Synpunkter

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jan 04, 2011 17:16

Jag måste säga att jag föredrar trophyupplägget framför enbilsrejs. Dessutom tror jag det är en fördel för folk som vill testa då man kommer långt med att bara en av bilarna har winch tex.

Det va ju många förra året som var sugna att köra Boråstävlingarna men som inte kunde/vågade av en mängd anledningar. Men det är ju mångder av bilar som brukar köra på borås träffar som hade passat in utmärkt i reglementet så det borde gå att locka fler.

Även om det va roligt med nattkörningen sist så tror jag att kortare tävlingar typ som en vanlig träff är att föredra om man vill dra folk då det är lättare att avsätta en dag än en hel helg.

Skall vi kanske ta o flytta denna tråden till Offroadsnack (o döpa om den kanske) istället så även dom som inte normalt kikar in i challengedelen av forumet så ofta åsså ser den. Är ju dom som inte kör i dagsläget som vi är mest sugna att få kommentarer ifrån eller?
I aim to misbehave

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » tis jan 04, 2011 17:16

Mitt råd är att köra minst 2 år med ORE-reglerna, gör sedan en inventering på hur många som vill gå upp till ORC, viktigt med tävlingsdatum redan i början av året, då menar jag hela säsongens fasta tävlingar, sedan är det bara trevligt med extratävlingar utöver de fasta.

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis jan 04, 2011 17:35

BorkJonas skrev:
AndersW skrev:
Spjutet skrev:
Krävs det bur i en bil med hel kaross?

:wink:
Nej men det rekommenderas
Spjutet skrev:
Krävs det 4-punktsbälten?

:wink:
Nej, men det är skönt att ha.
Mina svar gäller alltså om Trophyn arrangeras enligt ORE-reglementet vilket det har gjort hittills och kommer göras framöver.
Men Anders,

nu pratar vi ju om Challenge enligt ORC (Challenge reglementet).... :lol:

Spjutet,
nej en bil med heltäckande plåtkaross (exempelvis din Toyota) behöver inte ha bur och 4 punkts bälte. (Däremot rekomenderas det)
Endast öppna bilar som MÅSTE ha 6 punkts bur, ingen bil har krav på 4 punkts bälte...

Va nice..

Då blir det säkert en anmälan om det blir en BorkJonas-Trophy i Borås

:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » tis jan 04, 2011 20:48

Arne: Jag tror du har en väldigt bra poäng där. För att locka nya till tävlandet är nog ORE helt rätt väg att gå.
Frågan är dock om det inte finns en del team som vill ha något tuffare och inte tycker det är värt att åka på ORE-tävlingar. Om det nu är några som känner igen sig i detta, ge er tillkänna nu!

MrHawk: Det är nog en bra ide med en tråd där. Kanske en poll med några alternativ på vad som skulle få folk att tävla?
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » tis jan 04, 2011 21:30

Tanken är att det ska köras efter ORE reglerna.
Sen så ser jag att ni gärna vill ha trophy, men det står ingenstans i reglerna att man inte får hjälpas åt även om det är en challenge tävling.

Problemet med trophy är att inte alla har någon att köra ihop med, så då är det ju bättre att köra en bilsrejs o sen om man vill köra ihop är det ju inga problem...
Personligen har jag inte tålamod att köra ihop med någon annan... Jag vill köra på mitt sätt.

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » tis jan 04, 2011 21:59

Det som skiljer tävlingar med antingen ORE eller ORC regelverk är det bandragningen?
Lättare banor med med ORE och mer avancerade ORC, har jag förstått det rätt då?

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons jan 05, 2011 12:52

Marcus A skrev:Det som skiljer tävlingar med antingen ORE eller ORC regelverk är det bandragningen?
Lättare banor med med ORE och mer avancerade ORC, har jag förstått det rätt då?
Enkelt uttryckt ja, i stora drag är det så!
Det kan därför vara bra att få en indikation vad folket vill ha.
Därmed inte sagt att ORE behöver var tråkigt/lätt eller oinspirerande!
Jag inbillar mig att de flesta som har kört de Trophy tävlingarna jag har varit med och annordnat kan intyga detta?! :lol:
Kanske snarare tvärtom, den sista vi hade kanske var på gränsen till för tuff och krävande!:rodnar:
Men man lär så länge man lever, ända sättet att komma fram till en lagom nivå är att prova sig fram. Vi har lärt oss att man kanske skall försöka få till lite fler alternativ spår.
Arne kanske har rätt, vi kanske skall köra på med enbart ORE ett år till för att nästa år skapa yterligare en klass, för de som söker ÄNNU mer utmaning!? Vad tycker allmänheten?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jan 05, 2011 14:25

BorkJonas skrev:Arne kanske har rätt, vi kanske skall köra på med enbart ORE ett år till för att nästa år skapa yterligare en klass, för de som söker ÄNNU mer utmaning!? Vad tycker allmänheten?
Om mitt djävla as till chef kunde se till att lägga lite mindre jobb på mig så kommer jag att köra så mycket det går... 8)
Men som det ser ut nu så hinner jag aldrig skruva och därmed ingen bil...

Två klasser vore ju grymt, men frågan är om det behövs? Risken finns ju att man hamnar i en klass med kanske bara två-tre startande och det är ju inte kul heller?

Jag tycker att tävlingerna skall hållas så dom är lätta att arrangera, då detta är en mycket tung börda för eldsjälarna som ställer upp och fixar åt oss...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons jan 05, 2011 14:50

Jag har länge velat prova Challenge/trophy eller vad det nu kallas, men inte haft en passande bil.
Senare framåt våren/sommaren är det tänkt att köpa ordentlig bil, så om jag har hittat en, är jag mer gärna med och kör, och att åka långt är inga problem, gillar roadtrips :D
TGB 13

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Inlägg av Hagbard » ons jan 05, 2011 17:21

Vad tycker allmänheten?
Jag skulle verkligen vilja ha mycket utmaningar och köra "ORC-banor" men det är ju helt sant att ytterligare ett år med ORE i Trophy-anda kan få fler personer intresserade och börja tävla. Men sedan är det nog viktigt att i alla fall ha kvar någon ORE-tävling per år så att man hela tiden kan attrahera nya tävlingsintresserade.

Rörande intresset för tidsmässigt olika långa tävlingar kan man ju alltid ha flera deltävlingar där de som bara vill delta under dagen kan göra det och de som vill köra på kväll och natt kan få det. Man ska inte som nybörjare känna att man inte har någon chans att vinna något om man inte deltar på allt. Och därmed ha någon symbolisk prisutdelning efter samt resultatlista för varje de deltävling och därmed ingen resultatlista över helheten.

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » tor jan 06, 2011 15:11

Ett tips är att ta kontakt med någon förening under SBF och kolla läget. Vi i klubbarna ordnar inga tävlingar om det inte finns förare som vill köra.
Vi måste få veta vilka som vill köra vad.

Det vore bra om du ville komma ock titta på tex Sågbacken i Hästveda om du tycker att området verka passa för en tävling.
Vi lyckades genomföra en trialtävling i höstas, så det skall nog gå att arrangera annat också.

Välkommen

Sam :lol:

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tor jan 06, 2011 18:11

Nu har jag läst igenom tråden till fullo och jag ställer därför frågan...
Vad f-n är ORA och ORC?

Går det att anordna challange/trophy utan ett kopiöst regelverk och SBF???
Lite mere nice and easy utan en massa hets och piska?

Jag har aldrig kört men varit och tittat på ett antal challange för ett antal år sedan och jag lockas av det men blir totalt avtänd av allt regelverk och licenser.

Men jag är fullt på det klara med att flertalet av er som tävlar gärna vill lyfta upp det i stil med,,, och nu ironiserar jag lite... sponsorer, fina racing overaller och stall-team. Vad jag kan förstå så är det lite av det som är problemet kanske, det har blivit sådan stor skillnad mellan de som har varit inne i gemet ett tag så tävlingarna läggs efter deras maxade bilar, vi som är sena i tanken kommer in fem i tolv med en original XJ och blir bara skrämda av allt... typ :roll:

Om det nu, av tråden att döma, är kris i Challange-svängen, och man vill ha nytt blod i rörelsen så kanske man ska börja med att luckra upp regelverket (jag läste regelverket för några år sedan (eller om det var till trial) och bara det var ju total anti.klimax).
Det är upp till de som idag är aktiva att sälja challange/trophy till sådana som mig, visst man får bita i det sura äpplet och inse att folk är inte är beredda att till 100% satsa på challange. Men kan man få några som kommer lite när de känner för det så är bara det en vinst men då får man luckra upp "stämningen" (tävlingshetset/tidshetset/poänghetset/placering-på-listan-i-sverigekupen-hetset). Kör Trophy-light under trevliga former men utan att rucka nämnvärt på terrängen. Bara för man ska locka nya till en tävlingsform så behöver man inte, såsom hänt tidigare i andra tävlingsformer, göra "spåret" extremt enkelt... bara för att en förare är ny i challange så betyder det inte att han/hon inte kan hantera sitt fordon. Jag har sett Vaz Niva i Eksjö som i originalskick körde tuffa spåret där bara 35"+ körde.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » tor jan 06, 2011 18:49

Sdkfz251: Din åsikt om reglementena uppfattar jag som väldigt vanlig, och även om jag kommer argumentera emot den något, tar åtminstone jag den på fullaste allvar. Vi vill ju att vanligt folk ska testa på hur kul det kan vara att tävla. Det passar säkert inte alla, men säkert många fler än oss som är aktiva nu.
Det du skriver om en anda där vissa vill satsa 100%, och helst skulle ha ett eget stall med mekaniker och allt, är nog svårt att komma ifrån. Det viktiga är att de som inte har den ambitionen ska känna sig lika välkomna.

SBF = Svenska Bilsportförbundet
ORE = OffRoad Enkel
ORC = OffRoad Challenge

Anledningen att tävla inom SBF är som jag ser det till största del för att man ska vara försäkrad. Det finns säkert många andra fina orsaker också. Detta gör att förarna måste ha en licens. Det går att teckna s.k. engånglicens. För tävlingar enligt "enkla" reglementen, som ORE, går denna licens att teckna flera gånger. En nyhet är också att det nu finns en billigare "enkellicens" som man kan teckna om man bara kör sådana tävlingar.
Det är inte krångligt att teckna en licens.

Vagnsbok köper du när du gör din första besiktning. Besiktningen är, åtminstone på de ORE-arrangemang jag deltagit i, en mycket enkel procedur.
De tekniska reglerna kan tyckas skrämmande när man läser. Men egentligen är det väldigt lite som krävs. Åtminstone i ORE. Rejäla och färgade bärgningpunkter fram och bak, polskydd till batteriet och brandsläckare är de viktigaste.

Reglementen för samtliga OffRoadgrenar
Tekniska regler ORE
Tekniska regler ORC

Jag hoppas du inte känner att jag kör över dig. Jag anser att det är skitkul när en klubb kör en liten inofficiell orientering på en träff, men för att vi ska kunna ha ett hållbart utövande av sporten måste vi kunna ge ett seriöst ansikte utåt.
Dessutom är det väldigt viktigt för den arrangerande klubben att ha ett juridiskt skydd vid ev. olyckor.

PS. Om någon mer insatt hittar faktafel är jag ödmjuk för att ändra. ;) DS.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » tor jan 06, 2011 18:56

Sdkfz251 skrev:Nu har jag läst igenom tråden till fullo och jag ställer därför frågan...
Vad f-n är ORA och ORC?

Går det att anordna challange/trophy utan ett kopiöst regelverk och SBF???
Lite mere nice and easy utan en massa hets och piska?

Jag har aldrig kört men varit och tittat på ett antal challange för ett antal år sedan och jag lockas av det men blir totalt avtänd av allt regelverk och licenser.

Men jag är fullt på det klara med att flertalet av er som tävlar gärna vill lyfta upp det i stil med,,, och nu ironiserar jag lite... sponsorer, fina racing overaller och stall-team. Vad jag kan förstå så är det lite av det som är problemet kanske, det har blivit sådan stor skillnad mellan de som har varit inne i gemet ett tag så tävlingarna läggs efter deras maxade bilar, vi som är sena i tanken kommer in fem i tolv med en original XJ och blir bara skrämda av allt... typ :roll:

Om det nu, av tråden att döma, är kris i Challange-svängen, och man vill ha nytt blod i rörelsen så kanske man ska börja med att luckra upp regelverket (jag läste regelverket för några år sedan (eller om det var till trial) och bara det var ju total anti.klimax).
Det är upp till de som idag är aktiva att sälja challange/trophy till sådana som mig, visst man får bita i det sura äpplet och inse att folk är inte är beredda att till 100% satsa på challange. Men kan man få några som kommer lite när de känner för det så är bara det en vinst men då får man luckra upp "stämningen" (tävlingshetset/tidshetset/poänghetset/placering-på-listan-i-sverigekupen-hetset). Kör Trophy-light under trevliga former men utan att rucka nämnvärt på terrängen. Bara för man ska locka nya till en tävlingsform så behöver man inte, såsom hänt tidigare i andra tävlingsformer, göra "spåret" extremt enkelt... bara för att en förare är ny i challange så betyder det inte att han/hon inte kan hantera sitt fordon. Jag har sett Vaz Niva i Eksjö som i originalskick körde tuffa spåret där bara 35"+ körde.
Alternativet till ett färdigt reglemte är att skriva ett nytt eller bestämma efter hand under pågående tävling hur man skall göra.
Kom med ett förslag på ett tävlingsreglement för en tävling utan att ha några krångliga regler.

SBF:s regler går bland annat ut på att det skall vara så stor rättvisa som möjligt. Försök att kombinera detta med att bara ha en tävlingsklass, att bilarna får vara utrustade hur som helst, att vi kör utan domare och funktionärer och att vi får rösta vem som vann tävlingen.

Jag kan också vara ironisk.
Här är en inbjudan till en tävling med mycket enkla regler.

Arrangör: Hemligt på grund av ansvarsfrihet.
Plats: Skåne
Tid: När vi är några som vill köra.
Utrustning: Valfri.
Resultatlista: Det får nån i ev publik avgöra.

??? Sam

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jan 06, 2011 19:01

Sdkfz251 skrev:Nu har jag läst igenom tråden till fullo och jag ställer därför frågan...
Vad f-n är ORA och ORC?
ORE betyder OffRoad Enkel tävling
ORC betyder OffRoad Challenge

Sen har vi ju:
ORT som betyder OffRoad Trial
osv, osv.....
Sdkfz251 skrev: Går det att anordna challange/trophy utan ett kopiöst regelverk och SBF???
Lite mere nice and easy utan en massa hets och piska?

Jag har aldrig kört men varit och tittat på ett antal challange för ett antal år sedan och jag lockas av det men blir totalt avtänd av allt regelverk och licenser.
Tycker du ska ta och kolla lite på just ORE-reglementet....


Enkel Tävling (ORE) Tävlingsregler
Enkel Tävling (ORE) Tekniska regler

Som du ser så är det väldigt lätta och fria regler....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar