Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Postat: tor okt 26, 2017 18:30
Det var ett tag sedan jag var aktiv här på forumet, jag har haft ett par garagetrådar här sedan tidigare så jag tänkte testa att köra en tråd med mitt senaste inköp om det tas väl emot. Min första 4x4 och även garagetråd här var en suzuki sj410 (även kallad smurfen pga. färgen) som började såhär:
och slutade såhär när jag sålde den:
För att få plats med familjen och kunna använda den till vardags köptes denna l200 in:
När jag slutade med senaste tråden för några år sedan såg den ut ungefär som nu och den har både tagit hela familjen på semestrar och tagit mig till och från jobbet varje dag med stor pålitlighet i flera år.
Mitt senaste projekt var en volvo pv med annan drivlina/motorstyrning och då den blev reggad och klar i somras så behövde jag ett nytt projekt. Denna dök upp på blocket:
I annonsen stod det att bilen hade bensinmotor, men bilregistret hävdade att det var en diesel, jag frågade om motorn ar bytt men säljaren nekade och vidhöll att det var en bensinmotor. Väl på plats ser jag att det står diesel på tanklocket och mycket riktigt, en dieselmotor under huven.
Bilen hade en trasig fördelningslåda och växellådan var urplockad och låg på verkstad, men säljaren lovade att hämta den och köra hem den till mig. När säljaren hörde av sig hade verkstaden missuppfattat och slängt växellådan så jag fick tillbaka lite pengar och jag har hittat en låda till salu 55mil bort som jag skall hämta upp om ett par veckor.
Det första jag gjorde var att tömma tanken och fylla på lite ny diesel, både för att bilen stått ett bra tag och ifall han hade fyllt i bensin. Motorn startade upp relativt enkelt, men det var ett ordentligt avgasläckage vid grenröret.
Något jag har gjort med alla mina projektbilar är att byta ut däck och fälg till något mer passande. I detta fallet gillar jag utseendet på originalplåtisarna men serieaxlarna är ganska smala så jag köpte en extra uppsättning fälgar som jag har lämnat iväg på breddning för att fylla ut hjulhusen lite bättre. Får se hur det blir, men jag vill iaf ha vita fälgar, däckstorlek har jag inte bestämt än, men med tanke på den klena motorn och brist på styrservo blir det väl inget extremt. Lite aggressivare at-däck typ cooper st/maxx har jag funderat på.
Att göra:
Fixa elen som är lite kaotisk.
Köpa växellåda och få den körbar.
Byta fönsterlister, lås m.m
Laga rost i dörrar/torped (ramen ser helt ok ut)
Ev höja lite med schackel eller nya fjädrar
Montera nya breddade fälgar och däck.
Är jag väldigt missnöjd med prestanda blir det kanske motorbyte till en turbodiesel om jag får tag på någon sådan. Det skall bli spännande hur den är att köra komfortmässigt, min gissning är någonstans mitt emellan suzukin och l200:n. Planen är att sälja l200 till våren men vi får se om jag står ut med denna som ersättare.
och slutade såhär när jag sålde den:
För att få plats med familjen och kunna använda den till vardags köptes denna l200 in:
När jag slutade med senaste tråden för några år sedan såg den ut ungefär som nu och den har både tagit hela familjen på semestrar och tagit mig till och från jobbet varje dag med stor pålitlighet i flera år.
Mitt senaste projekt var en volvo pv med annan drivlina/motorstyrning och då den blev reggad och klar i somras så behövde jag ett nytt projekt. Denna dök upp på blocket:
I annonsen stod det att bilen hade bensinmotor, men bilregistret hävdade att det var en diesel, jag frågade om motorn ar bytt men säljaren nekade och vidhöll att det var en bensinmotor. Väl på plats ser jag att det står diesel på tanklocket och mycket riktigt, en dieselmotor under huven.
Bilen hade en trasig fördelningslåda och växellådan var urplockad och låg på verkstad, men säljaren lovade att hämta den och köra hem den till mig. När säljaren hörde av sig hade verkstaden missuppfattat och slängt växellådan så jag fick tillbaka lite pengar och jag har hittat en låda till salu 55mil bort som jag skall hämta upp om ett par veckor.
Det första jag gjorde var att tömma tanken och fylla på lite ny diesel, både för att bilen stått ett bra tag och ifall han hade fyllt i bensin. Motorn startade upp relativt enkelt, men det var ett ordentligt avgasläckage vid grenröret.
Något jag har gjort med alla mina projektbilar är att byta ut däck och fälg till något mer passande. I detta fallet gillar jag utseendet på originalplåtisarna men serieaxlarna är ganska smala så jag köpte en extra uppsättning fälgar som jag har lämnat iväg på breddning för att fylla ut hjulhusen lite bättre. Får se hur det blir, men jag vill iaf ha vita fälgar, däckstorlek har jag inte bestämt än, men med tanke på den klena motorn och brist på styrservo blir det väl inget extremt. Lite aggressivare at-däck typ cooper st/maxx har jag funderat på.
Att göra:
Fixa elen som är lite kaotisk.
Köpa växellåda och få den körbar.
Byta fönsterlister, lås m.m
Laga rost i dörrar/torped (ramen ser helt ok ut)
Ev höja lite med schackel eller nya fjädrar
Montera nya breddade fälgar och däck.
Är jag väldigt missnöjd med prestanda blir det kanske motorbyte till en turbodiesel om jag får tag på någon sådan. Det skall bli spännande hur den är att köra komfortmässigt, min gissning är någonstans mitt emellan suzukin och l200:n. Planen är att sälja l200 till våren men vi får se om jag står ut med denna som ersättare.