Den felade länken "And" numera Rädd Bull

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » fre mar 04, 2011 12:37

Jag fick ett SMS om att det ligger ett postpaket och väntar på mig.

Sam :no pics:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » fre mar 04, 2011 17:50

Det var som jag trodde, ett paket med "fästliga" grejer. Får packa upp det efter maten.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » fre mar 04, 2011 19:42

Paketet från www.overlander.se är öppnat.
Diskbänken full med fästdon. Börjar kanske redan imorgon med montering av div tillbehör. Fästena ser mycket bra ut.
Bild
Bild
Bild
Bild

Tidigare inköpta fästdon lägger jag åt sidan så länge.
Bild

Gå till www.overlander.se för att se mer om produkterna.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » tor mar 10, 2011 21:03

Då har det blivit lite tid över för montering av bla Hi liften.
Jag använder Quick Fist Orginal från www.overlander.se till detta
Det finns en särskild monteringsanvisning för detta.
Bild

Jag använde mig av M8 gängad stång.
Bild
Jag tog en bit blå tryckluftslang och trädde över den gängade stången, det för att slippa skrammel.
Bild
Likadant på det främre fästet.
Bild

För att fästa hantaget så det inte skramlar använde jag Softfix M från www.overlander.se
Bild

Resultatet blev hur bra som helst, verkar som tillverkaren har tänkt till.
Liften sitter fast utan att skrammla och lätt att ta väck och sätta dit.

Det blir nog ett litet ryck imorgon också.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » fre mar 11, 2011 16:50

Lite grann blev det gjort på frukostrasten.
Plasväskorna fylldes med ryckstrop och bandsling.
Sedan fästes dom med ROK Strap från www.overlander.se

Sitter fast bra och kasar inte omkring.
Bild
Bild

I morgon blir det mer.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » lör mar 12, 2011 14:35

Lite mer grejer på plats. så här ser det ut när röda kors flaggorna bak är nerrullade.
Bild

Och så när dom är upprullade, fastsatta med Softfix medium.
Bild

Även yxan har kommit på plats, kan vara bra att ha i skogen, fästena är Quick Fist Orginal.
Bild

Väska med 2 st brytblock, skall kläs med skummgummi invändigt för att slippa skrammel. Den stora är fortfarande tom än så länge.
Bild

Det var allt för idag, i morgon 13/3 är det arbetsdag, då får man kanske mer idéer på vad som skall finnas i bilen.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » sön mar 20, 2011 15:19

Äntligen lite tid över för "Rädd Bull".
Målat lite tillbehör, blir nog lättare att hitta dom i skogen nu.
Bild
Bild

Nu skall allt monteras också.
Så här ser det nog ut de flästas lastutrymme.
Bild
Bild

Spadarna monterade jag i taket. Det blev 2 fästen + bakre burröret som håller spadarna på plats.
Bild
Bild
Bild

Bandsling och stroppar har en tendens att bli ganska skitiga efter en dag i skogen, dessa plastväskor passar bra till detta.
Bild
Bild

Även kastblocken fick en låda, invändigt klädd med stoppning för att undvika skrammel.
Bild

Den sista lådan får nog innehålla vatten och eventuellt verktyg.
Bild

Så det mesta på plats, tillkommer nog lite till.
Lite skillnad blev det.

Bild
Bild

Det var allt för idag.

Sam :hello:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » sön mar 20, 2011 19:56

Kanonsnyggt ju!
Nu ska det bara skumpa lite också så att det verkligen sitter där ;)
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

HiluxKungen
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: fre jun 04, 2010 10:45
Ort: dals-ed
Kontakt:

Inlägg av HiluxKungen » sön mar 20, 2011 22:47

nu skämmer du väl bort din "Rädd Bull" :wink:
Hilux-86 orginal är bra men med störe däck kan inga andra märken slå den;D

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » tis mar 22, 2011 21:11

Idag kom det nya batteriet på plats, tyckte det skulle bli snyggt med gul, så det blev Optima yellow top.
Bild
Frugan ringde på väg hem från jobbet och frågade om hon kunde sticka inom Biltema en runda, gick väl bra om hon köpte lite prylar till mig med.
Det blev ett nytt liggunderlag, ljudisolerigsskivor, som ett par vattenflaskor.
Bild
Bild

Vi ses.

Sam

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » tis mar 22, 2011 22:06

Har följt denna tråden med spänning sedan starten, men inte varit särskilt flitig med kommentarerna.

När jag först såg bilderna när bilen var klar tyckte jag den var.... inte fullt så estetiskt tilltalande som andra bilar jag sett.. :lol:

Men ju mer jag kikar och ju mer den blir utrustad, desto mer tilltalar den mig! Nu ser man att den är riktigt genomtänkt och byggd för o användas seriöst! Det gillas verkligen! Skulle gärna ratta runt denna!

Så fortsätt köra hårt, de blir riktigt bra! 8)

MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » ons mar 23, 2011 7:49

Nivanörden skrev:Har följt denna tråden med spänning sedan starten, men inte varit särskilt flitig med kommentarerna.

När jag först såg bilderna när bilen var klar tyckte jag den var.... inte fullt så estetiskt tilltalande som andra bilar jag sett.. :lol:

Men ju mer jag kikar och ju mer den blir utrustad, desto mer tilltalar den mig! Nu ser man att den är riktigt genomtänkt och byggd för o användas seriöst! Det gillas verkligen! Skulle gärna ratta runt denna!

Så fortsätt köra hårt, de blir riktigt bra! 8)

MVH/
Håkan
Det var trevligt att höra.
Tanken med omgyggnationen var att den skulle bli hållbar, praktisk och lättreparerad. Drivlinan skulle vara orginal, då jag inte har tillräckligt kunnande att ge mig på axelbyte, hjulupphängning och dylikt. Den fick heller inte bli för tung. Nackdelen med att bygga på en Suzuki 410 är ju måtten på bilen, man skall ha plats med mycket på ett litet utrymme. Det är därför den blev så hög som den är. Jag är ju fullvuxen 182 cm hög och en matchvikt på ca 120 kg. Körställningen är ungefär som en gokart.
Att sen bilen är kantig beror på att det skall vara lätt att byta ut framskärmar och huv om det behövs. Dessutom fick jag både plåt och bockning gratis.
Tanken har ju också varit att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Jag tycker att jag lyckats med det. Har ingen exakt koll på vad bygget kostat, men det är inte så mycket, detta tack vare flera företag som ställt upp med prylar.
Rindus AB med plåt, Hästveda Återvinning med rör och durkaluminium, GT-Svets med diverse, Micke Larsson som hjälp mig att bocka buren, Hästveda Egendom med garage och www.overlander.se med fästanordningar.

Det lilla jag provkört den, verkar den bra, har ju inte gjort några ombyggnader på den från början perfekta drivlinan.

I det stora hela är jag nöjd med bygget, det har hållit mig sysselsatt i ca 3 år. Tiden får utvisa hur länge den klarar sig i skogen. Den är bara avsedd för skogskörning.

Sam :hello:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » ons mar 23, 2011 10:16

fr006 skrev:Den är bara avsedd för skogskörning.

Sam :hello:
Och en och annan cruising på byn :P
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » ons mar 23, 2011 11:21

MattisH skrev:
fr006 skrev:Den är bara avsedd för skogskörning.

Sam :hello:
Och en och annan cruising på byn :P

Ja ja... :rodnar:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » sön apr 03, 2011 16:50

Vid vår träff på Sågbacken den 2/4 fick Rädd Bull bekänna färg. Wincharna provades och funka bra, men det får bli syntetlina på den bakre också.

Dom nya bladfjädrarna som monteras i början av bygget är helt slut efter 3,5 mils körning (och innan helgens körning). Enda fördelen är att den är fruktansvärt mjuk i fjädringen, det är nästan omöjligt att få diagonalspinn. Nackdelen är att man måste var två i samma viktklass i bilen, för att den inte skall välta på plan mark.
I stället för att lägga ca 2500:- på dessa fjädrar kunde jag köpt plattjärn och bockat lite själv.
Jag kommer att sätta dit fjädrarna som satt på bilen då jag köpte den istället.
Aluminiumrampen jag har på taket kom till nytta. En stor sten bakom bakhjulet forcerades lätt med hjälp av rampen.

Jens kollade flytförmågan i ett av de djupare vattenbaden. Den flöt inte, vattnet strömma in, han fick ösa med en kåsa som fanns tillhand.

För övrigt funka bilen mycket bra, vi är helnöjda.

Här kommer några bilder.

Bild
Bild
Bild

Sam :hello:

Skriv svar