Theo's fattigmans-XJ
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Theo's fattigmans-XJ
Morsning!
Dags att presentera mitt projekt efter nåt år av "lurkande" på forumet.
Har hängt runt mestadels på JeepSweden.net tidigare, men tänkte att det kanske är lika bra att jag delar med mig av mitt projekt här också.
Epilog:
Det var hösten 2016. Jag såg på jobbets internwebb att en jobbarkompis sålde sin nybesiktade XJ -91. Jag klämde, kände och slog till.
Så vad gör man med en Jeep egentligen? Började köra runt på alla gamla banvallar och skogsvägar hemmavid tills jag kände att det var dags att ta tag i alla småfel som fanns.
Vad som hänt hittills:
Ett grenrör i rostfritt köptes in och byttes till, eftersom det gamla var sprucket. Avgassystemet byttes i ett senare skede i sin helhet.
Jag lessnade på att det smällde rätt fint i drivlinan, så alla knutkors byttes (både i framaxeln mot spindlarna och i kardanerna).
Köpte ett 3" höjningskit på eBay som bestod av puckar fram och iläggsblad bak. Monterades och jag blev rätt nöjd med höjden.
Det läskiga Bendix-bromssystemet började spöka efter lite körningar i vätan tidigt 2017. Efter felsökning konstaterades det att reläet som slår till vakuumpumpen hade packat ihop.
Som tur är var reläets funktion som ett vanligt enkelt relä av typen man har till extraljus t.ex. Ett nytt relä med sockel handlades på biltema och skarvades på kablarna.
Packar reläet ihop igen är det numera bara att stoppa dit valfritt extraljusrelä.
XJ'n E85-konverterades med "röda Saabspridare" och har funkat helt problemfritt. Har i skrivandes stund kört närmare 2000 mil på E85 utan några problem (förutom ett igensatt bränslefilter).
33" däck på fula originalfälgar köptes in och slängdes dit också. Det är väl här jag står just nu.
Framledes då?
Nya längre bromsslangar från Wrangler TJ har handlats in och ska monteras i helgen. Har även köpt på mig en uppsättning "Jack Wheeler" fälgar med dimensionerna 15x8 med ET -20. Däcken ska krängas om till dessa och sättas dit på bilen så fort jag får tid.
Ska handla på mig längre stötdämpare. Siktar på en uppsättning begagnade originaldämpare från Wrangler JK för att hålla priset nere .
En "Hack N' Tap" modifiering står högt upp på önskelistan, så jag kan köra med främre XJ-kardan bak och slippa knasiga vinklar på knutkors och annat. Ska även slänga bort bakre krängningshämmaren så fort jag bytt bromsslangar. Missade att ta bort den vid höjning.
Lite bilder:
Vid inköp:
Efter höjning:
Som den ser ut just nu:
Dags att presentera mitt projekt efter nåt år av "lurkande" på forumet.
Har hängt runt mestadels på JeepSweden.net tidigare, men tänkte att det kanske är lika bra att jag delar med mig av mitt projekt här också.
Epilog:
Det var hösten 2016. Jag såg på jobbets internwebb att en jobbarkompis sålde sin nybesiktade XJ -91. Jag klämde, kände och slog till.
Så vad gör man med en Jeep egentligen? Började köra runt på alla gamla banvallar och skogsvägar hemmavid tills jag kände att det var dags att ta tag i alla småfel som fanns.
Vad som hänt hittills:
Ett grenrör i rostfritt köptes in och byttes till, eftersom det gamla var sprucket. Avgassystemet byttes i ett senare skede i sin helhet.
Jag lessnade på att det smällde rätt fint i drivlinan, så alla knutkors byttes (både i framaxeln mot spindlarna och i kardanerna).
Köpte ett 3" höjningskit på eBay som bestod av puckar fram och iläggsblad bak. Monterades och jag blev rätt nöjd med höjden.
Det läskiga Bendix-bromssystemet började spöka efter lite körningar i vätan tidigt 2017. Efter felsökning konstaterades det att reläet som slår till vakuumpumpen hade packat ihop.
Som tur är var reläets funktion som ett vanligt enkelt relä av typen man har till extraljus t.ex. Ett nytt relä med sockel handlades på biltema och skarvades på kablarna.
Packar reläet ihop igen är det numera bara att stoppa dit valfritt extraljusrelä.
XJ'n E85-konverterades med "röda Saabspridare" och har funkat helt problemfritt. Har i skrivandes stund kört närmare 2000 mil på E85 utan några problem (förutom ett igensatt bränslefilter).
33" däck på fula originalfälgar köptes in och slängdes dit också. Det är väl här jag står just nu.
Framledes då?
Nya längre bromsslangar från Wrangler TJ har handlats in och ska monteras i helgen. Har även köpt på mig en uppsättning "Jack Wheeler" fälgar med dimensionerna 15x8 med ET -20. Däcken ska krängas om till dessa och sättas dit på bilen så fort jag får tid.
Ska handla på mig längre stötdämpare. Siktar på en uppsättning begagnade originaldämpare från Wrangler JK för att hålla priset nere .
En "Hack N' Tap" modifiering står högt upp på önskelistan, så jag kan köra med främre XJ-kardan bak och slippa knasiga vinklar på knutkors och annat. Ska även slänga bort bakre krängningshämmaren så fort jag bytt bromsslangar. Missade att ta bort den vid höjning.
Lite bilder:
Vid inköp:
Efter höjning:
Som den ser ut just nu:
-
- Rutinerad
- Inlägg: 258
- Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
- Ort: Stenungsund/Göteborg
Re: Theo's fattigmans-XJ
Alltid kul med XJ! Detta blir nog grymt Upplever du någon skillnad effekt- och soppamässigt med att köra på e85 kontra 95-oktan?
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt
Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...
JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL
Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...
JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL
Re: Theo's fattigmans-XJ
Jadå. Den gick aldrig särskilt bra på bensin innan konverteringen pga felkopplade vakuumslangar och annat, så jag har ingen vettig referenspunkt.eliaspalmer skrev:Upplever du någon skillnad effekt- och soppamässigt med att köra på e85 kontra 95-oktan?
På E85 har den som minst dragit 1.49L/milen under en resa på drygt 30 mil på bara landsvägar. Hade farthållaren ställd på 80km/t under merparten av resan och körde med tvåhjulsdriften i. Vanligtvis ligger den runt 1.7-1.8L/milen med mestadels stadskörning.
Effektmässigt är det en märkbar skillnad, men inte direkt extrem. Klart värt det att konvertera i alla fall
Re: Theo's fattigmans-XJ
Nya bussningar till krängningshämmaren fram monterade igår.
Slängde även dit längre bromsslangar från Wrangler TJ fram. Tänkte köra runt om, men självklart hade jag för få bromsnipplar hemma, så det gick inte (bromsrören slut).
Får bli ett nytt mekpass ikväll, så får jag nog ta lite bilder också
Slängde även dit längre bromsslangar från Wrangler TJ fram. Tänkte köra runt om, men självklart hade jag för få bromsnipplar hemma, så det gick inte (bromsrören slut).
Får bli ett nytt mekpass ikväll, så får jag nog ta lite bilder också
Re: Theo's fattigmans-XJ
Trevlig början
hur långa är TJ slangarna?
hur långa är TJ slangarna?
Re: Theo's fattigmans-XJ
Främre slangarna från TJ är drygt 53cm och bakre 44cm.
”Bolt on” på XJ.
”Bolt on” på XJ.
Re: Theo's fattigmans-XJ
Råkade köra fast i ett kärr i helgen och bestämde mig för att handla på mig en vinsch.
Vill inte kunna fega ur framledes
Lite vass så klart.
Lagom med lackförsegling blev det.
Vill inte kunna fega ur framledes
Lite vass så klart.
Lagom med lackförsegling blev det.
Re: Theo's fattigmans-XJ
Winch är en mycket bra investering Är allt annat original gällande E85, förutom spridarna? Soppapump är original osv?
/Robin
/Robin
Re: Theo's fattigmans-XJ
Allt annat är original, ja. Har bara bytt spridarna och bränslefilter några gånger för att fånga upp skiten som E85 löser upp.
Inga som helst problem än så länge efter drygt 2000 mil på E85.
Re: Theo's fattigmans-XJ
Bytte hjulcylindrar i trummorna igår och luftade hela systemet. SATAN vilken skillnad det blev! Bromsarna slår till som en Kobra nu när man trycker på pedalen
Bytte även handbromswire på båda sidorna eftersom dessa varit i kortaste laget, så nu sitter högerwiren från Wrangler TJ (modellnummer 52007522) på båda sidorna. Passar NÄSTAN bolt on. Var tvungen att förlänga gängstången som man spänner mot, annars passade det fint.
Besiktning imorrn och hoppas den går igenom så man får åka lite
Bytte även handbromswire på båda sidorna eftersom dessa varit i kortaste laget, så nu sitter högerwiren från Wrangler TJ (modellnummer 52007522) på båda sidorna. Passar NÄSTAN bolt on. Var tvungen att förlänga gängstången som man spänner mot, annars passade det fint.
Besiktning imorrn och hoppas den går igenom så man får åka lite