Synpunkter

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons apr 13, 2011 6:20

Nu får du nog verkligen föklara dig.....

Visst däcken sticker ut på en del bilar (vilket kanske är olyckligt), i reglementet står det däck=fritt, alltså upp till varje förare vad han väljer att köra på. Besiktningen skiter högaktningsfult i vad du har för storlek på däcken bara du inte ändrar spårvidd förmycket eller slitbanan sticker utanför skärmkanten.

Vad menar du med att dessa bilar skulle vara lik, helt ombygda efter besiktning eller kanske t.o.m. falskskyltade????????

Jag var med och besiktigade ALLA dessa billar och vet hur varenda bil är, kan också meddela att jag kollade chassinummer på varenda bil.

Förklara vad du menar inte är OK eftersom du inte var där utan enbart har gjort din bedömning med ett par bilder på internet...

Du är också välkommen att komma på en tävlingh och se hur det fungerar och ställa hur många frågor du vill.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Inlägg av dansken » ons apr 13, 2011 7:50

Jag vill oxå ha en förklaring o gärna veta vilka bilar du syftar på...
Du får gärna pm:a mig om du inte vill skriva ut det här...

Jag tycker det är konstigt att det är dom som inte, har eller kommer att tävla som har mest synpunkter :roll: ...

Visst.... Med en potent bil kommer man längre, men så är det ju även på vanliga träffar o där är det ingen som har synpunkter...

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » ons apr 13, 2011 10:31

Jag kan inte svara för någon annan, men det enda jag ändrar på min bil är hjulen. Och det pga mina pildäck på beadlockfälg är så dåliga på väg.

Jag vet inte, men jag gissar på att besiktningskravet är i första hand för att man ska kunna köra på ej avlysta områden. Det är ju också ett sätt att se till att bilarna inte byggs på ett rent trafikfarligt sätt. Om föraren ändrat bilen är det han som får stå för konsekvenserna om polisen slår till. Vad som gäller vid olycka vet jag inte.

Personligen tycker jag att sporten vore mindre rolig utan alla dessa mycket seriösa byggen som åtminstone en gång per år passerar SBP, med eller utan förändringar.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » ons apr 13, 2011 11:05

Obs. Vill poängtera att inlägget ovan inre var ämnat som något försvarstal utan bara ett uttryck för min personliga syn på ämnet. Det är viktigt med en sund diskussion om vi ska få en levnadskraftig sport. :)
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Inlägg av Vanderlei » ons apr 13, 2011 12:59

Jag är relativt ny inom 4x4-svängen och har guidats varsamt in i den av Hööken.
Första gången BorkJonas nämnde något om Trophy-tävling tyckte vi att det lät sketroligt. Sen läste jag reglementet och blev lite avskräckt. Jag såg till att snacka med Jonas och andra som hade mer koll samt Hööken hjälpte till och det klarnade till slut och vi kom fram till att det inte är alls är speciellt komplicerat. Det absolut viktigaste är att ta fram förstahandsinformation. Visst det går att fråga på forum och skriva inlägg och hitta på alla sorters konstiga scenarior där regelverket inte fungerar men inget slår ett samtal med han som ska besiktiga bilarna eller arrangörerna. Är man orolig för att bilen inte ska godkännas så är det bara att ringa ett samtal och diskutera (det har jag gjort). Jag är övertygad att alla de som arrangerar de tävlingarna hjälper till 110% till för att ni ska kunna köra.

Vi körde de tävlingar som arrangerades i Borås där vi var två bilar och där kan man verkligen säga att det inte saknades kamratskap och lagkänsla. Som ny inom 4X4 så hade jag dålig koll på vad bilarna klarar och det var ett riktigt ordentligt lagarbete varje gång och underbar lycka när man lyckats ta sig ett varv på banan. Det var precis likadant sist i Ökna. Vi körde två bilar tillsammans med jag och Oxyjohan i en och Hööken samt hans bror i den andra och allt handlade om att båda bilarna skulle med.
Vi valde också att avsluta tävlingen på lördag kväll och åkte hem då vi var nöjda och det var inga konstigheter med det. Mao det blir precis vad man gör det till.

Att andra har mer kompetenta bilar och kör cirklar runt oss är för oss ganska ointressant (dock inspirerande). Visst är det kul att placera sig men upplevelsen är nummer ett. Tävlingsmomentet i en sådan här tävling är för oss en bonus som kan sporra lite extra och som gör det roligare och med lite sunt förnuft så jämför man sig med likvärdiga och finns det inte likvärdiga bilar med så får man väl jämföra sig med sig själv :)

Jag tror nog ingen i vårat team bryr sig sådär jättemycket om det är Trophy med ORE eller Challenge med ORC bara vi kan vara med och köra. Sen vet vi att det är svårt att sätta nivån på svårighetsgraden när man har många olika sorters bilar med men det vi har sett så är det inga problem att lämna feedback till arrangörerna som faktiskt ger resultat. Om vi kommer fram till ett ställe där vi anser att det inte går att köra för oss och det inte finns något alternativ inom banan så kör vi runt, meddelar arrangörerna och så får dom avgöra om vi ska bli diskade eller inte. Bara vi får fortsätta köra

/Jocke
Team Banzai

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » ons apr 13, 2011 13:53

Vanderlei skrev:Jag är relativt ny inom 4x4-svängen och har guidats varsamt in i den av Hööken.
Första gången BorkJonas nämnde något om Trophy-tävling tyckte vi att det lät sketroligt. Sen läste jag reglementet och blev lite avskräckt. Jag såg till att snacka med Jonas och andra som hade mer koll samt Hööken hjälpte till och det klarnade till slut och vi kom fram till att det inte är alls är speciellt komplicerat. Det absolut viktigaste är att ta fram förstahandsinformation. Visst det går att fråga på forum och skriva inlägg och hitta på alla sorters konstiga scenarior där regelverket inte fungerar men inget slår ett samtal med han som ska besiktiga bilarna eller arrangörerna. Är man orolig för att bilen inte ska godkännas så är det bara att ringa ett samtal och diskutera (det har jag gjort). Jag är övertygad att alla de som arrangerar de tävlingarna hjälper till 110% till för att ni ska kunna köra.

Vi körde de tävlingar som arrangerades i Borås där vi var två bilar och där kan man verkligen säga att det inte saknades kamratskap och lagkänsla. Som ny inom 4X4 så hade jag dålig koll på vad bilarna klarar och det var ett riktigt ordentligt lagarbete varje gång och underbar lycka när man lyckats ta sig ett varv på banan. Det var precis likadant sist i Ökna. Vi körde två bilar tillsammans med jag och Oxyjohan i en och Hööken samt hans bror i den andra och allt handlade om att båda bilarna skulle med.
Vi valde också att avsluta tävlingen på lördag kväll och åkte hem då vi var nöjda och det var inga konstigheter med det. Mao det blir precis vad man gör det till.

Att andra har mer kompetenta bilar och kör cirklar runt oss är för oss ganska ointressant (dock inspirerande). Visst är det kul att placera sig men upplevelsen är nummer ett. Tävlingsmomentet i en sådan här tävling är för oss en bonus som kan sporra lite extra och som gör det roligare och med lite sunt förnuft så jämför man sig med likvärdiga och finns det inte likvärdiga bilar med så får man väl jämföra sig med sig själv :)

Jag tror nog ingen i vårat team bryr sig sådär jättemycket om det är Trophy med ORE eller Challenge med ORC bara vi kan vara med och köra. Sen vet vi att det är svårt att sätta nivån på svårighetsgraden när man har många olika sorters bilar med men det vi har sett så är det inga problem att lämna feedback till arrangörerna som faktiskt ger resultat. Om vi kommer fram till ett ställe där vi anser att det inte går att köra för oss och det inte finns något alternativ inom banan så kör vi runt, meddelar arrangörerna och så får dom avgöra om vi ska bli diskade eller inte. Bara vi får fortsätta köra

/Jocke
Team Banzai
:tumbup:

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » ons apr 13, 2011 16:26

Ang bes eller ej så avgör arrangören av tävlingen detta, att de kräver bes bil kan bero på att de har sina körområden utspridda och att man måste köra på allmän väg eller att man har andra fordon på området som inte innefattas av tävlingen, då kan man inte avlysa området som krävs om man ska köra med obes fordon. Tävlingsbesiktningen kollar i första hand säkerheten samtidigt som man har koll på reglementet, tror nog att de tävlande kan skriva under på att ingen släpps över bron oavsett hur god vän man än är, vi har fått ett uppdrag av SBF att sköta och jag tror de tävlande skulle bli djupt besvikna på oss om vi inte höll oss till reglerna, det kan hända att de surar till en liten stund tills de tänkt igenom vad vi sagt, men sedan inser de att det har med fair-play och respekt för medtävlande o funktionärer att göra. Dessa uppdrag görs helt på frivillig basis utan ersättning.

MVH Arne Karlsson
A-licens tävlingsledning
A-licens Tekniker

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons apr 13, 2011 16:39

vilka bilar menar du då? för av bilderna som lagts upp är ingen någon skrothög, är väl skitfina byggen allihop!
TGB 13

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons apr 13, 2011 17:04

Vanderlei skrev:Jag är relativt ny inom 4x4-svängen och har guidats varsamt in i
............
och så får dom avgöra om vi ska bli diskade eller inte. Bara vi får fortsätta köra

/Jocke
Team Banzai
Bra skrivet.... :tumbup:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

amc
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: tor mar 23, 2006 23:50
Ort: Kvidinge Högalid

Inlägg av amc » ons apr 13, 2011 20:31

:evil: Det ända som är ändrat på min bil från regbesiktningen samt vanliga besiktningen är att plastskärmarna bak är avplockade.
(bara för att inte sabba dom)
Samt att röret runt framskärmarna (tidsbrist) är ditsatt.
och att orginaltanken är bortplockad
jag var till och med inne med 33'or men det svalde dom inte :( på regbesiktningen vanliga besiktningen hadde inga problem med den storleken bara som inte tittar utanför skärmkanten.
Ägare av Halvan

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

jaha..

Inlägg av Wild_Devil » ons apr 13, 2011 23:55

dansken skrev:Här vill jag ha tips o synpunkter på vad som ska till för att få igång challenge igen...
dansken skrev:Jag vill oxå ha en förklaring o gärna veta vilka bilar du syftar på...
Du får gärna pm:a mig om du inte vill skriva ut det här...

Jag tycker det är konstigt att det är dom som inte, har eller kommer att tävla som har mest synpunkter :roll: ...

Visst.... Med en potent bil kommer man längre, men så är det ju även på vanliga träffar o där är det ingen som har synpunkter...
Ursäkta,fattade som i ditt första inlägg enligt dit eget Citat att ALLA var välkomna med synpunkter,inte enbart dom tävlande i Challenge..som du nu verkar tycka enl ditt egna andra citat att det är konstig vi "som inte , har eller kommer att tävla som har mest synpunkter :roll:"
eller hur skall jag tolka ditt svar med himlande ögon osv..??


Visst,det är skillnad på vanliga träffar med mellan bilarna men som jag har förståt det så är det ändel tävlande i Challenge vilket det inte är på en vanlig träff??
calle-fas skrev:Först av allt vill jag säga att det är väldigt bra om även de som valt att inte deltaga i tävlingar ger sina åsikter. Det är ju er vi vill åt. :)
Det är ju det jag gjorde,inte vet jag om det är dialektfel eller otydligt skrivet för vissa verkar ju ta illa vid sig..
BorkJonas skrev:Nu får du nog verkligen föklara dig.....

Visst däcken sticker ut på en del bilar (vilket kanske är olyckligt), i reglementet står det däck=fritt, alltså upp till varje förare vad han väljer att köra på. Besiktningen skiter högaktningsfult i vad du har för storlek på däcken bara du inte ändrar spårvidd förmycket eller slitbanan sticker utanför skärmkanten.

Vad menar du med att dessa bilar skulle vara lik, helt ombygda efter besiktning eller kanske t.o.m. falskskyltade????????
Jag var med och besiktigade ALLA dessa billar och vet hur varenda bil är, kan också meddela att jag kollade chassinummer på varenda bil.


Förklara vad du menar inte är OK eftersom du inte var där utan enbart har gjort din bedömning med ett par bilder på internet...
Du är också välkommen att komma på en tävlingh och se hur det fungerar och ställa hur många frågor du vill.
Ja,det kan jag verkligen försöka göra få se om jag blir bättre förstådd denna ggn.

Det står i Reglerna :

Registrering
Fordon som deltar i challengetävling ska vara registrerat i bilregistret och tillåtet att brukas på väg.

Och som du själv påpekar så "Besiktningen skiter högaktningsfult i vad du har för storlek på däcken bara du inte ändrar spårvidd förmycket eller slitbanan sticker utanför skärmkanten"

Menar du vanliga besiktningen(SBP) då eller "tävlingsbesiktningen (SBF)"??

Finns flera här som INTE har fått igenom bilar med för stor storlek på däcken på bilen eller utstick på slitbanan så inte skiter Besiktningen (SBP) i det..

Och som jag själv sa så skulle det väl kunnas vara undantaget i reglerna.

Är det jag som tolkar detta för hårt eller har jag missförståt nåt??


Wild_Devil skrev:Det snackas ju mycket om alla dessa "lik" och "rörhögar" på vanliga träffar som far runt och som är mera eller mindre helt obesikningsbara.
Men det är ju nästan samma här..visst,det är en rejäl bur och ev bra bromsar.
Men resten då??
Ok,detta var kanske lite luddigt skrivet..
Menade snarare liknelsen mellan att båda skulle vara obesikningsbara...
Tycker verkligen inte att dom garage-trådar och bilder jag sett på dom olika Challenge-bilarna har varit dåliga eller "lik"..

Ang "ombygda efter besiktning " så kan jag PM dig 2st Garage-trådar som jag vet på rak arm nu där dom skriver direkt och själva i tråden " att dom har bråttom att besikta bilen som den är nu INNAN dom skall hem och bygga om den till tävlingsutförande med saker som INTE blir godkända på besikningen..

Menade att man kunde likställa det med att falsk-skylta en Svenson-bil som man visar upp på SBP för att få papperslappen att tävlingsbilen är besiktad av SBP då det ändå inte är tävlingsbilen i det utförandet som den dycker upp tävlingen som har blivit besiktad på SBP.


Tittar man på bilderna så som är tagna från dom olika tävlingarna så är det saker jag fastnat på ibland som ser konstiga ut..
Däcken,skärmlöshet,bågar och burar,tankar och kylare på flak,framstötfångaren osv..
Visst,klart man kan bedömma fel utifrån internet men tyvärr har inte alla chansen att åka och se detta live pga flera olika anledningar.


Klart allt är bättre live och bra att man får/kan fråga på.
Vem vet vart vi syns.

calle-fas skrev:Jag kan inte svara för någon annan, men det enda jag ändrar på min bil är hjulen. Och det pga mina pildäck på beadlockfälg är så dåliga på väg.

Jag vet inte, men jag gissar på att besiktningskravet är i första hand för att man ska kunna köra på ej avlysta områden. Det är ju också ett sätt att se till att bilarna inte byggs på ett rent trafikfarligt sätt. Om föraren ändrat bilen är det han som får stå för konsekvenserna om polisen slår till. Vad som gäller vid olycka vet jag inte.

Personligen tycker jag att sporten vore mindre rolig utan alla dessa mycket seriösa byggen som åtminstone en gång per år passerar SBP, med eller utan förändringar.
Se mitt tidigare inlägg här i svaret..
Vanderlei skrev:Jag är relativt ny inom 4x4-svängen och har guidats varsamt in i den av Hööken.
Första gången BorkJonas nämnde något om Trophy-tävling....
/Jocke
Team Banzai
Har inte läsit på mycket om Trophy och inriktade mitt inlägg mot Challengen..
Arne Karlsson skrev:Ang bes eller ej så avgör arrangören av tävlingen detta, att de kräver bes bil kan bero på att de har sina körområden utspridda och att man måste köra på allmän väg eller att man har andra fordon på området som inte innefattas av tävlingen, då kan man inte avlysa området som krävs om man ska köra med obes fordon. Tävlingsbesiktningen kollar i första hand säkerheten samtidigt som man har koll på reglementet, tror nog att de tävlande kan skriva under på att ingen släpps över bron oavsett hur god vän man än är, vi har fått ett uppdrag av SBF att sköta och jag tror de tävlande skulle bli djupt besvikna på oss om vi inte höll oss till reglerna, det kan hända att de surar till en liten stund tills de tänkt igenom vad vi sagt, men sedan inser de att det har med fair-play och respekt för medtävlande o funktionärer att göra. Dessa uppdrag görs helt på frivillig basis utan ersättning.

MVH Arne Karlsson
A-licens tävlingsledning
A-licens Tekniker
Som jag skrev i dansken´s tråd så heder till er alla som ställer upp ideelt.
Tycker ni är hedersvärda trots att jag som sagt inte har så mycket insikt i detta.

Har läst och förståt skillnaderna mellan avlysta områden och så och att det är lite upp till Tävlingsarr att sätta visa krav eller inte.
Men då det står tex SBF godkända bilar som krav så tror man ju att flera av dessa mer "extema" bilar med jättedäcken,skärmlöshet,bågar och burar,tankar och kylare på flak,jätteframstötfångaren osv..inte ska synas till men det kanske är vanligt att få genom regbes??


macke skrev:vilka bilar menar du då? för av bilderna som lagts upp är ingen någon skrothög, är väl skitfina byggen allihop!
Se mitt tidigare inlägg här i svaret.
amc skrev::evil: Det ända som är ändrat på min bil från regbesiktningen samt vanliga besiktningen är att plastskärmarna bak är avplockade.
(bara för att inte sabba dom)
Samt att röret runt framskärmarna (tidsbrist) är ditsatt.
och att orginaltanken är bortplockad
jag var till och med inne med 33'or men det svalde dom inte :( på regbesiktningen vanliga besiktningen hadde inga problem med den storleken bara som inte tittar utanför skärmkanten.
Kanske jag som fattat fel ang reglementet vilket lär visa sig nu..
Men som jag ser det då så är inte din bil SBP-godkänd...är jag taskig eller paragrafryttare eller bara missförståt nåt??

Pust..svar på mitt inlägg fick jag verkligen.. :lol:
Blev mycket att skriva och försöka förklara/förtydliga.. :rodnar:
Nä,dax å slita med hemmet som fick alldeles för lite tid efter detta tidskrävande inlägg..
Kontroll-läser imorrn och ser om jag missat att svara på nåt eller nån..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: jaha..

Inlägg av BorkJonas » fre apr 15, 2011 10:23

Det var ett långt inlägg med många synpunkter jag orkar inte kommentera riktigt allt, men skall försöka ge mig på någon form av sammanställning.

- Klart det är tävling vi håller på med, men menar du att det inte får förekomma skillnader på bilarna i en tävling!? Har du läst ORE reglementet så ser du att det är vädigt mycket som är fritt.
Vi har också sett genom åren att storlek på däck m.m. är helt oväsentligt, det är sällan de med störst däck har vunnit.
- Det är nog ingen som tar illa vid sig av det du skriver, dock är det frågan om det du skriver främjar Challenge eller inte. Som jag förstår det tycker du det är orättvist att vissa har större däck etc. De som tävlar bryr sig inte det minsta om detta. Alla har byggt bilar efter eget huvud och eget körsätt o.s.v.
- Alla de bilar som var med och tävlade uppfyller SBP:s krav, det är det som står i reglementet. Sen att man skruvar på lite större hjul inför tävlingen än vad som står i regbeviset är upp till varje person som framför sitt fordon. Precis som du kanske har skruvat på lite större däck på din bil eller målat om din bil i annan färg som du kör runt med på vägarna!?
Min bil exempelvis har jag skruvat på större däck på. Jag kommer att åka in och besiktiga min bil i precis detta skick nästa år det dags för besiktning, det enda som måste åtgärdas som jag inte har hunnit är att skruva på skärmbreddare. SBP bryr sig inte om (inom rinliga gränser) att man har större däck så länge de går fritt och man har täckt däcksmönstret med skärmar. Däremot kan de reagera på spårviddsändring om man har gjort sådan. Sen att man kanske inte kan reg besiktiga med stora däck är en annan sak, då är det åter upp till dig som förare att framföra fordonet enl. registrerad uppgift. Läser du ORE reglementet så ser du att det står däck = fritt där. Bur, winch o.s.v. är inga problem att få in i regbeviset om man vill det.
- Du får gärna i klarspråk peka på vilka bilar du menar som skulle vara så kraftigt ombygda att de inte går att besiktiga. Jag kan inte komma på någon. Tyckte alla bilar var måttligt modifierade utan några konstigheter alls. Så länka gärna till de garagrtrådar du syftar på och/eller lägg upp en bild här så diskuterar vi vidare kring det. Jag vågar nätstan lova att ägarna till dessa fordon finns här och kan svara på eventuella frågor som kommer upp.


Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar