Synpunkter

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » lör jan 22, 2011 23:11

Kan säga att när jag kört Challenge så är det just hjälpsamhet och team work som genomsyrat tävlandet! Måste säga att det är en "Gentlemanna sport" Alla (nästan iallfall) hjälps åt ute i spåret. Anledninegn är egentligen ganska enkel, står du fast i spåret står du mest troligt ivägen för mig, därför hjälper jag dig. Dessutom är det ju alltid trevigt om man skaffa sig lite kompisar trots att vi tävlar mot varandra...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » sön jan 30, 2011 21:51

Jag kan nog hålla med om det som sagts tidigare. Det är lite 4 Wheel drives fel då de kanske gjort reportage från tävlingar, balla killar i färgglada overaller, balla bilar med balla klistermärken och framför allt EXTREM terräng, men det är klart "murvlar" vill ju sälja lösnummer så det är klart man vill ha "dansken" med sin lila LC i midjedjup lera än en Land Rover 88 på en åker.

Det jag läst nu är sålunda följande....
Challange och Trophy är samma sak i stora drag. Varför inte differentiera dessa två typer? Challange kan vara som det är vad mig anbelangar, jag vill inte rucka på ett bra koncept för de som kör ser ut att trivas.

Något SOT i miniatyr och ytterst lite väg eller helst dålig grusväg och mer terräng. Nu kommer ni säkert och påpekar att detta redan finns och det gör det säkert men det jag är ute efter är, som tidigare påpekats, lagandan (fan vad det låter dammigt men ni fattar vad jag menar). Poäng ser jag som fullständigt ointressant.

Och när det gäller regelverk...
Jag jobbar en del med industriell utveckling/HR och ju mer regler man har desto rörigare blir det och desto fler bryts medvetet eller omedvetet. Ha ett bra och enkelt säkerhetssystem, ska man ha klasser så gör det så enkelt som möjligt. Av debatterna på forumet att göra så är de inte direkt klara. Tyvärr har det tagit den riktningen att ni som är eldsjälar i challange/trophy får hela tiden försvara eller sopa regelverket under mattan med ursäkter, detta ska inte behövas men jag vet att det är lätt att såsa in sig i tekniska termer när man är fack-idiot och gillar skruv och mutter. Men det är klart, när man sitter en klunga entusiaster så är det lätt att skena iväg och regelverket ser snart ut som en Koranen & bibeln tillsammans, visst man kan klappa sig själv på huvudet och tycka att man gjort ett bra jobb, vilket man definitivt gjort, men det kan bli ett h-e för de som ska börja att köra att ta in alla paragrafer som så klokt tagits fram.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » sön jan 30, 2011 23:39

Sdkfz251 skrev:Jag kan nog hålla med om det som sagts tidigare. Det är lite 4 Wheel drives fel då de kanske gjort reportage från tävlingar, balla killar i färgglada overaller, balla bilar med balla klistermärken och framför allt EXTREM terräng, men det är klart "murvlar" vill ju sälja lösnummer så det är klart man vill ha "dansken" med sin lila LC i midjedjup lera än en Land Rover 88 på en åker.

Det jag läst nu är sålunda följande....
Challange och Trophy är samma sak i stora drag. Varför inte differentiera dessa två typer? Challange kan vara som det är vad mig anbelangar, jag vill inte rucka på ett bra koncept för de som kör ser ut att trivas.

Något SOT i miniatyr och ytterst lite väg eller helst dålig grusväg och mer terräng. Nu kommer ni säkert och påpekar att detta redan finns och det gör det säkert men det jag är ute efter är, som tidigare påpekats, lagandan (fan vad det låter dammigt men ni fattar vad jag menar). Poäng ser jag som fullständigt ointressant.

Och när det gäller regelverk...
Jag jobbar en del med industriell utveckling/HR och ju mer regler man har desto rörigare blir det och desto fler bryts medvetet eller omedvetet. Ha ett bra och enkelt säkerhetssystem, ska man ha klasser så gör det så enkelt som möjligt. Av debatterna på forumet att göra så är de inte direkt klara. Tyvärr har det tagit den riktningen att ni som är eldsjälar i challange/trophy får hela tiden försvara eller sopa regelverket under mattan med ursäkter, detta ska inte behövas men jag vet att det är lätt att såsa in sig i tekniska termer när man är fack-idiot och gillar skruv och mutter. Men det är klart, när man sitter en klunga entusiaster så är det lätt att skena iväg och regelverket ser snart ut som en Koranen & bibeln tillsammans, visst man kan klappa sig själv på huvudet och tycka att man gjort ett bra jobb, vilket man definitivt gjort, men det kan bli ett h-e för de som ska börja att köra att ta in alla paragrafer som så klokt tagits fram.
Jag har ett förslag till dig. Kan inte du skriva upp hur du menar, tänka igenom hur uppläget skall vara samt vilka regler som skall gälla eller inte gälla och hur (och gärna vart) du tänkte genomföra en sån aktivitet. Jag göra mitt yttersta för att hjälpa dig att genomdriva en sån tävling. Alltid spännande med nya koncept.

Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

Bilar?

Inlägg av Ackeblack » mån jan 31, 2011 9:03

Ja, det kan ju alltid diskuteras men... Man kan ju dela in det i klasser efter vilken bil man har, skilj på bil utan spärrar/bakre spärr, bil med spärrar och bil med portaler, det är väl enklast?

Challengetävlingarna borde från början bara ha körts med bilar i originalskick för att locka fler tävlande, typ folkrace för offroad med gamla "utrangerade" pickisar och stationsvagnar......Med maxdimension på hjulen på 31" Är ju min åsikt iallafall!

Då fyller körkunskap och "öga" för det hela en avgörande roll än att man i sin diffspärrade monsterbil med jättehjul plöjer igenom närapå omöjliga sektioner......

Har varit och kollat på challenge några gånger och det ser ju kul ut det gör det!
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Engman2 » mån jan 31, 2011 14:37

Då jag har kikat en hel del på detta med challenge och blivit riktigt sungen på att köra så har jag en del funderingar, och kan inte heller öppna filer i pdf format så skriv gärna svaren

1. Om man har en bil som är besiktad och skattad, är den då godkänd för challenge???

2. Måste bilen vara besiktad SBP (svenska bil provningen), eller kan man åka men en som är avställd och obesiktad???

3. Hur ser en bur som är godkänd för challenge ut, om man har en öppen bil???
(Lägg gärna ut en bild)

4 vilken dimention ska de vara på rören till en bur???

5. Eftersom jag har glasfiber hardtopp så antar jag att Min bil måste ha bur, Stämmer det???
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » mån jan 31, 2011 16:29

Klart lättast är att du laddar ner Adobe Reader det är gratsi och mycket användbart.
Alternativet är:
Utskrift av regler kan köpas av SBF via:
Andrén & Holm reklam- & produktionsbyrå
Kontakt: Anders Stenqvist
Tfn: 08-699 61 92, Fax: 08-699 61 87, E-post: Anders@andrenholm.se

Glöm inte att ange namn, adress samt vilken regelbok det gäller.

Det blir rätt mycket att skiva och förklara här på forumet.

Sam

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 31, 2011 17:27

Engman2 skrev:Då jag har kikat en hel del på detta med challenge och blivit riktigt sungen på att köra så har jag en del funderingar, och kan inte heller öppna filer i pdf format så skriv gärna svaren
Håller nog med Sam. Ladda hem Acrobat reader så funkar det, men annars så kommer det lite svar här...
Nu är ju iofs Trialen min avdelning, men det skiljer inte så mycket i just dessa frågor...
Engman2 skrev:1. Om man har en bil som är besiktad och skattad, är den då godkänd för challenge???
Ja och Nej.
Den är inte med automatik godkänd för Challenge för att den är godkänd av ASB. Den måste uppfylla vissa säkerhetskrav som finns i Challenege-reglementet också. Där finns bl.a krav på bur, eldsläckare, kortslutningsskydd över batteriet, saneringsutrustning för oljespill och andra liknande saker.
Engman2 skrev:2. Måste bilen vara besiktad SBP (svenska bil provningen), eller kan man åka men en som är avställd och obesiktad???
I ORC 1 står följande:
Vid körning utanför inhägnat tävlingsområde eller annat dylikt inhägnat område ska bestämmelserna enligt gällande trafikförfattningar följas, det vill säga att fordonet ska vara registrerat och skattat, föraren ska inneha körkort etcetera.
Detta betyder att om hela tävlingen körs inom inhägnat område behöver bilen inte vara skattad och påställd, men om tävlingen körs på "allmän" mark ska den vara detta.
Engman2 skrev:3. Hur ser en bur som är godkänd för challenge ut, om man har en öppen bil???
(Lägg gärna ut en bild)
Enklaste är väl att leta upp ett ex av husbibeln (4 Wheel Drive) och kolla in några trialbilar där.....

Annars, Skaffa acrobat och kolla in
http://www.sbf.se/sportgrenar/offroad/regler/...
Engman2 skrev:4 vilken dimention ska de vara på rören till en bur???
45x2,5 eller 50x2,0 i huvudbågen. 38x2,5 eller 40x2,0 i övriga rör.
Tänk dock på att detta är MINIMIKRAV. Är det en tyngre bil bör man ha grövre dimensioner...
Engman2 skrev:5. Eftersom jag har glasfiber hardtopp så antar jag att Min bil måste ha bur, Stämmer det???
Stämmer....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Bilar?

Inlägg av calle-fas » mån jan 31, 2011 20:45

Ackeblack skrev:Ja, det kan ju alltid diskuteras men... Man kan ju dela in det i klasser efter vilken bil man har, skilj på bil utan spärrar/bakre spärr, bil med spärrar och bil med portaler, det är väl enklast?
Challengetävlingarna borde från början bara ha körts med bilar i originalskick för att locka fler tävlande, typ folkrace för offroad med gamla "utrangerade" pickisar och stationsvagnar......Med maxdimension på hjulen på 31" Är ju min åsikt iallafall!

Då fyller körkunskap och "öga" för det hela en avgörande roll än att man i sin diffspärrade monsterbil med jättehjul plöjer igenom närapå omöjliga sektioner......

Har varit och kollat på challenge några gånger och det ser ju kul ut det gör det!
Det hade absolut varit roligast för alla parter att ha olika klasser. Problemet som jag ser det är att vi är för få tävlande i dagens läge.
Det leder till att vissa tycker att det är på tok för lätta slingor medan andra känner att de inte har en sportslig chans mot tävlingstokiga team med väldigt modifierade bilar.

Min åsikt är att vi alla måste ha överseende med detta tills vi har en etablerad tävlingsscen för Challenge och Trophy.
Vägen till detta är i mina ögon att arrangera tävlingar som följer ORE-reglementet så att totala tävlingsnoviser ska våga testa banorna.
Det behöver inte vara lätt för det, tanken är ju att man ska kunna välja om man vill ta ett specialprov eller en kontroll eller avstå om den verkar för svår. Det är absolut inte skam i det. Vi är där för att ha roligt och ska köra sönder så lite som möjligt.
Alla vill inte satsa lika mycket, och självklart kommer det till viss del synas i resultattabellen, men det absolut viktigaste är vad man har för inställning.

Vi är flera team som blivit heltända på det här med Challenge/Trophy, men den som kommer på en enda tävling för att prova på är minst lika viktig och välkommen som någon annan. Jag hoppas att den här tråden, trots många försvarstal angående reglementen och tävlingsupplägg, lyckas förmedla den känslan.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Bilar?

Inlägg av carfrigge » mån jan 31, 2011 20:53

calle-fas skrev:
Ackeblack skrev:Ja, det kan ju alltid diskuteras men... Man kan ju dela in det i klasser efter vilken bil man har, skilj på bil utan spärrar/bakre spärr, bil med spärrar och bil med portaler, det är väl enklast?
Challengetävlingarna borde från början bara ha körts med bilar i originalskick för att locka fler tävlande, typ folkrace för offroad med gamla "utrangerade" pickisar och stationsvagnar......Med maxdimension på hjulen på 31" Är ju min åsikt iallafall!

Då fyller körkunskap och "öga" för det hela en avgörande roll än att man i sin diffspärrade monsterbil med jättehjul plöjer igenom närapå omöjliga sektioner......

Har varit och kollat på challenge några gånger och det ser ju kul ut det gör det!
Det hade absolut varit roligast för alla parter att ha olika klasser. Problemet som jag ser det är att vi är för få tävlande i dagens läge.
Det leder till att vissa tycker att det är på tok för lätta slingor medan andra känner att de inte har en sportslig chans mot tävlingstokiga team med väldigt modifierade bilar.

Min åsikt är att vi alla måste ha överseende med detta tills vi har en etablerad tävlingsscen för Challenge och Trophy.
Vägen till detta är i mina ögon att arrangera tävlingar som följer ORE-reglementet så att totala tävlingsnoviser ska våga testa banorna.
Det behöver inte vara lätt för det, tanken är ju att man ska kunna välja om man vill ta ett specialprov eller en kontroll eller avstå om den verkar för svår. Det är absolut inte skam i det. Vi är där för att ha roligt och ska köra sönder så lite som möjligt.
Alla vill inte satsa lika mycket, och självklart kommer det till viss del synas i resultattabellen, men det absolut viktigaste är vad man har för inställning.

Vi är flera team som blivit heltända på det här med Challenge/Trophy, men den som kommer på en enda tävling för att prova på är minst lika viktig och välkommen som någon annan. Jag hoppas att den här tråden, trots många försvarstal angående reglementen och tävlingsupplägg, lyckas förmedla den känslan.


:tumbup:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » mån jan 31, 2011 21:01

Men grabbar...

Har ni missat denna tråden eller?

viewtopic.php?t=27065


Det kanske är så att ingen vill/kan/får tävla med den tilltänka bilen. Allt beroende på däckens beskaffenhet. ECE-märkning skulle det visst vara nu :evil:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 01, 2011 11:43

Spjutet skrev:Men grabbar...

Har ni missat denna tråden eller?

viewtopic.php?t=27065


Det kanske är så att ingen vill/kan/får tävla med den tilltänka bilen. Allt beroende på däckens beskaffenhet. ECE-märkning skulle det visst vara nu :evil:
Med tanke på mina tidigare inlägg om regelverk? *Host* falla på eget grepp? :-0

@BorkJonas... Jag har faktiskt tittat lite på detta, och funderar i tankarna som engelsmännens "Greenlaning", ta en titt i Land Rover Owner så förstår du vad jag menar. Några regler om hur detta ska genomföras kan jag såklart inte presentera då jag först måste brottas med SBF´s regelverk för 4x4 för att sedan spika ihop ett regelverk för detta nya spektakel + att ge det något amerikanskt klingande häftigt namn, gärna innehållande ord som "Rock", "Metal", "Heavy" och utöver detta ge det en frän logga med någon testosteron stinn muskel byggare som står och ser aggressiv ur. Drog lite växlar där i slutet men du fattar :)

Länge leve Storbritannien och dess terrängbilar, ner med USA :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » tis feb 01, 2011 11:52

Nu har du tappat mig. Det är väl ändå tävlande vi pratar om?
Greenlaning är väl som vanliga träffar?
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Inlägg av Spiken » mån feb 28, 2011 10:58

Verkar riktigt kul med challange, har inte vågat prova på det än.
Har min Trail debut i färskt minne, ca;10 år sen. Kom med en US Fullsize som jag tyckte var kompetent, fick inte plats i startfållan :rodnar:
Det var jag och ca;30 Suzuki.
Alla skratta så dom fick ont i magen.
Har hållit mig till "egna" träffar efter det.

Någon som har förslag på lämplig bil?
Krigarna jag har är ju taklösa, Broncon halvt tak, duger det?
Pickisarna och subban lite stora. Bara Patrolen kvar som är en kort orginalare med winch, lämplig?
Den är även gummans bruksbil = inga bucklor tack.
Blir nog ingen ny bil heller, har fått köpstopp.
hmm... byta sa hon inge om...

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » mån feb 28, 2011 12:09

Spiken skrev:Verkar riktigt kul med challange, har inte vågat prova på det än.
Har min Trail debut i färskt minne, ca;10 år sen. Kom med en US Fullsize som jag tyckte var kompetent, fick inte plats i startfållan :rodnar:
Det var jag och ca;30 Suzuki.
Alla skratta så dom fick ont i magen.
Har hållit mig till "egna" träffar efter det.

Någon som har förslag på lämplig bil?
Krigarna jag har är ju taklösa, Broncon halvt tak, duger det?
Behöver nog bur där tyvärr.
Pickisarna och subban lite stora. Bara Patrolen kvar som är en kort orginalare med winch, lämplig?
Den är även gummans bruksbil = inga bucklor tack.
Blir nog ingen ny bil heller, har fått köpstopp.
hmm... byta sa hon inge om...
Patrolen är säkert en lämplig bil, men om du inte kan få bucklor känns de lite riskabelt tyvärr. :(
Kom och titta på en tävling så får du ett hum om vad det handlar om. Snacka gärna med oss som kör när vi verkar ha tid.

Jag kör min Defender 110, som även är min bruksbil. Men jag bryr mig inte om lite repor/bucklor.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Undran

Inlägg av Wild_Devil » ons apr 13, 2011 0:47

Hur är det med detta igentligen..
Visst,jag är ny inom detta.Har säkert fattat fel och kommer påstå nån total BullShit men men..tänkte ändå sticka ut hakan så slå på bara..

Det snackas om att bilarna skall ha passerat AB SvensktBilLotteri
Verkar ju snarare vara ett hånfullt ord som inte ens finns nå värde i..
Bilderna jag sett och då fastnat för och läst i texterna här så är det ju knappt nåt man bryr sig om..
Skrivs ut klart och tydligt att man kör och besiktar en bil som man sen kör hem och slaktar och gör om helt för att kunna tävla med den sen.

Man kunde ju nästan lika gärna åka in med finbilen med fel plåtar på bara och besikta och sen flytta över plåtarna till tävlingsbilen igen..

Ok OM det stod i reglerna att allt skulle va enl gällande bes regler med undantag på däcken och dess utstick men övrigt skulle vara godkänt.

Visst,jag vet att det är upp till arragörerna att ha med eller utan SBP -godkända bilar men det blir ju lite att dom som har råd att ha en ren tävlingsbil ståendes i garaget enbart får ju en stor fördel jämnfört med dom som använder sina DD.
Och skall då banan vara framkomlig för DD så är den ju barnslig för "extrem"bilarna och tvärt om.
Visst,man behöver inte tävla. Och då kallas det för vanlig träff istället och så håller man sig där och får göra nästan samma moment där istället..

Tror INTE det beror på inkompetens eller okunskap av besiktningskillarna på träffen att visa bilar kommer får vara med ändå.
Eller är det nästintill 100% följsamhet på det och dom avisar tävlande från platsen med sina noggrant,finbyggda extrembilar??
Eller är det lite svårt pga antingen att man känner varandra eller att det är för få tävlande eller man anser att bilen är såpass säker även fast den helt klart inte uppfyller SBP att man släpper förbi det ändå??

Det snackas ju mycket om alla dessa "lik" och "rörhögar" på vanliga träffar som far runt och som är mera eller mindre helt obesikningsbara.
Men det är ju nästan samma här..visst,det är en rejäl bur och ev bra bromsar.
Men resten då??
Kan inte olyckor ske med sånt inblandat som är riktigt gjort men ändå olagligt att ha på allmänn väg??

Hur mycket gäller försäkringarna som det alltid hänvisas till när det uppenbarligen är ett fordon som rejält skiljer sig från att vara besiktningsbar men som är besiktad i ett annat utförande??

Detta var vad jag orkade och hann skriva nu.
Skall bli intressant att se svaren om man ens får nåt.
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Skriv svar