Regeltolkning

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Regeltolkning

Inlägg av Olof » lör apr 07, 2012 11:58

Om jag fattat rätt kan en challengebil vara registrerad som amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon, stämmer det?

Som jag ser det är fyrhjulsstyrning godkänt, stämmer det?

Hur tolkas "karosseri skall kunna igenkännas som ett serietillverkat fordon" Kan man säga att Dahls spindlar är serietillverkade?

Kanske en UTV (side-by-side ATV med bur) med lättare mods kan slinka igenom?

Vill inte verka obstinat, jag är bara nyfiken på vilka ytterligheter som gäller :D
Beyond bolt-on. Beyond recond.

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av calle-fas » lör apr 07, 2012 12:07

Blir nog svårt att få en fyrhjulsstyrd bil väglaglig tyvärr.

Vad gäller UTV borde det väl mest vara en fråga om registrering och vikt. De byggtekniska detaljerna som tät torpedvägg m.m kan ju den händige ofta lösa. Det är ju hyfsat potenta fordon så det skulle vara intressant att se. :)
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av Marcus » lör apr 07, 2012 12:10

calle-fas skrev:Blir nog svårt att få en fyrhjulsstyrd bil väglaglig tyvärr.

Finns ju flera bilmodeller med detta godkänt på gatan, så varför det?


Olof! Bra trådstart, detta har jag grunnat mycket kring, vad som krävs för att få en vagnbok på en bils om staten anser väglaglig, då amatörbyggesreglerna ger en väldigt fritt spelrum för att bygga från "eget" huvud...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » lör apr 07, 2012 12:12

Ja ett system som går i under 10km/tim borde vara OK. Annars får man väl regga som A-traktor.

Jag har dock svårt att tänka mej att internationella reglerna skulle godkänna fyrhjulsstyrning.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av Lasse Suzican » lör apr 07, 2012 13:05

Olof skrev:Ja ett system som går i under 10km/tim borde vara OK. Annars får man väl regga som A-traktor.

Jag har dock svårt att tänka mej att internationella reglerna skulle godkänna fyrhjulsstyrning.
Jag vet att både Mazda och Honda har haft 4WS system på produktionsbilar i många år. Säkert fler fabrikat också. Hondas hette AWS och jag har en svag aning om att Mazdas gjorde det också, eller iaf något liknande.
Men dom jobbade lite olika sätt. På ena fabrikatet (Mazda???) var AWS bara aktiv i låga hastigheter, medan på andra fabrikatet (Honda???) så svängde bakhjulen svängde mot framhjulen i låga hastigheter och med framhjulen när man körde fortare...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » lör apr 07, 2012 13:10

Ja, lämnar man över till ASB att göra bedömningen kan ju vad som helst hända. De är ju varken svåra att lura eller övertyga. Men rättvisa tävlingsregler blir det ju inte....
Beyond bolt-on. Beyond recond.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Regeltolkning

Inlägg av AndersW » lör apr 07, 2012 13:26

Olof skrev:Om jag fattat rätt kan en challengebil vara registrerad som amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon, stämmer det?
Ja.
Olof skrev: Som jag ser det är fyrhjulsstyrning godkänt, stämmer det?
Ja.
Olof skrev: Hur tolkas "karosseri skall kunna igenkännas som ett serietillverkat fordon" Kan man säga att Dahls spindlar är serietillverkade?
Nej, dom är inte ett seriatillverkat fordon. Jag har haft planer på att regga min som a-traktor. Men det faller på att grunden på en a-traktor måste ha varit en bil.
Olof skrev: Kanske en UTV (side-by-side ATV med bur) med lättare mods kan slinka igenom?
Är den reggad som bil/a-traktor, så varför inte.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av Lasse Suzican » lör apr 07, 2012 13:35

Sök och du skola finna:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » sön apr 08, 2012 16:47

AndersW skrev: Nej, dom är inte ett seriatillverkat fordon. Jag har haft planer på att regga min som a-traktor. Men det faller på att grunden på en a-traktor måste ha varit en bil.
Tack för skarpa svar Anders! Jag kände inte till att A-traktor måste ha varit bil. Det var trist. Men i praktiken borde det väl inte vara oöverkomligt att regga den som bil? Man får ju dispens för vindruta, torkare, defroster, avgasrening och så, men orbitrolstyrningen kan ju ställa till det.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av JBT » sön apr 08, 2012 18:12

Eftersom kravet på karosseri är att det ska vara tänkt och se ut på följande sätt "A-traktor skall ha den ursprungliga fordonstypens sed- vanliga förarhytt eller ursprungliga karosseri" så lär ju en willys spetsnos eller liknande vara det bästa utgå ifrån.


Kraven på styrningen är ju ganska vaga så en väl funkande orbitrol ska funka.

Styrning
26 § A-traktors styrinrättning skall vara så utförd och dimensionerad, att risken för skador eller driftstörningar är liten. Den skall dessutom ge fordonet god kursstabilitet samt mjuk och väl kontrollerbar styrning.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » sön apr 08, 2012 19:34

JBT skrev:Eftersom kravet på karosseri är att det ska vara tänkt och se ut på följande sätt "A-traktor skall ha den ursprungliga fordonstypens sed- vanliga förarhytt eller ursprungliga karosseri" så lär ju en willys spetsnos eller liknande vara det bästa utgå ifrån.


Kraven på styrningen är ju ganska vaga så en väl funkande orbitrol ska funka.

Styrning
26 § A-traktors styrinrättning skall vara så utförd och dimensionerad, att risken för skador eller driftstörningar är liten. Den skall dessutom ge fordonet god kursstabilitet samt mjuk och väl kontrollerbar styrning.
En A-traktor kan ju byggas på i princip vad för bil som helst, problemet var ju att den inte kunde vara amatörbygge.

Orbitrol är nog inget problem på en A-traktor (i värsta fall får man väl besiktiga med snäcka och byta sen), jag tänkte snarast på orbitrol på ett amatörbygge. Jag har ännu inte sett någon personbil besiktigad med helt hydraulisk styrning, även om jag tycker att det är konstigt att det skulle vara otillåtet.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Regeltolkning

Inlägg av Hagbard » sön apr 08, 2012 22:12

Jag kikade som hastigast i SFRO:s bygghandbok men hittade inget matnyttigt i frågan men jag har bestämt för mig att vid en diskussion, med den kontrollant jag använt mig av, har det sagts att styrningen måste vara mekanisk men att hjälpsystem givetvis få finnas såsom servo eller hydroboost mm

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » sön apr 08, 2012 23:01

Hagbard skrev:Jag kikade som hastigast i SFRO:s bygghandbok men hittade inget matnyttigt i frågan men jag har bestämt för mig att vid en diskussion, med den kontrollant jag använt mig av, har det sagts att styrningen måste vara mekanisk men att hjälpsystem givetvis få finnas såsom servo eller hydroboost mm
ASB är av samma uppfattning, iaf vid de tillfällen jag besiktigat min bil. "Det måste finnas ngn sort mekanisk förbindelse mellan ratt och hjul" Ett hydrauliksystem är väl åxå mekaniskt kan man ju tycka. Och hur kan man godkänna hydrauliska bromsar? Är man rädd att en slang går av är ju bromsslangar både mer utsatta och mindre tåliga mot åverkan. Troligen kan man gå vidare med detta och få prejudikat, risken är ju att man rör runt i soppan och de som har fått OK från SFRO (tydligen ska det finnas nån), kan att få avslag. Men regler KAN ändras. Kom ihåg att vi inte fick amatörregga alls innan -82 eller när det var.

Nu gällde det ju SBF-regler och vid en anblick ser de ju inte glasklara ut, men Anders W, som är insatt, har ju klargjort lite bl a om fyrhjulsstyrning. Lite luddigt bara om hur karossen ska påminna om en serietillverkad bilmodell. Enligt vilken besiktningsman? En annan regelfråga är ju det där med att ASB ska bestämma förutsättningarna för tävlingsbilar. Det är ju, vad jag förstår, inte ovanligt att Challengebilarna är godkända av ASB, men inte i det utförande de tävlas med. En lucka i reglerna som skapar viss orättvisa. Det kanske inte är nåt att hänga upp sig på, men rätt vad det är kommer ett ekipage i kläm pga nån regel som säger att "man bör" osv. Då är det ju lite trist.

Om man minns dragracingen på -80 och -90 talet så hade man en hel del problem pga oklara regler. Jag minns inte exakt, men i en klass skulle man ha "strålkastare riktade framåt". Tolkningen vart en 5-Wattare på torpedväggen. I en annan klass fick man inte ha "tillbakaflyttad motor". Tolkningen vart att man körde med bakåtflyttad motor. Varför skulle man vilja flytta tillbaka den igen?

Som sagt, jag är inte obstinat. Jag är inte ens aktiv inom challenge. Men om jag kommer igång att bygga en ny bil, så kanske jag tolkar reglerna till min favör och då vill jag ju inte att reglerna ändras bara för att jag har gjort en annan tolkning än andra.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av calle-fas » sön apr 08, 2012 23:05

Olof skrev: ...
Jag är inte ens aktiv inom challenge.
...

Dags att bli! :poke:
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » sön apr 08, 2012 23:08

Lasse Suzican skrev:Sök och du skola finna:
:D :D :D

Det här är en gammal favvo:
Bild

Mitsubishi 3000GT (FWD/FWS)

Men alla bilar svänger ju med bakhjulen. Särskilt moderna bilar med individuell bakvagn. Men det är ju inte ratten som påverkar, utan krängningen. Även Volvo V70n, fast den svänger ju åt fel håll, den minskar scrubvinkeln i stället för att öka (som en gaffeltruck). Helt kass väghållning, undra på att polisen satte så många i räcket innan de fick styvare fjädring.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar