Sida 1 av 48
Den felade länken "And" numera Rädd Bull
Postat: lör feb 02, 2008 22:31
av fr006
Då var det dags att ta itu med den felade länken i trilogin "Beauty" "And" "The Beast". Såg en annons på blocket om en Suzukiram med axlar. Precis vad jag väntat på. Iväg till Skånes Fagerhult för att hämta nykomlingen i familjen.
Jag åter kommer med mina ambitioner om projektet lite senare.
Vi ses
Sam
Postat: sön feb 03, 2008 10:00
av jimjim
Porriga fälgar!
Ska bli kul att se vad du har för planer!!!
Postat: sön feb 03, 2008 14:18
av fr006
Dagens aktivitet blev, fotografering, lite demontering och massa ideer och mätningar.
Ramen kommer att användas som arbetsbänk för kommande överbyggnad eller kaross till "Beauty".
Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.
Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Jag kommer att fundera, prova, hitta billiga och enkla lösningar så "Beauty får ett liv efter detta fast i annan skepnad.
Vi får se vad det blir.
Sam
Postat: sön feb 03, 2008 14:32
av Lasse Suzican
fr006 skrev:
Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.
Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Kolla så att det är OK att spoa tillsammans med karossbyte och sådant först....
Iaf tidigare så var kraven att vid "karossbyte" så ska chassiet vara i originalskick....
Postat: sön feb 03, 2008 16:30
av RogerÅ
lasse suzicán skrev:fr006 skrev:
Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.
Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Kolla så att det är OK att spoa tillsammans med karossbyte och sådant först....
Iaf tidigare så var kraven att vid "karossbyte" så ska chassiet vara i originalskick....
jag är inte 100 men jag tror det blir ett amatörbygge om man spoar & byter kaross
tror inte det räcker med ombyggt fordon då du gör en inverkan på hjulupphängningarna på det viset
därimot om du höjer den med längere bladfjädrar & har dom i orginal ifästningspunkter & inte spoa kommer det troligtvis gå bra
Postat: sön feb 03, 2008 17:02
av Tony
om man karosshöjer då
Postat: sön feb 03, 2008 17:03
av RogerÅ
Tony skrev:om man karosshöjer då
Det är väll ok innom rimliga gränser då ändrar du inte på ram & fjädringens grundkonstruktion
Postat: ons feb 06, 2008 17:54
av fr006
Det har inte hänt så mycket än. Lite rensning av överflödiga detaljer. Mycket tid går till funderingar och proning. Lite träreglar och masonit är bra att börja med.
Det var allt för idag.
Sam
Postat: ons feb 06, 2008 18:59
av Mathias T
sverige första 4x4x lådbil har sett dagen ljus
Postat: ons feb 06, 2008 19:46
av Hasse
En 4x4 woodie?
Postat: fre feb 08, 2008 16:55
av fr006
Träreglarna har åkt i högen med brännbart. Fyrkantsrör har kapats till.
Jag använder nog masonit i stället för durkaluminium även i fortsättningen. Det blir för dyrt om man klipper fel.
Har bestämnt mig för hur golver skall se ut.
Det var allt för idag.
Sam
Postat: sön feb 10, 2008 14:01
av fr006
Postat: sön feb 17, 2008 15:57
av fr006
I dag var det dags att fixa nya fjäderfäste.
Först skära bort dom gamla.
Sedan fixa till nya bitar. Röret är gjorda i 100 x 100 x 4 mm fyrkantsrör och öronen i 100 x 10 plattjärn.
Lite borrning och svetsning så var det första fixat.
Provmontering, ser ut att passa bra.
Ett tvärrör kommer att bultas fast i fjäderfästena.
Det längsgående röret kommer att fästas mot det bakre tvärgånende röret och det det mittersta tvärgående röret.
Det bakre tvärröret kommer att bultas i orginalfästet. Rör kommer att sättas i alla bulthål , så man inte deformerar rören.
Det blir en hel del inpassning av detaljerna, man skulle ha fler händer och fler skruvtvingar.
Det var vad som hanns med idag. Får se om jag hinner att kapa till lite fyrkantsrör imorgon.
Sam
Postat: mån feb 18, 2008 20:17
av fr006
Det blev tid över till att kapa övriga rör till "flaket". Vi har en kap med klinga på jobbet, skär perfekt och snappt.
Nu återstår svetsning av alla rör. Få se om det går att fixa imorgon.
Sam
Postat: lör feb 23, 2008 16:25
av fr006
Fick några timmar över idag. Började med att sätta rör i fästena.
Därefter provades lite nya rör in. Detta är golvet där stolarna skall sitta.
Fram med en stol och prova in placering.
Passade bra att Jens var på besök idag då motor med växellåda skulle lytas i.
Det var vad jag hann med idag. Imorgon hade jag tänkt skära bort främre karossfästena och svetsa litegrann.
Sam