Sida 2 av 4
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tis okt 29, 2019 17:36
av suzukiludde
Robe skrev: ↑tis okt 29, 2019 11:36
Kul bygge!
Ser som sagt tight ut mellan ram och airshocks, speciellt när det börjar flexas. Du kan ju jacka ur ramen lite, alternativt flytta in övre infästningen så de hamnar innanför ramen istället för utanför
Mer byggbilder!
Tackar.
i max utläge är det ca 1 cm mellan ram och schoken, dock utan stroppstopp och genomslag. Men kommer kapa ur ramen lite runt den som du skrev. insidan på ramen kommer förstärkas lite då jag upplever att den är lite mjuk utan orginal plåten mellan rambenen trots jag satt ny balk bakom lådan och bakom axeln.
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: ons okt 30, 2019 21:18
av suzukiludde
börjat pilla ihop framaxeln igen.
Allt isärtaget
Ner svarvning av ena halvan av diffen då kronhjulet flyttar sida.
En färdig diff med flyttat kronhjul
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: sön nov 03, 2019 21:30
av suzukiludde
Framaxeln har blivit hopsatt igen med flyttad klump
Styrkolven ditsvetsad. En 60/30 200mm. Orbitrolen är en 200cc. Även flippat styrstagen från unimog så man får dem på framsidan av axeln, mycket smidigt gjort av tyskarna. Stort tack till Fredrik på advanemechanics som hjälp till att ta fram obitrolsystemet, alla bussning och airschoksen. Rekommenderas starkt
Framaxeln inmätt efter lite ändrade nått på ramen. Ramen höjs en aning, ca 6-7cm till för att få plats med framaxeln.
Det mesta av tvärsöverbalkar som suzuki satt dit har fått ryka av platsbrist. men kommer bygga på nya strakare så ramen håller ihop sig.
Kardanen gick på otroligt nog utan ett ända snitt med vinkelslipen i varken motortråg,sprängkåpa eller lådan. Stor seger. Även där fram kommer det användas volvo 940 karaner
väl mött
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tor nov 14, 2019 21:39
av suzukiludde
Framvagnen växer fram efter mycket filurande.
Blir en liten special konstruktion fram pga väldiga beskymmer med platsbrist då jag inte vill höja ramen.
två undre bärarmar som bak, 96cm långa, och enbart en övre länkarm och sen ett panhardstag. En klassisk 4 länk var inte möjlig då jag skulle behövs bock övre rören så pass så jag inte tror det kommer hålla med körstilen.
Ett övre stag gick klämma in på insidan av ramen och motorn
Blev lite olika tester av placering på panhardstaget innan det helt 100. Nu sitter det så det blir så långt som möjligt vilket jag menar ska bli mindre rörelse sidled vi flex
En liten knäck fik de bli för att det ska bli lite luft mellan röret och ramen. Även detta byggt i 5x50mm rör så det ska nog hålla trots knäcken.
Gott om utrymme över blir det inte i framvagnen. Styrning har ca 1 cm marginal i ändläge
Struten på axeln är något lutat neråt för att försöka förminska framtida problem med vobblande i styrningen då hubbarna nu luter åt fel håll efter vändningen av axeln. Men men får hoppas att man inte märker av det något vidare. Även samma problem i detta område så råder kritiskt platsbrist, men det går fritt med nån enstaka cm som säkerhetszon. Volvo motorn gör troligen det hela möjligt med lutningen av motorn och det väldigt smala blocket i nederkant och lågt byggda tråget.
Välpackat mellan ramben när kardanen ska få plats med. men volvo kardanerna är väldigt smidiga att klämma in
Däcken ditlagda för att få en helhetsbild av det hela
I profil ser man en uppfattning av hur jag tänker att en låg och bred bil ska bli optimalt med bra markfrigång hela vägen igenom. underkant på axlarna är 2 cm under ramen underkant. ca 55-60cm
Väl mött
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: lör nov 16, 2019 16:51
av pigge
Är bilen i full bump på bilderna?
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: lör nov 16, 2019 19:32
av suzukiludde
pigge skrev: ↑lör nov 16, 2019 16:51
Är bilen i full bump på bilderna?
Bilden i körläge på bilderna. har ca 5cm till genomslag i nuläget men mycket flex
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tis nov 19, 2019 21:42
av suzukiludde
Framupphägning klar
Nya tornen byggda
Lite flextest
Fullbump test för att se så allt går fritt. fritt går det men inte mycket mer än så..
Struten slickar fint längs med motorn
Undersidan på stuten är som tur är plan vilket i mitt fall blir ovansidan. så nu följer den tråget väldigt fint
Remhjulet är ett eftermaknads som är mindre för mindre varv på generatorn, men som i detta fallet gör att jag kan köra fullbump utan att slå i. ca 1 cm emellan.
Färdigt resultat
Väl mött
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: mån nov 25, 2019 22:17
av suzukiludde
Bygget fortskrider
Hasplåt är byggd för att styva upp ramen och för att skydda lådorna.
Trångt som satan i vanlig ordning så fick bli lite olika bockningar och nån enstaka cm fritt emellan
Hela konstruktionen av rören är svetsade på ramen. Vid haveri eller annan händelse där lådorna behöver komma ut kommer dem lyftas uppåt genom att jag gör "kardan tunneln" bultat. Så man lossar halva golvet så kommer man åt allt utan strul.
Tråget va lite krånglig att skydda men fick till en lösning tillslut, då kardan och bärarm ska tränga in sig med
Minimalt nerstick under ramen vilket jag eftersträvat. Plåten under f-lådan kommer vara bultat i rören får åtkomst till plugg och bult till fästen.
Timmarvis med svetsning på ramen gjord och börjar snart känna mig klar med ramen tills vidare
Väl mött
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tis nov 26, 2019 14:27
av jonte_malmö
Grymt bygge! Blir det Volvo eller Saab-motor?
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tis nov 26, 2019 16:53
av suzukiludde
jonte_malmö skrev: ↑tis nov 26, 2019 14:27
Grymt bygge! Blir det Volvo eller Saab-motor?
Det blir en combo av volvo b230/4. Saabmotorn som va tänkt att använda från min gamla driftingbil var för bred och så var det inte värt besväret att bygga om lådan mm för att passa då lådan jag använder passar bult on på volvomotorn. Motorn blir ett b230 block med topp och kolvar från b234 (16v) sen maxxecu styrsystem, etanol, turbo mm .
Ett klipp med motorn som skulle användas från gamla driftbilen
https://www.youtube.com/watch?v=Ws2qtFQp33Y
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tis nov 26, 2019 18:00
av jonte_malmö
Fett. Volvo 16v är ju grymt, men B230-blocket är starkare/oljekylda kolvar?
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: ons nov 27, 2019 0:06
av suzukiludde
jonte_malmö skrev: ↑tis nov 26, 2019 18:00
Fett. Volvo 16v är ju grymt, men B230-blocket är starkare/oljekylda kolvar?
Det stämmer. Blocken i sig är nog inget att märkvärdiga på. Vi i byn har kört 5-600 motorhästar på standardblock med utbytta stakar enbart mm. att det blev ett b230 block va princip att jag inte la märke till att den skrotmotorn jag byggt allt efter va en sådan kombo så då får de blir det. men går köra b234 rakt igenom som min bror kör i sin.
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tor nov 28, 2019 19:38
av macke
Ska bli kul att se den nästa år
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tor nov 28, 2019 22:45
av suzukiludde
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tor dec 05, 2019 22:07
av suzukiludde