Sida 1 av 48

Den felade länken "And" numera Rädd Bull

Postat: lör feb 02, 2008 22:31
av fr006
Då var det dags att ta itu med den felade länken i trilogin "Beauty" "And" "The Beast". Såg en annons på blocket om en Suzukiram med axlar. Precis vad jag väntat på. Iväg till Skånes Fagerhult för att hämta nykomlingen i familjen.

Bild

Jag åter kommer med mina ambitioner om projektet lite senare.

Vi ses

Sam :hello:

Postat: sön feb 03, 2008 10:00
av jimjim
Porriga fälgar!
Ska bli kul att se vad du har för planer!!! :pop:

Postat: sön feb 03, 2008 14:18
av fr006
Dagens aktivitet blev, fotografering, lite demontering och massa ideer och mätningar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ramen kommer att användas som arbetsbänk för kommande överbyggnad eller kaross till "Beauty".

Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.

Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.

Jag kommer att fundera, prova, hitta billiga och enkla lösningar så "Beauty får ett liv efter detta fast i annan skepnad.

Vi får se vad det blir.

Sam :vetej: :hello:

Postat: sön feb 03, 2008 14:32
av Lasse Suzican
fr006 skrev: Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.

Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Kolla så att det är OK att spoa tillsammans med karossbyte och sådant först....
Iaf tidigare så var kraven att vid "karossbyte" så ska chassiet vara i originalskick....

Postat: sön feb 03, 2008 16:30
av RogerÅ
lasse suzicán skrev:
fr006 skrev: Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.

Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Kolla så att det är OK att spoa tillsammans med karossbyte och sådant först....
Iaf tidigare så var kraven att vid "karossbyte" så ska chassiet vara i originalskick....
jag är inte 100 men jag tror det blir ett amatörbygge om man spoar & byter kaross :roll: tror inte det räcker med ombyggt fordon då du gör en inverkan på hjulupphängningarna på det viset

därimot om du höjer den med längere bladfjädrar & har dom i orginal ifästningspunkter & inte spoa kommer det troligtvis gå bra :D

Postat: sön feb 03, 2008 17:02
av Tony
om man karosshöjer då :?:

Postat: sön feb 03, 2008 17:03
av RogerÅ
Tony skrev:om man karosshöjer då :?:
Det är väll ok innom rimliga gränser då ändrar du inte på ram & fjädringens grundkonstruktion :roll:

Postat: ons feb 06, 2008 17:54
av fr006
Det har inte hänt så mycket än. Lite rensning av överflödiga detaljer. Mycket tid går till funderingar och proning. Lite träreglar och masonit är bra att börja med.

Bild

Bild

Bild

Det var allt för idag.

Sam :hello:

Postat: ons feb 06, 2008 18:59
av Mathias T
sverige första 4x4x lådbil har sett dagen ljus :lol: :lol:

Postat: ons feb 06, 2008 19:46
av Hasse
En 4x4 woodie?

Postat: fre feb 08, 2008 16:55
av fr006
Träreglarna har åkt i högen med brännbart. Fyrkantsrör har kapats till.
Jag använder nog masonit i stället för durkaluminium även i fortsättningen. Det blir för dyrt om man klipper fel.
Har bestämnt mig för hur golver skall se ut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var allt för idag.

Sam :hello:

Postat: sön feb 10, 2008 14:01
av fr006
Idag blev det lite fler mallar tillklippta. Torpeden kommer att kompletteras av diverse vinklade plåtar. Fördelen med masonitskivorna är att det lätt att ändra sig. Man kommer på olika lösningar efter hand.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jah har bestämt mig för hur flaket skall se ut. Nästa moment blir nog att göra det i stort sett färdigt.

Sam :hello:

Postat: sön feb 17, 2008 15:57
av fr006
I dag var det dags att fixa nya fjäderfäste.

Först skära bort dom gamla.
Bild

Sedan fixa till nya bitar. Röret är gjorda i 100 x 100 x 4 mm fyrkantsrör och öronen i 100 x 10 plattjärn.
Bild

Lite borrning och svetsning så var det första fixat.
Bild



Bild

Bild

Provmontering, ser ut att passa bra.
Bild

Bild

Ett tvärrör kommer att bultas fast i fjäderfästena.
Bild

Det längsgående röret kommer att fästas mot det bakre tvärgånende röret och det det mittersta tvärgående röret.
Bild

Bild

Det bakre tvärröret kommer att bultas i orginalfästet. Rör kommer att sättas i alla bulthål , så man inte deformerar rören.
Bild

Det blir en hel del inpassning av detaljerna, man skulle ha fler händer och fler skruvtvingar.
Bild

Det var vad som hanns med idag. Får se om jag hinner att kapa till lite fyrkantsrör imorgon.

Sam :hello:

Postat: mån feb 18, 2008 20:17
av fr006
Det blev tid över till att kapa övriga rör till "flaket". Vi har en kap med klinga på jobbet, skär perfekt och snappt.

Bild

Bild

Bild

Nu återstår svetsning av alla rör. Få se om det går att fixa imorgon.

Sam :hello:

Postat: lör feb 23, 2008 16:25
av fr006
Fick några timmar över idag. Började med att sätta rör i fästena.
Bild

Därefter provades lite nya rör in. Detta är golvet där stolarna skall sitta.
Bild
Bild

Fram med en stol och prova in placering.
Bild
Bild

Passade bra att Jens var på besök idag då motor med växellåda skulle lytas i.
Bild
Bild

Det var vad jag hann med idag. Imorgon hade jag tänkt skära bort främre karossfästena och svetsa litegrann.

Sam :hello: