Förslag och ideer inför 2014!?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

svahnström
Forumräv
Inlägg: 757
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
Ort: Vetlanda

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av svahnström » sön nov 10, 2013 10:22

Går nog inte att jämföra skador efter en skogsmaskin (kör själv skotare) då vi i offroadsektorn kör på avlysta områden. Ska vi minimera surhålen å köra annorlunda så tror jag det är dags att lägga ner. Bättre att alla håller sig på områden som är godkända då. De flesta körområden är militärens gamla övningsområden å sedan länge påverkade av fordon. Men att hålla bilarna fria från läckage och liknande grejer är en jättebra fråga!
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

steedv
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:30
Ort: Säter

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av steedv » sön nov 10, 2013 10:55

klirre skrev:Om alla la ner lika mycket tid och energi på att bygga en bil enligt reglementet som man gör för att tolka, hitta kryphål och lyckas kringå gällande regler så skulle alla ha vinnarpoteniala bilar :poke:
Jag tror dom flesta förstår hur reglerna SKA tolkas.

Tips inför nästa säsong: Det jag tycker verkar lite tråkigt med Challenge är (ska igentligen hålla käft då jag tyvärr ej varit på någon tävling) är detta eviga winchande. Det blir ju liksom inte körning på provena utan man winchar sig fram, har jag sett på bild och film... Enligt mig borde dom som faktiskt kör fram till kontrollerna premeras. Typ halvera kontroll påängena för varje winchtag. Nu kommer jag bli hatad...

Mvh/Klirre
Hmm att vinscha är ju ett sätt att ta sig fram det med , glöm nu inte att man kan även "hålla " i sin bil för att minimera tippning , vissa prov kan ju vara av tipp benägen sort och då är det kanske ganska bra att kunna ha vinschar som mothåll , OCH vi ska inte glömma att det är Challenge vi kör , alltså en utmaning, jag tycker att proven ska vara tuffa , det är ingen banracing vi håller på med. men det står alla fritt att avstå ett prov om man inte tror sig klara av det . om man ska lägga proven så att "alla" ska kunna köra igenom dom då är nog hela meningen med Challenge borta , ett tips i så fall är ju biltrail där får man inte ha vinsch , men som du skriver , du borde kanske prova att köra innan du tycker till . Det är nog bland det roligaste du kan prova på , så är det då för mig trots att jag har låga hjul 33" och LÅÅÅÅNGSAM vinsch , men det avskräcker mig inte , man får tänka till lite mer bara , inget är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid :jump: :poke: :tumbup:

Å när man nu läser i alla trådar och ser alla som är sugna på att börja köra nästa år så blir man ju glad , det verkar bli dubbelt så stort start fält, riktigt kul , :jump: så lägg energin på att få igång bilarna nu så möts vi i spåret :jump: Riktigt Dunder kul :tumbup: :jump: :jump:

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av klirre » sön nov 10, 2013 11:15

Vem sa något om att göra proven lättare? Absolut inte, det ska va jävligt, riktigt jävligt. Men OM man klarar ett prov utan winch så bör man premeras tycker jag. Upp till alla att prov oxå. Jag personligen tycker inte att det är någon utmaning att winch sig fram. Eftersson det är populärt att tolka regler så kan jag göra en ironisk tolkning. Jag sätter dubbelmontage bak på 740:in klär med pansar säter snorkel och monterar en enorm winch så kan jag ta mig runt med den oxå! Bara att ha 100meter lina och ta en bit i taget. Obs detta var ironi. Vill bara visa hur jag tänker. Tycker det verkar skitkul och kommer försöka tävla nästa år så då får jag ha en åsikt på riktigt om vad jag tycker.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

steedv
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:30
Ort: Säter

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av steedv » sön nov 10, 2013 11:50

klirre skrev:Vem sa något om att göra proven lättare? Absolut inte, det ska va jävligt, riktigt jävligt. Men OM man klarar ett prov utan winch så bör man premeras tycker jag. Upp till alla att prov oxå. Jag personligen tycker inte att det är någon utmaning att winch sig fram. Eftersson det är populärt att tolka regler så kan jag göra en ironisk tolkning. Jag sätter dubbelmontage bak på 740:in klär med pansar säter snorkel och monterar en enorm winch så kan jag ta mig runt med den oxå! Bara att ha 100meter lina och ta en bit i taget. Obs detta var ironi. Vill bara visa hur jag tänker. Tycker det verkar skitkul och kommer försöka tävla nästa år så då får jag ha en åsikt på riktigt om vad jag tycker.

Mvh//Klirre
ORC-T 0.1 Tillåtna Fordon
Fordonet ska vara fyrhjulsdrivet, registrerat som personbil, lätt lastbil eller A-traktor.
Fordonet skall vara besiktigat, skattat och försäkrat. Arrangören bestämmer tillåten maxvikt.
( du tänkte kanske att dubbelmontage skulle räknas in som 4x4) :mrgreen:

jag förstår dig , hur du menar oxså , men det är ingen som tvingar någon till att vinscha :poke:
tror nog att det skulle bli för svårt att arrangera med "Vinsch vakter " på varje prov . Det är nog bara att gilla läget , prova så får du kanske en annan syn på det . se det som ett hjälp medel och en ev ,billig liv försäkring , att kunna vinscha . och klarar man proven utan att vinscha (som ibland kan vara en tidstjuv också)så kanske det går fortare att "köra" igenom provet . men det är aldrig fel att ha åsikter ,det skapar ju förhoppningsvis vattentäta regler .allt kan bändas till det oändliga , det blir bara tunnare, å till sist håller det inte . :poke:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Danne » sön nov 10, 2013 15:01

Du spar ju tid på att inte wincha så man premieras ju på det sättet att man spar tid.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av macke » sön nov 10, 2013 16:33

jenik skrev:Några förslag från mig är att man fortsätter ha fokus på säkerheten.
Idéer kring det är att man inför tex
- krav på fyrpunktsbälte och dörrar med ruta eller rallynät.
Då funkar fortfarande halvdörrar men många behöver komplettera med nät.
Klöddigt när Co.-drivern ska i och ur? Ja, men lika för alla.

- Att all burkning eller utvändig kontakt med bilen för att påverka dess läge förbjuds på alla tävlingar.

- Att all utrustning i bilen alltid är "fast monterad" eller ordentligt surrad.

Andra funderingar jag har är om man inte borde ha krav på bättre stolar är tex original, nackkrage och visir eller skyddsglasögon. Men där är jag inte riktigt säker ännu.

Fortsätter man med två klasser som idag fast den ena, lite extremare har högre krav på sig borde mycket i säkerhetsväg vara genomförbart.

Tja, bara några lösa tankar.....
Varför nackkrage visir eller skyddsglasögon?
TGB 13

Skriv svar