Utvärdering Trophyn i Borås 13/14 Juni

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Utvärdering Trophyn i Borås 13/14 Juni

Inlägg av AndersW » sön jun 14, 2009 22:25

På uppmaning av arrangören så startar vi en utvärderingstråd, vill man läsa tävlingstråden så finns den här:viewtopic.php?t=14967


Vad var bra med tävlingen?
Vad kan göras bättre nästa gång?
Finns andra intressanta moment att ha med i tävlingen?
Är det bra att vara 2 bilar / team?
Nödvändigheten av winsch?
osv osv

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » sön jun 14, 2009 22:32

Det hela har väl inte hunnit sjunka in ordentligt än.

Men jag måste säga att det som attraherade just oss att komma är det att man tävlade i team om två bilar. Det blir ett annat sätt att arbeta som tilltalar mig och mina vänner.

En annan sak som nämndes i morse, men som är värd att diskutera är vilket reglemente det hela ska köras efter. Personligen passade det mig att köra efter ORE eftesom jag inte har någon bil som klarar högre krav. Det är ett bra sätt att komma in i sporten utan att storsatsa direkt. Självfallet begränsar det tävlingens utformning, men man kanske inte måste köra alla tävlingar efter samma reglemente heller?

I övrigt var det ett kul upplägg. Och det var skönt som nybörjare att inte behöva jaga tid utan ta sig fram i sin egen takt.

/Calle
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » sön jun 14, 2009 22:52

calle-fas skrev:Det hela har väl inte hunnit sjunka in ordentligt än.

Men jag måste säga att det som attraherade just oss att komma är det att man tävlade i team om två bilar. Det blir ett annat sätt att arbeta som tilltalar mig och mina vänner.

En annan sak som nämndes i morse, men som är värd att diskutera är vilket reglemente det hela ska köras efter. Personligen passade det mig att köra efter ORE eftesom jag inte har någon bil som klarar högre krav. Det är ett bra sätt att komma in i sporten utan att storsatsa direkt. Självfallet begränsar det tävlingens utformning, men man kanske inte måste köra alla tävlingar efter samma reglemente heller?

I övrigt var det ett kul upplägg. Och det var skönt som nybörjare att inte behöva jaga tid utan ta sig fram i sin egen takt.

/Calle
Skönt att du skriver att ni slapp jaga tid, då lyckades vårat upplägg följa ORE reglementet där man INTE får köra tidstävling.
Min tanke var kanske att ha samma tävling men två olika klasser. En klass som körs enl. ORE och en som kör enl. ORC (Challenge). Men det var på ett längre perspektiv. Först skall vi få Trophy att funka enligt ETT reglemente...

Var det för lite Team aktiviteter? Skall det vara mer där man ksanske MÅSTE använda bägge bilarna? Skall bilarna sitta ihop med ett rep genom banan?

Nått som diskuterades flitigt var tävlingens längd!

Vad tyckte ni om stadsprovet? Skall vi lägga en kontroll på Stora torget nästa gång?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » sön jun 14, 2009 23:00

he he stora torget låter kul men då får man ju kolla så det är ok man vill ju inte göra något olagligt :lol:
i övrigt tyckte jag upläget var helt ok. pausen på eftermiddagen kanske kunde varit lite kortare men det hängde ju på tillstånden..

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » mån jun 15, 2009 8:49

Jag tyckte upplägget var otroligt roligt överlag!

Väldigt intressant med så olika, nästan "standard" bilar ute i skogen. Var faktiskt mer än en gång jag avundades Suzuki-killarna med deras mini-bilar :wink:
Tävlingsbanan höll en ganska lagom nivå. Inte så svår att bilarna behövde vara spesialbyggen till en miljon, men heller inte så enkel att man kunde åkt runt där med en Polo även om vissa påstår sig klara det lätt som en plätt :wink:
Det kunde möjligtvis varit lite mer utmaning att nå själva kontrollerna ibland? Kanske fått använda brytblock och vinscha upp båda bilarna till nåt svåråtkommligt träd nånstans?

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jun 15, 2009 9:57

Rossi skrev:Jag tyckte upplägget var otroligt roligt överlag!

Väldigt intressant med så olika, nästan "standard" bilar ute i skogen. Var faktiskt mer än en gång jag avundades Suzuki-killarna med deras mini-bilar :wink:
Tävlingsbanan höll en ganska lagom nivå. Inte så svår att bilarna behövde vara spesialbyggen till en miljon, men heller inte så enkel att man kunde åkt runt där med en Polo även om vissa påstår sig klara det lätt som en plätt :wink:
Det kunde möjligtvis varit lite mer utmaning att nå själva kontrollerna ibland? Kanske fått använda brytblock och vinscha upp båda bilarna till nåt svåråtkommligt träd nånstans?
Det där med att köra runt med en Polo....vem kan tänkas ha sagt det?! :roll:

KOntollernas Svårighet håller jag med om, men frågan är vad den stora massan tycker är algom nivå på det hela? Skall man ha hälften så enkelt uppsatta som nu och hälften så att man måste winch bilarna dit? (Stackars Team Hagbard som bara har handwinch...) Skall då de kontoller som sitter svårt till ge mer poäng? Isf HUR mycket mer? Vad tycker NI?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » mån jun 15, 2009 10:41

När det är tävling är det väl egentligen inte meningen att alla ska klara precis alla kontroller? Det upplägget som var nu med bonuspoäng om man klarade alla borde väl vara belöning nog egentligen? Ev skulle det kunna vara två olika svårighetsgrader på kontrollerna där den ena ger ett visst antal poäng och den andra ett annat?
Själva banan i sig tycker iallafall jag är bra att ha någorlunda enkel så det är möjligt att köra runt med lättare modifikationer, typ vinsch, större hjul, lite höjning...

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jun 15, 2009 10:49

Rossi skrev:När det är tävling är det väl egentligen inte meningen att alla ska klara precis alla kontroller? Det upplägget som var nu med bonuspoäng om man klarade alla borde väl vara belöning nog egentligen? Ev skulle det kunna vara två olika svårighetsgrader på kontrollerna där den ena ger ett visst antal poäng och den andra ett annat?
Själva banan i sig tycker iallafall jag är bra att ha någorlunda enkel så det är möjligt att köra runt med lättare modifikationer, typ vinsch, större hjul, lite höjning...
Bra input! Tack. Mycket mer modifieringar går väl inte göra på bilen. Den skall ju vara besiktigad också, då funkar det inte med "prototyp bilar"
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån jun 15, 2009 10:53

Upplägget som helhet med SP punker med kontroller funka kanon. Vi han ju bara med 6st men svårighetsgraden var ganska lagom för våran del, och vi valde att hoppa över några kontroller som var svåra utan fungerande winch. Så även om man inte hade winch så kunde man ju ha kul o sen hoppa över det som var för svårt, men det va svårt att komma runt och förbi på några ställen, vi fick köra väldiga omvägar för att komma tillbaka till rätt spår. Men nån lätt o nån svårare på varje SP tror jag på, iaf om man skall köra med lite blandade bilar.

Körslingan var rätt lagom, men hade vart jäkligt elak om nån hade kommit med lite mer orginalbetonad bil tror jag. Cherokeen vi hade med som är 3,5"höjd på 31:or kom inte runt överallt utan lite draghjälp med winchen. Men är ju svårt att få det att bli jämt när allt från orginal till extremombyggt kör ihop så.

Mer övningar som kräver teamarbete är nog inte fel, var ju som roligast när man fick hjälpa varandera fram till punkten.

Första SP:n gjorde att fältet spreds ut lite vilket var bra, men vi som var nästan sist förlorade o andra sidan nästan 1h där mot dom första bilarna. Vet inte hur man skall kunna göra det lite mer jämnt dock.

Skulle man kunna ge lite bonuspoäng till team utan winch så att folk som inte har det åsså kan testa och ha en liten chans att hänga på dom andra.

Kommer nog påmer grejer efterhand. Men sammantaget så var det jäkligt lyckat tycker jag :)
I aim to misbehave

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » mån jun 15, 2009 10:53

kan man få en sammanfattning på de olika momenten??


var bara med och tittade i början åkte hem vid 18:00
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jun 15, 2009 10:58

Bertilson skrev:kan man få en sammanfattning på de olika momenten??


var bara med och tittade i början åkte hem vid 18:00
Anders har gjort en bra sammanfattning i denna tråden: viewtopic.php?t=14967
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Hammarn
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: fre jul 14, 2006 0:25
Ort: Onsala

Inlägg av Hammarn » mån jun 15, 2009 17:14

Vi var väldigt nöjda med tävlingsupplägget ,dom sp kontrollerna vi hann med tyckte vi låg på lagom nivå men vi hann inte med alla pga lite mek. Natt orienteringen var även den på lagom nivå.
MVH Stefan Team Hagbard
Hammarn

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Inlägg av Vanderlei » mån jun 15, 2009 19:51

Tyckte att det höll en riktigt bra nivå faktiskt. Det var ett par ställen där man trodde att halva underedet och axlarna skulle ligga kvar på andra sidan stenarna :) men det ska ju vara en utmaning och jag är fortfarande väldigt färsk i offroad-svängen och har ganska dålig koll på vad bilen egentligen klarar av. Det var en handfull olika ställen där man tänkte att det aldrig skulle gå (mestadels stora stenbumlingar) men det gick ju faktiskt :) Som Hööken sa så hade vi nog vågat oss på de lite större lutningarna med 2 fungerande vinschar och då vi hade kommit längre. Tycker att upplägget och arrangemanget funkade skitbra faktiskt och det var jätteroligt. Superkul att få träffa offroad folk från hela landet (och lite till) och prata 4x4.

Ett förslag/fundering har jag:
Skulle det gå att få någon sorts översiktskarta med kontrollerna i samband med start så man har någon aning var på området man befinner sig. Märkte att ibland när man kände sig lite ensam så hade jag inte den blekaste aning åt vilket håll man skulle om man ville avbryta och köra ut från området.
Tack för en dunderkul tävling Jonas!

//Joakim

Team 4x4 Sweden
Jeep Cherokee XJ

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » mån jun 15, 2009 20:00

MrHawk skrev:...Så även om man inte hade winch så kunde man ju ha kul o sen hoppa över det som var för svårt, men det va svårt att komma runt och förbi på några ställen, vi fick köra väldiga omvägar för att komma tillbaka till rätt spår. Men nån lätt o nån svårare på varje SP tror jag på, iaf om man skall köra med lite blandade bilar.
...
...
Körslingan var rätt lagom, men hade vart jäkligt elak om nån hade kommit med lite mer orginalbetonad bil tror jag. Cherokeen vi hade med som är 3,5"höjd på 31:or kom inte runt överallt utan lite draghjälp med winchen. Men är ju svårt att få det att bli jämt när allt från orginal till extremombyggt kör ihop så.
Jag håller delvis med om det där med att ha olika poäng på specialproven, men samtidigt blir det ju naturligt så eftersom man kunde dubbla poängen genom att ta alla lappar under samma varv. Samtidigt som det är svårt för arrangören att lägga ut spår som passar alla är det roligt när bilar av olika ombyggnadsgrad kan vara med. Vinsch behövde ju uppenbarligen inte vara ett krav, eftersom team Hagbard slog oss (FAS) utan. Men för att kunna höja svårighetsgraden på spåren bör det nog vara en rekommendation.

Personligen är jag väldigt nöjd med svårighetsgraden på både spår och specialprov.
Mer övningar som kräver teamarbete är nog inte fel, var ju som roligast när man fick hjälpa varandera fram till punkten.
Här slår du huvudet på spiken. Inget att tillägga.
Första SP:n gjorde att fältet spreds ut lite vilket var bra, men vi som var nästan sist förlorade o andra sidan nästan 1h där mot dom första bilarna. Vet inte hur man skall kunna göra det lite mer jämnt dock.
Kan man inte dela upp fältet? Om 5 av teamen hade startat på SP7 vid depån borde det i teorin halverat er väntetid utan att krångla till starten nämnvärt. Men det kanske inte går av någon annan anledning?
[/quote]
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jun 15, 2009 21:40

Klart att det hade gått att starta fältet på olika punkter inga problem! Jag tänkte bara inte på det...sorry! Skall jag vara helt ärliga så la vi upp start taktiken ca 30min före start... :lol: Vi hade först haft en helt annan typ av start. Det kanske kommer nästa gång...

Att lägga en bana som passar alla är i princip omöjligt, särskilt i Borås som har ganska tekniskt krävande terräng! Men jag har en idé även på det till nästa tävling...om jag nu får annordna någon mer! :roll:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar