Diskution kring besiktning, regler och ombyggda bilar"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån aug 08, 2011 13:57
jag var och tittade som publik men tycker ett det är skandal av besiktningspersonalen att släppa igenom team TLC avsågade och kortade landcruiser utan båge när den är byggd som en pickup utan bakvägg och desutom inte ens besiktigad i det utförandet enligt information jag fick från sbp, så alla som har trott att det är strikta besiktningskrav och bågkrav om man ska köra challenge behöver inte fundera mera för så är inte fallet
-
- Veteran
- Inlägg: 1887
- Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
- Ort: borås
Guest12345 skrev:jag var och tittade som publik men tycker ett det är skandal av besiktningspersonalen att släppa igenom team TLC avsågade och kortade landcruiser utan båge när den är byggd som en pickup utan bakvägg och desutom inte ens besiktigad i det utförandet enligt information jag fick från sbp, så alla som har trott att det är strikta besiktningskrav och bågkrav om man ska köra challenge behöver inte fundera mera för så är inte fallet
.
ORE-T 6.5 SkyddsburGuest12345 skrev:jag var och tittade som publik men tycker ett det är skandal av besiktningspersonalen att släppa igenom team TLC avsågade och kortade landcruiser utan båge när den är byggd som en pickup utan bakvägg och desutom inte ens besiktigad i det utförandet enligt information jag fick från sbp, så alla som har trott att det är strikta besiktningskrav och bågkrav om man ska köra challenge behöver inte fundera mera för så är inte fallet
Om fordonet har original heltäckande plåtkaross med tak och dörrar bör buren bestå av:
(A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, s.k. hockeymål.
Om fordonet inte är utrustad med heltäckande kaross skall skyddsburen minst bestå av (A)
Bilen har orginal heltäckande plåtkaross, det står inget om att man inte får bygga om det orginala taket så det är en tolknings fråga som jag när jag (dansken) godkännde bilen inför tävlingen. Hade det kommit in klagomål innan eller under tävlingen, så hade jag givetvis tagit upp diskutionen. Sen vad gäller VV uppgifter på bilen. Om en ombyggnad av en bil kräver en ny regbes så ska detta ske senast 14dagar efter ombyggnaden under denna tid är det inte olagligt att bruka bilen.
Tycker personligen att det är fegt att inte våga stå för sin mening, då jag är ganska säker på att Guest12345 har ett användarnamn här på forumet.
-
- Veteran
- Inlägg: 1887
- Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
- Ort: borås
Re: .
jag nämde det för dig. men nu är tävlingen körd så nu laddar vi inför nästadansken skrev:ORE-T 6.5 SkyddsburGuest12345 skrev:jag var och tittade som publik men tycker ett det är skandal av besiktningspersonalen att släppa igenom team TLC avsågade och kortade landcruiser utan båge när den är byggd som en pickup utan bakvägg och desutom inte ens besiktigad i det utförandet enligt information jag fick från sbp, så alla som har trott att det är strikta besiktningskrav och bågkrav om man ska köra challenge behöver inte fundera mera för så är inte fallet
Om fordonet har original heltäckande plåtkaross med tak och dörrar bör buren bestå av:
(A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, s.k. hockeymål.
Om fordonet inte är utrustad med heltäckande kaross skall skyddsburen minst bestå av (A)
Bilen har orginal heltäckande plåtkaross, det står inget om att man inte får bygga om det orginala taket så det är en tolknings fråga som jag när jag (dansken) godkännde bilen inför tävlingen. Hade det kommit in klagomål innan eller under tävlingen, så hade jag givetvis tagit upp diskutionen. Sen vad gäller VV uppgifter på bilen. Om en ombyggnad av en bil kräver en ny regbes så ska detta ske senast 14dagar efter ombyggnaden under denna tid är det inte olagligt att bruka bilen.
Tycker personligen att det är fegt att inte våga stå för sin mening, då jag är ganska säker på att Guest12345 har ett användarnamn här på forumet.
Re: .
Fast både jag o jocke o johan diskuterade ju denna bilen med dig under tävlingen och du gav samma svar då att det är en gråzon. Fine. o vi la ingen officiell protest, men du kan inte säga att det inte togs upp under tävlingen.dansken skrev:Hade det kommit in klagomål innan eller under tävlingen, så hade jag givetvis tagit upp diskutionen.
I aim to misbehave
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån aug 08, 2011 13:57
Re: .
dansken skrev:ORE-T 6.5 SkyddsburGuest12345 skrev:jag var och tittade som publik men tycker ett det är skandal av besiktningspersonalen att släppa igenom team TLC avsågade och kortade landcruiser utan båge när den är byggd som en pickup utan bakvägg och desutom inte ens besiktigad i det utförandet enligt information jag fick från sbp, så alla som har trott att det är strikta besiktningskrav och bågkrav om man ska köra challenge behöver inte fundera mera för så är inte fallet
Om fordonet har original heltäckande plåtkaross med tak och dörrar bör buren bestå av:
(A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, s.k. hockeymål.
Om fordonet inte är utrustad med heltäckande kaross skall skyddsburen minst bestå av (A)
allt är kopierat från denna tråden bilen som det pratas om då är målarns gammla patrol, den är byggd på fabrik med plåttak och en glasfiberkåpa, hur kan en avsågad LC bliu säkrare än den ? viewtopic.php?t=26466&start=30&postdays ... 748610c212
Arne Karlsson
Forumräv
Registreringsdatum: 15 februari 2006
Inlägg: 930
Ort: Sandared
Postat: tor mar 10, 2011 18:23 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Målarn, du kan ringa mej om du vill, om det är heltäckande plåttak kan du köra utan hockeymål, men eftersom du inte har någon integrerad bakvägg är inte din bil heltäckande, detsamma är det för många Blazer. Din Cherokee hade helt tak så d var helt okej att köra med.
MVH Arne
målarn
Veteran
Registreringsdatum: 28 november 2006
Inlägg: 1851
Ort: Borås
Postat: tor mar 10, 2011 12:04 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Är min bil godkänd med det plåttaket jag har, tänkte eftersom jag har hardtopp bakom förarhytten?
dansken
Beroende
Registreringsdatum: 04 mars 2006
Inlägg: 1241
Ort: Åstorp
Postat: tor mar 10, 2011 16:48 Rubrik: .
--------------------------------------------------------------------------------
målarn skrev:
Så man måste ha bur alltså?
Så detta är inte samma upplägg som trophyn som gick i borås, då var det massa bilar utan bur!
Jo, det precis samma regler... Du får bocka till ett hockeymål så är det inga problem. Ganska säker på att Jonas inte tummat på den reglen...
Bilen har orginal heltäckande plåtkaross, det står inget om att man inte får bygga om det orginala taket så det är en tolknings fråga som jag när jag (dansken) godkännde bilen inför tävlingen. Hade det kommit in klagomål innan eller under tävlingen, så hade jag givetvis tagit upp diskutionen. Sen vad gäller VV uppgifter på bilen. Om en ombyggnad av en bil kräver en ny regbes så ska detta ske senast 14dagar efter ombyggnaden under denna tid är det inte olagligt att bruka bilen.
Tycker personligen att det är fegt att inte våga stå för sin mening, då jag är ganska säker på att Guest12345 har ett användarnamn här på forumet.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån aug 08, 2011 13:57
Re: .
ORE-T 6.5 Skyddsbur
Om fordonet har original heltäckande plåtkaross med tak och dörrar bör buren bestå av:
(A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, s.k. hockeymål.
Om fordonet inte är utrustad med heltäckande kaross skall skyddsburen minst bestå av (A)
Bilen har orginal heltäckande plåtkaross, det står inget om att man inte får bygga om det orginala taket så det är en tolknings fråga som jag när jag (dansken) godkännde bilen inför tävlingen. Hade det kommit in klagomål innan eller under tävlingen, så hade jag givetvis tagit upp diskutionen. Sen vad gäller VV uppgifter på bilen. Om en ombyggnad av en bil kräver en ny regbes så ska detta ske senast 14dagar efter ombyggnaden under denna tid är det inte olagligt att bruka bilen.
Tycker personligen att det är fegt att inte våga stå för sin mening, då jag är ganska säker på att Guest12345 har ett användarnamn här på forumet.
Hej,
Att det kan vara lagligt att köra så kan säkert stämma men faktum är att ORE-reglerna är där för att göra det säkert för tävlande att köra bilarna och att försäkringar ska gälla. Inte stänga ute bilar som inte passar i mallen.
Om det sker en olycka med en bil som inte följer ORE-reglerna och SBF informeras (vilket jag misstänker är ett krav) så gissar jag att vi ej kommer få köra någon mer Challenge för SBF. Kommer dom bry sig om att man säger att bilen byggts om inom de 14 närmaste dagarna och inte hunnit reg-besiktas?
Jag känner att om man ska börja leta kryphål i reglerna för att kunna köra med bilar som annars inte skulle godkännas så saknas lite ödmjukhet mot alla som faktiskt vill vara med och köra Challengecupen. Jag kan verkligen förstå att om man kämpat med en bil och hållit på flera månader att bygga och lagt ner massa pengar så vill man självklart köra. Men, ett stort MEN, när det ska TÄVLAS så måste det finnas ordentligt med civilkurage och samarbete hos arrangörerna att dom vågar säga nej till en bil dom inte anser uppfyller kraven. Ser man till att man är påläst och motiverar beslutet konkret, med konsekvenser för alla om det skulle skita sig för personen som fått sin bil nekad, så kommer det att accepteras.
Du (Lenni) lägger ju ner ett jäkla jobb och massa tid på att rodda det här och det uppskattas jättemycket av alla. Hade varit tråkigt om allt var förgäves och det inte blir någon cup nästa år pga att vi inte lyckats följa regelverket.
mvh Joakim Hjärtstam
PS. Vi (Team Banzai 1&2) har bara roligare och roligare för varje gång och ju mer man lär känna alla som är med och kör desto mer ser vi fram emot nästa tävling. Det är riktigt roligt att träffa på er alla ute i skogen och tjöta Både jag och Johan är relativt nya i svängen och vi lär oss massor både om körningen och tekniska saker från alla hjälpsamma medtävlande på varje tävling. DS
Är bilen släppt genom tävlingsbesiktningen och ingen protest inkommit mot bilen inom de tidsramar som SBF har för protester så är frågan avhandlad och klar.
Därmed finns det inget att debattera och inget att orda om. Punkt.
Därmed finns det inget att debattera och inget att orda om. Punkt.
Senast redigerad av Marcus den tis aug 09, 2011 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Jag tycker nog att vi kan fortsätta att diskutera då vi inte pratar om tävlingsresultat, poängavdrag eller diskvalificering utan om säkerhetsreglerna för bilarna som deltar samt eventuella konsekvenser om de inte följs.Marcus skrev:Är bilen släppt genom tvälingsbesiktningen och ingen protest inkommit mot bilen inom de tidsrammar som SBF har för protester så är frågan avhandlad och klar.
Därmed finns det inget att debattera och inget att orda om. Punkt.
Stämningen på tävlingarna är sådan att jag inte tror att det finns någon som skulle vilja hålla på med protester och liknande pga av lite poäng hit och dit. Jag är iaf intresserad av att tävlingar kommer köras i framtiden och att ha roligt. Poäng och placering ligger långt ner på prioriteringslistan.
Bara vi försöker hålla diskussionen på en trevlig och konstruktiv nivå så är jag säker på att nästa gång vi kör så kommer alla, både arrangörer och tävlande, ha lite mer erfarenhet och resultatet kommer att bli en bättre tävling. Det är bara att identifiera misstagen, utvärdera, diskutera och sedan göra ett nytt försök som förhoppningsvis blir bättre. Det har gjorts efter dom tidigare tävlingarna och jag tycker att jag ser en trend att det blir bättre
mvh Joakim
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån aug 08, 2011 13:57
det är väll ändå för säkerheten vi har besiktningen på tävlingenMarcus skrev:Är bilen släppt genom tvälingsbesiktningen och ingen protest inkommit mot bilen inom de tidsrammar som SBF har för protester så är frågan avhandlad och klar.
Därmed finns det inget att debattera och inget att orda om. Punkt.
Vill DU köra mer challenge ? det skulle jag gissa på att du vill om det skulle ske en alvarlig olycka så är det nog förmodligen slut vi ser ju i bild i denna tråden viewtopic.php?t=28781&highlight= hur dansken bil blir aldeles platt och då är den orginal vad händer då om vi sågar av en stolpe och sågar av taket utan att förstärka, så är ju det solkart att vid en av vältning så blir det inget kvar av taket
****Delade ur denna diskution ur växjötråden /Marcus***
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Klart vi skall disktutera kring de olika reglerna som gäller och dess tillämpling.
Men hur besiktningen och tävlingen genomfördes med ev brister och missar visar man sitt missnöje över som förare via protester som lämnas in till tävlingsledningen. Protesterar man inte så har man godtagit den tillämplingen av reglerna som tävlingsledningen gjorde på tävlingsdagen, och ochså bidragit till denna tillämpling av reglerna.
Att åskådare har åsikter som man behöver vädra är ju toppen att denna typen av forum finns till för, jag är en sån som gärna tjafsar regler och tillämplingar mest hela tiden. Men då står man för det och använder sitt vanliga användarnamn då man faktiskt har ett som man postat med innan.
Det ligger inte i någons intresse att hetsa, driva upp dålig stämning mot organisatörerna av våra tävlingar, för det enda det leder till är att dom inte vill organisera mer tävlingar.
Jag tycker att vi måste se detta första år med nystartad cup som en startår då små och stora problem kommer att uppstå som man lär sig av och tar med sig till år 2 osv.
I alla cuper jag varit med i tidigare, folkrace, karting och rallycross så har det funnits folk som är snabba på att misskreditera, anklaga och allmänt påverka negativt, vart är alla dessa cuper idag? Nedlagda!!
Då pratar jag inte bara om hur Rogers bil är byggd, det cirkluerar många rykten och påståenden som bara bidrar till att missgynna sporten.
Men hur besiktningen och tävlingen genomfördes med ev brister och missar visar man sitt missnöje över som förare via protester som lämnas in till tävlingsledningen. Protesterar man inte så har man godtagit den tillämplingen av reglerna som tävlingsledningen gjorde på tävlingsdagen, och ochså bidragit till denna tillämpling av reglerna.
Att åskådare har åsikter som man behöver vädra är ju toppen att denna typen av forum finns till för, jag är en sån som gärna tjafsar regler och tillämplingar mest hela tiden. Men då står man för det och använder sitt vanliga användarnamn då man faktiskt har ett som man postat med innan.
Det ligger inte i någons intresse att hetsa, driva upp dålig stämning mot organisatörerna av våra tävlingar, för det enda det leder till är att dom inte vill organisera mer tävlingar.
Jag tycker att vi måste se detta första år med nystartad cup som en startår då små och stora problem kommer att uppstå som man lär sig av och tar med sig till år 2 osv.
I alla cuper jag varit med i tidigare, folkrace, karting och rallycross så har det funnits folk som är snabba på att misskreditera, anklaga och allmänt påverka negativt, vart är alla dessa cuper idag? Nedlagda!!
Då pratar jag inte bara om hur Rogers bil är byggd, det cirkluerar många rykten och påståenden som bara bidrar till att missgynna sporten.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: .
dansken skrev: Om en ombyggnad av en bil kräver en ny regbes så ska detta ske senast 14dagar efter ombyggnaden under denna tid är det inte olagligt att bruka bilen.
Bara så att jag tolkar detta rätt här.
Jag tar en bil, säg en suzuki sj nånting. Den är besiktigad. påställd försäkrad och allt sånt.
En vecka innan tävling slänger jag av karossen, bygger en stabil bur enligt ORE reglemente, Byter till protalaxlar, kanske styrande bakvagn, 39" irok hjul. annan motorväxellåda, winchar fram å bak, etc. (du förstår säkert vad jag menar)
Då får jag alltså köra en challange tävling med den så länge det är inom 14 dagar efter ombyggnation??
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Mycket väl skrivet Marcus.Marcus skrev:Klart vi skall disktutera kring de olika reglerna som gäller och dess tillämpling.
Men hur besiktningen och tävlingen genomfördes med ev brister och missar visar man sitt missnöje över som förare via protester som lämnas in till tävlingsledningen. Protesterar man inte så har man godtagit den tillämplingen av reglerna som tävlingsledningen gjorde på tävlingsdagen, och ochså bidragit till denna tillämpling av reglerna.
Att åskådare har åsikter som man behöver vädra är ju toppen att denna typen av forum finns till för, jag är en sån som gärna tjafsar regler och tillämplingar mest hela tiden. Men då står man för det och använder sitt vanliga användarnamn då man faktiskt har ett som man postat med innan.
Det ligger inte i någons intresse att hetsa, driva upp dålig stämning mot organisatörerna av våra tävlingar, för det enda det leder till är att dom inte vill organisera mer tävlingar.
Jag tycker att vi måste se detta första år med nystartad cup som en startår då små och stora problem kommer att uppstå som man lär sig av och tar med sig till år 2 osv.
I alla cuper jag varit med i tidigare, folkrace, karting och rallycross så har det funnits folk som är snabba på att misskreditera, anklaga och allmänt påverka negativt, vart är alla dessa cuper idag? Nedlagda!!
Då pratar jag inte bara om hur Rogers bil är byggd, det cirkluerar många rykten och påståenden som bara bidrar till att missgynna sporten.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00