Vad tycker DU om 2 klasser

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vill du ha två klasser 2014

Omröstningen slutade lör nov 30, 2013 13:50

Ja och oförändrad klassindelning
4
12%
Ja fast med vissa förändringar mellan klass 1 & 2
26
79%
Nej Det är onödigt
3
9%
 
Antal röster: 33

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » fre nov 08, 2013 13:50

Cupen 2013 har gått in i historien. Nytt år och en ny cup närmar sig så tänkte väcka liv i debatten angående 2 klasser.

Riktar frågan till de som har kört 2013 hur det upplevdes men framförallt till de som ska/kommer köra tävlingar 2014

1 - Är du nöjd med dagens koncept?
2 - Vill du förändra nåt i klassindelningen?
3 - Vill du bara ha en klass?

Motivera gärna hur du tänker.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Ninetoes » fre nov 08, 2013 17:19

Kortfattat, hur har klasserna varit indelade under 2013?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » fre nov 08, 2013 17:26

Det har varit ett provår med 2 klasser så tekniskt är det ingen skillnad alls på klasserna idag. Samma förutsättningar samma bana dock ligger prestigen och "tävlingshedern att vinna cupen" i klass ett. Där åker The Big Boyz liksom.
Klass två är mer ämnad som en provapå/instegsklass
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Ninetoes » fre nov 08, 2013 17:41

Aha. Jag har haft lite funderingar på att köra nån tävling nästa år. Bilen är en standardbetonad Sukkijukki, axelvänd, 31" osv. Inget jag förväntar mig vara en vinnarbil på något sätt utan en eventuell medverkan hade bara varit för att det verkar vara så förbannat kul!

Men två klasser är väl inte så dumt, om inte annat så lockar det väl nybörjare att få lalla på lite i en börja-på-klass utan att man behöver känna sig helt borta. En indelning hade väl kanske varit att gå på däckstorleken. Eller kanske snarare vad man har för winch. Det lär nog aldrig bli aktuellt med några gigglepins för mig...

Det handlar väl om vad arrangörerna orkar med också antar jag.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Andreas B
Rutinerad
Inlägg: 433
Blev medlem: ons nov 14, 2007 9:13
Ort: Borås

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Andreas B » fre nov 08, 2013 19:30

Hej kan tycka att klass 1 skal vara utan begränsningar vinsch med dubbel motor portalaxlar fri däckstorlek mm.
Klass 2 max 35"däck raka axlar enkel motor på vinsch samma bana som klass 1 och möjlighet till att vinna totala cupen .mvh Andreas
Suzuki 416 Challengeräser!

HOGI
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis aug 10, 2010 20:43
Ort: Kvicksund

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av HOGI » fre nov 08, 2013 20:52

Gärna två klasser för mig som arrangerar. Men på samma bana och prov.
Proven är alltid frivilliga och spåret bör vara framkomligt med vanlig winch.
Minns att Lennie skrev i en annan tråd att max 35" och "standardwinch" som maxgräns i prova på klassen.
Jag tycker att hela ideen med en instegsklass ska vara att våga prova.
Det ska inte bli två parallela kupper.

Välkomna till Gröndal! Vi satsar järnet på en tredje deltävling i början av maj 2014
- om vi få förtroendet att lägga den då!? :tumbup:
Har lagt ner hobbyn tills vidare!

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av optodsl » fre nov 08, 2013 21:10

Kunde inte rösta.....

För mig kvittar det om det är två klasser eller inte.
Målet för mig är att komma ut och köra och ha kul (vet inte när bilen blir körbar) och då spelar det inte nån roll om det är en eller två klasser
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Mathias T » fre nov 08, 2013 21:58

på tiden när det begav sig så var det ju faktiskt 2 klasser men ett av problemen var att det var så få tävlanden att det ibland gick att komma på prispallen utan att ens ha fullföljt tävlingen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

kex
Hemmastadd
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 29, 2008 1:03

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av kex » fre nov 08, 2013 23:13

Max 35 tum i båda klasser håller ner kostnaden så folket har råd att köra
lägere klassen max inline winch och inline axlar

Begränsar man kraven blir det mer en folksport än om det är fritt

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av optodsl » fre nov 08, 2013 23:25

kex skrev:Max 35 tum i båda klasser håller ner kostnaden så folket har råd att köra
lägere klassen max inline winch och inline axlar

Begränsar man kraven blir det mer en folksport än om det är fritt

Däcken kostar ju en spottstyver jämfört med en del winchar
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

steedv
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:30
Ort: Säter

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av steedv » lör nov 09, 2013 7:39

Andreas B skrev:Hej kan tycka att klass 1 skal vara utan begränsningar vinsch med dubbel motor portalaxlar fri däckstorlek mm.
Klass 2 max 35"däck raka axlar enkel motor på vinsch samma bana som klass 1 och möjlighet till att vinna totala cupen .mvh Andreas
kanon bra ide , denna håller jag med om , enklare kan det inte bli :jump: :tumbup: :woot: :beer: :jump:


körde själv klass 2 i år men tyckte att det fans bilar som kanske borde kört i klass 1 (portaler och jätte hjul)
och jag med 33" och raka axlar och jula vinsch , det vart ju lite ojämna förhållanden på det viset
men ja ä int bitter ,bar o bryt ihopa och kom igen :woot: :tumbup:

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » lör nov 09, 2013 8:11

kex skrev:Max 35 tum i båda klasser håller ner kostnaden så folket har råd att köra
lägere klassen max inline winch och inline axlar

Begränsar man kraven blir det mer en folksport än om det är fritt

Den tror jag tyvärr inte nåt på. De som vill satsa stenhårt i challenge ska få göra det med portaler, giggelpin, 44or osv osv.
Klass 1 ska vara fri, begränsningarna bör vara i klass två. 35or, raka axlar och enkelmotorwinch låter som en vettig tanke.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Danne » lör nov 09, 2013 8:26

Jag tycker också att raka axlar, singelmotor winchar och 35:or låter som en bra begränsning inom klass två.

Klass ett ska vara fri tycker jag, dels för att många tycker om att bygga extrema bilar men framför allt för att jag tycker om att titta på extrema bilar :D
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av peterand » lör nov 09, 2013 9:14

Vi kommer tävla nästa år. En lr två klasser beror lite på reglemente och tolkning av densamma men nån form av instegs/budgetklass är nog bra för återväxten
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av PFalk » lör nov 09, 2013 9:42

God morgon allihop,

känns som jag måste svara då jag är den enda som svarat att jag tycker det är onödigt.

1. Under hela säsongen har alla kört samma slinga och samma prov - utan problem
2. Argumentet att klass två inte ska behöva känna sig "i vägen" för klass ett håller bara första varvet
3. Otroligt svårt att dra någon gräns för vad som är klass ett respektive klass två om det nu skulle försökas regleras. Några frågor som behöver redas ut är då; Hur många tävlingar/säsonger får man köra klass två? Är det föraren eller bilen som räknas vid val av klass. Bara raka axlar i klass ett - inga tgb11 i klass två mao? Däckstorlek - då har väll däcksmönstret större betydelse än en tum hit eller dit
4. Enligt mig - för få startande i klass två, som mest 7 st i Borås (de andra tävlingarna var 4 st, 5 st, 6 st, 6 st) av totalt 37 startande team under året

Kort sagt - jag ser inte mervärdet av att ha två klasser när alla ändå har tävlat på samma villkor
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Skriv svar