Lättare challenge?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jonas E
Användare
Inlägg: 92
Blev medlem: tor okt 25, 2012 18:03
Ort: Halmstad

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Jonas E » mån okt 28, 2013 22:18

BorkJonas skrev:Lite som Stenström skriver...finns det bara deltagare så kan man arrangera nästan vad som helst.
Att det är "förstördinbilpåkortasttid" tävling kan jag inte hålla med om! JA, det är bitvis extrema terrängförhållanden i framförallt specialproven, dock är alltid specialproven frivilliga.
Att det på någon/några tävlingar har varit trånga slingor har vi försökt jobba bort. Jag tror inte det har varit lika illa iår (men jag kan ha fel). Har man stora och långa bilar utan utvändiga skydd finns det en klar risk att man bucklar sin bil i vissa specialprov, men i många prov handlar det ofta om att hitta rätt spårval för sin egen bil. Att visa Team väljer att offra sina karosser är ett frivilligt beslut baserat på att det är snabbaste vägen alternativt bristande rutin från det teamet. Vi hade exempelvis till tävlingen nu i helgen ett internt krav på att vi inte skulle understiga 2.5m mellan några hinder, då den bredaste bilen vi känner till som tävlar just nu är 2.06m bred. Det bör varit möjligt att ta sig fram med i princip vad som helst som uppfyller reglemetet på slinga och prov. Däremot kanske det kräver en extra winchning i sidled eller likande för att inte lägga bilen mot stenar eller träd.
Roger Patrol vilka tävlingar syftar du på där du inte skulle kunna ta dig fram med din Patrol?
Som all tävlingsverksamhet så utvecklas ju en sport efter tidens gång för att anpassa sig till utövarnas nivå.
Vi har kört i två klasser även i år. En "instegsklass" och vanlig klass. Helt övertygad om att man utveckla detta koncept mer i detalj, men det gäller som tidigare påpekat att det finns utövare för att man skall få arrangörer att engagera sig.
Hade arrangörerna vart säkra på att man skulle få 10 bilar som vill köra under lite enklare förhållanden så hade man kanske kunnat lägga klass 2 proven helt eller delvis separat. Nu har det inte varit riktigt så i år och eller tidigare år.
Givetvis skall arrangörerna lyssna på vad "utomstående" tycker, men att lyssna på hur ALLA vill ha det skulle innebära att det blev 200 klasser med 150 olika svårighetsgrader, det blir såklart ohållbart.
MEN...vi laddar upp för säsong 2014 nu, det är NU vi skall ha input från er nya som kommer att köra nästa år, för det är vårat ABSOLUTA mål att få fler och nöjda utövare. Vi som redan kör Challenge vet att det är det roligaste man kan göra! :jump:

Egentligen kanske man skall vänta lite med att flytta tråden till Challengesdelen då det kanske finns personer som av hävd inte vill gå in i den delen av forumet. Å andra sidan kanske dessa personer inte heller kommer att köra Challenge, då är deras röster väldigt oväsentliga! Så det är nog lika bra att en moderator är så välig och flyttar tråden till Challengedelen av forumet.
Är det verkligen tillåtet att valla träden medvetet? Då blir det inte lätt att hitta körområde.
Trodde det var lika förbjudet som på träffar.
Landcruiser
070-3450338
Äskereds Terrängbana

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Lättare challenge?

Inlägg av BorkJonas » mån okt 28, 2013 22:38

Jonas E skrev:
BorkJonas skrev:Lite som Stenström skriver...finns det bara deltagare så kan man arrangera nästan vad som helst.
Att det är "förstördinbilpåkortasttid" tävling kan jag inte hålla med om! JA, det är bitvis extrema terrängförhållanden i framförallt specialproven, dock är alltid specialproven frivilliga.
Att det på någon/några tävlingar har varit trånga slingor har vi försökt jobba bort. Jag tror inte det har varit lika illa iår (men jag kan ha fel). Har man stora och långa bilar utan utvändiga skydd finns det en klar risk att man bucklar sin bil i vissa specialprov, men i många prov handlar det ofta om att hitta rätt spårval för sin egen bil. Att visa Team väljer att offra sina karosser är ett frivilligt beslut baserat på att det är snabbaste vägen alternativt bristande rutin från det teamet. Vi hade exempelvis till tävlingen nu i helgen ett internt krav på att vi inte skulle understiga 2.5m mellan några hinder, då den bredaste bilen vi känner till som tävlar just nu är 2.06m bred. Det bör varit möjligt att ta sig fram med i princip vad som helst som uppfyller reglemetet på slinga och prov. Däremot kanske det kräver en extra winchning i sidled eller likande för att inte lägga bilen mot stenar eller träd.
Roger Patrol vilka tävlingar syftar du på där du inte skulle kunna ta dig fram med din Patrol?
Som all tävlingsverksamhet så utvecklas ju en sport efter tidens gång för att anpassa sig till utövarnas nivå.
Vi har kört i två klasser även i år. En "instegsklass" och vanlig klass. Helt övertygad om att man utveckla detta koncept mer i detalj, men det gäller som tidigare påpekat att det finns utövare för att man skall få arrangörer att engagera sig.
Hade arrangörerna vart säkra på att man skulle få 10 bilar som vill köra under lite enklare förhållanden så hade man kanske kunnat lägga klass 2 proven helt eller delvis separat. Nu har det inte varit riktigt så i år och eller tidigare år.
Givetvis skall arrangörerna lyssna på vad "utomstående" tycker, men att lyssna på hur ALLA vill ha det skulle innebära att det blev 200 klasser med 150 olika svårighetsgrader, det blir såklart ohållbart.
MEN...vi laddar upp för säsong 2014 nu, det är NU vi skall ha input från er nya som kommer att köra nästa år, för det är vårat ABSOLUTA mål att få fler och nöjda utövare. Vi som redan kör Challenge vet att det är det roligaste man kan göra! :jump:

Egentligen kanske man skall vänta lite med att flytta tråden till Challengesdelen då det kanske finns personer som av hävd inte vill gå in i den delen av forumet. Å andra sidan kanske dessa personer inte heller kommer att köra Challenge, då är deras röster väldigt oväsentliga! Så det är nog lika bra att en moderator är så välig och flyttar tråden till Challengedelen av forumet.
Är det verkligen tillåtet att valla träden medvetet? Då blir det inte lätt att hitta körområde.
Trodde det var lika förbjudet som på träffar.
Nej Jonas, det är ABSOLUT INTE tillåtet....
Det händer dock av misstag att man glider in i ett träd eller en sten. Har dock funnits tävlingar (ingen nämnd ingen glömd) där det har varit både praktiskt och teoretiskt omöjligt att komma runt träd/stenar utan att lägga emot sidan på bilen och wincha sig runt. Det är sånt vi försöker få arrangörerna att jobba bort. Både för Markägarnas, Teamens och naturens välbefinnande.
F-n vad jag uttrycker mig fel idag. Hade nog varit bättre jag hade varit tyst...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Wältmeister » tis okt 29, 2013 8:52

Med risk att verka tjatig och än en gång upprepa mig så............
Det här med en lättare form av "lek/tävling" (man får passa sig för SBF) tilltalar mig och är jag övertygad om skulle få även många andra att nappa på.

R4WD körde i början på tjugohundratalet något som kallades för Competion.
Kördes med vanliga bilar = utan vinsch och höjningar men med lite grövre däck.

SLRK kör (senast i lördags) "trail" där inga (extremt) ombyggda bilar deltar. Höjningar på några tum kan förekomma. Själv har jag bara gått upp från 235:or till 255:or(och demonterat krängningshämmarna).

Min övertygelse är att vi inom hobbyn skulle behöva en "instegstävling/lek" för dom/oss med "vanliga" bilar.
Härigenom skulle vi bredda underlaget och få flera att "gå vidare" med att modda sina bilar till dom slutligen förhoppningsvis hamnar i riktig Challenge.

Tror/tycker/önskar jag.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

PETER1968
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: ons sep 11, 2013 16:18
Ort: Gällstad/Ulricehamn

Re: Lättare challenge?

Inlägg av PETER1968 » tis okt 29, 2013 11:45

:tumbup:
Håller med,skulle vara kul med lite enklare tävlingar för lätt ombyggda bilar.

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Lättare challenge?

Inlägg av kalle » tis okt 29, 2013 13:16

Lektävling på skoj är väll kul om det inte händer nått, inte så stor skillnad på tex en tipspromenad som finns på vissa träffar.

Men om hornen växer och det händer nått är det bra att ha SBF i ryggen kanske?

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Wältmeister » tis okt 29, 2013 15:41

kalle skrev:Lektävling på skoj är väll kul om det inte händer nått, inte så stor skillnad på tex en tipspromenad som finns på vissa träffar.

Men om hornen växer och det händer nått är det bra att ha SBF i ryggen kanske?
Om man ser det som trappa så kommer naturligtvis SBF och deras obligatoriska regler in i nästa steg.
Även SBF boooorde vara intresserad av att fler deltar i "lekarna" = potentiella underlaget breddas.

Men till att börja med borde väl gemene man, med körkort och vanlig gatlegal bil, kunna få vara med och leka.
Man behöver väl inte göra det krångligare än när barn spontant börjar spela fotboll eller något annat.
Vi har nog med regler och förmynderi här i landet.

Låt dom som har Q3/4/5, X1/3/4/5, Captiva, C-Crosser, Duster, Nitro, Journey, Kuga, CR-V, Santa Fe, RAV4, Compass, Patriot, Sportage, Sorento, Freelander, Evoque, RX, CX-5/7, GLK, Outlandar, Joke, Qashqai, X-Trail, Murano, Opel, 4007, Koleos, Yeti, SX4, Subaru, Rav4, Tiguan, XC90 och allt vad stadsjeeparna heter vara med och leka.
Hoppsan, visste inte att det fanns sååååå många suvvar. :o
Men alla skulle vara välkomna att leka med "oss".
Oj, vilken potential för hobbyn det finns. :jump:

Eller hur?
(Och så bra för mitt självförtroende att med Defendern "visa dom")
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Lättare challenge?

Inlägg av målarn » tis okt 29, 2013 17:51

Wältmeister skrev:
kalle skrev:Lektävling på skoj är väll kul om det inte händer nått, inte så stor skillnad på tex en tipspromenad som finns på vissa träffar.

Men om hornen växer och det händer nått är det bra att ha SBF i ryggen kanske?
Om man ser det som trappa så kommer naturligtvis SBF och deras obligatoriska regler in i nästa steg.
Även SBF boooorde vara intresserad av att fler deltar i "lekarna" = potentiella underlaget breddas.

Men till att börja med borde väl gemene man, med körkort och vanlig gatlegal bil, kunna få vara med och leka.
Man behöver väl inte göra det krångligare än när barn spontant börjar spela fotboll eller något annat.
Vi har nog med regler och förmynderi här i landet.

Låt dom som har Q3/4/5, X1/3/4/5, Captiva, C-Crosser, Duster, Nitro, Journey, Kuga, CR-V, Santa Fe, RAV4, Compass, Patriot, Sportage, Sorento, Freelander, Evoque, RX, CX-5/7, GLK, Outlandar, Joke, Qashqai, X-Trail, Murano, Opel, 4007, Koleos, Yeti, SX4, Subaru, Rav4, Tiguan, XC90 och allt vad stadsjeeparna heter vara med och leka.
Hoppsan, visste inte att det fanns sååååå många suvvar. :o
Men alla skulle vara välkomna att leka med "oss".
Oj, vilken potential för hobbyn det finns. :jump:

Eller hur?
(Och så bra för mitt självförtroende att med Defendern "visa dom")
Va jag ville få ut av detta var inte att åka runt och tävla mot en duster med vägdäck, jag tror säkert att jag kan va med och tävla som det är nu, om jag tar det lugnt! (men vill ju med vinna)
Va jag ville få ut av detta var egentligen lite enklare banor, så man kan åka med sin träffbil utan att mosa den! Det ska inte behövas dubbla winchar mm!
Nu vet jag att man kan åka dom banorna som ni har åkt hitils i år utan dubbla winchar mm, men det blir betydligt svårare, och man har inte en chans att vinna!
Köp en winch till då tänker säkert många men det är ju inte allt om ni förstår!

Hur som helst så kommer jag nog va med nästa säsong även om banorna är tuffa, MEN HADE HÄLST SETT ATT MAN KUNDE KÖRA I EN KLASS UNDER ER STOLLAR MED LÄTTARE BANOR!!
Jag vill inte ses som en gnällspik i detta samanhang utan anpassar mig mer än gärna till er som är proffs inom denna sport, Men öppnar gärna en diskussion om vad jag tyckte om en lättare Challenge!!

Förövrigt är jag imponerad av er som kör och alla som styr upp allt :tumbup:
Merca Geländewagen 300TD

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Ninetoes » tis okt 29, 2013 18:02

Wältmeister skrev:
Låt dom som har Q3/4/5, X1/3/4/5, Captiva, C-Crosser, Duster, Nitro, Journey, Kuga, CR-V, Santa Fe, RAV4, Compass, Patriot, Sportage, Sorento, Freelander, Evoque, RX, CX-5/7, GLK, Outlandar, Joke, Qashqai, X-Trail, Murano, Opel, 4007, Koleos, Yeti, SX4, Subaru, Rav4, Tiguan, XC90 och allt vad stadsjeeparna heter vara med och leka.
Nej för tusan! Nån måtta får det väl ändå vara! Jag har lite halvallvarliga planer på att köra åtminstone någon tävling med skottkärran nästa år men inte vet jag ju om jag vill köra i samma klass som en Santa Fe eller XC90.... Winch och lågväxel är väl ett rimligt krav. Det är ju ändå challenge det handlar om!

(Och ja, Skottkärran är en förädlad SJ410K -pickismodellen alltså.)
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Lättare challenge?

Inlägg av målarn » tis okt 29, 2013 18:18

Ninetoes skrev:
Wältmeister skrev:
Låt dom som har Q3/4/5, X1/3/4/5, Captiva, C-Crosser, Duster, Nitro, Journey, Kuga, CR-V, Santa Fe, RAV4, Compass, Patriot, Sportage, Sorento, Freelander, Evoque, RX, CX-5/7, GLK, Outlandar, Joke, Qashqai, X-Trail, Murano, Opel, 4007, Koleos, Yeti, SX4, Subaru, Rav4, Tiguan, XC90 och allt vad stadsjeeparna heter vara med och leka.
Nej för tusan! Nån måtta får det väl ändå vara! Jag har lite halvallvarliga planer på att köra åtminstone någon tävling med skottkärran nästa år men inte vet jag ju om jag vill köra i samma klass som en Santa Fe eller XC90.... Winch och lågväxel är väl ett rimligt krav. Det är ju ändå challenge det handlar om!

(Och ja, Skottkärran är en förädlad SJ410K -pickismodellen alltså.)

:tumbup:
Merca Geländewagen 300TD

Jonas E
Användare
Inlägg: 92
Blev medlem: tor okt 25, 2012 18:03
Ort: Halmstad

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Jonas E » tis okt 29, 2013 19:46

Vad är det som säger att en tävling måste vara 24 timmar? Jag tyckte upplägget i finalen med 8 timmar var perfekt. Men nu blev det ju inte fler deltagare för det, vilket förvånade mig mycket.
Var det bara jag uppskattade att det var en endagsaktivitet?
Landcruiser
070-3450338
Äskereds Terrängbana

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Lättare challenge?

Inlägg av henke_99 » tis okt 29, 2013 20:37

Jonas E skrev:Vad är det som säger att en tävling måste vara 24 timmar? Jag tyckte upplägget i finalen med 8 timmar var perfekt. Men nu blev det ju inte fler deltagare för det, vilket förvånade mig mycket.
Var det bara jag uppskattade att det var en endagsaktivitet?
Hade min bil varit i skick att köra med hade jag utan tvekan kommit o kört i borås, men jag har varken haft tid eller pengar till att lösa det. Verkar ju även som att arrangörerna börjat tänka lite mer på att även större bilar ska kunna vara med, och då jag nästan vågar garantera att min bil skulle bli störst på en tävling har det stor betydelse för om jag vill vara med eller inte. Jag föredrar om jag får plats i spåret...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Rössvik » tis okt 29, 2013 21:13

skulle väl möjligen va om ja kom o va lite i vägen då henke :mrgreen: som sagt hade vart intressantare om man inte visste att en riktig bil såg ut som ett russin efter en dag.... o en riktig bil en minst 2,30 bred.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Lättare challenge?

Inlägg av calle-fas » tis okt 29, 2013 21:17

Jättekul att ni letar efter alternativ som kan ge challenge en stabil och bred grund att stå på.

Jag har personligen länge trott, och tror, att enklare tävlingar är en bra inkörsport i sporten.

Det finns dock ett problem. Så fort det pratas om challenge kommer det massor av önskemål om kortare tävlingar med lägre svårighetsgrad. När vi nu i Borås Jeepklubb under 2012 och 2013 arrangerat just enklare tävlingar för att locka nya till sporten, har vi ända fram till startlinjen fått lägga mycket energi och tid på att få så många tävlande att det över huvud taget ska vara värt att köra tävlingen, och ända fram till förarmötet gått i ovisshet om hur många det kommer bli.

Varför då ett minsta antal tävlande? Det finns flera orsaker.
- Att arrangera en tävling, särskilt en som ska vara lättare att köra, kräver en hel del förarbete. I vårt fall görs detta oftast av ett fåtal personer som utöver denna lätta tävling är arrangörer vid klubbens tävlingar i Svenska Challengecupen och dessutom tävlar själva i dessa. Det ligger några mantimmar bakom varje specialprov ska ni veta.
- Klubben betalar en avgift till distriktet för att få tävlingstillstånd. Denna ska täckas upp av anmälningsavgifter.
- Det är inte särskilt kul för de som anmält sig, skruvat som galningar på bilen och betalt licenser och startavgift för att på startlinjen upptäcka att det bara är tre andra som vill tävla.

Mitt förslag är att ni som är nyfikna på att tävla på en lägre nivå går till er egen klubb och föreslår att ni arrangerar en enkel tävling. Att arrangera enligt ORE är väldigt okomplicerat.

Vi kommer att köra en lättare tävling i Borås i vår igen, om allt går enligt plan. Vi har inte gett upp detta. Challenge behöver nya härliga team!

Jag vill också poängtera att jag inte skriver detta för att klanka ner på någons åsikter eller att gnälla. Jag vill bara påvisa att vi tar era åsikter på allvar, men att det krävs lite handling bakom orden om det ska fungera.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Lättare challenge?

Inlägg av målarn » tis okt 29, 2013 23:28

En sträcka till ett ställe, valfritt spår sålänge man håller sig inom 20-30 m åt varje håll, en funktionär delar ut nåt när man nåt fram! En väg tillbaka åxå slingrad och bara 20-30 m åt varje sida av slingan för att kunna ta ett spår brevid! Kör till mig som sitter vid ett bord och har en liten Låda /ask som jag slänger ner det ni har hämtat i just eran låda vid funktionären, och fortsätt så i ett par timmar!
Kan va ett svårare håll som ger en viss poäng ,och ett lättare?
Bus enkelt men ändå massa körning!
Merca Geländewagen 300TD

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Wältmeister » ons okt 30, 2013 7:50

Ninetoes skrev:
Wältmeister skrev:
Låt dom som har Q3/4/5, X1/3/4/5, Captiva, C-Crosser, Duster, Nitro, Journey, Kuga, CR-V, Santa Fe, RAV4, Compass, Patriot, Sportage, Sorento, Freelander, Evoque, RX, CX-5/7, GLK, Outlandar, Joke, Qashqai, X-Trail, Murano, Opel, 4007, Koleos, Yeti, SX4, Subaru, Rav4, Tiguan, XC90 och allt vad stadsjeeparna heter vara med och leka.
Nej för tusan! Nån måtta får det väl ändå vara! Jag har lite halvallvarliga planer på att köra åtminstone någon tävling med skottkärran nästa år men inte vet jag ju om jag vill köra i samma klass som en Santa Fe eller XC90.... Winch och lågväxel är väl ett rimligt krav. Det är ju ändå challenge det handlar om!

(Och ja, Skottkärran är en förädlad SJ410K -pickismodellen alltså.)
Jag uttryckte mig nog så otydligt att min mening kunde missförstås.
Min mening med att rabbla upp en massa suvvar/stadsjeepar var bara för att visa på hur många det nu finns på marknaden.
Av dem borde det ju finnas en hel del som kan vara intresserade av att i alla fall göra ett besök utanför asfalten.
Av dem i sin tur kan det finnas en del som fick så blodad tand av sitt första besök i spenaten och tyckte det var så roligt att de endera köper grövre däck eller rent av byter till en mera terrängkompetent bil.
DET var min (grumliga) tanke.

Det var så jag själv "lurades in" med min korta Terrano II:a som var inhandlad enkom för att, i samband med hundsport = viltspårs- och jaktprov, inte behöva gå så långt utan med bil ta mig till startplatserna för proven.

Såååå var det jag tänkte.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar