Blazer K5an

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Blazer K5an

Inlägg av partyvan » tis sep 19, 2017 22:22

Hallå hallå.

Byte till mig en gammal blazer förra veckan några av er känner säkert igen den.
Tanken va och bara ha den som den va men det gick ju som vanligt :lol:
Upptäckte ganska snart att bakre kardan vibrerar satan så CV knut från cadillac landade på posten idag så den måste skarvas på istället för original knuten sen så va knutkorsen på främre riktigt dåliga gick och rucka kardan ca 1cm åt alla håll så främre kardan byttes till en bättre beg.
Sen så såg 35orna ganska små ut så idag tog jag en tripp på 50mil och hämtade hem en uppsättning 39,5or så nästa steg är nog lite kraftigare axlar :)
Finns massor mer och göra så kommer lite mer bilder framöver.

Första bilden på den
Bild

Cadillac kardan som ska få donera CV knuten
Bild

Hämtbild blev lite trångt på navara flaket
Bild

Ganska stor skillnad mellan 35 och 39,5"
Bild

Bild

Bild

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Blazer K5an

Inlägg av Mattilacken » ons sep 20, 2017 7:46

Gillas skarpt! Ser onekligen litet ut med 35 or på denna med de hjulhusen och den höjningen!
Och det hade till och med gått in riktiga Islands däck på denna =)

Kommer följas! :tumbup:
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » tor sep 21, 2017 18:27

Blev nöjd med däcken och tycker att 16" blev tillräckligt brett för orginal axlar :)
Har tyckt att den har varit lite otäck i styrningen visst att det blir lite vingligt med större däck men detta va lite väl så bad sambon juckla på ratten när jag tittade och upptäckte att övre spindelleden på förarsidan va lös så skruvade fast den ordentligt och bad sambon juckla på ratten igen då upptäckte jag att hela rambenet vid snäckan gav med sig åt alla håll plus att ramen va sprucken vid styrsnäckan så i helgen får jag nog försöka förstärka rambenet lite :)
Kastar även upp några bilder i dax ljus :tumbup:
Någon som har förstärkt upp rambenet och har några bilder på det?

Bild

Tror jag klarar mig från och kapa upp hjulhusen mer.
Bild

Bild

Här syns sprickan lite
Bild

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » tor sep 21, 2017 19:38

Va ute nyss och upptäckte att nitarna som håller balken som går mellan rambena hade glappat upp sig en del så svetsade fast den ordentligt och nu gick det iaf och köra i en 60.
Nu rör sig bara vänster ramben upp och ner lite när man rattar så imorgon får jag nog försöka förstärka det lite åt det hållet med så får det nog duga sen.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Blazer K5an

Inlägg av Grottulf » tor sep 21, 2017 20:00

Brutal Blazer [emoji106]

Du kan ersätta glappa nitar med bult.
Att svetsa är inte lika säkert, det spricker lätt när det flexar.

Sprickorna i ramen behöver dock svetsas.
Sen bör du lägga dubbel plåt där snäckan sitter, endera från en annan uppkapad ram, eller ännu bättre en reparationsplåt som är gjord för ändamålet.
Den följer konturen bättre.

Det finns även stag som man sätter mellan rambenet och motorbalken, som förstärker ytterligare.
Men det går ju även att bygga själv om man vill.

Här finns båda delarna att köpa:
http://www.offroaddesign.com/catalog/steeringkit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » tor sep 21, 2017 21:45

Tack för tipset och länken Grottulf.
Nu fick jag lite idéer över hur jag ska bygga staget i helgen blir mycket i helgen, snäckan ska loss sprickan ska svetsas stag ska byggas, kardan ska byggas om till CV knut sen finns de nog nått annat som skulle behöva fixas innan bes.

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » fre sep 22, 2017 22:21

Idag blev det inte mycket gjort kan nått strula så gör de det har jag upptäckt idag.
Började med och lägga mig under bilen direkt när jag kom hem har inget garage hemma så va bara lägga sig på gräset i regnet bara där så skulle man struntat i bilen och gått in istället.
Jaja skruvade bort kardan och måttade samt kapade till den till rätt längd tänkte ju att den måste ju va samma inner diameter på båda kardanerna när yttermåttet är samma men så va inte fallet :poke: fick plocka fram vinkelslipen med lammelskivan samt roterande fil så gick det och knacka på den tillslut.
Sen så skiljde yttermåttet på yoken så besällde ny packbox i början av veckan men den va fel innermått så fick beställa en annan igår som jag hämta idag men den hade såklart fel yttermått men rätt innermått och kardan va redan ombyggd och besiktning på måndag så funderade en stund och plockade fram roterande filen igen och fräste ur den stora så det gick och knacka i den lilla i den stora lite klåp meck men tror det borde funka en stund iaf tills jag får hem en ny igen.
Men det positiva är att nästan all vibration är borta :D

CV knut från cadillac 400låda passar rätt på np208 lådan förutom att man får byta packbox
Bild

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Blazer K5an

Inlägg av Mattilacken » fre sep 22, 2017 23:21

Trist med sprickorna i ramen! Men du löser det! Bra lösning på knuten ska ha det i minnet om vi får problem på pappas Blazer. Den är ju dock bara höjd ca 4".
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Blazer K5an

Inlägg av Grottulf » lör sep 23, 2017 8:23

Har du marginal så kardanen inte bottnar vid max infjädring?
Den ser ut att inte sticka ut så mycket på bilden.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » lör sep 23, 2017 9:34

Grottulf skrev:Har du marginal så kardanen inte bottnar vid max infjädring?
Den ser ut att inte sticka ut så mycket på bilden.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Du har nog rätt i det den har 3cm innan den bottnar borde nog haft lite mer vet ej hur mycket som är lagom dock.
Måste ändå fixa om kardan så småningom den är skarvad på mitten innan så den är nog inte hundra rak.

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » lör sep 23, 2017 21:06

Att så lite kan ta så lång tid skulle bara svetsa sprickan och göra en lite förstärkning vid snäckan, sagt o gjort skruvade loss snäckan o lyfte upp den lite så det fanns plats för jacka ur sprickan och svetsa sen så tog jag och kapade till förstärkningen och sömmade fast den, kanon tänkte ja allt va frid o fröjd tills jag hade satt ihop det och skulle ta en prov sväng :woot: gick inte och svänga tog i mitt fantastisk fina 14mm slitstål jag svetsat fast jaja bara skruva bort snäckan igen och försöka kapa ur tog bra lång tid men nu är det klart iaf och ramen sviktar inget när man rattar :tumbup:
Så då va det bara ratta hemåt från polarns garage och vid första svängen stendog den men hoppade igång direkt och gjorde så varenda gång man släppte gasen så tror den inte gillade gammal villa olja i tanken :evil: till och med min passat - 02 går på det utan problem.

Bild

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Blazer K5an

Inlägg av Grottulf » lör sep 23, 2017 22:05

Slitstål till vägsladd eller?
De är bra till det mesta :)

Det var ju en lite "speciell" höjning...
Jag förstår verkligen att ramen har spruckit!!!
Den där förstärkningen var nog väldigt behövlig även för det främre fjäderfästet.
Gör likadant på andra sidan!

Är det någon förstärkning i sidled för de nedflyttade fästena?

Hur ser höjningen ut bak?

Posta gärna lite mer bilder på det, så kan du få tips om det är något som behöver åtgärdas, för det kan vara lite lurigt med hemmabyggda höjningar.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » lör sep 23, 2017 22:16

Grottulf skrev:Slitstål till vägsladd eller?
De är bra till det mesta :)

Det var ju en lite "speciell" höjning...
Jag förstår verkligen att ramen har spruckit!!!
Den där förstärkningen var nog väldigt behövlig även för det främre fjäderfästet.
Gör likadant på andra sidan!

Är det någon förstärkning i sidled för de nedflyttade fästena?

Hur ser höjningen ut bak?

Posta gärna lite mer bilder på det, så kan du få tips om det är något som behöver åtgärdas, för det kan vara lite lurigt med hemmabyggda höjningar.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Slitstål till Holms snöblad :)
Fram är det bra förstärkningar i sidled ska dock fixa likadan förstärkning på andra sidan.
Bak är det helt okey i sidled men framåt och bakåt ser det klent ut men den har gått i skogen i massor år i detta utförande så borde inte va några problem
Skickar upp lite bilder imorgon.
Ramen hade spruckit vid styrsnäckan så höjningen borde inte ha nått med det och göra utan breda däck är de nog som har varit största boven i det hela :)

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » sön sep 24, 2017 18:43

Sådär ja nu är blazern klar för besiktning imorgon, har pillat med och smörja varenda pinal som går och smörja i framvagn och drivlina samt pillat lite mer med styrsnäckan så nu går det och köra i en 70km/h utan problem dock kastade jag på 35orna så kanske dom blir lite nöjda när dom kan ta sig upp lite lättare :)

Tänkte på vinch sitter en 13000lbs kina vinch i nosen skulle det va nån vits med och montera den bak och kasta på min warn 8274 ifram istället känns som det skulle va en bra idé och kunna dra bakåt ibland?
Har aldrig kört i skogen innan så behöver lite tips :tumbup:

Små däck och batteri laddare på
Bild

partyvan
Forumräv
Inlägg: 551
Blev medlem: ons feb 16, 2011 23:23
Ort: Mantorp

Re: Blazer K5an

Inlägg av partyvan » mån sep 25, 2017 20:09

Tror nog sambon fick stans tjurigaste bes kille idag tog över 1h att besikta bilen hon sa att han vred i bände på exakt varje pinal under hela bilen och klättra en bra stund under huven.
Bromsen va väl de ända jobbiga, rutan är väl inte jätte kul häller eftersom den igentligen inte är så dålig men lika bra o byta orkar inte tjafsa med dom nästa gång.
Blinkersen är bara o flytta ut framför bågen, stänkskydd har jag några stora gummibitar jag kan skruva fast, speglarna får glasmästaren skära till nya, positionsljuset bak är glapp i en skarv så får nog löda lite så inga stora saker iaf.

Bild

Skriv svar