Challenge / trophy bil, hvilke??

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Marcus » ons dec 26, 2012 22:10

pigge skrev:Glöm nu inte att det är skitkul att tävla oavsett vilken bil man har.

Gemenskapen som vi har i Challengecupen idag är halva grejen med att tävla tycker jag :tumbup:
Nej vinna är hela grejen.... :jump: :jump:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Marcus » ons dec 26, 2012 22:14



Med den körstilen hade han varit den som plocka hem vimplarna på en svensk challengetävling... (alltså sist in i mål), kanske är det inte tävling han åker på filmen, men co-drivern har ju hjälm på sig... men vad håller han på med? Glömt vinchen hemma? :D
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av carfrigge » ons dec 26, 2012 22:15

pigge skrev:Glöm nu inte att det är skitkul att tävla oavsett vilken bil man har.

Gemenskapen som vi har i Challengecupen idag är halva grejen med att tävla tycker jag :tumbup:

X2 :tumbup:




//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Ax » ons dec 26, 2012 22:33

carfrigge skrev:
pigge skrev:Glöm nu inte att det är skitkul att tävla oavsett vilken bil man har.

Gemenskapen som vi har i Challengecupen idag är halva grejen med att tävla tycker jag :tumbup:

X2 :tumbup:




//F
x3 :tumbup:
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av dansken » tor dec 27, 2012 0:23

Marcus skrev:Det finns eg bara två saker att tänka på för att få en vinnarbil i svenska challengecupen:

1: Hållbarhet (alltså viktigast)

2: Vikt (alltså så låg som möjligt)

Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.

(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)
1:an kan jag hålla med dig om
2:an håller jag inte riktigt med om... Klart att man stävar efter en lätt bil men min har en tjänstevikt på 1810kg, o det har ju gått rätt bra tycker jag.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Marcus » tor dec 27, 2012 10:15

dansken skrev:1:an kan jag hålla med dig om
2:an håller jag inte riktigt med om... Klart att man stävar efter en lätt bil men min har en tjänstevikt på 1810kg, o det har ju gått rätt bra tycker jag.
Lennie, 1810 kg är ju en relativt låg vikt med tanke på vinchar, däck osv som du har på din bil.... om du jämför med min svarte som kanske väger in runt 1400 kg (och inte håller...) hörde att en viss vinnarbil från förra året vägde runt 2300 kg i tävlingsutförande, då är 1800 kg inte mycket...

Så jo, du håller ju med mig... :mrgreen: :mrgreen:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av dansken » tor dec 27, 2012 10:51

Marcus skrev:
dansken skrev:1:an kan jag hålla med dig om
2:an håller jag inte riktigt med om... Klart att man stävar efter en lätt bil men min har en tjänstevikt på 1810kg, o det har ju gått rätt bra tycker jag.
Lennie, 1810 kg är ju en relativt låg vikt med tanke på vinchar, däck osv som du har på din bil.... om du jämför med min svarte som kanske väger in runt 1400 kg (och inte håller...) hörde att en viss vinnarbil från förra året vägde runt 2300 kg i tävlingsutförande, då är 1800 kg inte mycket...

Så jo, du håller ju med mig... :mrgreen: :mrgreen:
Okej okej.... Sluta tjata :lol: :lol:

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Marcus » tor dec 27, 2012 10:56

dansken skrev: Okej okej.... Sluta tjata :lol: :lol:
Den dagen det händer, är samma dag som du rakar dig? :)
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av PFalk » tor dec 27, 2012 10:59

När det ändå pratas challengebil.

Varför är det så få (en?) som kör automat?
Själv tycker jag det borde vara mkt bättre för att kunna koncentera sig mer på allt annat samt slippa kliva ur och pausa vänsterbenet som vissa förare har behövt göra..

Lennie 1800 kg är ju inte så mkt om man börjar räkna på 2 x 8274 + infästning, dubbla batterier, bur och däck.. och den extravikten gäller ju för de flesta så tar man ex en Sukka så åker man ju med konstant övervikt vilket resulterar i hållbarhetsproblem..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Marcus A » tor dec 27, 2012 13:20

PFalk skrev: Varför är det så få (en?) som kör automat?
Själv tycker jag det borde vara mkt bättre för att kunna koncentera sig mer på allt annat samt slippa kliva ur och pausa vänsterbenet som vissa förare har behövt göra..

Mitt största anledning till att köra med manuell låda är för det blir mycket mindre som kan strula och gå sönder ”keep it simple”!

Anders4x4
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör jul 21, 2012 20:43

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Anders4x4 » tor dec 27, 2012 14:52

Hej ett litet inlägg om fördelen med lätt eller tung challengebil
Tror inte att vikten är direkt avgörande utan mer på föraren
och co driverns erfarenhet. Har en kzj 70 och en samurai.
Vet vilken jag skulle ha valt i just det här fallet men som
sagt. Obs se hela filmen då den har ett tråkigt slut.

Mvh Anders Gestrike Offroad

http://www.youtube.com/watch?v=XYJC7aL8GEI" onclick="window.open(this.href);return false;

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Ax » tor dec 27, 2012 20:27

Automat och branta uppförsbackar funkar inte bra ihop. Anders vi kör inte på så mycket mossar här i Sverige mer trånga och steniga passager och sidolut.

https://www.youtube.com/watch?v=whOFUHt6yXw

https://www.youtube.com/watch?v=woyavVBHJ4w
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Chrille_91 » tor dec 27, 2012 21:21

Ax skrev:Automat och branta uppförsbackar funkar inte bra ihop. Anders vi kör inte på så mycket mossar här i Sverige mer trånga och steniga passager och sidolut.

https://www.youtube.com/watch?v=whOFUHt6yXw

https://www.youtube.com/watch?v=woyavVBHJ4w
Varför skulle de inte funka i branta uppförsbackar?
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Hynboholm » tor dec 27, 2012 22:43

dansken skrev:
Marcus skrev:Det finns eg bara två saker att tänka på för att få en vinnarbil i svenska challengecupen:

1: Hållbarhet (alltså viktigast)

2: Vikt (alltså så låg som möjligt)

Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.

(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)
1:an kan jag hålla med dig om
2:an håller jag inte riktigt med om... Klart att man stävar efter en lätt bil men min har en tjänstevikt på 1810kg, o det har ju gått rätt bra tycker jag.
Jo, LC är ju också en tänkbar kandidat... :tumbup:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Challenge / trophy bil, hvilke??

Inlägg av Lasse Suzican » tor dec 27, 2012 23:15

Chrille_91 skrev:
Ax skrev:Automat och branta uppförsbackar funkar inte bra ihop.
Varför skulle de inte funka i branta uppförsbackar?
'
Beror ju iofs på vad man har för automat.
Problemet är om oljepumpen suger olja från framkanten av tråget eller bakkanten av tråget.
Sitter silen framtill suger pumpen luft i uppförsbackarna och då sjunker trycket i lådan och lådan frikopplar/tappar drivningen.
Samma fast tvärtom om silen sitter bak. Uppför går bra, men lådan frikopplar nerför.
Går dock att bygga bort till stora delar genom ett V-format tråg samt överfylld låda. Körde med den konstruktionen i "Damen" under alla åren hon rullade utan problem....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar