Tävlings upplägg.

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hur ska en challengetävling vara?

1. Slinga med x antal specialprov o extremprov.
33
85%
2. Bara slinga.
0
Inga röster
3. Orgentering.
5
13%
4. Inget av det.
1
3%
 
Antal röster: 39

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av volvotl12 » mån maj 21, 2012 21:08

Team gul 1 hade en gammal kompass, vi hade GPS som på alla dom andra tävlingarna.
Vi använde den för att mäta hu långt vi kört och kör tid.
Det var ok att använda sa dom som besiktigade före start.
Du kan låna min på nästa tävling om du vill.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Marcus » mån maj 21, 2012 21:12

SLUTA! Annars får vi moderera tråden! Kan man inte hålla denna diskution mer generellt och låta bli att tjafsa om vad som varit och hur vissa arrangerar sina tävlingar?

Frågan är ju viktigt att bolla, framförallt med tanke på nya arrangörer, dom vi har skall vi väldigt rädda om!!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av jenik » mån maj 21, 2012 21:45

sugga skrev:Jo jag tar det lite så, eftersom flera inlägg och omröstningen påstår att orientering inte är challenge så har vi ju gjort fel, eller?

Jag tycker det bara är tråkigt att många rackar ner på orienteringen för att deras hjärnor inte klarar finliret :wink: (obs förtydligar bara att den sista raden är skriven med glimten i ögat)

För övrigt tycker jag att Challenge är ruskigt skoj och trevligt (om någon missat min åsikt om det) :woot:
Jag tycker inte heller du ska ta det som någon kritik. Tvärtom kan en öppen diskussion bara leda till förbättringar. Jag kan tycka orientering är okej, men det förutsätter väldigt bra och exakta kartor. Dock är det inte riktig challenge för mig heller. Och challenge utan orientering är absolut inte bara gasa och skorta sin bil. Tvärtom är det de som är mest beräknande, uthålliga och coola som vinner. Rätt beslut i alla lägen är det som gäller.

Roadbook är inte orientering. En bra roadbook, se nedan, ge alla lika förutsättningar att hitta. Det gäller "bara" att vara koncentrerad, noggrann och uppmärksam. Är mer rättvist än karta men ger samma utmaning.
Bild
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Sigicon
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 22, 2009 15:00
Ort: Södern
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Sigicon » mån maj 21, 2012 21:51

Marcus skrev:
sugga skrev:Det är ju tråkigt att höra att vi gör fel i Växjö!
Nej, nej, nej!!! Ta det inte så, ta det som en öppen dialog där vi kan vädra åsikter och önskemål! Inte kritik mot någon klubb eller arrangör!!!
X2
Jag ser denna tråd som en viktig tillgång/informationstråd inför framtidens tävlingar, som förhoppningsvis gynnar/passar så många som möjligt.
Jag har själv anmält mitt intresse inför banbyggnationen i SCC Finalen hos Rocks MK, och dessutom redan röjt en hel del slingor under vintern, som redan står färdiga till er.
Eftersom vi nu har så många energiska Challenge förare, så blir ju denna tråd ett "facit" på önskemål.
Sen får man ju försöka tillgodose allas önskemål i bästa möjliga mån.
Detta är ju som alla vet inte helt lätt, utan komplikationer, men med gemensamma krafter så brukar det bli bra till slut.

Jag kommer iaf försöka att deltaga i Växjö, oavsett upplägg.
Om det är Ökna området, så är det en av Sveriges bästa 4x4 områden med massor av utmaningar. Körde några av era "prov" el nåt?! På TT hos Öjerskog, och dessa var klart roliga.
:)
Hemma bra, Trailen bäst

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Ax » mån maj 21, 2012 22:53

jenik skrev:
sugga skrev:Jo jag tar det lite så, eftersom flera inlägg och omröstningen påstår att orientering inte är challenge så har vi ju gjort fel, eller?

Jag tycker det bara är tråkigt att många rackar ner på orienteringen för att deras hjärnor inte klarar finliret :wink: (obs förtydligar bara att den sista raden är skriven med glimten i ögat)

För övrigt tycker jag att Challenge är ruskigt skoj och trevligt (om någon missat min åsikt om det) :woot:
Jag tycker inte heller du ska ta det som någon kritik. Tvärtom kan en öppen diskussion bara leda till förbättringar. Jag kan tycka orientering är okej, men det förutsätter väldigt bra och exakta kartor. Dock är det inte riktig challenge för mig heller. Och challenge utan orientering är absolut inte bara gasa och skorta sin bil. Tvärtom är det de som är mest beräknande, uthålliga och coola som vinner. Rätt beslut i alla lägen är det som gäller.

Roadbook är inte orientering. En bra roadbook, se nedan, ge alla lika förutsättningar att hitta. Det gäller "bara" att vara koncentrerad, noggrann och uppmärksam. Är mer rättvist än karta men ger samma utmaning.
Bild

Ja det är bara att titta på vem det är som brukar vinna och vilket lugnt tempo som dom har. Det bara flyter på och sen så står dom aldrig still på något konstigt sätt. För undantag när dom stannar till och frågar hur det är :tumbup: Vi kommer nästa tävling vad det än blir
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av BorkJonas » tis maj 22, 2012 8:25

sugga skrev:Det är ju tråkigt att höra att vi gör fel i Växjö!
Min åsikt är att Challenge INTE är tung gasfot, bottenlösa hål och bilskrot utan uthållighet, teknik och hjärna.
Att uppnå detta kan man göra på flera sätt och variationen gör det roligare och gynnar olika teams förmågor.
I alla olika sporter har man fördel av hemmaplan men för vissa kvittar det och man vinner även bortamatcherna och det beror bara på att man är ett team med rätt egenskaper.

Några kommentarer till tidigare inlägg:
Varför är orientering fel men roadbook rätt? Samma sak enl min mening.
Slingor sliter mer än "fri" körning. (vet av erfarenhet efter tidigare tävlingar)
Hemmaterräng gynnar även vid slingkörning (då man tex. kan hitta genvägar speciellt under mörker)
Hemmatävling = hemmaförare på bänken?
De som vann växjö körde utan GPS bara gammal kompass! (som dessutom inte funkar bra i bil)
Upplägget ska presenteras klart och tydligt i ett skriftligt PM innan tävlingen.
Vägkörning har tidigare år kritiserats hårt.
Stefan, absolut inte något som säger att ni gör fel! Vet att du syftar delvis på mitt inlägg! Men jag ser det som en öppen tråd att diskutera vad EGOT i det här fallet JAG tycker. JAG föredrar slinga före orientering då JAG gillar när det är mer intensivt, ju jävligare det är ju bättre funkar jag och min Co-driver. Tycker det är helt OK att det finns orientering också, men det är inte det JAG föredrar! Ni gör ett jättebra jobb i Växjö då det finns de som gillar orientering och det är väl OK att det olika upplägg på olika tävlingar! :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av MrHawk » tis maj 22, 2012 12:38

sugga skrev: Min åsikt är att Challenge INTE är tung gasfot, bottenlösa hål och bilskrot utan uthållighet, teknik och hjärna.
Att uppnå detta kan man göra på flera sätt och variationen gör det roligare och gynnar olika teams förmågor.
I alla olika sporter har man fördel av hemmaplan men för vissa kvittar det och man vinner även bortamatcherna och det beror bara på att man är ett team med rätt egenskaper.
Håller med till 100%!

Ni gjorde ett kanonjobb i växjö förra året!
I aim to misbehave

Team katastrof
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis maj 22, 2012 15:15

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Team katastrof » tis maj 22, 2012 16:16

Jag röstar på slinga+prov :jump:

Per Esbjörnsson
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: tor mar 06, 2008 20:11
Ort: Växjö

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Per Esbjörnsson » tis maj 22, 2012 20:52

Gott att höra att det finns intresse för challange!
Jag tycker att det är bra att detta ämne luftas ordentligt, helt klart är ju att det finns olika tolkningar på vad challange är.
Jag vill i alla fall meddela att Växjötävlingen INTE kommer att bli en ren orienteringstävling, kanske ingen orientering alls?
Nu ser vi fram emot att se många bilar på tävlingen. Mer information kommer framöver. :jump:
Jeep Grand Wrangler

sugga
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
Ort: Långtutiskogen, Småland
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av sugga » ons maj 23, 2012 9:48

"Som man frågar får man svar!"
Det saknas ju ett alternativ där man faktiskt vill ha alla alternativen!
Jag tror nog det är så att många har valt det de tycker är roligast.
Själv tycker jag att körning med orienteringsmoment är det roligaste men slinga med specialprov är nästan lika skoj och vill ha båda för variationens skull.
Slinga är klart roligast och lättast att titta på och då dyker nästa osäkerhet i röstningen upp: hur många röster kommer då från tävlande?
Nog om det!

Slingor behöver absolut inte innebära bilskrot, det bevisar ju bl.a. Jocke och Börje, visst går saker sönder men det är teamets egenskaper som ska vinna.

Jag tror att både orienteringen och slingorna kan behöva produktutvecklas lite mer.
Jag tycker det är viktigt att båda momenten finns med för att jämna ut lite resultatmässigt, tillgodose allas önskemål och även locka fler tävlanden.
Slingmomenten lockar publik men inte så många nya tävlanden när tex. ser Lenni fara fram i sin buckliga bil (inget ont menat mot dig Lenni :wink:)
Publikmässigt är orienteringen sämre men lockar kanske en annan typ av tävlande då farten inte behöver vara avgörande.

Om jag inte minns fel så var ursprungsideén med challenge att köra med "vardagsbilen" och hastigheten ska inte vara avgörande.
Nu har vi väl kommit bort ifrån tanken med vardagsbilen men jag tycker att hastighetsbiten är viktig då det handlar mycket om säkerheten.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av jenik » ons maj 23, 2012 10:56

sugga skrev:Jag tror att både orienteringen och slingorna kan behöva produktutvecklas lite mer.
Jag tycker det är viktigt att båda momenten finns med för att jämna ut lite resultatmässigt, tillgodose allas önskemål och även locka fler tävlanden.
Jag håller till viss del med och kan ta mig tid att berätta hur det fungerade på Magam Trophy och på så vi kanske bidra till nya ideér och upplägg.

Kl. 08.00 Fick man i omvänd startordning mot det sammanlagda resultatet med en minuts mellanrum dagens roadbooken poängkort och vid Basecamp. Första dagen lottades startordningen. På allmänna vägar hade man sedan tex. 60 min på sig att ta sig till starten.
Kl. 09.00 Start på förmiddagsetappen. Roadbook på skogsvägar, tex 300-2000m fram till snitslad slinga (50-300m) som ledde en fram till specialprovet som gick "mellan band".
Poäng för avklarat specialprov gavs vid slutet av provet genom 2-6 stämplar.
Ofta kollade vi igenom provet innan vi körde in i det, även om vi på förhand visste svårighetsgraden med tanke på att vi visste antalet stämplar.
Valde vi att inte ta provet fick vi själa leta oss fram till slutet av det för att kunna fortsätta
köra efter roadbooken till nästa prov. En etapp kunde innehålla 3-8 specialprov. Tiden på etappen + strafftid 15min för varje saknad stämpel gav totaltiden.
Målgång, tex 12.15 + 1 timmes lunch =
Kl 13.15 start på eftermiddagsetappen med samma upplägg.
Målgång tex 16.21 på eftermiddagsetappen där också total tid för dagen räknades ut. Åter till basecamp med roadbook.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av calle-fas » ons maj 23, 2012 16:58

Kanske man kan lösa problemet med köbildning genom att vi har tre grupper av startande där startordningen inom gruppen lottas.

Det är upp till var och en att välja vilken grupp de vill starta i. Då har alla chansen att starta tidigt, men de som vet med sig att de inte kör snabbt kommer i de allra flesta fall välja en av de två lägre grupperna, både för att visa hänsyn och för att slippa känna sig jagade.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av dansken » ons maj 23, 2012 23:16

sugga skrev:"Som man frågar får man svar!"
Det saknas ju ett alternativ där man faktiskt vill ha alla alternativen!
Jag tror nog det är så att många har valt det de tycker är roligast.
Själv tycker jag att körning med orienteringsmoment är det roligaste men slinga med specialprov är nästan lika skoj och vill ha båda för variationens skull.
Slinga är klart roligast och lättast att titta på och då dyker nästa osäkerhet i röstningen upp: hur många röster kommer då från tävlande?
Nog om det!

Slingor behöver absolut inte innebära bilskrot, det bevisar ju bl.a. Jocke och Börje, visst går saker sönder men det är teamets egenskaper som ska vinna.

Jag tror att både orienteringen och slingorna kan behöva produktutvecklas lite mer.
Jag tycker det är viktigt att båda momenten finns med för att jämna ut lite resultatmässigt, tillgodose allas önskemål och även locka fler tävlanden.
Slingmomenten lockar publik men inte så många nya tävlanden när tex. ser Lenni fara fram i sin buckliga bil (inget ont menat mot dig Lenni :wink:)
Publikmässigt är orienteringen sämre men lockar kanske en annan typ av tävlande då farten inte behöver vara avgörande.

Om jag inte minns fel så var ursprungsideén med challenge att köra med "vardagsbilen" och hastigheten ska inte vara avgörande.
Nu har vi väl kommit bort ifrån tanken med vardagsbilen men jag tycker att hastighetsbiten är viktig då det handlar mycket om säkerheten.
Man kan rösta på alt nr4 o sedan gen en förklaring på hur man vill köra.
Ni som vill köra offroad orgentering kan ju lägga ner ett år på att få igång det, jag la inte ner hela förra året på att få igång challenge för att det skulle sluta som orgentering. Jag vill köra challenge o jag tycker att jag lyckats jävligt bra när vi har i snitt 20 startande bilar mot 10-15 som körde förra gången vi hade en cup i sverige.
Challenge ÄR en hastighets tävling o det är därför som vi iår kör enligt ORC reglerna. Om man inte räknar med att bilen kan gå sönder eller få en o annan bucka, då ska man inte tävla utan då kan man hålla sig till träffkörning. Kolla på bilarna som kör trial. Dom kör typ 50min på den dag o dom flesta bilarna ser ut som russin, inta fan gnäller dom för det.

Nu är detta slut diskuterat för min del o jag tror nog att alla förstått var jag står i denna diskutionen.

ORGENTERING ÄR INTE CHALLENGE!!!!

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av AndersW » tor maj 24, 2012 10:03

dansken skrev: Man kan rösta på alt nr4 o sedan gen en förklaring på hur man vill köra.
Ni som vill köra offroad orgentering kan ju lägga ner ett år på att få igång det, jag la inte ner hela förra året på att få igång challenge för att det skulle sluta som orgentering. Jag vill köra challenge o jag tycker att jag lyckats jävligt bra när vi har i snitt 20 startande bilar mot 10-15 som körde förra gången vi hade en cup i sverige.
Challenge ÄR en hastighets tävling o det är därför som vi iår kör enligt ORC reglerna. Om man inte räknar med att bilen kan gå sönder eller få en o annan bucka, då ska man inte tävla utan då kan man hålla sig till träffkörning. Kolla på bilarna som kör trial. Dom kör typ 50min på den dag o dom flesta bilarna ser ut som russin, inta fan gnäller dom för det.

Nu är detta slut diskuterat för min del o jag tror nog att alla förstått var jag står i denna diskutionen.

ORGENTERING ÄR INTE CHALLENGE!!!!
Jag ville helst inte blanda mig i diskussionen, men nu kunde jag inte låta bli längre.
SBF beskriver challenge så här: "Challenge: Här är det uthållighet som gäller. Strapatser i svåra terrängspår, bygga broar över djupa diken, orientera och göra rätt vägval i terrängen. Närmaste vägen är inte alltid den bästa. Det gör Challenge till en spännande utmaning för varje team."

Och i vårt reglemente står detta "Challenge består av ett antal specialprov av varierande art och svårighetsgrader. Tävlande ekipage väljer själv om specialproven skall genomföras"

Challenge behöver alltså inte alls vara en hastighetstävling och det är inte heller därför vi kör enligt ORC detta året.
Däremot så KAN challenge vara en hastighetstävling, men det måste inte vara det.
Hur arrangören ordnar sin tävling är med andra ord rätt mycket upp till arrangören, och orientering kan mycket väl vara en del av en challengetävling. Däremot måste inte orientering ingå.

Man måste våga vara öppen för förändring, och även om challenge betyder en sak för en tävlande så måste man respektera att andra inte tycker likadant.
Jag tror inte att challenge blev väckt till liv av anledningen till att det var en hastighetsgren med russinbilar, utan just av anledningen att först nu kunde alla vara med och köra utan att få en bil som ser ut som ett russin. Trophyn som BorkJonas arrangerade, och de prova-på tävlingar som arrangerats har lockat ganska mycket folk, och de tävlingarna har innehållit en form av orientering också.
Det fanns ju en anledning till att Challenge dog ut förra gången, vi får alla försöka se till att det inte händer igen. Och viktigt är att analysera just varför det dog ut förra gången.

Jag har tävlat i trial ganska många år, min bil ser inte alls ut som ett russin utan är faktiskt väldigt rak och fin i plåten :roll:

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tävlings upplägg.

Inlägg av Marcus » tor maj 24, 2012 12:13

AndersW skrev:
dansken skrev: Man kan rösta på alt nr4 o sedan gen en förklaring på hur man vill köra.
Ni som vill köra offroad orgentering kan ju lägga ner ett år på att få igång det, jag la inte ner hela förra året på att få igång challenge för att det skulle sluta som orgentering. Jag vill köra challenge o jag tycker att jag lyckats jävligt bra när vi har i snitt 20 startande bilar mot 10-15 som körde förra gången vi hade en cup i sverige.
Challenge ÄR en hastighets tävling o det är därför som vi iår kör enligt ORC reglerna. Om man inte räknar med att bilen kan gå sönder eller få en o annan bucka, då ska man inte tävla utan då kan man hålla sig till träffkörning. Kolla på bilarna som kör trial. Dom kör typ 50min på den dag o dom flesta bilarna ser ut som russin, inta fan gnäller dom för det.

Nu är detta slut diskuterat för min del o jag tror nog att alla förstått var jag står i denna diskutionen.

ORGENTERING ÄR INTE CHALLENGE!!!!
Jag ville helst inte blanda mig i diskussionen, men nu kunde jag inte låta bli längre.
SBF beskriver challenge så här: "Challenge: Här är det uthållighet som gäller. Strapatser i svåra terrängspår, bygga broar över djupa diken, orientera och göra rätt vägval i terrängen. Närmaste vägen är inte alltid den bästa. Det gör Challenge till en spännande utmaning för varje team."

Och i vårt reglemente står detta "Challenge består av ett antal specialprov av varierande art och svårighetsgrader. Tävlande ekipage väljer själv om specialproven skall genomföras"

Challenge behöver alltså inte alls vara en hastighetstävling och det är inte heller därför vi kör enligt ORC detta året.
Däremot så KAN challenge vara en hastighetstävling, men det måste inte vara det.
Hur arrangören ordnar sin tävling är med andra ord rätt mycket upp till arrangören, och orientering kan mycket väl vara en del av en challengetävling. Däremot måste inte orientering ingå.

Man måste våga vara öppen för förändring, och även om challenge betyder en sak för en tävlande så måste man respektera att andra inte tycker likadant.
Jag tror inte att challenge blev väckt till liv av anledningen till att det var en hastighetsgren med russinbilar, utan just av anledningen att först nu kunde alla vara med och köra utan att få en bil som ser ut som ett russin. Trophyn som BorkJonas arrangerade, och de prova-på tävlingar som arrangerats har lockat ganska mycket folk, och de tävlingarna har innehållit en form av orientering också.
Det fanns ju en anledning till att Challenge dog ut förra gången, vi får alla försöka se till att det inte händer igen. Och viktigt är att analysera just varför det dog ut förra gången.

Jag har tävlat i trial ganska många år, min bil ser inte alls ut som ett russin utan är faktiskt väldigt rak och fin i plåten :roll:
Nu Anders... imponerade du även på mig, väl skrivet!!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Skriv svar