Den felade länken "And" numera Rädd Bull
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Paketet från www.overlander.se är öppnat.
Diskbänken full med fästdon. Börjar kanske redan imorgon med montering av div tillbehör. Fästena ser mycket bra ut.
Tidigare inköpta fästdon lägger jag åt sidan så länge.
Gå till www.overlander.se för att se mer om produkterna.
Sam
Diskbänken full med fästdon. Börjar kanske redan imorgon med montering av div tillbehör. Fästena ser mycket bra ut.
Tidigare inköpta fästdon lägger jag åt sidan så länge.
Gå till www.overlander.se för att se mer om produkterna.
Sam
Då har det blivit lite tid över för montering av bla Hi liften.
Jag använder Quick Fist Orginal från www.overlander.se till detta
Det finns en särskild monteringsanvisning för detta.
Jag använde mig av M8 gängad stång.
Jag tog en bit blå tryckluftslang och trädde över den gängade stången, det för att slippa skrammel.
Likadant på det främre fästet.
För att fästa hantaget så det inte skramlar använde jag Softfix M från www.overlander.se
Resultatet blev hur bra som helst, verkar som tillverkaren har tänkt till.
Liften sitter fast utan att skrammla och lätt att ta väck och sätta dit.
Det blir nog ett litet ryck imorgon också.
Sam
Jag använder Quick Fist Orginal från www.overlander.se till detta
Det finns en särskild monteringsanvisning för detta.
Jag använde mig av M8 gängad stång.
Jag tog en bit blå tryckluftslang och trädde över den gängade stången, det för att slippa skrammel.
Likadant på det främre fästet.
För att fästa hantaget så det inte skramlar använde jag Softfix M från www.overlander.se
Resultatet blev hur bra som helst, verkar som tillverkaren har tänkt till.
Liften sitter fast utan att skrammla och lätt att ta väck och sätta dit.
Det blir nog ett litet ryck imorgon också.
Sam
Lite grann blev det gjort på frukostrasten.
Plasväskorna fylldes med ryckstrop och bandsling.
Sedan fästes dom med ROK Strap från www.overlander.se
Sitter fast bra och kasar inte omkring.
I morgon blir det mer.
Sam
Plasväskorna fylldes med ryckstrop och bandsling.
Sedan fästes dom med ROK Strap från www.overlander.se
Sitter fast bra och kasar inte omkring.
I morgon blir det mer.
Sam
Lite mer grejer på plats. så här ser det ut när röda kors flaggorna bak är nerrullade.
Och så när dom är upprullade, fastsatta med Softfix medium.
Även yxan har kommit på plats, kan vara bra att ha i skogen, fästena är Quick Fist Orginal.
Väska med 2 st brytblock, skall kläs med skummgummi invändigt för att slippa skrammel. Den stora är fortfarande tom än så länge.
Det var allt för idag, i morgon 13/3 är det arbetsdag, då får man kanske mer idéer på vad som skall finnas i bilen.
Sam
Och så när dom är upprullade, fastsatta med Softfix medium.
Även yxan har kommit på plats, kan vara bra att ha i skogen, fästena är Quick Fist Orginal.
Väska med 2 st brytblock, skall kläs med skummgummi invändigt för att slippa skrammel. Den stora är fortfarande tom än så länge.
Det var allt för idag, i morgon 13/3 är det arbetsdag, då får man kanske mer idéer på vad som skall finnas i bilen.
Sam
Äntligen lite tid över för "Rädd Bull".
Målat lite tillbehör, blir nog lättare att hitta dom i skogen nu.
Nu skall allt monteras också.
Så här ser det nog ut de flästas lastutrymme.
Spadarna monterade jag i taket. Det blev 2 fästen + bakre burröret som håller spadarna på plats.
Bandsling och stroppar har en tendens att bli ganska skitiga efter en dag i skogen, dessa plastväskor passar bra till detta.
Även kastblocken fick en låda, invändigt klädd med stoppning för att undvika skrammel.
Den sista lådan får nog innehålla vatten och eventuellt verktyg.
Så det mesta på plats, tillkommer nog lite till.
Lite skillnad blev det.
Det var allt för idag.
Sam
Målat lite tillbehör, blir nog lättare att hitta dom i skogen nu.
Nu skall allt monteras också.
Så här ser det nog ut de flästas lastutrymme.
Spadarna monterade jag i taket. Det blev 2 fästen + bakre burröret som håller spadarna på plats.
Bandsling och stroppar har en tendens att bli ganska skitiga efter en dag i skogen, dessa plastväskor passar bra till detta.
Även kastblocken fick en låda, invändigt klädd med stoppning för att undvika skrammel.
Den sista lådan får nog innehålla vatten och eventuellt verktyg.
Så det mesta på plats, tillkommer nog lite till.
Lite skillnad blev det.
Det var allt för idag.
Sam
Kanonsnyggt ju!
Nu ska det bara skumpa lite också så att det verkligen sitter där
Nu ska det bara skumpa lite också så att det verkligen sitter där
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre jun 04, 2010 10:45
- Ort: dals-ed
- Kontakt:
Idag kom det nya batteriet på plats, tyckte det skulle bli snyggt med gul, så det blev Optima yellow top.
Frugan ringde på väg hem från jobbet och frågade om hon kunde sticka inom Biltema en runda, gick väl bra om hon köpte lite prylar till mig med.
Det blev ett nytt liggunderlag, ljudisolerigsskivor, som ett par vattenflaskor.
Vi ses.
Sam
Frugan ringde på väg hem från jobbet och frågade om hon kunde sticka inom Biltema en runda, gick väl bra om hon köpte lite prylar till mig med.
Det blev ett nytt liggunderlag, ljudisolerigsskivor, som ett par vattenflaskor.
Vi ses.
Sam
-
- Forumräv
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
- Ort: Göteborg / Ydreskogarna
- Kontakt:
Har följt denna tråden med spänning sedan starten, men inte varit särskilt flitig med kommentarerna.
När jag först såg bilderna när bilen var klar tyckte jag den var.... inte fullt så estetiskt tilltalande som andra bilar jag sett..
Men ju mer jag kikar och ju mer den blir utrustad, desto mer tilltalar den mig! Nu ser man att den är riktigt genomtänkt och byggd för o användas seriöst! Det gillas verkligen! Skulle gärna ratta runt denna!
Så fortsätt köra hårt, de blir riktigt bra!
MVH/
Håkan
När jag först såg bilderna när bilen var klar tyckte jag den var.... inte fullt så estetiskt tilltalande som andra bilar jag sett..
Men ju mer jag kikar och ju mer den blir utrustad, desto mer tilltalar den mig! Nu ser man att den är riktigt genomtänkt och byggd för o användas seriöst! Det gillas verkligen! Skulle gärna ratta runt denna!
Så fortsätt köra hårt, de blir riktigt bra!
MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var trevligt att höra.Nivanörden skrev:Har följt denna tråden med spänning sedan starten, men inte varit särskilt flitig med kommentarerna.
När jag först såg bilderna när bilen var klar tyckte jag den var.... inte fullt så estetiskt tilltalande som andra bilar jag sett..
Men ju mer jag kikar och ju mer den blir utrustad, desto mer tilltalar den mig! Nu ser man att den är riktigt genomtänkt och byggd för o användas seriöst! Det gillas verkligen! Skulle gärna ratta runt denna!
Så fortsätt köra hårt, de blir riktigt bra!
MVH/
Håkan
Tanken med omgyggnationen var att den skulle bli hållbar, praktisk och lättreparerad. Drivlinan skulle vara orginal, då jag inte har tillräckligt kunnande att ge mig på axelbyte, hjulupphängning och dylikt. Den fick heller inte bli för tung. Nackdelen med att bygga på en Suzuki 410 är ju måtten på bilen, man skall ha plats med mycket på ett litet utrymme. Det är därför den blev så hög som den är. Jag är ju fullvuxen 182 cm hög och en matchvikt på ca 120 kg. Körställningen är ungefär som en gokart.
Att sen bilen är kantig beror på att det skall vara lätt att byta ut framskärmar och huv om det behövs. Dessutom fick jag både plåt och bockning gratis.
Tanken har ju också varit att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Jag tycker att jag lyckats med det. Har ingen exakt koll på vad bygget kostat, men det är inte så mycket, detta tack vare flera företag som ställt upp med prylar.
Rindus AB med plåt, Hästveda Återvinning med rör och durkaluminium, GT-Svets med diverse, Micke Larsson som hjälp mig att bocka buren, Hästveda Egendom med garage och www.overlander.se med fästanordningar.
Det lilla jag provkört den, verkar den bra, har ju inte gjort några ombyggnader på den från början perfekta drivlinan.
I det stora hela är jag nöjd med bygget, det har hållit mig sysselsatt i ca 3 år. Tiden får utvisa hur länge den klarar sig i skogen. Den är bara avsedd för skogskörning.
Sam
Och en och annan cruising på bynfr006 skrev:Den är bara avsedd för skogskörning.
Sam
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Vid vår träff på Sågbacken den 2/4 fick Rädd Bull bekänna färg. Wincharna provades och funka bra, men det får bli syntetlina på den bakre också.
Dom nya bladfjädrarna som monteras i början av bygget är helt slut efter 3,5 mils körning (och innan helgens körning). Enda fördelen är att den är fruktansvärt mjuk i fjädringen, det är nästan omöjligt att få diagonalspinn. Nackdelen är att man måste var två i samma viktklass i bilen, för att den inte skall välta på plan mark.
I stället för att lägga ca 2500:- på dessa fjädrar kunde jag köpt plattjärn och bockat lite själv.
Jag kommer att sätta dit fjädrarna som satt på bilen då jag köpte den istället.
Aluminiumrampen jag har på taket kom till nytta. En stor sten bakom bakhjulet forcerades lätt med hjälp av rampen.
Jens kollade flytförmågan i ett av de djupare vattenbaden. Den flöt inte, vattnet strömma in, han fick ösa med en kåsa som fanns tillhand.
För övrigt funka bilen mycket bra, vi är helnöjda.
Här kommer några bilder.
Sam
Dom nya bladfjädrarna som monteras i början av bygget är helt slut efter 3,5 mils körning (och innan helgens körning). Enda fördelen är att den är fruktansvärt mjuk i fjädringen, det är nästan omöjligt att få diagonalspinn. Nackdelen är att man måste var två i samma viktklass i bilen, för att den inte skall välta på plan mark.
I stället för att lägga ca 2500:- på dessa fjädrar kunde jag köpt plattjärn och bockat lite själv.
Jag kommer att sätta dit fjädrarna som satt på bilen då jag köpte den istället.
Aluminiumrampen jag har på taket kom till nytta. En stor sten bakom bakhjulet forcerades lätt med hjälp av rampen.
Jens kollade flytförmågan i ett av de djupare vattenbaden. Den flöt inte, vattnet strömma in, han fick ösa med en kåsa som fanns tillhand.
För övrigt funka bilen mycket bra, vi är helnöjda.
Här kommer några bilder.
Sam