Att jämföra med bromsystemet är väl lite felaktigt. Ska du bygga en amatörbyggd bil så ska bromssytemet ha 2 kretsar följt av en mekanisk handbroms. Vilket också finns i alla moderna serietillverkade bilar. Tanken är ju att om en krets fallerar så ska det fortfarande finna möjlighet att få stopp på fordonet. Oftast har man väl bara ett styrsystem.Olof skrev:ASB är av samma uppfattning, iaf vid de tillfällen jag besiktigat min bil. "Det måste finnas ngn sort mekanisk förbindelse mellan ratt och hjul" Ett hydrauliksystem är väl åxå mekaniskt kan man ju tycka. Och hur kan man godkänna hydrauliska bromsar? Är man rädd att en slang går av är ju bromsslangar både mer utsatta och mindre tåliga mot åverkan. Troligen kan man gå vidare med detta och få prejudikat, risken är ju att man rör runt i soppan och de som har fått OK från SFRO (tydligen ska det finnas nån), kan att få avslag. Men regler KAN ändras. Kom ihåg att vi inte fick amatörregga alls innan -82 eller när det var.Hagbard skrev:Jag kikade som hastigast i SFRO:s bygghandbok men hittade inget matnyttigt i frågan men jag har bestämt för mig att vid en diskussion, med den kontrollant jag använt mig av, har det sagts att styrningen måste vara mekanisk men att hjälpsystem givetvis få finnas såsom servo eller hydroboost mm
Nja, det vill jag inte riktigt hålla med om.Ett hydrauliksystem är väl åxå mekaniskt kan man ju tycka.
Om du har funderingar på att bygga något så skaffa SFRO:s bygghandbok och om du har några funderingar på regeltolkningar efter du läst den så kontakta din närmsta SFRO-kontrollant och bolla med honom.