Den felade länken "And" numera Rädd Bull

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Den felade länken "And" numera Rädd Bull

Inlägg av fr006 » lör feb 02, 2008 22:31

Då var det dags att ta itu med den felade länken i trilogin "Beauty" "And" "The Beast". Såg en annons på blocket om en Suzukiram med axlar. Precis vad jag väntat på. Iväg till Skånes Fagerhult för att hämta nykomlingen i familjen.

Bild

Jag åter kommer med mina ambitioner om projektet lite senare.

Vi ses

Sam :hello:
Senast redigerad av fr006 den lör okt 30, 2010 14:39, redigerad totalt 5 gång.

jimjim
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån okt 15, 2007 17:23
Ort: Kil

Inlägg av jimjim » sön feb 03, 2008 10:00

Porriga fälgar!
Ska bli kul att se vad du har för planer!!! :pop:
Pain is temporary, glory is forever

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » sön feb 03, 2008 14:18

Dagens aktivitet blev, fotografering, lite demontering och massa ideer och mätningar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ramen kommer att användas som arbetsbänk för kommande överbyggnad eller kaross till "Beauty".

Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.

Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.

Jag kommer att fundera, prova, hitta billiga och enkla lösningar så "Beauty får ett liv efter detta fast i annan skepnad.

Vi får se vad det blir.

Sam :vetej: :hello:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön feb 03, 2008 14:32

fr006 skrev: Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.

Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Kolla så att det är OK att spoa tillsammans med karossbyte och sådant först....
Iaf tidigare så var kraven att vid "karossbyte" så ska chassiet vara i originalskick....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön feb 03, 2008 16:30

lasse suzicán skrev:
fr006 skrev: Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.

Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Kolla så att det är OK att spoa tillsammans med karossbyte och sådant först....
Iaf tidigare så var kraven att vid "karossbyte" så ska chassiet vara i originalskick....
jag är inte 100 men jag tror det blir ett amatörbygge om man spoar & byter kaross :roll: tror inte det räcker med ombyggt fordon då du gör en inverkan på hjulupphängningarna på det viset

därimot om du höjer den med längere bladfjädrar & har dom i orginal ifästningspunkter & inte spoa kommer det troligtvis gå bra :D

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Inlägg av Tony » sön feb 03, 2008 17:02

om man karosshöjer då :?:

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön feb 03, 2008 17:03

Tony skrev:om man karosshöjer då :?:
Det är väll ok innom rimliga gränser då ändrar du inte på ram & fjädringens grundkonstruktion :roll:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » ons feb 06, 2008 17:54

Det har inte hänt så mycket än. Lite rensning av överflödiga detaljer. Mycket tid går till funderingar och proning. Lite träreglar och masonit är bra att börja med.

Bild

Bild

Bild

Det var allt för idag.

Sam :hello:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons feb 06, 2008 18:59

sverige första 4x4x lådbil har sett dagen ljus :lol: :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » ons feb 06, 2008 19:46

En 4x4 woodie?

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » fre feb 08, 2008 16:55

Träreglarna har åkt i högen med brännbart. Fyrkantsrör har kapats till.
Jag använder nog masonit i stället för durkaluminium även i fortsättningen. Det blir för dyrt om man klipper fel.
Har bestämnt mig för hur golver skall se ut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var allt för idag.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » sön feb 10, 2008 14:01

Idag blev det lite fler mallar tillklippta. Torpeden kommer att kompletteras av diverse vinklade plåtar. Fördelen med masonitskivorna är att det lätt att ändra sig. Man kommer på olika lösningar efter hand.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jah har bestämt mig för hur flaket skall se ut. Nästa moment blir nog att göra det i stort sett färdigt.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » sön feb 17, 2008 15:57

I dag var det dags att fixa nya fjäderfäste.

Först skära bort dom gamla.
Bild

Sedan fixa till nya bitar. Röret är gjorda i 100 x 100 x 4 mm fyrkantsrör och öronen i 100 x 10 plattjärn.
Bild

Lite borrning och svetsning så var det första fixat.
Bild



Bild

Bild

Provmontering, ser ut att passa bra.
Bild

Bild

Ett tvärrör kommer att bultas fast i fjäderfästena.
Bild

Det längsgående röret kommer att fästas mot det bakre tvärgånende röret och det det mittersta tvärgående röret.
Bild

Bild

Det bakre tvärröret kommer att bultas i orginalfästet. Rör kommer att sättas i alla bulthål , så man inte deformerar rören.
Bild

Det blir en hel del inpassning av detaljerna, man skulle ha fler händer och fler skruvtvingar.
Bild

Det var vad som hanns med idag. Får se om jag hinner att kapa till lite fyrkantsrör imorgon.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » mån feb 18, 2008 20:17

Det blev tid över till att kapa övriga rör till "flaket". Vi har en kap med klinga på jobbet, skär perfekt och snappt.

Bild

Bild

Bild

Nu återstår svetsning av alla rör. Få se om det går att fixa imorgon.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » lör feb 23, 2008 16:25

Fick några timmar över idag. Började med att sätta rör i fästena.
Bild

Därefter provades lite nya rör in. Detta är golvet där stolarna skall sitta.
Bild
Bild

Fram med en stol och prova in placering.
Bild
Bild

Passade bra att Jens var på besök idag då motor med växellåda skulle lytas i.
Bild
Bild

Det var vad jag hann med idag. Imorgon hade jag tänkt skära bort främre karossfästena och svetsa litegrann.

Sam :hello:

Skriv svar