Nissan Navara D40 2007
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
Nu har jag gjort en provutflykt med taktältet på stativet. Bakåtsikten när man kör skyms knappt något alls. Dessutom får jag plats med mycket grejor under och kommer åt dom enkelt från sidorna. Jag skall komplettera med en 600g/m2 pressening som man kan damm/regnskydda det man har liggande på lastytan.
Efteråt är det bara lossa några M8 skruvar och lyfta loss och ställa undan. Det står ju på stativet så regn är inget som påverkar.
Efteråt är det bara lossa några M8 skruvar och lyfta loss och ställa undan. Det står ju på stativet så regn är inget som påverkar.
Re: Nissan Navara D40 2007
Det blev riktigt bra med tältet.
Upplevs det som något direkt vindmotstånd/oväsen?
låg ett sådant på i pris?
Upplevs det som något direkt vindmotstånd/oväsen?
låg ett sådant på i pris?
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
Överdelen på tältet ligger exakt samma höjd som LED baren. Jag märkte inget motstånd. men jag märker knappt när jag har en bil lastad på trailer heller, Inget extra vindbrus.Fisketorp skrev:Det blev riktigt bra med tältet.
Upplevs det som något direkt vindmotstånd/oväsen?
låg ett sådant på i pris?
Kostade 12500 inkl. frakt och moms. köpte från Gordigers svenska återförsäljare som finns i örnsköldsvik. http://4x4travel.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
12500 är mycket pengar för ett tält. Men ett kinatält kostar ca 9000, kvaliten är högre och jag tror detta går att sälja begagnat om man tröttnar.
Jag håller på med en 650g/m2 pressening över lastutrymmet. kommer blir bra. Bilder kommer. Har även tänkt bygga en soldusch av 110mm markavloppsrör
Här var vi på utflykt härom veckan, kompisarna uppskattar mina byggen
Re: Nissan Navara D40 2007
Ser ju helrätt ut!
Har likadant tält sedan några år och är i stort nöjd.
Kolla bara på hörnen där du drar in kederlisten i aluminiumrännan på golvet. På mitt var de så vassa att tyget på listen skadades och började hugga. Krävde att jag filade och rundade hörnen. Sen har jag ”smort” kederlisten med siliconspray.
Vidare har jag ersatt kardborrlåsen som skall hålla tältet nere när det är vikt på taket, mot justerbara hakar då kardborren gav upp.
Har skrivit lite om detta på Overlanding.nu
Har likadant tält sedan några år och är i stort nöjd.
Kolla bara på hörnen där du drar in kederlisten i aluminiumrännan på golvet. På mitt var de så vassa att tyget på listen skadades och började hugga. Krävde att jag filade och rundade hörnen. Sen har jag ”smort” kederlisten med siliconspray.
Vidare har jag ersatt kardborrlåsen som skall hålla tältet nere när det är vikt på taket, mot justerbara hakar då kardborren gav upp.
Har skrivit lite om detta på Overlanding.nu
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
ok, bra tips. En kompis köpte samma märke och smörjde med ett stearinljus. Din byggtråd hade ju massor av roliga projekt. Kommer nog sno en del ideér därifrån...Lars 9k skrev:Ser ju helrätt ut!
Har likadant tält sedan några år och är i stort nöjd.
Kolla bara på hörnen där du drar in kederlisten i aluminiumrännan på golvet. På mitt var de så vassa att tyget på listen skadades och började hugga. Krävde att jag filade och rundade hörnen. Sen har jag ”smort” kederlisten med siliconspray.
Vidare har jag ersatt kardborrlåsen som skall hålla tältet nere när det är vikt på taket, mot justerbara hakar då kardborren gav upp.
Har skrivit lite om detta på Overlanding.nu
Kan ju nämna att bågarna som tältet står på är svetsade i VVS rör/böjar 42mm ytterdiameter, 2.6mm godstjocklek. Starkt, lätt och billigt. VVS stålrör finns att köpa tex på alshells, eller annan VVS grossist. 6m rör kostar ca 150:- och 90 böjar ca 15kr/st.
Kall öl är viktigt! Och min elektriska kylbox skall få eget batteri. Tänkte montera det i höger främre hörnet av lastutrymmet. Skall fixa någon sorts hylla där.
Istället för biltemas primitiva batteridelare köpte jag denna som är smartare. Den är dubbelriktad och klarar även laddning på förbrukningsbatteri sidan (tex från solceller...) https://www.victronenergy.se/battery-is ... -combiners" onclick="window.open(this.href);return false; £38 inkl. frakt.
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
En batterihylla till förbrukningsbatteriet. Tar ingen direkt lastutrymme ovanpå skärmen. kommer dra kabel till främebatteriet via batteridelararen jag fick förra veckan.
Flexibel gummirep på biltemas båtavdelning. För att enkelt spänna fast presseningen. Har inte riktigt funderat klart var fästen skall sitta ännu.
Flexibel gummirep på biltemas båtavdelning. För att enkelt spänna fast presseningen. Har inte riktigt funderat klart var fästen skall sitta ännu.
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
Efter en arbetsdag med zombiebekämpning är det skönt att kunna ta en dusch.
Från +10 till +37 på bara 90minuter i solen!
Man trycksätter några hekto med via gummiventilen och får lämpligt tryck. Rymmer 15liter. Byggt av vanliga 110mm markavlopp.
Från +10 till +37 på bara 90minuter i solen!
Man trycksätter några hekto med via gummiventilen och får lämpligt tryck. Rymmer 15liter. Byggt av vanliga 110mm markavlopp.
Re: Nissan Navara D40 2007
Har du limmat ändpluggarna? Dom tenderar att skjuta iväg vid typ 0.1 bar.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
jo. Limmade med 2k epoxilim, men det räckte inte ändå. Fick komplettera med spikband och slanklämmor.Danne skrev:Har du limmat ändpluggarna? Dom tenderar att skjuta iväg vid typ 0.1 bar.
så blev det på plats
Fick också vikbara solpanelen. Det följde med en enklare PWM laddningsregulator. Har kopplat regulatorns lastutgången till kylskåpet, så den bryter vid 10.7 volts batterispäning.
Re: Nissan Navara D40 2007
Tips för limning att prova Tangit (har för mig det heter så)
Provade lite olika till Pvc rör men inget var något jätte bra. Detta höll rejält
Provade lite olika till Pvc rör men inget var något jätte bra. Detta höll rejält
Re: Nissan Navara D40 2007
Stämmer, Tangit lim är superbra på pvc men odugligt på PP som mycket böjar å rör är gjort av nu för tiden.
Mycket snyggt bygge i övrigt, ser ut som den kommer fungera väldigt bra till det den är tänkt
Mycket snyggt bygge i övrigt, ser ut som den kommer fungera väldigt bra till det den är tänkt
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
Hemkommen efter två veckors utbildning i TGB30/40.
På vägen ner besöktes hemsö fästning , ligger någon mil norr om härnösand.Klart värt ett ett besök.
På svea livgarde i sthlm där jag utbildades fanns mycket fräna fordon
På vägen ner besöktes hemsö fästning , ligger någon mil norr om härnösand.Klart värt ett ett besök.
På svea livgarde i sthlm där jag utbildades fanns mycket fräna fordon
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
Har varit på rundtur i helgen i Boden med omnejd och kollat på gamla militär installationer. På hemvägen när vi hade bara 15mil kvar så började det skramla ordentligt och motorn tappade kraft. blev hämtning av biltrailer och nattlig körning...
Turbons axeln har gått helt av. Blir byte av hela turbon, köper ett beggad på blocket.
Tur att det hände vid ett förhållandevis enkelt ställe (rastficka på E4'an) med tanke på dom otillgängliga platser vi hade åkt omkring på under helgen, kunde blivit riktigt besvärligt att bärga.
finns flera bilder på facebook, kräver inget konto för att kolla.
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 163&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbons axeln har gått helt av. Blir byte av hela turbon, köper ett beggad på blocket.
Tur att det hände vid ett förhållandevis enkelt ställe (rastficka på E4'an) med tanke på dom otillgängliga platser vi hade åkt omkring på under helgen, kunde blivit riktigt besvärligt att bärga.
finns flera bilder på facebook, kräver inget konto för att kolla.
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 163&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nissan Navara D40 2007
Intressant anläggning du besökte, är den öppen för allmänhet?
Lumpen eller är du anställd inom det militära?
Nyfiken på vad du ligger på i ca förbrukning på bilen med sakerna på. (om jag inte redan frågat, glömsk och förvirrad )
Lumpen eller är du anställd inom det militära?
Nyfiken på vad du ligger på i ca förbrukning på bilen med sakerna på. (om jag inte redan frågat, glömsk och förvirrad )
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: Nissan Navara D40 2007
Både hemsö fästning http://hemsofastning.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och Bodens fästning http://fastningsguiden.com/" onclick="window.open(this.href);return false; är numera bara turistmål. Bodens fästning har guidade turer på rödbergsfortet. Dom övriga kan man åka till på egen hand. Finns kartor på försvarsmuset i boden.Fisketorp skrev:Intressant anläggning du besökte, är den öppen för allmänhet?
Lumpen eller är du anställd inom det militära?
Nyfiken på vad du ligger på i ca förbrukning på bilen med sakerna på. (om jag inte redan frågat, glömsk och förvirrad )
Jag gjorde lumpen 1988 som kryptolog, det var oftast rätt tråkigt. Man ville ju skjuta och spränga grejor. Men i våras blev jag rekryterad till hemvärnet som terrängsbilsförare, vilket passar mig som gillar både bilar och köra i terrängen
Den hade dragit 60l på 55 mil t/r boden. men då var det massa körning på småvägar, skog och uppför berg. Utan tält och landsväg brukar den liggar på 0.8l/mil.