regler i challenge

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: regler i challenge

Inlägg av christian.p » ons feb 05, 2014 12:44

peterand skrev:Efter att med stort intresse följt tråden vill jag göra följande tillägg

3. Att en ev kostnad för reg/SFRO skulle vara ett problem känns lite tramsigt om man ställer de tusenlapparna i relation vad bil och säsongsbudget uppgår till. Det är dessutom en engångskostnad som man garanterat har åter vid ev försäljning.


Ett sätt att hantera detta på sikt skulle kunna vara att man är hård på just däcksdimensionen då man därigenom automatiskt reglerar allt annat av intresse, dvs att man ska tävla med den dimension som står i regbeviset, kanske +/- nån % för att möjliggöra byte av fabrikat etc. Just däcksdimensionen är i vårt fall lite "summan av alla ombyggnader" och det som betyder mest. Desto större däck desto närmre SFRO, typ.

Oftast byggs bilen för en viss storlek och få team har många olika uppsättningar däck. Säg att man tillåter +/- 1" på höjden och +/- 2" på bredden, det motsvarar väl ungefär de avvikelser som SBP formellt godkänner (om vi pratar däck runt 35"). Har man byggt bilen för 33or och vill gå till 37or och bytar axlar och allt så är det väl rätt skäligt att avkräva en regbesiktning för detta.

Som sagts innan, vinch och bur skrivs inte självklart in längre så det känns lite hårt att kräva att detta ska stå i papperna men just däckstorleken fångar upp det mesta som spelar roll.

Dessutom är det enkelt och lättkontrollerat.

Så, summerat. Bilen ska vara bes, skattad, försäkrat samt tävla med den däcksdimension som framgår av regbeviset samt i övrigt uppfylla det tekniska regelementet.


Då löser man även problemet med besiktningsbefriade och 2-års- fordon.

EDIT: Stavfel

Håller med till 100% :tumbup:
Suzuki sj413

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: regler i challenge

Inlägg av jenik » ons feb 05, 2014 13:10

Jag är också enig med ovan skribent, inte bara för att jag är C/O-driver i det team som vi bildat utan mest för det man uppnår.
Främst verkar det enkelt att följa och kontrollera.
För det andra, väldigt lika för alla.
Samma regler fast med begränsningar som idag för klass 2 kan ju också vara rimligt.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: regler i challenge

Inlägg av mudmike » ons feb 05, 2014 15:48

Det är skitbra att det kommer fram massa tankar o förslag/ideer här.
Förhoppningsvis kan man göra nåt bra av det till 2015 och få ihop ett regelverk som känns bra för merparten. Bra för alla tror jag är en utopi.

Tekniska för 2014 är som det är. Där kommer man inte längre nu.

MEN


Jag vill ha åsikter, synpunkter osv på CUPREGLEMENTET.
Det kan vi fortfarande ändra lite i om det är nåt superknas!
Be Smart Drive Safe Stay Legal

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: regler i challenge

Inlägg av jenik » ons feb 05, 2014 17:27

Är ganska säker på att Peters förslag gäller inför 2015, främst med anledning av tidsaspekten men även vår egen möjligheten till att tävla 2014.
En möjlighet som dels påverkas av vår egen tillgängliga tid men även avståndet till merparten av 2014-års tävlingar. Men, ta nu inte detta som gnäll utan jag är fantastiskt tacksam att det finns klubbar som lägger ner tid och energi på att arrangera tävlingar. Det är bara att gratulera dem som bor lite längre norrut.

Kan du ta med dig förslaget till 2015 års diskussion eller ska Peter maila det till Anders W?

Nåja, cupreglementet?

Jämnt och rättvist kan vara två "enkla" guidande ord. Men jämnt menar jag små marginaler i poängfördelningen så att mycket kan hända. Rättvist, lika för alla i form av olika typer av arrangemang som gynnar alla bilar och förare lika mycket eller lite. Vid en tävling kanske det är fördel med en stor, stark, hög bil och vid nästa en lite mindre, smidigare sak.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: regler i challenge

Inlägg av Olof » ons feb 05, 2014 17:40

mudmike skrev: Tekniska för 2014 är som det är. Där kommer man inte längre nu.
Jodå, man kan offentligt klargöra vad reglerna innebär. Raden "Bilen behöver inte besiktas i sitt tävlingsutförande" lämnar ju lite åt fantasin. Kan man byta blinkers efter bilprovningen? Eller hela drivlinan? Ett muntligt tillägg räcker, inget behöver förankras i SBF.

Det är ju hopplöst att komma med ideer för 2015 års tekniska om man inte får veta vad årets regler innebär förrän i oktober. Tyck nu inte jag är trist som ältar detta, men frågan kommer dyka upp så himla många gånger under året, så det är lika bra att ta det nu.

Mina ideer till cupreglementet har du nog redan sett, annars kommer dom från Marcus viken dag som helst :-)
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: regler i challenge

Inlägg av Marcus » ons feb 05, 2014 20:03

Olof skrev: Mina ideer till cupreglementet har du nog redan sett, annars kommer dom från Marcus viken dag som helst :-)
Japp han har redan sett dem och även börjat skissa på hur vi skall ändra detta, bra input på rätt ställe från Olof!! :tumbup:

Vi kommer nog inom kort att lägga ut det uppdaterade cupreglementet.

För er andra som kanske undrar, Olofs kommentarer rör vilotiden och hur man skall hantera flera co-piloter/förare. Små finsjusteringar som ger ett bättre cupreglemente.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: regler i challenge

Inlägg av Marcus » ons feb 05, 2014 20:30

Först: Jag är inte med i SBFs utskott och skriver reglerna, jag har mycket åsikter och låter dessa bli hörda, men det är allt, bara så alla är med på det, jag pratar för mig själv! Jag har fått förmånen att ge min input till Anders (vilket ni alla fick) vilket jag även har gjort.
Cupreglerna däremot har jag varit med och tagit fram nu för 2014.

Jag är ju, och har varit hela tiden, för ett enkelt teknisktreglemente och tycker att det som ligger nu är väldigt nära nått som funkar för mig. Allt går att förbättra, misstolka mig inte där.

I grund och botten så baserar jag detta på att min önskan är att den stora massan kan vara med och köra, alltså kanske startfält på en 30 bilar i varje klass. Detta ger bra budget för klubbar att vilja ordna tävlingar, och roliga, spännande tävlingar för utövare och publik. Detta genom att man i stort kan ta vilken träffbil som helst göra hyffsat små ändringar gällande just säkerheten, främst då bågen, och sen komma och tävla, köra.

Jag skall ärligt säga att vinna är inte allt för mig, jag var evigt trött på träffkörning när jag börja för 4 år sedan att köra och vill inte tillbaka till det igen.
Skitsnack säger ni kanske då, varför vann du då cupen 2013, en del tycker kanske att jag fuska till mig segern då min bil inte är regad i pappren med vinchen, att jag har bytt bladfjäder fram mot spiraler osv men det lämnar jag där hän nu, för det är ärligt så att jag förlorar hellre mot en bil som kanske är väl mycket ombyggd än inte få chansen att köra alls om vi inte lyckas hitta ett reglemente som ger låg tröskel att börja köra. Vi har ingen långsiktigt challenge i sverige med startfält på runt 15-20 bilar, tror jag, ingen ekonomi i det för klubbar och ingen som vill engagera sig och fixa tävlingar. Att förare fixar tävlingar för förare funkar kortsiktigt, men vill vi ha en långsiktighet och kanske en 8-10 tävlingar om året så är det fler förare och mer pengaklirr i kassan till klubbarna som är vägen att gå, tror jag.

Det kommer alltid att finnas förare som är villiga att satsa en större summa pengar på sin bil, för att vinna kanske, eller troligen mer för att ha skitkul.
Jag själv bygger ny racer men en budget som jag tror de flesta i dag tycker är fullkomligt idiotiskt, men jag ser det långsiktigt och tycker det är så attans kul att bygga och greja så för mig är det värt det. Även ev starter ute i Europa lockar mig om jag får en bil som funkar som jag vill. Jag vet om minst tre bilar i min absoluta närhet som byggs på en högre nivå med.
Alla dessa bilar kommer att regas om amatörbygg, ombyggtfordon, så även mitt, med alla "extra" prylar inskrivna i pappren.
Om vinna vore allt för mig så skulle ju jag vurma för att det var krav på att alla ändringar fanns med regade i pappren, inga ändringar tillåts alls från detta. Men hur många bilar får vi i klass 1 då, och värst i klass 2? Jag tror på väldigt få tyvärr, i alla fall långsiktigt. OCH DET vill jag ABSOLUT inte.
Då kör jag hellre orättvist och får slåss om vinsterna med bilar som kan avvika mer från min regeltolkning.
Jag tycker inte att man skall behöva bygga en "challengebil" för att tävla, man skall kunna ta sin träffbil och komma och vara med och leka. Vinna är inte allt, jämt (nu svor jag väl i kyrkan)

Vi vann cupen i en modest modifierad suzuki 413 som ihop med vinchen har kostat mig ungf 60 000 att få ihop, köpte en bil hyffsat klar, byggde säkerhet och körde, det gick sönder, byggde om, körde sönder igen, byggde om, körde sönder igen, 2013 hade vi ett massiv ras på varje tävling, men i kombination med en sjuhelvetes driven co-pilot Roger/Jens och en hel del tur så vann vi två tävlingar, blev två i två, och åtta i en vilket gav en hyffsad cupseger. Oki, jag har en sjuhelvetes vinch, inget snack om det och den gör underverk i tävlingarna, till 2014 kommer jag men ännu värre vinch, men det behövs inte allt det för att ha kul!
Detta tycker jag är tillräckligt mått på att man inte bygger sig till en vinst, bilen är inte ens 50% av insatsen för en vinst i Challenge.
Det krävs så mycket mer än just mest modifierad bil för att orka byta en drivaxel i geggan efter att ha kört bil konstant i 8 timmar och klockan är 04:53 på natten, 5 grader och spöregn, inte en bil syns eller hörs, ännu mindre publik...

Jag tycker att allas röster skall bli hörda i detta, men jag hoppas att de som vill ändra, tycker att det är fel försöker hitta lite tid och hjälpa Anders W och utskottet med förslag till regler som går att få rättvisa, går att följa, ge vagnbok efter och som samtidigt ger en låg tröskel för att börja köra.

Oj vad långt det blev! Jag vill inte att någon skall känna sig påhoppas, felbehandlad, särbehandlad osv när det eg handlar bara om att vi skall leka ihop under viss ordning i skogen.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: regler i challenge

Inlägg av mudmike » ons feb 05, 2014 21:17

Marcus skrev:
Olof skrev: Mina ideer till cupreglementet har du nog redan sett, annars kommer dom från Marcus viken dag som helst :-)
Japp han har redan sett dem och även börjat skissa på hur vi skall ändra detta, bra input på rätt ställe från Olof!! :tumbup:

Vi kommer nog inom kort att lägga ut det uppdaterade cupreglementet.

För er andra som kanske undrar, Olofs kommentarer rör vilotiden och hur man skall hantera flera co-piloter/förare. Små finsjusteringar som ger ett bättre cupreglemente.

Jupp har fått ta del av dom Olof. Mkt vaket av dig. :tumbup:
Jag redigerar för fullt med glada tillrop från di andre men jag vill ha ännu mer synpunkter på cupreglementet. det måste ju finnas fler än Olof som läser o tycker liksom.
Finns det fler fallgropar eller otydligheter? Vad vill ni gott folk?
Be Smart Drive Safe Stay Legal

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: regler i challenge

Inlägg av mudmike » mån feb 24, 2014 20:45

Nu är tekniska och tävlingsreglerna oficiella from 19/2. Finns på sbf.se/offroad
Be Smart Drive Safe Stay Legal

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: regler i challenge

Inlägg av calle-fas » tis feb 25, 2014 14:06

:tumbup:

Vad härliga ni är!
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: regler i challenge

Inlägg av Danne » tis feb 25, 2014 17:59

X2 :woot:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar