicens en gång om året och PR-licens flera gånger om (eller möjligen en gång även där...). För att lösa en Engångslicens måste du ha en riktig licens som är vilande i botten. Men men så står det i reglerna och reglerna gäller....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av Olof » mån mar 24, 2014 19:23

BorkJonas skrev: Personligen tycker jag att det känns fel och skall kolla upp detta....
Det borde vara att man kan lösa ut ENgångslicens en gång om året och PR-licens flera gånger om (eller möjligen en gång även där...). För att lösa en Engångslicens måste du ha en riktig licens som är vilande i botten. Men men så står det i reglerna och reglerna gäller....
Jag tycker att det är en intressant fråga! Det kommer troligen vara, förutom challengecupen, några "prova-på"-tävlingar under året och även om man från början bara avser att vara med på en tävling, så får man ju blodad tand osv... Om nästa intressanta tävling går bara tre veckor senare, blir det bråttom att fixa licens, dessutom ska man betala 900 kronor i licenskostnad för kanske bara en tävling. Detta handlar ju dels om nyrekrytering i startfältet, men det är också en arrangörsgrej; Är man inte säker på att få deltagare till en tävling, så är det ju lättare om man dels kan locka förstagångare och dels hålla kostnaden nere för deltagarna.

Edit: Jag läser ju som en kratta, det står ju att engångslicens kan sökas flera gånger om året om man har en vilande licens. Å andra sidan tror jag inte att så många har det.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av calle-fas » mån mar 24, 2014 19:29

Engångslicens är för de som har en riktig, men vilande, licens. PR-licens är för de som inte har sen tidigare.
Därför kan du lösa engångslicens flera gånger, även om det blir ekonomiskt dåligt.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av Ninetoes » mån mar 24, 2014 20:00

Lite konstigt tycker jag det är att en PR-licens bara kan lösas ut en gång per kalenderår och att det samtidigt PR-licens som gäller för utländska team. Betyder det att utländska team bara får göra ett kort gästspel på en deltävling i cupen eller är utländska licenser godkända? (Jag känner mig helt lost på det här men jag får försvara mig med att på Åland (och i Finland) har vi inte ens nån terrängkörningslag..


Hursomhelst. För att sporra mig själv att ta tag i detta med så har jag precis skickat in anmälan för Team Skottkärra! :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av lam84 » mån mar 24, 2014 20:38

är inte svenska bilsportsförbundet med FIA? så det borde funka med licens över gränsen med polaren kör ju dragracing i Finland tyskland england norge har aldrig hört att han måste lösa licens i varje land
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av AndersW » mån mar 24, 2014 21:39

Från: licens [mailto:licens@sbf.se]
Skickat: den 20 november 2013 13:37
Till: Anders Wiberg
Ämne: SV: Sweden Offroad Challenge

Hej

Här kommer efter lång väntan ett svar på dina frågor.
En dansk kan aldrig få en svensk licens.

Nya regler från FIA säger att man måste vara bosatt i Sverige för att inneha en svensk licens.

Undantagna är folkrace på Åland då folkrace inte lyder under FIA.

Däremot kan en dansk inneha en dansk nationell licens och tävla med den i Sverige.


Med vänliga hälsningar från Elisabeth Synstad
__________________________________________________
Licensavdelningen
Svenska Bilsportförbundet
Box 705, 191 27 Sollentuna
Tel: 08-626 33 00 , Fax: 08-626 33 22
Från: Anders Wiberg [mailto:anders.wiberg@consat.se]
Skickat: den 28 oktober 2013 19:37
Till: licens
Ämne: VB: Sweden Offroad Challenge

Hej SBF.

Frågan nedan kommer från ett danskt team, som vill tävla i sverige.
Vad gäller med avseende på licens? Kan de ta en svensk licens, eller finns en dansk motsvarighet?

Tack på förhand
/Anders Wiberg
Se det jag klippte in ovan, det rör visserligen en Dansk person som ville tävla i Svenska challenge. Så om du har en åländs nationell licens så borde du få tävla med den.
Kontakta annars SBF på licens@sbf.se så kan dom hjälpa dig.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: SwedenOffroadChallengecup 2014 Startnummer

Inlägg av Ninetoes » mån mar 24, 2014 21:52

Bra Anders, det var klargörande. :tumbup: Det blir alltså PR-licens eller att skaffa en finsk licens för mig.

Mange takk! :mrgreen:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Skriv svar