Challenge i UK
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Challenge i UK
Har fått tips på roliga tävlingar i UK (United Kingdom, England/Skottland)
Och dom rekomenderar dessa:
http://www.de-cidertrophy.co.uk/index.html lite som våra
http://awdc.co.uk/index.php?option=com_ ... &Itemid=99
Värsting, deras svar på King of Hammers i US, King of the Valleys.
Vem vet, i framtiden får dom kanske besök av Vikingar igen
Och dom rekomenderar dessa:
http://www.de-cidertrophy.co.uk/index.html lite som våra
http://awdc.co.uk/index.php?option=com_ ... &Itemid=99
Värsting, deras svar på King of Hammers i US, King of the Valleys.
Vem vet, i framtiden får dom kanske besök av Vikingar igen
Hemma bra, Trailen bäst
Re: Challenge i UK
Challenge är ju hyfsat stort i Storbritannien. Skulle vara grymt kul att köra, men hur tar man sig dit på kortast tid för rimliga pengar?
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Re: Challenge i UK
Hmm, en kvalificerad gissning torde vara - Danmark - färja till Skottland el nåt - sen bila resten. Vill minnas att alla golftokiga väljer denna resväg, men inte 100.calle-fas skrev:Challenge är ju hyfsat stort i Storbritannien. Skulle vara grymt kul att köra, men hur tar man sig dit på kortast tid för rimliga pengar?
Hemma bra, Trailen bäst
Re: Challenge i UK
Låter rimligt.Sigicon skrev:Hmm, en kvalificerad gissning torde vara - Danmark - färja till Skottland el nåt - sen bila resten. Vill minnas att alla golftokiga väljer denna resväg, men inte 100.calle-fas skrev:Challenge är ju hyfsat stort i Storbritannien. Skulle vara grymt kul att köra, men hur tar man sig dit på kortast tid för rimliga pengar?
Kommer ni till Borås?
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Re: Challenge i UK
Tyvärr inte, då vi har ett 4x4 event JTT, bokat sen i höstas på SOA Trail.calle-fas skrev:Låter rimligt.Sigicon skrev:Hmm, en kvalificerad gissning torde vara - Danmark - färja till Skottland el nåt - sen bila resten. Vill minnas att alla golftokiga väljer denna resväg, men inte 100.calle-fas skrev:Challenge är ju hyfsat stort i Storbritannien. Skulle vara grymt kul att köra, men hur tar man sig dit på kortast tid för rimliga pengar?
Kommer ni till Borås?
Alltid något race som krockar med annat, sånt är livet för ett aktivt 4x4 freak
Hemma bra, Trailen bäst
Re: Challenge i UK
Då är man hemkommen från England och King of the Valleys.
Tävlingen skulle nog passa oss svenskar ganska bra då engelsmännen inte är så vana vid stenig terräng.
Tävlingen bestod av en prolog för att avgöra startordningen och sedan själva huvudtävlingen om 4 heat. Första heatet startade kl 10 på lördagen och heat två startade klockan 2. På söndagen var det samma upplägg fast en timme tidigare start. Banan var 18 miles lång och bestod till största delen av grusvägar och sedan steniga sektioner. För ovanlighetens skulle så saknades riktigt djupa lerhål, men ingen av de tävlande tycktes sakna det. Sammanlagt kördes 4x 18 miles. Bästa tid satte det Italienska teamet med att köra varje heat på runt 70 minuter.
Italienarna vann tävligen överlägset före Rob Butler i moonbuggyn. Tre kom en ombyggt Land Rover Defender. Hade inte team Gigglepin med sin D&G / Twisted Customs buggy skjutit sin HP 9" på söndag morgon så hade de kommit tvåa eller trea. Dessa tre var helt överlägsna de andra tävlande.
Team Malta
Team Italien.
Team Frankrike
John Saley's IFS IRS buggy
Fin Land Rover med portaler
Tävlingen skulle nog passa oss svenskar ganska bra då engelsmännen inte är så vana vid stenig terräng.
Tävlingen bestod av en prolog för att avgöra startordningen och sedan själva huvudtävlingen om 4 heat. Första heatet startade kl 10 på lördagen och heat två startade klockan 2. På söndagen var det samma upplägg fast en timme tidigare start. Banan var 18 miles lång och bestod till största delen av grusvägar och sedan steniga sektioner. För ovanlighetens skulle så saknades riktigt djupa lerhål, men ingen av de tävlande tycktes sakna det. Sammanlagt kördes 4x 18 miles. Bästa tid satte det Italienska teamet med att köra varje heat på runt 70 minuter.
Italienarna vann tävligen överlägset före Rob Butler i moonbuggyn. Tre kom en ombyggt Land Rover Defender. Hade inte team Gigglepin med sin D&G / Twisted Customs buggy skjutit sin HP 9" på söndag morgon så hade de kommit tvåa eller trea. Dessa tre var helt överlägsna de andra tävlande.
Team Malta
Team Italien.
Team Frankrike
John Saley's IFS IRS buggy
Fin Land Rover med portaler
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Re: Challenge i UK
Häftigt! Två och en halv dags tävlande om jag fattade det rätt.
Tävlade inte ni?
Stora hjul och mycket markfrigång var det framgångsreceptet?
Tävlade inte ni?
Stora hjul och mycket markfrigång var det framgångsreceptet?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: Challenge i UK
Ser ju hur kul ut som helst, och inte en massa jordhögar som jag iaf trodde att det skulle vara....
Hemma bra, Trailen bäst
Re: Challenge i UK
Vi var bara där och tittade.
Om man man har ambitionen att vinna så måste man lägga ribban väldigt högt då Italienarna och några av engelsmännen har mycket fina bilar och ett jätteproffsigt team.
Vinnande konceptet var jeep wrangler tj kapad bakom stolarna och rörchassi bakom. Triangulerad 4 länk fram och bak. Cheva LS2 motor (400hk) med dubbla generatorer 12v/24v. Th400 och Atlas 2 låda. GM 14b bak och Dynatrac Prorock 60 fram med rcv knutar. ARB i båda axlarna. PSC fullhydraulisk styrning. Stor aluminiumkylare i bak. Coilovers och airbumps fram och bak. Currie antirock bak. 24v Gigglepin winch fram och 8274 bak. 40" maxxis comp trepadors (supermjukt gummi).
Man behöver en mycket hållbar bil som tål spö och samtidigt klarar att köra fort både bland sten och på väg och har en superstark/-snabb winch. Italienaren sa att hans bil går utmärkt upp till 150km/h. Dieselmotor kan man glömma då de ger för lite effekt. Bensin v6 eller v8 med 3-400hk är vad som behövs.
Bilarna som hade 35" simex däck hade mycket svårt i stenpartierna de de var för små och hade dåligt grepp på berg.
Italienarna och Team Gigglepin med D&G/Twisted Customs buggyn winchade aldrig under tävlingen tackvare stora däck med mycket bra grepp, bra chassi och fjädring. Engelsmännen som körde kraftigt ombyggda defenders hade stora problem pga för kort hjulbas och för små och dåliga däck. Man tjänade minst 6 minuter på att inte behöva wincha i varje stenparti och den tiden är väldigt svårt att köra igen på de snabba sträckorna.
Ett bra exempel på att man inte kommer hela vägen fram om inte allt är bra är det franska teamet. De hade en mycket fint och lätt rörchassi med mycket påkostad fjädring och en lagom kraftfull rover v8. Tyvärr hade de klena rover axlar vilket straffade sig båda dagarna, trasig knuckel/styrarm på lördagen och trasig utväxling på söndagen.
Jag tyckte konceptet med två varv per dag var mycket bra och det borde man kunna prova i Sverige också. Då hinner man äta och serva/laga bilen mitt på dagen.
Om man man har ambitionen att vinna så måste man lägga ribban väldigt högt då Italienarna och några av engelsmännen har mycket fina bilar och ett jätteproffsigt team.
Vinnande konceptet var jeep wrangler tj kapad bakom stolarna och rörchassi bakom. Triangulerad 4 länk fram och bak. Cheva LS2 motor (400hk) med dubbla generatorer 12v/24v. Th400 och Atlas 2 låda. GM 14b bak och Dynatrac Prorock 60 fram med rcv knutar. ARB i båda axlarna. PSC fullhydraulisk styrning. Stor aluminiumkylare i bak. Coilovers och airbumps fram och bak. Currie antirock bak. 24v Gigglepin winch fram och 8274 bak. 40" maxxis comp trepadors (supermjukt gummi).
Man behöver en mycket hållbar bil som tål spö och samtidigt klarar att köra fort både bland sten och på väg och har en superstark/-snabb winch. Italienaren sa att hans bil går utmärkt upp till 150km/h. Dieselmotor kan man glömma då de ger för lite effekt. Bensin v6 eller v8 med 3-400hk är vad som behövs.
Bilarna som hade 35" simex däck hade mycket svårt i stenpartierna de de var för små och hade dåligt grepp på berg.
Italienarna och Team Gigglepin med D&G/Twisted Customs buggyn winchade aldrig under tävlingen tackvare stora däck med mycket bra grepp, bra chassi och fjädring. Engelsmännen som körde kraftigt ombyggda defenders hade stora problem pga för kort hjulbas och för små och dåliga däck. Man tjänade minst 6 minuter på att inte behöva wincha i varje stenparti och den tiden är väldigt svårt att köra igen på de snabba sträckorna.
Ett bra exempel på att man inte kommer hela vägen fram om inte allt är bra är det franska teamet. De hade en mycket fint och lätt rörchassi med mycket påkostad fjädring och en lagom kraftfull rover v8. Tyvärr hade de klena rover axlar vilket straffade sig båda dagarna, trasig knuckel/styrarm på lördagen och trasig utväxling på söndagen.
Jag tyckte konceptet med två varv per dag var mycket bra och det borde man kunna prova i Sverige också. Då hinner man äta och serva/laga bilen mitt på dagen.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Re: Challenge i UK
Tack för det utförliga svaret, kul att veta!
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: Challenge i UK
Fina bilder Jacob! Vilka bilar, lite annan nivå än här hemma.. Har de sponsring eller är de miljonärer?
TEAM HORRED CUSTOMS
Re: Challenge i UK
Någon var säkert miljonär några hade egna företag som sponsrade men de flesta var vanliga knegare.
Det går nog att bygga en konkurrenskraftig bil för 150-200 000kr om man utgår från en billig bil som grund och lägger alla pengarna på tillbehör.
Det går nog att bygga en konkurrenskraftig bil för 150-200 000kr om man utgår från en billig bil som grund och lägger alla pengarna på tillbehör.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Re: Challenge i UK
JBT skrev:Någon var säkert miljonär några hade egna företag som sponsrade men de flesta var vanliga knegare.
Det går nog att bygga en konkurrenskraftig bil för 150-200 000kr om man utgår från en billig bil som grund och lägger alla pengarna på tillbehör.
Det går nog, men då måste du sitta på mycket egna kunskaper tror jag... spidertrax axlarna är väl minst 100k? En gigglepin 40k osv osv...
D & G sålde väl sin klara med ett begärt pris på 75 000...... euro..... sen vad dom fick vet jag inte.
MEn man blir grymt sugen på att bygga en "riktig" dräpare, helt klart, får väl vänta tills grabben växt upp lite...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Challenge i UK
Sant. Ska man åka köpa en ny nyckelfärdig bil så blir det dyrt. Italienaren som vann sa att hans bil kostar 110 000 EURO om man vill beställa en likadan av honom.Marcus skrev:JBT skrev:Någon var säkert miljonär några hade egna företag som sponsrade men de flesta var vanliga knegare.
Det går nog att bygga en konkurrenskraftig bil för 150-200 000kr om man utgår från en billig bil som grund och lägger alla pengarna på tillbehör.
Det går nog, men då måste du sitta på mycket egna kunskaper tror jag... spidertrax axlarna är väl minst 100k? En gigglepin 40k osv osv...
D & G sålde väl sin klara med ett begärt pris på 75 000...... euro..... sen vad dom fick vet jag inte.
MEn man blir grymt sugen på att bygga en "riktig" dräpare, helt klart, får väl vänta tills grabben växt upp lite...
Gigglepin wincharna var grymt snabba och starka speciellt dom som körde med 24v.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
Re: Challenge i UK
Det märks ju att teamen väljer rätt däck för ändamålet iallafall
MAXXIS TREPADOR COMP & BF Goodrich CRAWLER T/A
Grymt mjuka däck som verkligen ger MAX(X)I(S)MALT fäste på berg & sten.
MAXXIS TREPADOR COMP & BF Goodrich CRAWLER T/A
Grymt mjuka däck som verkligen ger MAX(X)I(S)MALT fäste på berg & sten.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com