Blazer K5an
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Blazer K5an
Hallå hallå.
Byte till mig en gammal blazer förra veckan några av er känner säkert igen den.
Tanken va och bara ha den som den va men det gick ju som vanligt
Upptäckte ganska snart att bakre kardan vibrerar satan så CV knut från cadillac landade på posten idag så den måste skarvas på istället för original knuten sen så va knutkorsen på främre riktigt dåliga gick och rucka kardan ca 1cm åt alla håll så främre kardan byttes till en bättre beg.
Sen så såg 35orna ganska små ut så idag tog jag en tripp på 50mil och hämtade hem en uppsättning 39,5or så nästa steg är nog lite kraftigare axlar
Finns massor mer och göra så kommer lite mer bilder framöver.
Första bilden på den
Cadillac kardan som ska få donera CV knuten
Hämtbild blev lite trångt på navara flaket
Ganska stor skillnad mellan 35 och 39,5"
Byte till mig en gammal blazer förra veckan några av er känner säkert igen den.
Tanken va och bara ha den som den va men det gick ju som vanligt
Upptäckte ganska snart att bakre kardan vibrerar satan så CV knut från cadillac landade på posten idag så den måste skarvas på istället för original knuten sen så va knutkorsen på främre riktigt dåliga gick och rucka kardan ca 1cm åt alla håll så främre kardan byttes till en bättre beg.
Sen så såg 35orna ganska små ut så idag tog jag en tripp på 50mil och hämtade hem en uppsättning 39,5or så nästa steg är nog lite kraftigare axlar
Finns massor mer och göra så kommer lite mer bilder framöver.
Första bilden på den
Cadillac kardan som ska få donera CV knuten
Hämtbild blev lite trångt på navara flaket
Ganska stor skillnad mellan 35 och 39,5"
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Blazer K5an
Gillas skarpt! Ser onekligen litet ut med 35 or på denna med de hjulhusen och den höjningen!
Och det hade till och med gått in riktiga Islands däck på denna =)
Kommer följas!
Och det hade till och med gått in riktiga Islands däck på denna =)
Kommer följas!
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Blazer K5an
Blev nöjd med däcken och tycker att 16" blev tillräckligt brett för orginal axlar
Har tyckt att den har varit lite otäck i styrningen visst att det blir lite vingligt med större däck men detta va lite väl så bad sambon juckla på ratten när jag tittade och upptäckte att övre spindelleden på förarsidan va lös så skruvade fast den ordentligt och bad sambon juckla på ratten igen då upptäckte jag att hela rambenet vid snäckan gav med sig åt alla håll plus att ramen va sprucken vid styrsnäckan så i helgen får jag nog försöka förstärka rambenet lite
Kastar även upp några bilder i dax ljus
Någon som har förstärkt upp rambenet och har några bilder på det?
Tror jag klarar mig från och kapa upp hjulhusen mer.
Här syns sprickan lite
Har tyckt att den har varit lite otäck i styrningen visst att det blir lite vingligt med större däck men detta va lite väl så bad sambon juckla på ratten när jag tittade och upptäckte att övre spindelleden på förarsidan va lös så skruvade fast den ordentligt och bad sambon juckla på ratten igen då upptäckte jag att hela rambenet vid snäckan gav med sig åt alla håll plus att ramen va sprucken vid styrsnäckan så i helgen får jag nog försöka förstärka rambenet lite
Kastar även upp några bilder i dax ljus
Någon som har förstärkt upp rambenet och har några bilder på det?
Tror jag klarar mig från och kapa upp hjulhusen mer.
Här syns sprickan lite
Re: Blazer K5an
Va ute nyss och upptäckte att nitarna som håller balken som går mellan rambena hade glappat upp sig en del så svetsade fast den ordentligt och nu gick det iaf och köra i en 60.
Nu rör sig bara vänster ramben upp och ner lite när man rattar så imorgon får jag nog försöka förstärka det lite åt det hållet med så får det nog duga sen.
Nu rör sig bara vänster ramben upp och ner lite när man rattar så imorgon får jag nog försöka förstärka det lite åt det hållet med så får det nog duga sen.
Re: Blazer K5an
Brutal Blazer [emoji106]
Du kan ersätta glappa nitar med bult.
Att svetsa är inte lika säkert, det spricker lätt när det flexar.
Sprickorna i ramen behöver dock svetsas.
Sen bör du lägga dubbel plåt där snäckan sitter, endera från en annan uppkapad ram, eller ännu bättre en reparationsplåt som är gjord för ändamålet.
Den följer konturen bättre.
Det finns även stag som man sätter mellan rambenet och motorbalken, som förstärker ytterligare.
Men det går ju även att bygga själv om man vill.
Här finns båda delarna att köpa:
http://www.offroaddesign.com/catalog/steeringkit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Du kan ersätta glappa nitar med bult.
Att svetsa är inte lika säkert, det spricker lätt när det flexar.
Sprickorna i ramen behöver dock svetsas.
Sen bör du lägga dubbel plåt där snäckan sitter, endera från en annan uppkapad ram, eller ännu bättre en reparationsplåt som är gjord för ändamålet.
Den följer konturen bättre.
Det finns även stag som man sätter mellan rambenet och motorbalken, som förstärker ytterligare.
Men det går ju även att bygga själv om man vill.
Här finns båda delarna att köpa:
http://www.offroaddesign.com/catalog/steeringkit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Blazer K5an
Tack för tipset och länken Grottulf.
Nu fick jag lite idéer över hur jag ska bygga staget i helgen blir mycket i helgen, snäckan ska loss sprickan ska svetsas stag ska byggas, kardan ska byggas om till CV knut sen finns de nog nått annat som skulle behöva fixas innan bes.
Nu fick jag lite idéer över hur jag ska bygga staget i helgen blir mycket i helgen, snäckan ska loss sprickan ska svetsas stag ska byggas, kardan ska byggas om till CV knut sen finns de nog nått annat som skulle behöva fixas innan bes.
Re: Blazer K5an
Idag blev det inte mycket gjort kan nått strula så gör de det har jag upptäckt idag.
Började med och lägga mig under bilen direkt när jag kom hem har inget garage hemma så va bara lägga sig på gräset i regnet bara där så skulle man struntat i bilen och gått in istället.
Jaja skruvade bort kardan och måttade samt kapade till den till rätt längd tänkte ju att den måste ju va samma inner diameter på båda kardanerna när yttermåttet är samma men så va inte fallet fick plocka fram vinkelslipen med lammelskivan samt roterande fil så gick det och knacka på den tillslut.
Sen så skiljde yttermåttet på yoken så besällde ny packbox i början av veckan men den va fel innermått så fick beställa en annan igår som jag hämta idag men den hade såklart fel yttermått men rätt innermått och kardan va redan ombyggd och besiktning på måndag så funderade en stund och plockade fram roterande filen igen och fräste ur den stora så det gick och knacka i den lilla i den stora lite klåp meck men tror det borde funka en stund iaf tills jag får hem en ny igen.
Men det positiva är att nästan all vibration är borta
CV knut från cadillac 400låda passar rätt på np208 lådan förutom att man får byta packbox
Började med och lägga mig under bilen direkt när jag kom hem har inget garage hemma så va bara lägga sig på gräset i regnet bara där så skulle man struntat i bilen och gått in istället.
Jaja skruvade bort kardan och måttade samt kapade till den till rätt längd tänkte ju att den måste ju va samma inner diameter på båda kardanerna när yttermåttet är samma men så va inte fallet fick plocka fram vinkelslipen med lammelskivan samt roterande fil så gick det och knacka på den tillslut.
Sen så skiljde yttermåttet på yoken så besällde ny packbox i början av veckan men den va fel innermått så fick beställa en annan igår som jag hämta idag men den hade såklart fel yttermått men rätt innermått och kardan va redan ombyggd och besiktning på måndag så funderade en stund och plockade fram roterande filen igen och fräste ur den stora så det gick och knacka i den lilla i den stora lite klåp meck men tror det borde funka en stund iaf tills jag får hem en ny igen.
Men det positiva är att nästan all vibration är borta
CV knut från cadillac 400låda passar rätt på np208 lådan förutom att man får byta packbox
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Blazer K5an
Trist med sprickorna i ramen! Men du löser det! Bra lösning på knuten ska ha det i minnet om vi får problem på pappas Blazer. Den är ju dock bara höjd ca 4".
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Blazer K5an
Har du marginal så kardanen inte bottnar vid max infjädring?
Den ser ut att inte sticka ut så mycket på bilden.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Den ser ut att inte sticka ut så mycket på bilden.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Blazer K5an
Du har nog rätt i det den har 3cm innan den bottnar borde nog haft lite mer vet ej hur mycket som är lagom dock.Grottulf skrev:Har du marginal så kardanen inte bottnar vid max infjädring?
Den ser ut att inte sticka ut så mycket på bilden.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Måste ändå fixa om kardan så småningom den är skarvad på mitten innan så den är nog inte hundra rak.
Re: Blazer K5an
Att så lite kan ta så lång tid skulle bara svetsa sprickan och göra en lite förstärkning vid snäckan, sagt o gjort skruvade loss snäckan o lyfte upp den lite så det fanns plats för jacka ur sprickan och svetsa sen så tog jag och kapade till förstärkningen och sömmade fast den, kanon tänkte ja allt va frid o fröjd tills jag hade satt ihop det och skulle ta en prov sväng gick inte och svänga tog i mitt fantastisk fina 14mm slitstål jag svetsat fast jaja bara skruva bort snäckan igen och försöka kapa ur tog bra lång tid men nu är det klart iaf och ramen sviktar inget när man rattar
Så då va det bara ratta hemåt från polarns garage och vid första svängen stendog den men hoppade igång direkt och gjorde så varenda gång man släppte gasen så tror den inte gillade gammal villa olja i tanken till och med min passat - 02 går på det utan problem.
Så då va det bara ratta hemåt från polarns garage och vid första svängen stendog den men hoppade igång direkt och gjorde så varenda gång man släppte gasen så tror den inte gillade gammal villa olja i tanken till och med min passat - 02 går på det utan problem.
Re: Blazer K5an
Slitstål till vägsladd eller?
De är bra till det mesta
Det var ju en lite "speciell" höjning...
Jag förstår verkligen att ramen har spruckit!!!
Den där förstärkningen var nog väldigt behövlig även för det främre fjäderfästet.
Gör likadant på andra sidan!
Är det någon förstärkning i sidled för de nedflyttade fästena?
Hur ser höjningen ut bak?
Posta gärna lite mer bilder på det, så kan du få tips om det är något som behöver åtgärdas, för det kan vara lite lurigt med hemmabyggda höjningar.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
De är bra till det mesta
Det var ju en lite "speciell" höjning...
Jag förstår verkligen att ramen har spruckit!!!
Den där förstärkningen var nog väldigt behövlig även för det främre fjäderfästet.
Gör likadant på andra sidan!
Är det någon förstärkning i sidled för de nedflyttade fästena?
Hur ser höjningen ut bak?
Posta gärna lite mer bilder på det, så kan du få tips om det är något som behöver åtgärdas, för det kan vara lite lurigt med hemmabyggda höjningar.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Blazer K5an
Slitstål till Holms snöbladGrottulf skrev:Slitstål till vägsladd eller?
De är bra till det mesta
Det var ju en lite "speciell" höjning...
Jag förstår verkligen att ramen har spruckit!!!
Den där förstärkningen var nog väldigt behövlig även för det främre fjäderfästet.
Gör likadant på andra sidan!
Är det någon förstärkning i sidled för de nedflyttade fästena?
Hur ser höjningen ut bak?
Posta gärna lite mer bilder på det, så kan du få tips om det är något som behöver åtgärdas, för det kan vara lite lurigt med hemmabyggda höjningar.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Fram är det bra förstärkningar i sidled ska dock fixa likadan förstärkning på andra sidan.
Bak är det helt okey i sidled men framåt och bakåt ser det klent ut men den har gått i skogen i massor år i detta utförande så borde inte va några problem
Skickar upp lite bilder imorgon.
Ramen hade spruckit vid styrsnäckan så höjningen borde inte ha nått med det och göra utan breda däck är de nog som har varit största boven i det hela
Re: Blazer K5an
Sådär ja nu är blazern klar för besiktning imorgon, har pillat med och smörja varenda pinal som går och smörja i framvagn och drivlina samt pillat lite mer med styrsnäckan så nu går det och köra i en 70km/h utan problem dock kastade jag på 35orna så kanske dom blir lite nöjda när dom kan ta sig upp lite lättare
Tänkte på vinch sitter en 13000lbs kina vinch i nosen skulle det va nån vits med och montera den bak och kasta på min warn 8274 ifram istället känns som det skulle va en bra idé och kunna dra bakåt ibland?
Har aldrig kört i skogen innan så behöver lite tips
Små däck och batteri laddare på
Tänkte på vinch sitter en 13000lbs kina vinch i nosen skulle det va nån vits med och montera den bak och kasta på min warn 8274 ifram istället känns som det skulle va en bra idé och kunna dra bakåt ibland?
Har aldrig kört i skogen innan så behöver lite tips
Små däck och batteri laddare på
Re: Blazer K5an
Tror nog sambon fick stans tjurigaste bes kille idag tog över 1h att besikta bilen hon sa att han vred i bände på exakt varje pinal under hela bilen och klättra en bra stund under huven.
Bromsen va väl de ända jobbiga, rutan är väl inte jätte kul häller eftersom den igentligen inte är så dålig men lika bra o byta orkar inte tjafsa med dom nästa gång.
Blinkersen är bara o flytta ut framför bågen, stänkskydd har jag några stora gummibitar jag kan skruva fast, speglarna får glasmästaren skära till nya, positionsljuset bak är glapp i en skarv så får nog löda lite så inga stora saker iaf.
Bromsen va väl de ända jobbiga, rutan är väl inte jätte kul häller eftersom den igentligen inte är så dålig men lika bra o byta orkar inte tjafsa med dom nästa gång.
Blinkersen är bara o flytta ut framför bågen, stänkskydd har jag några stora gummibitar jag kan skruva fast, speglarna får glasmästaren skära till nya, positionsljuset bak är glapp i en skarv så får nog löda lite så inga stora saker iaf.