Sida 3 av 3

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons nov 06, 2019 21:07
av Fisketorp
Kolla efter glapp i drivknut/axel, glappa leder (osäker om leder ger vibrationer, men drivknut/axel kan ge ruskiga)

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tis nov 12, 2019 16:03
av J-AXELL
Kul med en ny garagetråd! :tumbup:
Följer med intresse :woot: .
Veofasa skrev:
tis okt 29, 2019 20:10

En otroligt fräsch bromsskiva, säljaren sa att de var nybytta, vilket delvis stämmer då de har bytt bak... Men fram ser det ut som "kom och hjälp mig". Svårt att se detta själv då ekrarna är tjocka och det inte finns mycket utrymme att bedöma detta... Behöver av med hjulet för att se. Belägget som sitter på insidan har sedan hedenhös sjungit på sista versen.. Avvaktar med byte tills jag införskaffat mig åtminstone fett - annars har jag nog det som behövs.
Bild
Själva bromsytan tycker jag ser ganska ok ut. Inga spår eller ojämnheter och inte allt för grova slitkanter, men svårt att se med ögat om de är skeva. Det ser ju mindre kul ut i ventilationslamellerna. Har en kollega vars bromsskiva helt separerade :shock: ... hände dock inte mer än att det väsnades väldigt och inte bromsade så bra på det hjulet. :lol: Det gick att köra de kilometrarna som var kvar hem. Värre om det händer på äventyrsresa mitt i ingenstans.. (fast det var en Saab 9000 har jag för mig)
Veofasa skrev:
tis okt 29, 2019 20:10

När jag hissar bilen så har man domkraft som på bilden nedan som std i bilen. Vi har ju använt liknande till att hissa stugor i dålig mark - så tunga vikter klarar den. Men det känns vanskligt när man inte kan ha kontroll över hur rak marken är undertill, säg att man byter vid vägsidan. Går den av vid lite snedbelastning, välter med sån liten anliggningsyta? Skulle ni köpt ett annat domkraft eller vad är era tankar kring detta?
Dessutom så står det i instruktionerna att man lyfter under bilens triangellänk, men det känns ju konstigt att lyfta i en flexibel bildel?
Bild
Inser att har man mycket mkt flex på fjädringen så är det nästan omöjligt att ha ett domkraft som når hela vägen upp...
Jag skulle säga att det beror på vilka situationer du kan tänka dig att hamna i. Säkrast är ju såklart alltid att ha ett fast och jämnt underlag. Det gäller ju oavsett vilken domkraft man använder.
Den domkraften du har på bilden välter nog snarare än går av. Vill man ha det lite stabilare och även få upp lyfthöjden några cm om man t.ex. satt på större däck så kan man ju slänga med en bit träregel i bilen. Typ en stump 45x120 av god kvalitet.

I offroadvärlden är hi-lifts populära. De är lite av ett universalverktyg och kan hissa högt, kan kompletteras med olika tillbehör som bredare fot och fästen för att kunna lyfta t.ex. direkt i ett däck. Dessutom kan de användas som handwinch.
Många tycker dessutom att det ser bra ut med en hi lift sittandes monterad någonstans externt på bilen.
Men…. de kräver en viss vana. Har man en tycker jag att man ska ”öva” lite under lugna trygga förhållanden. Jag använder min så sällan att jag glömmer bort hur man gör. De har en helt öppen mekanism, i vårt klimat, med salt på vägarna bör man nog antingen skydda den väl, ha den inuti bilen eller vara beredd på att likt i det militära, rengöra och fetta in stup i kvarten. De kräver också något bra ställe på bilen att lyfta på och det blir lätt vingligt, googla på high lift eller high lift jack points.

Äventyrlig grej för äventyrliga lyft (min personliga åsikt finns säkert andra här som tycker annorlunda :wink: ).

En annan variant om man är i ett besvärlig läge är avgas-domkrafter, en kudde som blåses upp med avgaser eller tryckluft. Bild-googla ”exhaust jack” – ser jättelustigt ut. :lol:

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons nov 13, 2019 16:44
av Veofasa
J-AXELL skrev:
tis nov 12, 2019 16:03
Kul med en ny garagetråd! :tumbup:
Följer med intresse :woot: .

Själva bromsytan tycker jag ser ganska ok ut. Inga spår eller ojämnheter och inte allt för grova slitkanter, men svårt att se med ögat om de är skeva. Det ser ju mindre kul ut i ventilationslamellerna. Har en kollega vars bromsskiva helt separerade :shock: ... hände dock inte mer än att det väsnades väldigt och inte bromsade så bra på det hjulet. :lol: Det gick att köra de kilometrarna som var kvar hem. Värre om det händer på äventyrsresa mitt i ingenstans.. (fast det var en Saab 9000 har jag för mig)
Tackar! Kul att du följer. :tumbup: :beer:
Jag inser att jag inte har skickat med baksidan på bromsskivan, vilken är den anmärkningsvärda sidan... Så här kommer en bild på även det:

Bild


Bild

Jag var något orolig över att bromsskivan skulle spricka på ett jobbigt sätt, att sjävla flänsen för klossarna släpper, eller att den separerar som du nämner. Inte särskilt roligt då.
J-AXELL skrev:
tis nov 12, 2019 16:03

Jag skulle säga att det beror på vilka situationer du kan tänka dig att hamna i. Säkrast är ju såklart alltid att ha ett fast och jämnt underlag. Det gäller ju oavsett vilken domkraft man använder.
Den domkraften du har på bilden välter nog snarare än går av. Vill man ha det lite stabilare och även få upp lyfthöjden några cm om man t.ex. satt på större däck så kan man ju slänga med en bit träregel i bilen. Typ en stump 45x120 av god kvalitet.

I offroadvärlden är hi-lifts populära. De är lite av ett universalverktyg och kan hissa högt, kan kompletteras med olika tillbehör som bredare fot och fästen för att kunna lyfta t.ex. direkt i ett däck. Dessutom kan de användas som handwinch.
Många tycker dessutom att det ser bra ut med en hi lift sittandes monterad någonstans externt på bilen.
Men…. de kräver en viss vana. Har man en tycker jag att man ska ”öva” lite under lugna trygga förhållanden. Jag använder min så sällan att jag glömmer bort hur man gör. De har en helt öppen mekanism, i vårt klimat, med salt på vägarna bör man nog antingen skydda den väl, ha den inuti bilen eller vara beredd på att likt i det militära, rengöra och fetta in stup i kvarten. De kräver också något bra ställe på bilen att lyfta på och det blir lätt vingligt, googla på high lift eller high lift jack points.

Äventyrlig grej för äventyrliga lyft (min personliga åsikt finns säkert andra här som tycker annorlunda :wink: ).

En annan variant om man är i ett besvärlig läge är avgas-domkrafter, en kudde som blåses upp med avgaser eller tryckluft. Bild-googla ”exhaust jack” – ser jättelustigt ut. :lol:
Träregel är ju ett mycket bra förslag och jag har bara inte införskaffat det - antog att domkraften skulle ha sönder plankan då den har 2cm i anliggningsyta i toppen. Har just nu en aluminiumpuck som är 3cm tjock och 10cm i diameter (syns på bilden där bilen är hissad) för att fördela ut lasten över större yta. Träregeln skulle kunna vara behjälplig den med, men då som du säger i bra material.

Tack för tipsen, jag har kikat lite på highlifts, men inte riktigt investerat mer tid i det och har inte riktigt förstått hur de används. Får titta på mer på hur de används. Det kanske blir uppenbart först då till varför de är till fördel att ha just en liggandes i skuffen (eller utanpåsittande).

Tack för att du uppmärksammade just den delen i tråden, vad gäller domkraft. :tumbup:

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons nov 13, 2019 16:55
av Veofasa
Fisketorp skrev:
ons nov 06, 2019 21:07
Kolla efter glapp i drivknut/axel, glappa leder (osäker om leder ger vibrationer, men drivknut/axel kan ge ruskiga)
Menar du då att rucka i axlarna efter spel?

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons nov 13, 2019 22:21
av Fisketorp
Veofasa skrev:
ons nov 13, 2019 16:55
Fisketorp skrev:
ons nov 06, 2019 21:07
Kolla efter glapp i drivknut/axel, glappa leder (osäker om leder ger vibrationer, men drivknut/axel kan ge ruskiga)
Menar du då att rucka i axlarna efter spel?
Hade vibrationer på min första bil, märktes väl inte nämvört i lägre hastigheter men ville jag över åttio blev man mer påmind, göra omkörning på motorvägen var spännande då man såg hur motorhuven änna hoppade :|

Visade sig vara glapp i en drivknut vilket märktes tydligt när man vred den fram och tillbaka (Verkstaden visade mig)
Ta tag i drivaxeln och vrid på den, borde kännas om det är glapp. alt håll i axeln och vrid hjulet framåt/bakåt så känner man om det är glapp i yttre drivknut. (Ett antagande, aldrig behövt kolla glapp själv)

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons nov 13, 2019 22:37
av Veofasa
Fisketorp skrev:
ons nov 13, 2019 22:21
Veofasa skrev:
ons nov 13, 2019 16:55
Fisketorp skrev:
ons nov 06, 2019 21:07
Kolla efter glapp i drivknut/axel, glappa leder (osäker om leder ger vibrationer, men drivknut/axel kan ge ruskiga)
Menar du då att rucka i axlarna efter spel?
Hade vibrationer på min första bil, märktes väl inte nämvört i lägre hastigheter men ville jag över åttio blev man mer påmind, göra omkörning på motorvägen var spännande då man såg hur motorhuven änna hoppade :|

Visade sig vara glapp i en drivknut vilket märktes tydligt när man vred den fram och tillbaka (Verkstaden visade mig)
Ta tag i drivaxeln och vrid på den, borde kännas om det är glapp. alt håll i axeln och vrid hjulet framåt/bakåt så känner man om det är glapp i yttre drivknut. (Ett antagande, aldrig behövt kolla glapp själv)
Jag ska kolla detta så fort jag får möjlighet, tror dessutom det var detta som jag fick tips om tidigare i tråden. :tumbup: :beer:

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons nov 13, 2019 23:11
av Veofasa
Uppdaterade första inlägget (för min egen skull i dokumenterandet), men antar att man inte direkt går dit, så tjongar in bilder här också.

Utseende just nu, nya fälgar och däck samt vindavvisare: :tumbup:
Bild
Bild

Testmålade navet svart, finns potential i detta - vad tycker ni? Vad ska muttrarna ha för utförande?
Bild

Omtalade verktyget att dra loss muttrar med (men absolut inte dra fast med):
Bild

Pucken som är mellanlägg mellan domkraft och bil:
Bild

Ställde av bilen idag. Väntar på belägg och ska få på takkorg nån gång. Där är tanken att hämta en speciell borr som min pappa har rekommenderat och har, men det är en bit dit och därför lär det dröja åtminstone en två veckor till innan korgen sitter på plats.

Strömbrytarpanel och reläboxhållaren har anlänt, men vettekatten vart den anlänt... Får göra lite detektivjobb och hitta vart grejerna är.

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tor nov 14, 2019 10:06
av Fisketorp
Svart nav och svarta muttrar blir nice! :woot:

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tor nov 14, 2019 10:12
av Veofasa
Fisketorp skrev:
tor nov 14, 2019 10:06
Svart nav och svarta muttrar blir nice! :woot:
Instämmer! Tror det blir enklast. :beer: :woot:

Hade en fundering på en färg som tex orange, men det får väl åka på om de svarta släpper :D

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: fre nov 15, 2019 13:06
av Asfalsts indianen
Kul att det händer lite grejer. Snyggt med svarta fälgar. Och plåtisar gör sig bra i skogen.

Jag gillar din vindavisare i fronten. Den räddar från tråkiga lackskador från alla elaka stenskott. Jag har flera gånger velat ha en sån till min bil. Men då jag bara hittat de i staterna blir frakten för hög i jämförelse med priset.

Ang. domkraft tror jag att en high-lift är bortkastat för din del. Precis som på min bil har du kofångare av plast, och saknar rejäla rock sliders längs sidorna. Med andra ord har du ingenstans att lyfta i bilen. Möjligtvis om du, som nämnts tidigare i tråden, skaffar tillbehör för att kroka direkt i fälgen. Passar dessutom oftast bättre i plåtfälgar som du nu har.

Veofasa skrev:
tor nov 07, 2019 13:31
Vid något tillfälle minns jag att du var ut och körde vid åkers styckebruk, hittade du en spot att köra lite på? Får jag be om mer exaktare plats?
Såg att jag missat detta.
Stället vid Åkers heter Sandlycke, och de brukar lägga upp info i Träffsnack-tråden. Oftast är det i slutet på månaden de kör. Det är ett ganska lättkört område så det passar din (och min) bil klockrent.

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: mån nov 18, 2019 0:40
av Veofasa
Asfalsts indianen skrev:
fre nov 15, 2019 13:06
Kul att det händer lite grejer. Snyggt med svarta fälgar. Och plåtisar gör sig bra i skogen.
Tack, jag försöker få fram råheten och stålfälg i svart går helt klart i den riktningen. Härnäst en stötfångare...? :mrgreen:
Asfalsts indianen skrev:
fre nov 15, 2019 13:06
Jag gillar din vindavisare i fronten. Den räddar från tråkiga lackskador från alla elaka stenskott. Jag har flera gånger velat ha en sån till min bil. Men då jag bara hittat de i staterna blir frakten för hög i jämförelse med priset.

Ang. domkraft tror jag att en high-lift är bortkastat för din del. Precis som på min bil har du kofångare av plast, och saknar rejäla rock sliders längs sidorna. Med andra ord har du ingenstans att lyfta i bilen. Möjligtvis om du, som nämnts tidigare i tråden, skaffar tillbehör för att kroka direkt i fälgen. Passar dessutom oftast bättre i plåtfälgar som du nu har.
Jag beställde vindavvisare av bgnorshop, men det kostade 2000 kronor för fyra dörrar och front... Hittade inte för din bil där och visst är det dyrt.

Jo, det är en hel del plast runt om hela bilen... Får nöja mig med vad jag har tills vidare.
Jag funderade på att fräsa en större platta i tex aluminium för att öka bottenarean för lyften för om man skulle bli stående på oskön mark.
Asfalsts indianen skrev:
fre nov 15, 2019 13:06

Stället vid Åkers heter Sandlycke, och de brukar lägga upp info i Träffsnack-tråden. Oftast är det i slutet på månaden de kör. Det är ett ganska lättkört område så det passar din (och min) bil klockrent.
Haha! Klockrent mao! Ska hålla utkik i den tråden! Är stället bommat när det inte är planerade körningar?

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: sön dec 08, 2019 19:17
av Veofasa
Nu var det ett tag sedan som jag skrev!

Det har o göra med att postnord och felbeställningar. Jag håller mig kort och lägger in snart igen.

Bromsbelägg fram, skivor fram har allt varit fel. Har fått beställa nytt och fått mer fel, borttappade grejer hos postnord osv. Kort och gott har det inte kunnat hända så mycket, vilket är jättesynd!

Idag så satte vi dit takplattformen och jag är väldigt nöjd med resultatet. Lamporna är inte inkopplade eller riktade, men det kommer. Efter lite trams mellan DHL och ett annat postbolag som inte kom överens, så kom även reläboxen och strömbrytarboxen, så nu kan lamporna kopplas in med!

Bild

Bild

Bild

Det återstår att rikta plattformen och skruva åt grejerna hårdare.