Inför 2012 SCC!

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tänker du, ni deltaga i SCC 2012?

JAAAAA! Självklart kommer vi vara med!
9
24%
JAA! Vi kommer åka så många vi hinner, kan men troligen inte alla
17
45%
NJA, om ekonomi, tid tillåter, alla övriga tveksamma alt.
12
32%
 
Antal röster: 38

Johan S
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör mar 14, 2009 20:14

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av Johan S » tor nov 24, 2011 21:44

Team Klimpen kommer att köra de tävlingar som ej kolliderar med trialen! MVH Johan.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av BorkJonas » tor dec 01, 2011 13:12

Hade lite funderingar kring cup poäng inför nästa år....
Jag har kommit upp med två nya idéer.

1) Man får 1 poäng för sin placering. D.v.s. kommer du 7 får du 7 poäng, kommer du 11 får du 11 poäng. Vitsen är då givetvis att samla så LITE poäng som möjligt för att ta totalsegern. Ställer du inte upp i en tävling får det antal poäng som sista placering fick, t.ex. 24bilar så får de som inte var med 24 poäng. Det är ju givetvis en nackdel för dem som inte åker alla tävlingar... :roll:

2) Man får omvänta antal poäng för hur många deltagare som är med. D.v.s. 24 bilar innebär att 1:aplaceringen ger 24 poäng, 2:a 23 poäng o.s.v. Min tanke med detta är att öka spänningen inför nästkommande deltävling och framför allt inför finalen. Här skall man givetvis samla så mycket poäng som möjligt.

Vad tycker ni om dessa idéer? :?: :idea: :roll:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av kalle » tor dec 01, 2011 13:59

Bra idé
Tycker i alla fall man ska belönas på nått vis om man kör alla/flera race.

Kanske triggar en del att satsa och köra mera.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av MrHawk » tor dec 01, 2011 21:37

BorkJonas skrev:
2) Man får omvänta antal poäng för hur många deltagare som är med. D.v.s. 24 bilar innebär att 1:aplaceringen ger 24 poäng, 2:a 23 poäng o.s.v. Min tanke med detta är att öka spänningen inför nästkommande deltävling och framför allt inför finalen. Här skall man givetvis samla så mycket poäng som möjligt.
Klart intressant tycker jag, gynnar dessutom dom som satsar att det kommer många bilar, vilket kanske hjälper till att få folk att locka med andra.
I aim to misbehave

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av BorkJonas » tor dec 01, 2011 22:34

MrHawk skrev:
BorkJonas skrev:
2) Man får omvänta antal poäng för hur många deltagare som är med. D.v.s. 24 bilar innebär att 1:aplaceringen ger 24 poäng, 2:a 23 poäng o.s.v. Min tanke med detta är att öka spänningen inför nästkommande deltävling och framför allt inför finalen. Här skall man givetvis samla så mycket poäng som möjligt.
Klart intressant tycker jag, gynnar dessutom dom som satsar att det kommer många bilar, vilket kanske hjälper till att få folk att locka med andra.
Det var lite så jag tänkte också...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av Vanderlei » fre dec 02, 2011 8:40

BorkJonas skrev:
2) Man får omvänta antal poäng för hur många deltagare som är med. D.v.s. 24 bilar innebär att 1:aplaceringen ger 24 poäng, 2:a 23 poäng o.s.v. Min tanke med detta är att öka spänningen inför nästkommande deltävling och framför allt inför finalen. Här skall man givetvis samla så mycket poäng som möjligt.

Vad tycker ni om dessa idéer? :?: :idea: :roll:

Bra tänkt Jonas! :tumbup:
Båda förslagen låter bra men jag lutar åt det andra pga samma orsak som Hööken är inne på.

mvh Jocke

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av BorkJonas » fre dec 02, 2011 9:41

Jag har fått lite backning på förslag 2 p.g.a. att det kan bli orättvist.

Har ytterligare ett förslag som egentligen är samma som idag, men som rymmer att vi har lite fler deltagare:

3) 1:a placering = 30 Poäng, 2:a = 27p 3:e = 25p, 4:e = 24p, 5:e = 23p o.s.v. neråt med ett poängs hopp. Detta för att ALLA skall få (olika) poäng (åtminstone om vi är färre än 27 bilar) och det blir lite mer särskiljning även längre ner i resultat listan.
Det gör det också lite jämnare längre upp i resultat listan eftersom procentuellt blir det mindre skillnad på 1:a plats jämfört med 2,3,4 o.s.v.

Synpunkter???
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av Vanderlei » fre dec 02, 2011 9:56

Fan det är bra fart på hjärncellerna idag Jonas :)

Det kommer ALLTID finnas folk som kommer på scenarios där gällande modell är orättvis på något sätt. Det är detta som brukar leda till att regler blir mer och mer komplexa och tillslut blir hemska att ha att göra med.
Håll poängsättningen så enkel som möjligt och var medveten om begränsningarna. Se till att alla känner till dessa begränsningar och vad det kan medföra.
Jag hade uppskattat ett så enkelt system som möjligt och är villig att acceptera att det inte är komplett och 100% rättvist bara folk kommer och kör och har roligt.

Tycker att alla tre förslagen hittils faller under kategorin "enkla".

Jäkligt kul att du kämpar på med det här Jonas! :tumbup: Det uppskattas väldigt mycket
Kan nog säga på både min och Johans vägnar att är det något som det behövs hjälp med så säg bara till!

mvh Jocke

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av BorkJonas » fre dec 02, 2011 10:06

Vanderlei skrev:Fan det är bra fart på hjärncellerna idag Jonas :)

Det kommer ALLTID finnas folk som kommer på scenarios där gällande modell är orättvis på något sätt. Det är detta som brukar leda till att regler blir mer och mer komplexa och tillslut blir hemska att ha att göra med.
Håll poängsättningen så enkel som möjligt och var medveten om begränsningarna. Se till att alla känner till dessa begränsningar och vad det kan medföra.
Jag hade uppskattat ett så enkelt system som möjligt och är villig att acceptera att det inte är komplett och 100% rättvist bara folk kommer och kör och har roligt.

Tycker att alla tre förslagen hittils faller under kategorin "enkla".

Jäkligt kul att du kämpar på med det här Jonas! :tumbup: Det uppskattas väldigt mycket
Kan nog säga på både min och Johans vägnar att är det något som det behövs hjälp med så säg bara till!

mvh Jocke
Tack Jocke! Uppskattas.... :beer:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Per Esbjörnsson
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: tor mar 06, 2008 20:11
Ort: Växjö

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av Per Esbjörnsson » fre dec 02, 2011 10:21

Tycker att förslag 3 låter som en bra idé.
Enkelt
Inte för stor skillnad
Samma poäng oavsett hur många bilar som ställer upp

BRA!!
Jeep Grand Wrangler

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av Arne Karlsson » fre dec 02, 2011 10:37

Komplettera med 5 bonuspoäng om du deltar i alla deltävlingarna, kan vara bra inför sista deltävlingen om ngn dragit ifrån i prislistan o tänker hoppa sista deltävlingen.

MVH Din förra garagegranne

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av målarn » sön dec 04, 2011 9:50

Båda dessa datum är bokade från och med fredag, är starten på fredagen och vilken tid?
Behöver kliras med ledighet!
Merca Geländewagen 300TD

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av BorkJonas » tor dec 15, 2011 8:04

BorkJonas skrev:Borås Jeep klubb kommer med största sannolikhet att arrangera en tävling helgen 25-27/5 2012. Så boka den helgen i era kalendrar!
OBS! OBS! OBS! Datumet är ändrat till 18-20 Maj! OBS! OBS OBS!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Joy
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre sep 08, 2006 8:36

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av Joy » tor dec 29, 2011 13:22

Jag tycker att det låter bra, för då kan jag äntligen få lite poäng!!!
:woot:

:)
Janne
En liten Jimny slinker förbi

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Inför 2012 SCC!

Inlägg av Felix » sön jan 15, 2012 21:49

Skulle vilja prova på att köra challenge iår. är ju dock inte så insatt men läser runt här och försöker ta reda på det som krävs för att vara med. Måste ju ha någon som kommer sist oxå:)
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

Skriv svar