Lättare challenge?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Lättare challenge?

Inlägg av målarn » mån okt 28, 2013 10:34

Man är ju tokigt sugen på att bygga sig en kopetent challenge bil, men pengar och tid sätter lite stopp för det, dock så kan man säkert bygga billigt med men inte lika kul!
Plus att bilarna verkar gå riktigt hårt vilket är skitkul att titta på men svider kanske lite när man bucklar sönder hela bilen som man sen kanske vill åka till korvmojjen med om ni förstår hur jag menar?
Så nu till min undran, skulle det inte gå att fixa en klass där man kan köra med lite mindre avancerade bilar och utrustning, och lättare banor. Fast givetvis inga skrothögar till bilar utan bes och godkänt, och burar mm som behövs i tävlingsamanhang.
Är det ok för en klubb att utföra en tävling som dom själva skaffat reglerna till??
En tanke bara :idea:
Merca Geländewagen 300TD

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Roger Patrol » mån okt 28, 2013 10:42

var det inte så att det var betydligt enklare i början när tävlingarna började, som det är nu är det ju helt meningslöst att ge sig ut med en träffbil typ min patrol. jag skulle inte ens komma imellan vissa hinder
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Stenström » mån okt 28, 2013 10:59

Det var väl så att det startade med två klasser i challange?
Den ena blev mer tilltalande för publik och mer utmanande och de flesta i lätta klassen uppgraderade sina bilar för att kunna hävda sig i den svårare klassen.
Det går säkert jättebra att införa en lättare klass igen men det krävs mer än en tävlande bil och ett flertal funktionärer för att få igång nått.
Om du Målarn och några kompisar med likvärdiga bilar engagerar er i att bygga banor och runtomkringjobb vid tävling så är det säkert både välkommet och genomförbart.
Själv skulle jag aldrig ställa upp i en förstördinbilpåkortasttid tävling men kanske som funktionär. :tumbup:


Denna tråden borde nog vara i Challenge delen av forumet. :beer:
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Lättare challenge?

Inlägg av målarn » mån okt 28, 2013 11:54

Stenström skrev:Det var väl så att det startade med två klasser i challange?
Den ena blev mer tilltalande för publik och mer utmanande och de flesta i lätta klassen uppgraderade sina bilar för att kunna hävda sig i den svårare klassen.
Det går säkert jättebra att införa en lättare klass igen men det krävs mer än en tävlande bil och ett flertal funktionärer för att få igång nått.
Om du Målarn och några kompisar med likvärdiga bilar engagerar er i att bygga banor och runtomkringjobb vid tävling så är det säkert både välkommet och genomförbart.
Själv skulle jag aldrig ställa upp i en förstördinbilpåkortasttid tävling men kanske som funktionär. :tumbup:


Denna tråden borde nog vara i Challenge delen av forumet. :beer:
Får jag bara med mig nån som är kunnig bakom mig, så ställer jag mer än gärna upp att genomföra nåt sånt!
Håller med dig där ang förstöradinbilpåkortasttid, just det som skrämmer mig lite, då jag använde bilen i sommras och åkte till stranden med familjen!
Men det kanske är så att man kan inte få allt, antingen bygger man en bil och tävlar fullt ut eller så får man åka runt på träffarna i sin vanliga jeep, för många har nog inte tid och råd att ha både och!!
Merca Geländewagen 300TD

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Lättare challenge?

Inlägg av BorkJonas » mån okt 28, 2013 12:01

Lite som Stenström skriver...finns det bara deltagare så kan man arrangera nästan vad som helst.
Att det är "förstördinbilpåkortasttid" tävling kan jag inte hålla med om! JA, det är bitvis extrema terrängförhållanden i framförallt specialproven, dock är alltid specialproven frivilliga.
Att det på någon/några tävlingar har varit trånga slingor har vi försökt jobba bort. Jag tror inte det har varit lika illa iår (men jag kan ha fel). Har man stora och långa bilar utan utvändiga skydd finns det en klar risk att man bucklar sin bil i vissa specialprov, men i många prov handlar det ofta om att hitta rätt spårval för sin egen bil. Att visa Team väljer att offra sina karosser är ett frivilligt beslut baserat på att det är snabbaste vägen alternativt bristande rutin från det teamet. Vi hade exempelvis till tävlingen nu i helgen ett internt krav på att vi inte skulle understiga 2.5m mellan några hinder, då den bredaste bilen vi känner till som tävlar just nu är 2.06m bred. Det bör varit möjligt att ta sig fram med i princip vad som helst som uppfyller reglemetet på slinga och prov. Däremot kanske det kräver en extra winchning i sidled eller likande för att inte lägga bilen mot stenar eller träd.
Roger Patrol vilka tävlingar syftar du på där du inte skulle kunna ta dig fram med din Patrol?
Som all tävlingsverksamhet så utvecklas ju en sport efter tidens gång för att anpassa sig till utövarnas nivå.
Vi har kört i två klasser även i år. En "instegsklass" och vanlig klass. Helt övertygad om att man utveckla detta koncept mer i detalj, men det gäller som tidigare påpekat att det finns utövare för att man skall få arrangörer att engagera sig.
Hade arrangörerna vart säkra på att man skulle få 10 bilar som vill köra under lite enklare förhållanden så hade man kanske kunnat lägga klass 2 proven helt eller delvis separat. Nu har det inte varit riktigt så i år och eller tidigare år.
Givetvis skall arrangörerna lyssna på vad "utomstående" tycker, men att lyssna på hur ALLA vill ha det skulle innebära att det blev 200 klasser med 150 olika svårighetsgrader, det blir såklart ohållbart.
MEN...vi laddar upp för säsong 2014 nu, det är NU vi skall ha input från er nya som kommer att köra nästa år, för det är vårat ABSOLUTA mål att få fler och nöjda utövare. Vi som redan kör Challenge vet att det är det roligaste man kan göra! :jump:

Egentligen kanske man skall vänta lite med att flytta tråden till Challengesdelen då det kanske finns personer som av hävd inte vill gå in i den delen av forumet. Å andra sidan kanske dessa personer inte heller kommer att köra Challenge, då är deras röster väldigt oväsentliga! Så det är nog lika bra att en moderator är så välig och flyttar tråden till Challengedelen av forumet.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Lättare challenge?

Inlägg av BorkJonas » mån okt 28, 2013 12:04

målarn skrev:
Stenström skrev:Det var väl så att det startade med två klasser i challange?
Den ena blev mer tilltalande för publik och mer utmanande och de flesta i lätta klassen uppgraderade sina bilar för att kunna hävda sig i den svårare klassen.
Det går säkert jättebra att införa en lättare klass igen men det krävs mer än en tävlande bil och ett flertal funktionärer för att få igång nått.
Om du Målarn och några kompisar med likvärdiga bilar engagerar er i att bygga banor och runtomkringjobb vid tävling så är det säkert både välkommet och genomförbart.
Själv skulle jag aldrig ställa upp i en förstördinbilpåkortasttid tävling men kanske som funktionär. :tumbup:


Denna tråden borde nog vara i Challenge delen av forumet. :beer:
Får jag bara med mig nån som är kunnig bakom mig, så ställer jag mer än gärna upp att genomföra nåt sånt!
Håller med dig där ang förstöradinbilpåkortasttid, just det som skrämmer mig lite, då jag använde bilen i sommras och åkte till stranden med familjen!
Men det kanske är så att man kan inte få allt, antingen bygger man en bil och tävlar fullt ut eller så får man åka runt på träffarna i sin vanliga jeep, för många har nog inte tid och råd att ha både och!!
Beror nog lite på vart man lägger "ambitionsnivån" Målarna. Att vinna klass 1 med en "Beach cruiser" är nog inte rimligt utan att man riskerar lite skador på bilen, men att vara med och ha kul bör absolut vara möjligt! Men risken är stor att hornen växer ut lite extra när man drar på sig hjälmen. :roll:
Vi kan diskutera detta någon gång med en enklare tävling som kanske inte ingår i cupen. Kom exempelvis på månadsmötet på onsdag och lägg fram dina idéer så kanske vi kan hitta på något på klubbnivå till att börja med! Kan hända att jag och några till har lust att supporta med arrangemanget! :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Lättare challenge?

Inlägg av målarn » mån okt 28, 2013 12:12

BorkJonas skrev:Lite som Stenström skriver...finns det bara deltagare så kan man arrangera nästan vad som helst.
Att det är "förstördinbilpåkortasttid" tävling kan jag inte hålla med om! JA, det är bitvis extrema terrängförhållanden i framförallt specialproven, dock är alltid specialproven frivilliga.
Att det på någon/några tävlingar har varit trånga slingor har vi försökt jobba bort. Jag tror inte det har varit lika illa iår (men jag kan ha fel). Har man stora och långa bilar utan utvändiga skydd finns det en klar risk att man bucklar sin bil i vissa specialprov, men i många prov handlar det ofta om att hitta rätt spårval för sin egen bil. Att visa Team väljer att offra sina karosser är ett frivilligt beslut baserat på att det är snabbaste vägen alternativt bristande rutin från det teamet. Vi hade exempelvis till tävlingen nu i helgen ett internt krav på att vi inte skulle understiga 2.5m mellan några hinder, då den bredaste bilen vi känner till som tävlar just nu är 2.06m bred. Det bör varit möjligt att ta sig fram med i princip vad som helst som uppfyller reglemetet på slinga och prov. Däremot kanske det kräver en extra winchning i sidled eller likande för att inte lägga bilen mot stenar eller träd.
Roger Patrol vilka tävlingar syftar du på där du inte skulle kunna ta dig fram med din Patrol?
Som all tävlingsverksamhet så utvecklas ju en sport efter tidens gång för att anpassa sig till utövarnas nivå.
Vi har kört i två klasser även i år. En "instegsklass" och vanlig klass. Helt övertygad om att man utveckla detta koncept mer i detalj, men det gäller som tidigare påpekat att det finns utövare för att man skall få arrangörer att engagera sig.
Hade arrangörerna vart säkra på att man skulle få 10 bilar som vill köra under lite enklare förhållanden så hade man kanske kunnat lägga klass 2 proven helt eller delvis separat. Nu har det inte varit riktigt så i år och eller tidigare år.
Givetvis skall arrangörerna lyssna på vad "utomstående" tycker, men att lyssna på hur ALLA vill ha det skulle innebära att det blev 200 klasser med 150 olika svårighetsgrader, det blir såklart ohållbart.
MEN...vi laddar upp för säsong 2014 nu, det är NU vi skall ha input från er nya som kommer att köra nästa år, för det är vårat ABSOLUTA mål att få fler och nöjda utövare. Vi som redan kör Challenge vet att det är det roligaste man kan göra! :jump:

Egentligen kanske man skall vänta lite med att flytta tråden till Challengesdelen då det kanske finns personer som av hävd inte vill gå in i den delen av forumet. Å andra sidan kanske dessa personer inte heller kommer att köra Challenge, då är deras röster väldigt oväsentliga! Så det är nog lika bra att en moderator är så välig och flyttar tråden till Challengedelen av forumet.

Bra skrivet Jonas :tumbup:
Får se vad som händer!!!!
Merca Geländewagen 300TD

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Lättare challenge?

Inlägg av lam84 » mån okt 28, 2013 12:36

det som jag har set så värkar ju svensk challenge otroligt billigt om man jämför med resten av europa jag kan ha fel med :D
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Lättare challenge?

Inlägg av macke » mån okt 28, 2013 13:49

lam84 skrev:det som jag har set så värkar ju svensk challenge otroligt billigt om man jämför med resten av europa jag kan ha fel med :D
Offroaden är billigt jämfört med andra motorsporter. Här får du en riktigt kompetent bil för 50-60 000kr. Vad får man för dom pengarna på t.ex strippen o bankörning?

Är nog inte så ovanligt att bilar utomlands byggs för flera hundra tusen
TGB 13

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Marcus » mån okt 28, 2013 15:45

lam84 skrev:det som jag har set så värkar ju svensk challenge otroligt billigt om man jämför med resten av europa jag kan ha fel med :D


Helt klart är det så, i de flesta utomlands så krävs det minst en, men gärna två, allra helst tre Gigglepin vinchar och dessa ligger ju runt 40k styck....

Skall du då kanske tom prova offroad racing (ultra4 stil) så pratar vi nog en 500-600 tusen för en bil om du skall ha en chans top 5.

Men där är vi inte i sverige, och kommer nog itne att hamna, för ca 50 tusen får du en bil som du lätt kan hävda dig i toppen på en tävling, kanske tom i toppen i cupen, det är jag säker på. Huvud, co-driver och lite djävlar anamna är bra mycket viktigare än bilen.

Samspelet förare/co-driver är nog den allra viktigaste delen, ut och kör tävlingar ihop, lek och ha kul så gjorde jag och Roger på BJKs Trophy tävlingar och arbetade fram ett tankesätt som funkar för oss båda och lyckas däreignom att få grejorna att hålla bättre och välja ett smartare spår som ger oss en kortare tid i varje prov och därmed mer poäng.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Ax » mån okt 28, 2013 18:00

[quote="macke"][quote="lam84"]det som jag har set så värkar ju svensk challenge otroligt billigt om man jämför med resten av europa jag kan ha fel med :D[/quote]

Offroaden är billigt jämfört med andra motorsporter. Här får du en riktigt kompetent bil för 50-60 000kr. Vad får man för dom pengarna på t.ex strippen o bankörning?

Är nog inte så ovanligt att bilar utomlands byggs för flera hundra tusen[/quote]

Tittar man på vad en rallybil i Volvo Original klassen kostar som då är en av de billigast klasserna så är Offroad snuskigt billigt. Man kan bygga en bil för 15-20k och vara med och köra medan en Volvo 740 går på 80-100k.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Lättare challenge?

Inlägg av MrHawk » mån okt 28, 2013 18:11

målarn skrev: förstöradinbilpåkortasttid
Vill man vara med och tävla för att det är kul så går det utmärkt att ta sig runt utan att sabba bilen. Visst, min bil är väl inget putsmonster, men förutom några bortryckta skärmbreddare har jag inte mycket att visa upp i form av skador på bilen från tävlingar.

Körde ett komplett varv med alla kontroller (undantaget extraportarna) utan att skava bilen det minsta i lördags.

Ja det tar lite längre tid att dra runt bilen på banan, ja man får dra winchlinan lite oftare för att komma runt träd utan att luta in i dom. Men det blir inte mindre kul för det!

Rekomenderar dock absolut en bakwinch om man är lite mer rädd om bilen. Den har räddat min bil i många dumma lägen.
I aim to misbehave

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Lättare challenge?

Inlägg av mudmike » mån okt 28, 2013 18:20

Vår syn och tanke ang challenge.

Vi har pratat, varit sugna o prova osv i många år men som så många andra så har man förutfattade meningar att challenge är lika med skrotfraggen efter en tävling. Sålunda har vi helt enkelt inte provat på att tävla då man inte vågat/velat ha sönder liksom.

Efter att ha kört i Borås så kan jag bara konstatera att vi hade så in i helsika FEL. Bilen går inte alls sönder direkt eller får massa böggler om man kör med insidan. Det får ta en timme mer i specialen om man är rädd om bilen, so what. Precis som vilken träffkörning som helst. Det blir helt vad man själv gör det till. Men jösses vad kul det är med tävlingsmomentet, planeringen, spårvalen osv för proven ÄR INTE omöjliga (vilket vi var helt bombis på att de var) utan de går o forcera med lite pillemariska ideer. Tillsammans med codrivern som ett team, där har man förutsättningen. Bilen vi har är långt ifrån optimal utan har massor med akilleshälar.

Som rookies så bar vi oss dumt åt och det betalade sig direkt i haveri men trött o nervöst kan vi bara konstatera att fel blir det ibland när inte kommunikationen fungerar. Här gäller det att skaffa sig erfarenhet ihop dvs köra mer o mer o ännu mer.


Challenge......... Det roligaste jag gjort i offroadväg.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Karhinen
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 22, 2010 21:29
Ort: Tvärred, Ulricehamn
Kontakt:

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Karhinen » mån okt 28, 2013 19:33

Jag håller med BorkJonas - bara det finns intresse så går det att arrangera vad som helst. Ett exempel för att det ska bli smidigt för arrangerande klubb kanske kan vara att klass 2/eller vad det nu ska heta, har egna portar att fota, och kanske även annan målskylt, men bägge klasserna kör i samma prov. På det sättet kan svårigheten ändras, utan att det behöver läggas två slingor och dubbla antal prov.

Det skulle vara jätteroligt med lättare challenge tycker jag också, och är det tillräckligt många som vill ha det, så är det något att satsa på till 2014.
"Birk", Willys CJ3B - 46 35" Bogger, B23 turbo.

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Re: Lättare challenge?

Inlägg av Mysta » mån okt 28, 2013 20:22

målarn skrev:Man är ju tokigt sugen på att bygga sig en kopetent challenge bil, men pengar och tid sätter lite stopp för det, dock så kan man säkert bygga billigt med men inte lika kul!
Plus att bilarna verkar gå riktigt hårt vilket är skitkul att titta på men svider kanske lite när man bucklar sönder hela bilen som man sen kanske vill åka till korvmojjen med om ni förstår hur jag menar?
Så nu till min undran, skulle det inte gå att fixa en klass där man kan köra med lite mindre avancerade bilar och utrustning, och lättare banor. Fast givetvis inga skrothögar till bilar utan bes och godkänt, och burar mm som behövs i tävlingsamanhang.
Är det ok för en klubb att utföra en tävling som dom själva skaffat reglerna till??
En tanke bara :idea:
Det går absolut att ordna enklare tävlingar, jag efterlyser mer klubbtävlingar(som även utomstående för vara med i), KM, Dm, det går utmärkt att anordna enligt ORE reglementet, enligt det kan ni sätta upp helt egna tävlingsupplägg tex orientering, trophy enklare challenge, och ha inte allt för höga krav på att det måste vara 10-20bilar som är med, nöj er med om det är två bilar som vill tävla i klubben.

Förslag kör vanliga träffrundan som slinga, leta på några mer bökiga passager och gör dom till specialprov sätt poängen på proven så det lönar sig att köra prov och inte bara snurra slinga, tänk dock på att det inte får vara för enkelt så det blir hastighetstävling av det, kör tex 4-6 timmar. I Borås kördes det ju en trophy tävling med egna regler nyligen bl.a.

Kör ni enligt ORE och inte kör på allmänna vägar så behöver ni inte heller ställa kravet på att det ska vara gatlegala fordon däremot kan ni lägga till egna begräsningar som tex max 35" hjul eller max vinch hastighet 10m/min eller varför inte ett handikapp system?

Och kör mer klubbtävlingar och framförallt kör fler klubbtävlingar, och glöm inte att göra klubbtävlingar.
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

Skriv svar