Regeltolkning

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Regeltolkning

Inlägg av Hagbard » mån apr 09, 2012 1:19

Olof skrev:
Hagbard skrev:Jag kikade som hastigast i SFRO:s bygghandbok men hittade inget matnyttigt i frågan men jag har bestämt för mig att vid en diskussion, med den kontrollant jag använt mig av, har det sagts att styrningen måste vara mekanisk men att hjälpsystem givetvis få finnas såsom servo eller hydroboost mm
ASB är av samma uppfattning, iaf vid de tillfällen jag besiktigat min bil. "Det måste finnas ngn sort mekanisk förbindelse mellan ratt och hjul" Ett hydrauliksystem är väl åxå mekaniskt kan man ju tycka. Och hur kan man godkänna hydrauliska bromsar? Är man rädd att en slang går av är ju bromsslangar både mer utsatta och mindre tåliga mot åverkan. Troligen kan man gå vidare med detta och få prejudikat, risken är ju att man rör runt i soppan och de som har fått OK från SFRO (tydligen ska det finnas nån), kan att få avslag. Men regler KAN ändras. Kom ihåg att vi inte fick amatörregga alls innan -82 eller när det var.
Att jämföra med bromsystemet är väl lite felaktigt. Ska du bygga en amatörbyggd bil så ska bromssytemet ha 2 kretsar följt av en mekanisk handbroms. Vilket också finns i alla moderna serietillverkade bilar. Tanken är ju att om en krets fallerar så ska det fortfarande finna möjlighet att få stopp på fordonet. Oftast har man väl bara ett styrsystem.
Ett hydrauliksystem är väl åxå mekaniskt kan man ju tycka.
Nja, det vill jag inte riktigt hålla med om.

Om du har funderingar på att bygga något så skaffa SFRO:s bygghandbok och om du har några funderingar på regeltolkningar efter du läst den så kontakta din närmsta SFRO-kontrollant och bolla med honom.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » mån apr 09, 2012 3:39

Hagbard skrev:Att jämföra med bromsystemet är väl lite felaktigt. Ska du bygga en amatörbyggd bil så ska bromssytemet ha 2 kretsar följt av en mekanisk handbroms. Vilket också finns i alla moderna serietillverkade bilar. Tanken är ju att om en krets fallerar så ska det fortfarande finna möjlighet att få stopp på fordonet. Oftast har man väl bara ett styrsystem.
Nja, kanske inte en rättvis jämförelse. Men det går ju att göra ett tvåkrets styrsystem åxå om det skulle vara ett problem. Men parkeringsbromsen är ingen nödfärdbroms. Den fungerar sällan att bromsa hastigheten med och på många nya bilar är den inte alls helt mekanisk utan elektriskt manövrerad. Den går inte att aktivera förrän man står still. Om man ändå jämför med nyare bilar så kan man ju konstatera att ingen SUV eller annan större bil går något vidare att styra om motorn stannat, så det argumentet fallerar lite också.
Hagbard skrev:
Ett hydrauliksystem är väl åxå mekaniskt kan man ju tycka.
Nja, det vill jag inte riktigt hålla med om.
Jodå. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mekanik Men det är inte så lagen är utformad, styrningen ska bara vara "så utförd att risken för skador och driftsstörningar är liten". Det där med "mekanisk styrning" är bara en tolkning och ingen lag.
Hagbard skrev: Om du har funderingar på att bygga något så skaffa SFRO:s bygghandbok och om du har några funderingar på regeltolkningar efter du läst den så kontakta din närmsta SFRO-kontrollant och bolla med honom.
Bygghandboken har varit tummad genom åren, jag har faktiskt några amatör- och ombyggen bakom mej och har bra kontakt med SFRO (däremot har boken innehållit en hel del felaktigheter), jag har väl inte djuplodat i hydraulstyrning med dem, men det kanske är dags. Men det skulle vara bättre att diskutera det runt en välbyggd terrängbil än att bara spekulera generellt. På en terrängbil framgår ju fördelarna så tydligt, tyvärr har de ingen större erfarenhet av såna.

Regeltolkningar inför ASB eller SFRO har jag i övrigt inga problem med. Det är mera att SBF godkänner vad ASB har godkännt. Frågan är ju vem som ska kontrollera vad som hände mellan ASB's besiktning och tävling. Monterades bur, vinsch och turbo på och hjulen byttes, eller byttes allt mellan regskyltarna ut? :D
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av Lasse Suzican » mån apr 09, 2012 11:37

Olof skrev:.... Men parkeringsbromsen är ingen nödfärdbroms. Den fungerar sällan att bromsa hastigheten med och på många nya bilar är den inte alls helt mekanisk utan elektriskt manövrerad. Den går inte att aktivera förrän man står still.
Ja och nej.
Parkeringsbromsen har ofta en funktion som just nödbroms. Inte alltid men oftast...
Och det går visst att aktivera en elektrisk parkeringsbroms när fordonet rör sig. Ofta så ska man (naturligtvis beroende på bilmodell) aktivera och hålla P-bromsen aktiverad så lägger den till även när bilen rullar. Står i instruktionsboken...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » mån apr 09, 2012 13:40

Nja.

Kan erkänna att jag inte läst alla detaljer runt P-broms, men:

22 § Parkeringsbromsen skall ha ett från färdbromsen helt skilt manöverorgan. Den skall utan att skadas kunna ansättas vid hastigheter upp till 20 km/h.

Jag hittar inga gränsvärden för retardation på P-broms och då tolkar jag det som att den inte är just nödbroms. På Passat kan man trycka in knappen i alla hastigheter, men det händer inget förrän man saktat ned till krypfart, har jag för mej. Då tycker man ju att P-läget på en automat skulle duga men det håller ju inte så många gånger från 20km/tim. För all del skulle ju en träklots i ett snöre också kunna bli godkänt, men jag skulle nog inte orka dra den processen inför vägverket :D
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » mån apr 09, 2012 14:19

calle-fas skrev:
Olof skrev: ...
Jag är inte ens aktiv inom challenge.
...

Dags att bli! :poke:
Jaja, det är på gång! Ska bara hitta en FIA-godkänd bilbarnstol för barn upp till 4kg först :D
Beyond bolt-on. Beyond recond.

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av calle-fas » mån apr 09, 2012 21:07

Olof skrev:
calle-fas skrev:
Olof skrev: ...
Jag är inte ens aktiv inom challenge.
...

Dags att bli! :poke:
Jaja, det är på gång! Ska bara hitta en FIA-godkänd bilbarnstol för barn upp till 4kg först :D
Säg till mig när du hittar en, för jag har samma angenäma problem. :)
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av Lasse Suzican » mån apr 09, 2012 22:14

Olof skrev:Jag hittar inga gränsvärden för retardation på P-broms och då tolkar jag det som att den inte är just nödbroms.
Nu har jag inte texten här, men är något med att bromskraften ska vara 16% av fordonets vikt fast i Newton, dvs en bil med vikten 1000kg ska ha en total bromskraft på minst 1.6 kN, eller 0,8 kN per hjul...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » mån apr 09, 2012 22:19

Lasse Suzican skrev:
Olof skrev:Jag hittar inga gränsvärden för retardation på P-broms och då tolkar jag det som att den inte är just nödbroms.
Nu har jag inte texten här, men är något med att bromskraften ska vara 16% av fordonets vikt fast i Newton, dvs en bil med vikten 1000kg ska ha en total bromskraft på minst 1.6 kN, eller 0,8 kN per hjul...
Aha! Har missat det. Å andra sidan testas ju P-bromsen på ASB under simulerad rullning, så visst måste den kunna bromsa fordonet.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Regeltolkning

Inlägg av JBT » ons apr 11, 2012 13:15

Olof,

Du måste utgå från en bil med täkt kaross.
Bromskraven på en A-traktor är ganska specifika och står i vv's författningssamling.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Regeltolkning

Inlägg av Olof » ons apr 11, 2012 13:39

JBT skrev:Olof,

Du måste utgå från en bil med täkt kaross.
Bromskraven på en A-traktor är ganska specifika och står i vv's författningssamling.
Japp!

Men det framgår lite dåligt hur mycket den får byggas om för att bli A-traktor..... :lol:
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar