Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Veteran
Inlägg: 2442
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av Fisketorp » ons aug 22, 2018 9:33

Riktigt trevligt ekipage!!

Hur är ljudnivå osv i en sådan?
Några bilder från vraket? det lät intressant!

Användarvisningsbild
gorQi
Rutinerad
Inlägg: 455
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » lör sep 22, 2018 23:34

Fisketorp skrev:Riktigt trevligt ekipage!!

Hur är ljudnivå osv i en sådan?
Några bilder från vraket? det lät intressant!
Oj, missade detta inlägg, här kommer lite bilder från den turen, en kanot är ett bra tillbehör om man vill förlänga äventyret!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nyfiken besökare nedanför taktältet.
Bild

Som svar på fråga 1: ljudnivån på landsväg är hemsk, i övrigt är komforten ok, men ligger man över 60km/h är det hörselskydd som gäller och motorns 62hk gör att det blir köer efter i uppförsbackar vilket gör att jag bestämt mig för att byta drivlina.

Originalväxellådans 1:1 på 4:an och 1,15:1 på fördelningslådans högväxel är inte optimal för landsväg så jag köpte en volvo fd51 fördelningslåda som har 1:1 på högväxel och marginellt lägre lågväxel än original(2,39:1 vs 2,35:1). Tanken är att stoppa i en 5cyl mercedesdiesel med 5 växlad låda, då får jag 0,78:1 på 5:an och en lägre 1:a vilket enligt mina beräkningar skall ge betydligt trevligare varvtal på landsväg (och i terräng). Även om motorn inte är något kraftpaket så behövs det inte så mycket mer för att kunna ligga i 90-100 på motorväg.
Bild
Tänkt donatorbil:
Bild

Urkopplingen av framaxeln sker ju med vacuum i fd51 så jag testade en solenoidventil som jag hade liggandes och den kräver inget starttryck och mercedesmotorn har en vacuumpump så det skall testas när jag får hem bilen.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Användarvisningsbild
mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av mrgonggong » mån sep 24, 2018 20:25

Vill också ha en LR serie 3 :) Följer denna tråd med andakt :D Keep up!
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Fisketorp
Veteran
Inlägg: 2442
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av Fisketorp » mån sep 24, 2018 21:03

Trevliga bilder! härligt med lite äventyr =)

haha ok, inget för mig då, tyckte Nivan blev hemsk efter man passerade 80.

Användarvisningsbild
gorQi
Rutinerad
Inlägg: 455
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » mån sep 24, 2018 22:00

Kul med positiva inlägg! Idag var jag och hämtade donatorbilen, jag hoppas att effekten räcker men motorn sitter ju i några militära geländewagen och de har både liknande vikt och aerodynamik och de skall ha en toppfart på ca 130km/h och marchfart på 100-110km/h skall enligt uppgift inte vara några bekymmer vilket är det jag strävar efter. Med däcken jag har och axlarnas utväxling på 4,7:1 och tidigare nämnda utväxlingar i växel och fördelningslåda skall jag landa på ca 2400rpm vid 100km/h vilket är ungefär samma som i donatorbilen.

Den totala utväxlingen blir 3,67:1 på hög 5 och 44:1 på låg 1 jämfört med original 5.4:1 och 39.76:1
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Användarvisningsbild
gorQi
Rutinerad
Inlägg: 455
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » sön sep 30, 2018 16:24

Fixade lite med donatormercan för att se att allt fungerar som det skall, lyckades klämma fast ett buntband när jag satt i ett nytt oljefilter så både uppfarten och motorrummet smörjdes ordentligt :rodnar: :?
Bytte olja, lagade och fyllde kylsystem, bytte alla filter, monterade generatorn och testade att den laddade. Jag monterade en kortare rem som inte involverar servopumpen då Land Rovern inte har styrservo men jag börjar fundera på om jag inte skulle fixa det när jag ändå skall bygga, range rover p38 skall tydligen vara en lämplig donator.
Bild

Tröttnade på att den slitna ratten blev kladdig vid hög luftfuktighet, men jag ville inte riktigt måla om den på jag tycker den är snyggt sliten så jag slängde på några lager klarlack och hoppas att det funkar.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

metalworm
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av metalworm » tis okt 02, 2018 22:23

617 motor
äldre eller nyare?
finns lite olika varianter av dom, funderat på en sådan med, men det tar emot lite

Användarvisningsbild
gorQi
Rutinerad
Inlägg: 455
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av gorQi » tor okt 04, 2018 22:30

metalworm skrev:617 motor
äldre eller nyare?
finns lite olika varianter av dom, funderat på en sådan med, men det tar emot lite
Det här är en om602 vilket är generationen efter, den har crossflow topp men annars ganska lik om617.

Igår åkte den ur mercan:
Bild

Idag köpte jag en extra volvo fd51 fördelningslåda (med tillhörande växellåda ZF-S4-18 från c303 som är till salu om någon är intresserad)
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

metalworm
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)

Inlägg av metalworm » fre okt 05, 2018 21:47

såg att jag glömt ett frågetecken efter modellen :rodnar:

följer tråden med intresse :tumbup:

Skriv svar