Sida 1 av 4
Ludvigs Suzuki - Super Turbo
Postat: sön sep 29, 2019 22:18
av suzukiludde
hejsan.
Nu har det börjat trilla in lite delar till bygget efter mycket sökande.
Planer:
- suzuki ram/kaross
-saab b234 motor
-bw55+tgb f-låda
-404 axlar
-triangel upphängning
-airshocks
-obitrolstyrning
-skivbromsar
-40" trepador
Grundobjektet var nära tills hands. Köpte loss brorsans extra bil.
Axlar hämtade efter en tripp till Norrtälje
En liter jämförelse emot samurai axlarna
En axel ditlagt för mätning mm
Bredden kommer landa på 210-215cm
Bakhjul ditlagt med hjulbas satt på 255cm
Kommer att uppdatera lite under byggets gång.
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: mån sep 30, 2019 13:32
av suzuki nr.1
Kommer bli coolt. Berätta gärna lite om din brors bilar !
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: mån sep 30, 2019 18:42
av klirre
Fräckt bygge
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tor okt 03, 2019 12:26
av suzuki nr.1
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: lör okt 05, 2019 0:12
av suzukiludde
Bygget fortsätter
all original drivlina har försvunnit och karossen åker bort för chassi byggnation
ramen rensad från alla fästen mm
Lådor inköpta. Volvo BW55 och en tgb f-låda. hoppas på att det ska lira bra ihop med axlarna och kunna spinna hjulen redigt. Adapter tillverkad av min kompis oskar. Motorn är även ändrad till en Volvo 16v B234 som kommer turbomatas och köras med ett maxxecu sprut samt etanol mm. effekten blir nånstans 300-400hk beroende på hur vi mappar den sen.
tgb lådan har höger drop och det medför att jag kommer behöva vända på framaxeln. Vände en 411 axel för nått år sen så ska nog gå denna gången med.
Då min bror (suzuki.nr1) verkar hittat hit så bjuder vi på en bild på hans nya projekt..
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: lör okt 05, 2019 21:29
av suzukiludde
Motorpaket har hittat sin plats.
Volvo b230 kombo ihopplock, BW55 med adapter till tgb lådan.
Efter mycket mätningar med utstick på strutar på axlarna och markfrigång mm så sitter fästerna på plats.
Hjulbasen är även ändrad till 250cm och sänkt ramhöjd till 55cm från backen.
Mvh Ludvig seger
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tor okt 10, 2019 22:55
av suzukiludde
Fått isär framaxeln för att vända på klumpen.
Hubb lossad
Båda borta
Klumpen ute efter mycket pill men den trilla ut tillslut
En b234 volvo 16v hämtad för att plocka topp och kolvar från som åker i ett b230 fk block.
farsan har även gett sig på att rädda en gammal formula front och gjuta ny
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: fre okt 18, 2019 23:35
av suzukiludde
Ändringar i bygget.
3 länken som jag tänkte bygga gick inte utföra pga kardan hamnar för långt upp.
Fick bli en redig fyrläk istället. Bussningar från Mahlin med 50x5mm rör och 7 mm balk som är utkapad som fäste.
Invägning
Stag har hittat sin plats. längderna är 103 cm på undre och 97cm på övre
Airshocksen har måttats in. Fäste i underkant så lågt byggt som möjligt men ändå skyddat av axelröret. Airshocksen är 2,5" x 12" profender Även dem från Mahiln.
Kardaner från Volvo 940 passade rakt på tgb lådan så kompletta kardaner från 940 kommer kortas ner.
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: lör okt 19, 2019 18:55
av Victor
suzukiludde skrev: ↑fre okt 18, 2019 23:35
Airshocksen har måttats in. Fäste i underkant så lågt byggt som möjligt men ändå skyddat av axelröret. Airshocksen är 2,5" x 12" profender Även dem från Mahiln.
Blir nog fränt i slutändan!
Dock känns det som att dina Airshocks kommer ta i ramen när du flexar ut, men kanske sitter längre ifrån än vad det ser ut som på bild?
Kommer du köra med panhard i bak också?
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: lör okt 19, 2019 23:44
av suzukiludde
Victor skrev: ↑lör okt 19, 2019 18:55
suzukiludde skrev: ↑fre okt 18, 2019 23:35
Airshocksen har måttats in. Fäste i underkant så lågt byggt som möjligt men ändå skyddat av axelröret. Airshocksen är 2,5" x 12" profender Även dem från Mahiln.
Blir nog fränt i slutändan!
Dock känns det som att dina Airshocks kommer ta i ramen när du flexar ut, men kanske sitter längre ifrån än vad det ser ut som på bild?
Kommer du köra med panhard i bak också?
Dem är ca 6 cm ifrån ramen i nuläget. väntar på fler bussningar på att bygga andra sidan, sen ska ett flextest göras för se om det går fritt. Den yttre delningen av portalen är gjutgods vilket jag inte vill svetsa i och fästet är så lång ut den kan nu i själva axelröret som är av stål. Dem övre armarna ska jag flytta ut fästet någon cm för att få lite mer grader på det hela. Inget panhardstag kommer användas.
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: sön okt 20, 2019 10:05
av suzukiludde
I väntan på fler bussningar så pillas det lite med kardaner.
splains honan avkapad och ner svarvad.
12mm platta på svetsad och svarvad för att passa knuten från volvo.
Kardanröret från unimog har kapats av och kommer svarvas på insidan, när jag hittat en packbox i rätt dimention som tätning. Medbringaren kommer sitta fast med en 12mm bult in i axeln. I väntat på ett pelarborr så kommer bultmönster på plats så småning gång .
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: sön okt 27, 2019 6:58
av suzukiludde
Fyrlänken bak klar.
tornen är mer flyttade utåt för mer utrymme vid flex.
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: sön okt 27, 2019 19:00
av Veofasa
Spännande bygge och riktigt ballt med någon som bygger om helt - följer.
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: mån okt 28, 2019 17:21
av suzukiludde
Veofasa skrev: ↑sön okt 27, 2019 19:00
Spännande bygge och riktigt ballt med någon som bygger om helt - följer.
Tackar. Gick i funderingar att köpa en färdig men går nog inte hitta en med dom delarna jag vill använda. Planen är att det förhoppningsvis ska hålla en hel säsong trots 3-400hk. bw55 kommer nog vara ett litet frågeteken vad den tål eter en preppning. Men den håller tydligen i monsterrace så hoppas det lirar bra
Re: Ludvigs Suzuki
Postat: tis okt 29, 2019 11:36
av Robe
Kul bygge!
Ser som sagt tight ut mellan ram och airshocks, speciellt när det börjar flexas. Du kan ju jacka ur ramen lite, alternativt flytta in övre infästningen så de hamnar innanför ramen istället för utanför
Mer byggbilder!