Prova på challenge eskilstuna

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Anders4x4
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör jul 21, 2012 20:43

Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av Anders4x4 » fre aug 03, 2012 17:58

Hej ny här men ganska gammal inom hobbyn tänkte också prova på eskilstuna som en liten comeback
inom challenge, var med dom tre första åren när grenen introducerades i sverige karlshamn och konga,
under namnet team norrskenet för dom som kommer ihåg. Håller även på att göra en intressekoll i
klubben jag misstänker att många är nyfikna men vågar inte riktigt. Vore kul om tävlingsformen kunde
spridas ännu högre upp i landet. Tänkte prova på i år och ev köra hårt nästa år.

Frågor. Hur långt före bör man beställa prova på licens?
Har nys köpt en bil med vagnsbok hur länge gäller den?
Vilken klass rekommenderas för 2 erfarna nybörare?

MVH Anders Gestrike Offroad

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av calle-fas » lör aug 04, 2012 20:12

Vagnsboken din, är den vit eller orange. Det kom en ny förra året som är orange. Den ska väl kontrolleras varje år om jag förstått rätt. Har inte reglerna framför mig.

Det finns bara en klass nuförtiden så den frågan är lätt. :)

Angående framförhållning med PR-licenser så måste det väl räcka att du kontaktar arrangören när inbjudan kommer ut.

Kul att du vill köra igen. :D
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Anders4x4
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör jul 21, 2012 20:43

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av Anders4x4 » sön aug 05, 2012 20:43

Hej igen.

Vagnsboken är orange och utfärdad i år såg jag nys . saknar foton men går ju lätt att ordna

Tack för info kommer säkert med fler frågor längre fram.

Mvh Anders Gestrike offroad

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av calle-fas » sön aug 05, 2012 23:11

Anders4x4 skrev:Hej igen.

Vagnsboken är orange och utfärdad i år såg jag nys . saknar foton men går ju lätt att ordna

Tack för info kommer säkert med fler frågor längre fram.

Mvh Anders Gestrike offroad
:tumbup:
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av BorkJonas » mån aug 06, 2012 9:47

Vad är det för vagnsbok? ORE, ORT eller ORC? Vad är det för bil? Nyfiken ju! Välkommen tillbaka!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

7en
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 05, 2009 18:37
Ort: Borås

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av 7en » mån aug 06, 2012 12:14

BorkJonas skrev:Vad är det för vagnsbok? ORE, ORT eller ORC? Vad är det för bil? Nyfiken ju! Välkommen tillbaka!
tror att det är målarns gammmla bil så det är ju isf en ORC

Anders4x4
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör jul 21, 2012 20:43

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av Anders4x4 » mån aug 06, 2012 21:10

Stämmer bra det , målarns gamla med vagnsbok för orc Som jag kommer att komplettera och
utveckla lite grann.

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av kenny_69 » mån aug 06, 2012 21:41

Hmm kanske skulle göra slag i saken och pröva lite Challenge i Eskilstuna..Borde kunna få i hop bilen hjälpligt tills dess..

Vem löser vagnbok i Östergötland??? eller går det lösa på plats??

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av calle-fas » mån sep 17, 2012 11:51

kenny_69 skrev:Hmm kanske skulle göra slag i saken och pröva lite Challenge i Eskilstuna..Borde kunna få i hop bilen hjälpligt tills dess..

Vem löser vagnbok i Östergötland??? eller går det lösa på plats??

Hur går det Kenny? Klart du ska åka till E-tuna och köra. Det kommer bli skitkul!
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

noomadic
Användare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons okt 26, 2011 3:58

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av noomadic » mån sep 17, 2012 12:48

Jag lånar lite här!
Som jag fattar saken så ska man läsa en licens innan man får vad med och köra. Vart och hur?
Vagnsbok?!?
Är det något mer man ska ha koll på innan man ska köra? Bilen är besiktad och försäkrad.

Har ej vart med på någon tillställning och kört förut. Har winsh och 33.or på en höjd s10

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av calle-fas » mån sep 17, 2012 13:36

noomadic skrev:Jag lånar lite här!
Som jag fattar saken så ska man läsa en licens innan man får vad med och köra. Vart och hur?
Vagnsbok?!?
Är det något mer man ska ha koll på innan man ska köra? Bilen är besiktad och försäkrad.

Har ej vart med på någon tillställning och kört förut. Har winsh och 33.or på en höjd s10
Du behöver en licens ja. Den är din försäkring från Svenska Bilsportförbundet. Enklast om du bara vill köra en täving är att lösa en så kallad PR-licens, en engångsdito, för ungefär 150kr.

Varje gång du ska tävla måste din bil besiktigas av en person med rätt funktionärslicens från SBF. Denna besiktning går ganska snabbt och kan inte täcka in precis allt. Därför gör man en s.k. vagnsbok, för vilken besiktningen är lite mer utförlig. Den har du sedan med dig på tävling och visar upp.
Det kan låta lite jobbigt att bilen ska besiktigas men det är verkligen inga konstigheter. Skriv ut det tekniska reglementet som du hittar här. Läs sedan igenom det och bocka av punkt för punkt för din bil.

De vanligaste sakerna man behöver kolla på är bärgningspunkter, polskydd på båda polerna på batteriet, brandsläckare, saneringsutrustning (skyffel och sopsäckar), och om du behöver ha en bur.
Kort sagt kan man säga att om din bil har heltäckande original plåtkaross så krävs ingen bur. I annat fall beskriv din bil här, gärna med foto, så kan du få hjälp om vad du behöver.

Har du några frågor är det inget att tveka på. Skriv här eller skicka ett PM så finns det massor av hjälpsamma förare och funktionärer som gärna svarar. Inga frågor för dumma.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

noomadic
Användare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons okt 26, 2011 3:58

Re: Prova på challenge eskilstuna

Inlägg av noomadic » lör sep 22, 2012 18:32

calle-fas skrev:
noomadic skrev:Jag lånar lite här!
Som jag fattar saken så ska man läsa en licens innan man får vad med och köra. Vart och hur?
Vagnsbok?!?
Är det något mer man ska ha koll på innan man ska köra? Bilen är besiktad och försäkrad.

Har ej vart med på någon tillställning och kört förut. Har winsh och 33.or på en höjd s10
Du behöver en licens ja. Den är din försäkring från Svenska Bilsportförbundet. Enklast om du bara vill köra en täving är att lösa en så kallad PR-licens, en engångsdito, för ungefär 150kr.

Varje gång du ska tävla måste din bil besiktigas av en person med rätt funktionärslicens från SBF. Denna besiktning går ganska snabbt och kan inte täcka in precis allt. Därför gör man en s.k. vagnsbok, för vilken besiktningen är lite mer utförlig. Den har du sedan med dig på tävling och visar upp.
Det kan låta lite jobbigt att bilen ska besiktigas men det är verkligen inga konstigheter. Skriv ut det tekniska reglementet som du hittar här. Läs sedan igenom det och bocka av punkt för punkt för din bil.

De vanligaste sakerna man behöver kolla på är bärgningspunkter, polskydd på båda polerna på batteriet, brandsläckare, saneringsutrustning (skyffel och sopsäckar), och om du behöver ha en bur.
Kort sagt kan man säga att om din bil har heltäckande original plåtkaross så krävs ingen bur. I annat fall beskriv din bil här, gärna med foto, så kan du få hjälp om vad du behöver.

Har du några frågor är det inget att tveka på. Skriv här eller skicka ett PM så finns det massor av hjälpsamma förare och funktionärer som gärna svarar. Inga frågor för dumma.

Besiktad och skattad cheva s10 . Höjd med förlängda shackel bak och spänd torsion fram, och karosshöjd 2 ". 33x12.5" däck, winsch fram. Inget förutom kofångaren fram är ändrat på karossen.
Bild
Bild

Skriv svar