Sida 3 av 4

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: ons aug 22, 2018 9:33
av Fisketorp
Riktigt trevligt ekipage!!

Hur är ljudnivå osv i en sådan?
Några bilder från vraket? det lät intressant!

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: lör sep 22, 2018 23:34
av gorQi
Fisketorp skrev:Riktigt trevligt ekipage!!

Hur är ljudnivå osv i en sådan?
Några bilder från vraket? det lät intressant!
Oj, missade detta inlägg, här kommer lite bilder från den turen, en kanot är ett bra tillbehör om man vill förlänga äventyret!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nyfiken besökare nedanför taktältet.
Bild

Som svar på fråga 1: ljudnivån på landsväg är hemsk, i övrigt är komforten ok, men ligger man över 60km/h är det hörselskydd som gäller och motorns 62hk gör att det blir köer efter i uppförsbackar vilket gör att jag bestämt mig för att byta drivlina.

Originalväxellådans 1:1 på 4:an och 1,15:1 på fördelningslådans högväxel är inte optimal för landsväg så jag köpte en volvo fd51 fördelningslåda som har 1:1 på högväxel och marginellt lägre lågväxel än original(2,39:1 vs 2,35:1). Tanken är att stoppa i en 5cyl mercedesdiesel med 5 växlad låda, då får jag 0,78:1 på 5:an och en lägre 1:a vilket enligt mina beräkningar skall ge betydligt trevligare varvtal på landsväg (och i terräng). Även om motorn inte är något kraftpaket så behövs det inte så mycket mer för att kunna ligga i 90-100 på motorväg.
Bild
Tänkt donatorbil:
Bild

Urkopplingen av framaxeln sker ju med vacuum i fd51 så jag testade en solenoidventil som jag hade liggandes och den kräver inget starttryck och mercedesmotorn har en vacuumpump så det skall testas när jag får hem bilen.
Bild

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: mån sep 24, 2018 20:25
av mrgonggong
Vill också ha en LR serie 3 :) Följer denna tråd med andakt :D Keep up!
Mvh Filip

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: mån sep 24, 2018 21:03
av Fisketorp
Trevliga bilder! härligt med lite äventyr =)

haha ok, inget för mig då, tyckte Nivan blev hemsk efter man passerade 80.

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: mån sep 24, 2018 22:00
av gorQi
Kul med positiva inlägg! Idag var jag och hämtade donatorbilen, jag hoppas att effekten räcker men motorn sitter ju i några militära geländewagen och de har både liknande vikt och aerodynamik och de skall ha en toppfart på ca 130km/h och marchfart på 100-110km/h skall enligt uppgift inte vara några bekymmer vilket är det jag strävar efter. Med däcken jag har och axlarnas utväxling på 4,7:1 och tidigare nämnda utväxlingar i växel och fördelningslåda skall jag landa på ca 2400rpm vid 100km/h vilket är ungefär samma som i donatorbilen.

Den totala utväxlingen blir 3,67:1 på hög 5 och 44:1 på låg 1 jämfört med original 5.4:1 och 39.76:1
Bild

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: sön sep 30, 2018 16:24
av gorQi
Fixade lite med donatormercan för att se att allt fungerar som det skall, lyckades klämma fast ett buntband när jag satt i ett nytt oljefilter så både uppfarten och motorrummet smörjdes ordentligt :rodnar: :?
Bytte olja, lagade och fyllde kylsystem, bytte alla filter, monterade generatorn och testade att den laddade. Jag monterade en kortare rem som inte involverar servopumpen då Land Rovern inte har styrservo men jag börjar fundera på om jag inte skulle fixa det när jag ändå skall bygga, range rover p38 skall tydligen vara en lämplig donator.
Bild

Tröttnade på att den slitna ratten blev kladdig vid hög luftfuktighet, men jag ville inte riktigt måla om den på jag tycker den är snyggt sliten så jag slängde på några lager klarlack och hoppas att det funkar.
Bild

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: tis okt 02, 2018 22:23
av metalworm
617 motor
äldre eller nyare?
finns lite olika varianter av dom, funderat på en sådan med, men det tar emot lite

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: tor okt 04, 2018 22:30
av gorQi
metalworm skrev:617 motor
äldre eller nyare?
finns lite olika varianter av dom, funderat på en sådan med, men det tar emot lite
Det här är en om602 vilket är generationen efter, den har crossflow topp men annars ganska lik om617.

Igår åkte den ur mercan:
Bild

Idag köpte jag en extra volvo fd51 fördelningslåda (med tillhörande växellåda ZF-S4-18 från c303 som är till salu om någon är intresserad)
Bild

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: fre okt 05, 2018 21:47
av metalworm
såg att jag glömt ett frågetecken efter modellen :rodnar:

följer tråden med intresse :tumbup:

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: sön mar 31, 2019 14:17
av megardt
Tummen upp för om602, blir prima det här tror jag!

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: sön maj 19, 2019 22:18
av gorQi
Strax innan jul så skar originalmotorn, hade ingen lust att stå ute och meka så den blev stående.
Bild

För några dagar sedan kom jag igång igen, satte på taktältet och monterade ett nytt överdrag.
Bild

Demonterade originalmotor och växellåda och testade lite med mercedesmotorn.
Bild
Bild

Det ser ut att kunna bli bra, men innan jag tillverkar nya motorfästen måste jag flytta på generatorn och för att göra det måste jag bygga om termostathuset, den satt lite för nära diffklumpen. Just nu väntar jag på en tig svets jag har beställt så jag kan lära mig det och bygga om generatorfäste, termostathus och insug.
Bild
Bild
Bild

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: fre maj 24, 2019 9:42
av gorQi
Fick hem en ny leksak! Så nu ska jag lära mig tigsvetsa! ac/dc tig och MMA 400v 315A med puls och variabel frekvens vilket förhoppningsvis ger lite mer flexibilitet än min nuvarande enfas-MIG/MAG. Har kollat på videos och läst en massa trådar om svetsar, elektroder fyllnadsmaterial och teknik, det finns många variabler när man ska tig:a och det är svårare än det ser ut.
Bild

Lite jämförelse ny/gammal motor
Bild
Bild

Var och köpte lite plattjärn och aluminiumplåt så att jag kan börja bygga motorfästen och insug.

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: mån jul 08, 2019 23:53
av gorQi
En liten uppdatering!
Fixade till banddriften till svarven i garaget för att kunna göra adaptern mellan växellådan och fördelningslådan
Bild
Byggde ihop en liten vattenkylning till slangpaketet på TIG-svetsen.
Bild
Svetsade adapter:
Bild
Fixade fotpedalen till svetsen då den var felkopplad när jag fick den :?
Bild
Byggde fästen till motor och transmission!
Bild
Det blev lösningen med hardyskiva mellan växellåda och fördelningslåda.
Bild
Byggde insug, jäklar vad med gas det går åt och vad mycket svårare det är än stål, men jag börjar bli bättre på att svetsa aluminium, fick till några cm som såg rätt ok ut.
Bild
Bild
Snyggade till motorn och gjorde den lite mindre driftsäker med lite "badge engineering" :D
Bild

"motorbytesdomino"
Byggde nytt generatorfäste för att den inte skulle slå i axeln:
Bild
Svetsade om termostathuset för att få plats med generatorn:
Bild
Kylaren kom i vägen:
Bild
Så den fick också byggas om:
Bild
Bild

Men jag kom iaf till uppstart, en moralisk seger!
https://www.instagram.com/p/Bzn8dEWFssH/

Måste bygga om kardanaxlarna och växellänkage innan det blir provkörning.

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: mån jul 15, 2019 10:12
av gorQi
Det mesta på plats.
Bild
Bild
Fick pilla en del med växellänkaget för att back och 5:an skulle fungera som det ska.
Bild
Det jag behövde modifiera för drivlinebytet, annars är alla motorfästen/paneler intakta. Kylare och kardaner behövde dock byggas om, men det är ju lösa delar. Jag behöver bygga främre kardan och de jag har liggandes är för korta och den lokala plåthandeln hade inte 51mm(50,8) sömlösa rör, så jag söker nu en kardan som är minst 85cm lång.
Bild

Efter de "shakedowns" jag har kört så är jag positiv, den är fortfarande slö men det går enklare att ligga i 90 och jag känner inte samma behöv av hörselskydd, med lite mer ljudisolering kan det nog bli riktigt bra! :D

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Postat: sön jul 21, 2019 21:30
av Spiken
Bra jobbat :tumbup:
Kommer nog att bli en riktigt bra bil.