nybörjartips??

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kjellsson17
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13

nybörjartips??

Inlägg av Kjellsson17 » tor apr 11, 2013 22:27

Nu är det så att jag och volvorobban snart ska göra våran första challengetävling :woot:, jag co-driver och robert chaufför. Vi skulle då gärna uppskatta alla möjliga olika tips från er som är visa och lärda, så vi slipper göra de värsta Rookie-tabbarna. Alla tips uppskattas, allt från klädsel till finjusteringar gärna till både mig och robert :tumbup:
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: nybörjartips??

Inlägg av OBELIX » tor apr 11, 2013 22:44

Jag har bara ett tips: Byt plats. För som Robban kör så kommer ni inte ens till första kontrollen. Nu vet jag ju inte hur du kör, men jag har fått känslan av att du är yngre än han och inte lika miljöskadad.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: nybörjartips??

Inlägg av volvorobban86 » tor apr 11, 2013 22:49

:mrgreen: du gjorde min kväll :poke: :mrgreen:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: nybörjartips??

Inlägg av Danne » fre apr 12, 2013 6:20

Ta det lungt, bilen ska hålla längre än några timmar.
Allt kan gå sönder så ta med en av varje i reserv.
Snöre i stället för wire, det är guld.
Skaffa hjälmintercom, sparar en del skrikanden och missförstånd.
Skicka codriver att reka om ni är osäkra på terrängen.
Vattenhålet som var 40 cm ena varvet kan ha blivit 140 nästa.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: nybörjartips??

Inlägg av AndersW » fre apr 12, 2013 9:53

Ha med er mat och vatten, och ät/drick lite hela tiden. Snickers och vatten funkar av erfarenhet bra :)

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: nybörjartips??

Inlägg av BorkJonas » fre apr 12, 2013 14:32

Ge aldrig upp.... :tumbup:

Lite utdrag från våran sista tävling:
1) Gasviren gick av efter första specialprovet
lösning: buntband på gasen justerades in till 3000rpm, sen kunde vi rulla in i depå och fixa det, med hjälp av najtråd och en sockerbit.

2) I samband med gasvire haveriet så tappade vi tomgången (vi försökte justera in den i fält, men den var anting 200rpm eller 3000rpm), det är ytterst jobbigt att köra en bil med alldels fel utväxling utan tomgång.
lösning: vi lyckades ta oss runt ett varv utan tomgång. Sen gick vi i depå och justerade fram och tillbaka tills vi återfick tomgång.

3) Det blev väldigt mycket winchning med våran lilla Vitara, detta gjorde att vi hade konstant strömproblem, troligtvis kass generator.
lösning: stå och vänta och ladda upp batterierna ca 5-15minuter före varje special prov.

4) Våran lilla Vitara är lite låg och vi måste winch, släpa den fram överallt, ljuddämparen fastnar konstant i stenar och fästena går till slut av.
lösning: Häng upp avgassytemet med najtråd.

5) Våran lilla Vitara är fortfarnade lite låg och vi måste winch, släpa den fram överallt, ljuddämparen fastnar fortfarande konstant i stenar och annat bröte.
lösning: Naturen hjälpte oss att demontera ljuddämparen....som tur var hade vi en främre ljudämpare kvar och klarade därmed troligen precis bullergränsen på 95dB... :roll:

6) Tack vare ovanstående problem hade vi problem att genomföra alla specialprov.
lösning: tänk taktiskt, vilka prov är rimligt att vi klarar, bättre att köra många varv och få prov för att åtminstone samla lite poäng.

7) Man blir hungrig
lösning: gör en paus och ät mat.

8 ) Co-drivern somnar på slingan
lösning: väck honom hårt och brutalt! :mrgreen:

9) Motorn börjar gå dåligt, bara spottar och fräser och orkar knappt dra bilen framåt. Grenröret på en icke turbobil är glödande och det luktar väldigt väldigt bränt.
lösning: Stanna bilen en stund och låt den svalna av, prova igen, likadant igen....nu är det dags att ge upp innan vi start en bil/skogsbrand.

Gav vi upp??? Ja tillslut (troligen betydligt senare än vad många andra hade gjort), men vi var ju ändå tvugna att ta ut våran obligatoriska vilotid så... :mrgreen:
Belöningen: 10 plats av 19 startande i Klass 1, välbehövliga poäng för att vara med i Cupen och slåss om topp placeringen!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar