Sida 2 av 3

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: sön okt 27, 2019 11:00
av gubbstrutten
Lars 9k skrev: sön okt 27, 2019 10:43 Trevlig film igen!!

Alltid kul att testa bilen, det är lika kul även när man gjort det 100 gånger!! :rodnar: :tumbup: :rodnar:
Det där med hängande backlampor och låga dragkrokar blir fort stökigt i skogen.
Naturen brukar hjälpa till att befria bilarna från lågt hängande backlampor och fotsteg.
Mest för Stureplan för att impa på brudar.
Annars är väl stänkskydd det som vanligtvis hittas i skogen.

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: sön okt 27, 2019 19:24
av Veofasa
Trevlig film igen!!

Alltid kul att testa bilen, det är lika kul även när man gjort det 100 gånger!! :rodnar: :tumbup: :rodnar:
Det där med hängande backlampor och låga dragkrokar blir fort stökigt i skogen.
Tack!

Riktigt skoj, känns som jag skrapat på ytan till en tidskrävande och eventuellt kostnadskrävande hobby. Men ruskigt kul var det att köra och då var det en väldigt "enkel" miljö...
Ja, att montera lamporna undertill var ju självklart tänkte jag - den är ju så hög i markfrigång ändå. Men såhär i efterhand, om jag ska köra offroad så är det helt omöjligt. Bilen har ju inte per standard tillräcklig markfrigång som den är just nu dessutom.
gubbstrutten skrev: sön okt 27, 2019 11:00
Lars 9k skrev: sön okt 27, 2019 10:43 Trevlig film igen!!

Alltid kul att testa bilen, det är lika kul även när man gjort det 100 gånger!! :rodnar: :tumbup: :rodnar:
Det där med hängande backlampor och låga dragkrokar blir fort stökigt i skogen.
Naturen brukar hjälpa till att befria bilarna från lågt hängande backlampor och fotsteg.
Mest för Stureplan för att impa på brudar.
Annars är väl stänkskydd det som vanligtvis hittas i skogen.
Precis så, satte lamporna där för impa på stureplan. :tumbup: Ingen har nappat än, inte ens min sambo är särskilt imponerad. :roll: Får ta bort det för att kunna köra offroad, eller låta skogen demontera lamporna åt mig... :beer: :woot:

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tis okt 29, 2019 15:14
av Veofasa
Galet, hur ofta känns det som att leveranser tar noll till att anlända? :mrgreen:
Enligt mig inte allt för ofta, men o andra sidan, om man känner så, kanske man har beställt för mycket pryttlar. Tackräcket fick jag på nolltid, tror de var beställda 24e och jag fick rubbet idag. Utlovades två veckor i leverans på takplattformen. Jag hoppas att det inte blir som med däcken, ett räcke i taget och en skruv i taget, det skulle ta evigheter. Verkade ju finnas stora grejer i paketet... :beer: :woot: :tumbup:

Bytte däck hos Petterssons Däckservice igår, www.dackpavag.se nära Torshälla. Grym service men framför allt, mitt i rusningsperioden så fixade dom däcken på samma dag. :beer: :tumbup:
Dessutom, 715 spänn för montage av fälg och däck samt balansering men utan däckskifte - det gör jag själv. Ska fixa bromsar, skivor och lacka navet svart. De flesta skulle ha 1200 - 1500kr för samma jobb.

Uthämtningsdags av takplattform!
Bild

Överraskande med en hel takplattform och massa hjul i bilen, jäklar vad praktiskt att få plats med allt.
Bild

Igår beställdes en strömbrytarpanel för takräcket
Bild

En fin liten låda för reläer, chansade på att denna kommer till god användning
Bild

Hann in på Jula och där fanns det en del hard case lådor som såg intressanta ut, billiga men kanske inte så hållbara eller praktiska - tipsa gärna.
Köpte en grip för att eventuellt vid problem få in bromskolven när jag byter. Att stanna en bil på 2.3 ton borde kräva större bromsar. Lika bra o vara någorlunda förberedd.

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tis okt 29, 2019 20:10
av Veofasa
VE OCH FASA!

Så nära, men så långt ifrån - fälgarna tar i bromsoket. Rackarkotte :aargh: :aargh: :aargh:

Kom gärna med tips, erfarenheter och grejer att tänka på och om ni har möjlighet svara på de frågorna jag har! :D :beer:

OBS, bilden ligger ned, verkar vara ett problem med iPhone och ska ta bilderna annorlunda i framtiden. :woot:
Där papperslappen sitter, tar bromsoket i fälgen. I detta fall har jag satt en "hemmagjord" distans för att se om det var den enda platsen den tog i. Om man snurrar på däcket i detta läge så går det ganska smärtfritt skulle jag säga - köpte brickor för att testa detta ikväll mer ordentligt.
Bild

Här sitter fälgen fast mot oket, på en yta.
Sjukt nöjd med utseendet :naughty: :naughty: Nya muttrar, svart nav - sen är jag hemma!
Bild

En otroligt fräsch bromsskiva, säljaren sa att de var nybytta, vilket delvis stämmer då de har bytt bak... Men fram ser det ut som "kom och hjälp mig". Svårt att se detta själv då ekrarna är tjocka och det inte finns mycket utrymme att bedöma detta... Behöver av med hjulet för att se. Belägget som sitter på insidan har sedan hedenhös sjungit på sista versen.. Avvaktar med byte tills jag införskaffat mig åtminstone fett - annars har jag nog det som behövs.
Bild

Som tur är så har jag möjlighet att rita upp en spacer och be min käre far fräsa fram dessa i aluminium. I brist på svar över telefonen, så fick smidiga meckarn (läs inte) hitta en kreativ lösning till hur mycket utrymme det handlar om då jag saknade brickor. En mycket missnöjd far vill se brickor - så näst i test är just det - får köpa det.
Bild

Nästa fråga blir då om navet, att styra fälgen på navet är fördelaktigt vid montering. Är det nödvändigt förutom vid montering? Just om jag skulle ha en spacer på mer än 7mm, så kommer fälgen inte vila på navet. Vad är risken?

När jag hissar bilen så har man domkraft som på bilden nedan som std i bilen. Vi har ju använt liknande till att hissa stugor i dålig mark - så tunga vikter klarar den. Men det känns vanskligt när man inte kan ha kontroll över hur rak marken är undertill, säg att man byter vid vägsidan. Går den av vid lite snedbelastning, välter med sån liten anliggningsyta? Skulle ni köpt ett annat domkraft eller vad är era tankar kring detta?
Dessutom så står det i instruktionerna att man lyfter under bilens triangellänk, men det känns ju konstigt att lyfta i en flexibel bildel?
Bild
Inser att har man mycket mkt flex på fjädringen så är det nästan omöjligt att ha ett domkraft som når hela vägen upp...

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons okt 30, 2019 10:02
av gubbstrutten
Veofasa skrev: tis okt 29, 2019 20:10
Nästa fråga blir då om navet, att styra fälgen på navet är fördelaktigt vid montering. Är det nödvändigt förutom vid montering? Just om jag skulle ha en spacer på mer än 7mm, så kommer fälgen inte vila på navet. Vad är risken?
Inte nödvändigt att fälgen styr på navet.
Har på ett flertal bilar haft 25 mm spacers utan problem.
På en Defender 40 mm spacers utan problem.

B t w så är behovet av navringar obefintligt med fälgar som styrs av skruv-/mutterkonor.

Kanske, säger kanske, problem med fälgar som monteras med muttrar/skruvar som har planbrickor påvalsade och plana ytor i fälghålen.

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons okt 30, 2019 10:05
av Veofasa
gubbstrutten skrev: ons okt 30, 2019 10:02
Veofasa skrev: tis okt 29, 2019 20:10
Nästa fråga blir då om navet, att styra fälgen på navet är fördelaktigt vid montering. Är det nödvändigt förutom vid montering? Just om jag skulle ha en spacer på mer än 7mm, så kommer fälgen inte vila på navet. Vad är risken?
Inte nödvändigt att fälgen styr på navet.
Har på ett flertal bilar haft 25 mm spacers utan problem.
På en Defender 40 mm spacers utan problem.

B t w så är behovet av navringar obefintligt med fälgar som styrs av skruv-/mutterkonor.

Kanske, säger kanske, problem med fälgar som monteras med muttrar/skruvar som har planbrickor påvalsade och plana ytor i fälghålen.
Tack för svar! Dåså, då kan vi köra på som tänkt och inte oroa sig det minsta. Det är koniska muttrar och har tänkt behålla det. :tumbup: :woot:

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons okt 30, 2019 20:00
av Veofasa
Dags och sätta dit takplattformen... men så enkelt var det tydligen inte.

Själva gummilisten där skenan ska sitta.
Bild

När jag drog av gummilisten från taket, så fanns där inga hål. Har ni andra borrat i taket? Hur tätar ni till det i efterhand? Jag är orolig för läckage som leder till rost/mögel/elfel.
Bild

Det ska normalt sätt sitta hål för dessa, så som jag förstår. Jag misstänker att det endast gäller om man har en lastbåge från fabrik. Detta är ett av 6 fästen för båda sidor.
Bild

Önskat resultat
Bild

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tor okt 31, 2019 15:57
av Veofasa
Monterade ned en del av innertaket för att se om det fanns saker i vägen nu när jag tänkt borra hål i taket för fästen.

En hel del damm bakom dessa bitar, fram med dammsugarn och göra rent, ska bli riktigt trevligt och få bort det. :beer:
Bild

Ska lägga skenan så att samtliga fästen inte träffar en enda punktsvets, kabelslingan till lampor får man dra åt sidan.
Bild

Tre fästen längs skenorna, totalt 5 skruv.
Bild

Perfekt med nya däck att ha som stege :tumbup: :woot:
Bild

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: lör nov 02, 2019 23:19
av Veofasa
Inga bilder idag... Vi har haft ett kalas, men hann snabbt sätta hjulen på bilen med de nya spacers som farsan tog med (framtill). Sitter som en smäck, blev någon millimeter mindre gängning än med de andra fälgarna. Dock inte ett problem.

Nu är det fyra svara hjul, jäkligt nöjd är jag!

Nu är det takkorg kvar av det jag har beställt och har hemma. Har redan pillat loss interiör och taklist. Mätte även att bilen + takplattform får plats i garaget och har ca 10cm till godo... :D :D :D Slipper byta garage eller stå ute. Otroligt skönt att kunna ta hissen från lgh ner i garaget.

Ska hitta en plast/gummi matta som fästena kan rida på (utan att få instabilitet i själva skenan/racket) och tätning samt bra rostskydd. Rostskyddet jag har, kan man spraya på, men skulle vilja pensla i detta fall.

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tis nov 05, 2019 13:05
av Veofasa
Såhär ser det ut just nu: Bild
Asfalsts indianen skrev: tis okt 22, 2019 13:10 Verkligen snyggt filmat. Hade jag inte redan en "Pajje" skulle jag definitivt blivigt sugen.

För övrigt är dina Incabus fälgar riktigt sjysta. På med ett par rejäla M/T däck bara så behöver du inte skämmas. Men däck var redan beställda skrev du.
Blir du inte av med vibrationerna efter balansering så kolla hjullagrena. Går antagligten att dra år om de skulle ha glappat upp en aning.

Sök på FB efter grupper med Pajeros. Finns mycket kunnande i Australien och USA. (Sök på Challenger & Montero då de har lite olika namn.)

Vibrerar i bilen över 110 km/h fortfarande. Har inte riktigt kollat efter möjligheter att dra åt hjullagrena, hur gör man det?

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tis nov 05, 2019 18:30
av Danne
Jag tror inte det går att dra åt dom på din generation, dom sitter liksom i en hub som inte är demonterbar.
Men lyft bilen och försök å vicka på hjulen, brukar kännas när dom är dåliga.

Bild

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tis nov 05, 2019 22:33
av JohnE
Danne skrev: tis nov 05, 2019 18:30 Jag tror inte det går att dra åt dom på din generation, dom sitter liksom i en hub som inte är demonterbar.
Men lyft bilen och försök å vicka på hjulen, brukar kännas när dom är dåliga.

Bild

Jodå! Mutter som håller drivaxeln håller även ihop hjullagret så det inte separerar. Sitter de för klent draget kan man höra ett klickande ljud när man växlar mellan fram och back.
På Gen3 ska den vara åtdragen med 220nm, vet ej på rak arm om det är samma på Gen4.
Men om det gått så långt att man kan känna ett glapp så är det nog lite långt gånget tyvärr...

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: tis nov 05, 2019 22:57
av Veofasa
JohnE skrev: tis nov 05, 2019 22:33
Danne skrev: tis nov 05, 2019 18:30 Jag tror inte det går att dra åt dom på din generation, dom sitter liksom i en hub som inte är demonterbar.
Men lyft bilen och försök å vicka på hjulen, brukar kännas när dom är dåliga.

Bild

Jodå! Mutter som håller drivaxeln håller även ihop hjullagret så det inte separerar. Sitter de för klent draget kan man höra ett klickande ljud när man växlar mellan fram och back.
På Gen3 ska den vara åtdragen med 220nm, vet ej på rak arm om det är samma på Gen4.
Men om det gått så långt att man kan känna ett glapp så är det nog lite långt gånget tyvärr...
Jag har (försökt) vickat(-t) på hjulet vid montering av spacers och det sitter som berget när hjulet hänger fritt.

Okej! Antar att man på något vis drar bort den hatten som sitter längst ut på navet.
Måste testa om det blir ett klick!
Låter ju jobbigt om det är för långt gånget, kanske får köra under 110km/h helt enkelt :rock: :lol2: :beer:

Har ni annars en gissning på vad det kan vara? Det är vibration i ratten men inte i bilen, kan det vara hjulinställning som ska göras?

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons nov 06, 2019 9:31
av JohnE
Är det vibration i ratten så är det i framvagnen i alla fall. Balansera om hjulen, se om fälgen är helt rund, att däcket ligger på ordentligt, plus eventuell smuts på skivan och navets anläggningsyta. :tumbup:

Re: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010

Postat: ons nov 06, 2019 11:31
av Veofasa
JohnE skrev: ons nov 06, 2019 9:31 Är det vibration i ratten så är det i framvagnen i alla fall. Balansera om hjulen, se om fälgen är helt rund, att däcket ligger på ordentligt, plus eventuell smuts på skivan och navets anläggningsyta. :tumbup:
Tack JohnE och Danne för att ni tar er tid att hjälpa mig. :beer: :notworthy:

Jag har testat två olika typer av hjuluppsättningar med samma resultat. En uppsättning som är nybalanserad och en annan jag inte har rört.

Skivorna är urkassa, så dessa byter jag snarast och får se om det löser problemet. Det är mycket smuts och rost på både nav och skiva, så ska borsta bort detta först.