L200

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

L200

Inlägg av gorQi » lör aug 24, 2013 12:46

Jag funderade på huruvida en garagetråd skulle vara intressant då jag inte riktigt bestämt mig för vad jag skall göra med den här bilen, men jag testar så får vi se. Min förra projektbil: viewtopic.php?f=15&t=36663 är såld och denna har fått fylla tomrummet. Det som fick mig att byta bil var:
Behov av större bagage.
Viljan att kunna få plats med fler passagerare.
Lite bekvämare landsvägsegenskaper för att ha den till och från jobbet.
Krav:
spärr av centerdiff eller en klassisk inkopplingsbar fyrhjulsdrift,
diffspärr i bakaxeln
markfrigång.
Bränsleförbrukningen skulle inte ligga särskilt mycket över liter milen.
under 30000kr
Det fick bli en dieselpickup med dubbelhytt och kåpa, och den enda som hade diffspärr i bakaxeln som standard var en l200. L200 och kingcab verkade ha problem med motorerna när hästkrafterna började skena runt -02 och under 100hk duger utmärkt åt mig om det innebär högre driftsäkerhet.
Bild från annons:
Bild

Det sitter 31" AT däck på, men bakdäcken är riktigt slitna.
Det som behöver åtgärdas är rost under och i skärmkanter, men det verkar inte vara så mycket "kex" utan mest ytrost.

Bild

Det jag har gjort är att skruva bort fotstegen och beställt hem lite grejer för service, rostlagning och underredsbehandling.

Jag skulle vilja ha tag i billiga begagnade 15" plåtfälgar som breddar lite utåt. (rost spelar ingen roll)
Jag har funderat på cooper STT eller kuhmo kl71 31"-33"
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Danne » lör aug 24, 2013 16:40

Snygg, är den karosshöjd?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » lör aug 24, 2013 20:34

Nej, men det är ändå förvånansvärt mycket utrymme kvar runt däcken tycker jag. lite skruvande i torsionen och längre schackel så borde 33" gå på, men jag har inte kollat hur det ser ut vid fullt hjulutslag i framskärmarna.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag bara skall köpa 2 nya AT-däck bak och köra så eller satsa på större MT däck och höjning. Med tanke på att den kommer att användas ganska mycket på väg så borde alternativ 1 vara mest logiskt, men större däck är ju roligare!
Lacken är överlag ganska fräsh förutom på flaklemmen som har ett antal bucklor och märken, så en ny sån och en omlackering i någon rolig färg skulle ev kunna vara aktuellt till våren.

Bilen har gått 27000mil så jag skall byta kamrem, finns det någon bra guide att följa då jag inte hittat någon haynesmanual?
Ett par stötdämpare läcker så jag har beställt nya.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Danne » lör aug 24, 2013 21:04

Det är ganska lätt att byta kamrem på dom, ska ge dig en länk till en ganska bra guide när jag kommer hem.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Joel_Vbg » lör aug 24, 2013 22:03

gorQi skrev:Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag bara skall köpa 2 nya AT-däck bak och köra så eller satsa på större MT däck och höjning. Med tanke på att den kommer att användas ganska mycket på väg så borde alternativ 1 vara mest logiskt, men större däck är ju roligare!
Finns ju AT däck med lite grövre mönster, General Grabber AT2 t.ex hade jag på en Patrol och funkade helt okej i skogen!
Angående storlek kan du ju mötas mitt i mellan? Jag kör 285/75R16 på min bil vilket blir precis 33" höga men lite smalare... 265/75R16 borde ge ca 32", ingen större ökad förbrukning, lite fläskigare däck och fortfarande rätt trevlig bil att köra med. :wink:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » lör aug 24, 2013 22:28

Danne: låter perfekt!

Jag har ju en omgång beadlocks till 15" fälgar kvar som jag aldrig använde till susukin, så jag var lite sugen på att hitta 15" plåtfälgar att svetsa om det blir mt-däck, detta tillsammans med att även nuvarande alu är 15" innebär att jag helst skulle vilja ha en däckdimension som passar 15" fälg.
Senast redigerad av gorQi den fre okt 04, 2013 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Danne » lör aug 24, 2013 23:06

Hittade tyvärr inte guiden jag använde men har lite annat matnyttigt om du kan engelska.

Guide:
http://tsikot.com/forums/engine-fuel-sy ... ics-85821/

Bild

Här är Mitsubishis egna manual, sida 28 är kamremsbytet på.
http://l200.kwolo.com/manuals/ClassicWo ... NE_4D5.pdf
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: L200

Inlägg av pini » sön aug 25, 2013 10:40

ta inte loss skärmbreddarna på dom plåten bakom brukar vara försvunnen .ska följa tråden har funderingar på göra skogbilen av den ja åker i te jobbet automat diesel diffspärr blir rätt bra bara synd dom inte har en riktig framaxel/stel bara. Men förberedd dig på å få många telefonvänner ringer nog 1-2 st per månad å vill köpa den å skicka dom te afrika ryssland va de nog också nån gång
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Danne » sön aug 25, 2013 11:31

Två nya skärmar av Kina kvalitet finns på Milner för ca 900:- leverarat.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: L200

Inlägg av K J H » sön aug 25, 2013 11:33

Såg ju riktigt fin ut!
Ja, en liten höjning o lite större grövre sulor gör ju att bilen ser väldigt mkt fränare ut, sen ere väl inte några större problem med mer buller med MT däck egentligen då den här typen av bilar inte e direkt knäpptysta inuti vid färd iaf - är väl eg bara extrema däck som bogger o mudzilla o sånt som sjunger högt på vägen enligt min erfarenhet av olika mt mönster... KL71 o Maxxis creepycrawler tycker jag e helt acceptabla på väg ljudmässigt... Tom mina TREPADOR Competition väsnas inte speciellt mkt :tumbup:
Kan btw rekommendera Patrol originalfälgar från Y60 om du letar stålfälg 15 som breddar... 7x15 ET20 har ja för mej!!
#patrol-garaget

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Danne » sön aug 25, 2013 11:39

Et 20 är inge bra om man ska ha bredare däck än 260mm då tar det i.

Ett negativt et skulle jag rekommendera, jag har -20 med inklusive spacers och det är på håret att det går med mina 305:or.
Senast redigerad av Danne den sön aug 25, 2013 15:02, redigerad totalt 1 gånger.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: L200

Inlägg av gorQi » sön aug 25, 2013 11:44

Danne: tack!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: L200

Inlägg av K J H » sön aug 25, 2013 13:35

Så det e så pass trångt asså... Hmm... Ja då kanske nå plåtisar med ET 0 är o föredra + spacers...

Danne, haru 305or på en L200?? Det lär ju se fläskigt ut!! Testa 305/70-16 på kc -05an ja hade men det tog i överallt... 265/75-16 på 8tum fälgar va max med 2 ttum höjn...
Hur mkt e din höjd?
#patrol-garaget

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av Danne » sön aug 25, 2013 15:00

Min är fjädringshöjdhöjd ca tre tum sen har jag tagit bort dom främre skärmbreddarna samt masserat plåten i bakkant, då gick dom fritt :D

Sist den fick komma ut såg den ut så här:
Bild

Nu har den gummibreddare fram och inga xtraljus.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: L200

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån aug 26, 2013 12:29

Bild
Här är min L200a :) Höjd i fjädringen 3"runt om å längre stötdämpare m.m. :lol: listan kan bli lång men jag trivs med den :tumbup:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Skriv svar