VE OCH FASA!
Så nära, men så långt ifrån - fälgarna tar i bromsoket. Rackarkotte
Kom gärna med tips, erfarenheter och grejer att tänka på och om ni har möjlighet svara på de frågorna jag har!
OBS, bilden ligger ned, verkar vara ett problem med iPhone och ska ta bilderna annorlunda i framtiden.
Där papperslappen sitter, tar bromsoket i fälgen. I detta fall har jag satt en "hemmagjord" distans för att se om det var den enda platsen den tog i. Om man snurrar på däcket i detta läge så går det ganska smärtfritt skulle jag säga - köpte brickor för att testa detta ikväll mer ordentligt.
Här sitter fälgen fast mot oket, på en yta.
Sjukt nöjd med utseendet
Nya muttrar, svart nav - sen är jag hemma!
En otroligt fräsch bromsskiva, säljaren sa att de var nybytta, vilket delvis stämmer då de har bytt bak... Men fram ser det ut som "kom och hjälp mig". Svårt att se detta själv då ekrarna är tjocka och det inte finns mycket utrymme att bedöma detta... Behöver av med hjulet för att se. Belägget som sitter på insidan har sedan hedenhös sjungit på sista versen.. Avvaktar med byte tills jag införskaffat mig åtminstone fett - annars har jag nog det som behövs.
Som tur är så har jag möjlighet att rita upp en spacer och be min käre far fräsa fram dessa i aluminium. I brist på svar över telefonen, så fick smidiga meckarn (läs inte) hitta en kreativ lösning till hur mycket utrymme det handlar om då jag saknade brickor. En mycket missnöjd far vill se brickor - så näst i test är just det - får köpa det.
Nästa fråga blir då om navet, att styra fälgen på navet är fördelaktigt vid montering. Är det nödvändigt förutom vid montering? Just om jag skulle ha en spacer på mer än 7mm, så kommer fälgen inte vila på navet. Vad är risken?
När jag hissar bilen så har man domkraft som på bilden nedan som std i bilen. Vi har ju använt liknande till att hissa stugor i dålig mark - så tunga vikter klarar den. Men det känns vanskligt när man inte kan ha kontroll över hur rak marken är undertill, säg att man byter vid vägsidan. Går den av vid lite snedbelastning, välter med sån liten anliggningsyta? Skulle ni köpt ett annat domkraft eller vad är era tankar kring detta?
Dessutom så står det i instruktionerna att man lyfter under bilens triangellänk, men det känns ju konstigt att lyfta i en flexibel bildel?
Inser att har man mycket mkt flex på fjädringen så är det nästan omöjligt att ha ett domkraft som når hela vägen upp...