Underhållsbehov 413

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Stefan T
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:26
Ort: Bohus

Underhållsbehov 413

Inlägg av Stefan T » sön feb 19, 2006 15:56

Sportlovsveckan tillbringades i Thomas (toryd) garage med byte av framfjädrar (40mm högre nu), byte av sprinten till vxlspaken, nytt hjullager hö fram, nya bromsar fram, nya hjulcylindrar bak, dragkroksmontering (tack Buston för kroken!) och en hel del rost som Thomas togs sig ann Tack för hjälpen! Det finns lite bilder att titta på:
http://www.freewebs.com/thoryd/index.htm

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön feb 19, 2006 16:00

Vad fick du ge för nya bromscylindrar bak? Mina är tvärslut på zukizukin.
I aim to misbehave

Stefan T
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:26
Ort: Bohus

Inlägg av Stefan T » sön feb 19, 2006 16:07

Mekonomenpris 313:- Artikelnr: 03-56580 Vänster sida 03-56581 Höger sida. 88mm långa kolv till kolv. Finns en kortare variant 79mm som är dyrare 413:- Har du två bromsslangar till från kaross till bakaxel så ska du ha två vänster cyl

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön feb 19, 2006 17:31

Det va ju inte så farligt ändå, då ska jag kolla med min leverantör om han klarar att slå dom priserna.

Suzuki ville ha 980:-/sida när jag kika för några år sen...
I aim to misbehave

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön feb 19, 2006 18:14

har du tillgång till svarv kan du göra om dina som sitter på.

svarva upp dom och mixtra till några nya kolvar i rostfritt med packningar.

men det är ju mycket jobb.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » sön feb 19, 2006 19:31

Jag tröttnade på skiten på min gamla bil och bytte till nya kolvar, det var nog det bästa jag gjort. Bromsarna blev kalasbra. Däremot så var den dära självjusteringsmekaniskmen (långt ord) svår att få tag på till bra pris.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön feb 19, 2006 20:42

yoggi skrev:Jag tröttnade på skiten på min gamla bil och bytte till nya kolvar, det var nog det bästa jag gjort. Bromsarna blev kalasbra. Däremot så var den dära självjusteringsmekaniskmen (långt ord) svår att få tag på till bra pris.

träligt att jobba med gammal skit man ändå inte får ordning på.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön mar 12, 2006 22:04

Vad gäller bromsar så är det en mycket bra lösning att byta till siliconbromsvätska som man använder till racingbilar.
Den tar inte åt sig vatten utan stöter bort det och smörjer dessutom.
Nackdelen är att man bör rengöra hela systemet först (spola med t-sprit och blås torrt med tryckluft).
Men sedan behöver man sällan trassla med ihopkärvade bromscylindrar igen.
Och just det ja! den västkan är inte helt gratis heller :wink: :wink:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån mar 13, 2006 17:07

Mathias T skrev:Vad gäller bromsar så är det en mycket bra lösning att byta till siliconbromsvätska som man använder till racingbilar.
Den tar inte åt sig vatten utan stöter bort det och smörjer dessutom.
Nackdelen är att man bör rengöra hela systemet först (spola med t-sprit och blås torrt med tryckluft).
Men sedan behöver man sällan trassla med ihopkärvade bromscylindrar igen.
Och just det ja! den västkan är inte helt gratis heller :wink: :wink:
med andra ord gör man det på bilar man planerar att ha kvar länge då.

Skriv svar