Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av matte.renberg » mån jul 31, 2017 22:30

Halloj där! Är ny här på forumet och tycker det verkar intressant med många kunniga och hjälpsamma läsare[emoji4]

Tänkte jag skulle försöka på mig en liten tråd här. Framför allt för att försöka hålla uppe modet med min Pajero då jag känner mig själv för väl. Kommer det upp för stora motgångar så viker jag in årorna.

Bilen är precis som jag skrivit ovan. Pajero 1988 med 4d56t motorn (som tyvärr har kastat ut 3:ans vevstake ur blocket). Vid köpet syntes lite rost vid skärmkanter bak och lite i golvet fram. Ny svets inhandlades så även slipmaskiner och plåt. Igår började jag riva i rosten och upptäckte att rosten var ORDENTILIGT mkt mer än jag trott.....
Grubblandes om jag skulle ha sålt mitt projekt eller bita i det sura äpplet så kom jag tillslut fram till att jag ska ta mig i kragen och slutföra detta projekt [emoji4]

Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder och skriva lite om hur det fortlöper. Här tyvärr för litet garage så jag får hålla på under så gott som öppen himmel! Kom gärna med frågor, idéer och synpunkter[emoji4]

Börjar med några bilder från hur bilen såg ut då jag hämtade den [emoji106]BildBild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av K J H » tis aug 01, 2017 6:58

Välkommen!
Kommer följa ditt projekt här... gillar pajero och har haft några.
Men bara gen2 o gen3...
Lätta o höja lite lagom - ska bli kul o se vart detta tar vägen :tumbup:
#patrol-garaget

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av matte.renberg » tis aug 01, 2017 15:42

Motorn är som till synes i dåligt skick! När jag lyft ut motor fick jag se att balansremmen gått av. Jag har lyckats få tag i ett motorblock tillslut. Det i intressanta med bilen historia var att jag hittade en hel plastficka med kvitton och en bildagbok. Mannen som ägde bilen mellan 1992 - 2009 har dokumenterat allt, och då menar jag ALLT!! Men efter att ha läst igenom bildagboken så blir man lite mörkrädd......det är alltså bytt 2 st växellåder, 3 st toppar var av två av dessa gånger så byttes även block. Det ser ut som att den mänskliga faktorn spelat in på några av motorrasen. Läste mig även till att den är endast 4tusen mil sedan den var renoverad sist och nu då jag köpt den så här den rasat igen....BildBild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av matte.renberg » tis aug 01, 2017 15:43

K J H skrev:Välkommen!
Kommer följa ditt projekt här... gillar pajero och har haft några.
Men bara gen2 o gen3...
Lätta o höja lite lagom - ska bli kul o se vart detta tar vägen :tumbup:
Tackar! Min tanke är att stöka upp den och modda lite lagom men lite större däck, en snorkel och ev en vinsch [emoji4]

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av matte.renberg » tis aug 01, 2017 15:45

Så här såg en sida ut i bildagboken[emoji4]Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av matte.renberg » tor aug 03, 2017 9:53

Nu har jag börjat lite lätt med rostlagninen.....eller lagning och lagning jag har då iaf börjat att skära bort en del rost. Bilden visar höger golv och upp mot torpeden. För att hålla "gnistan uppe" är min tanke att ta en sak i taget. Jag börjar med en sida och gör den helt klar sen så fortsätter jag med nästa sida oxå vidare[emoji4]Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av RedNek » fre aug 04, 2017 8:28

Tjena matte.
- Det där är inte alltför jä*vligt.. ta det i omgångar, bra tanke där :tumbup:

- Känner igen "Antimaterian" jag har samma i min Vitara, har lagat lite (mycket) varje höst & det är snart dags igen :beer:

Håll ut & kör på, det kommer bli bra i slutändan.
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av JohnE » fre aug 04, 2017 9:09

Kör på bara! :tumbup: Till din tröst kan nämnas att alla Pajero tillverkades med rost från fabrik :mrgreen: :tumbup:
Min röda '85a var också i tveksamt skick men den blev skoj till slut den också :tumbup: Jag bytte till en Mercedes-motor. Finns projekttråd om du vill ha inspiration och/eller veta vad man ska undvika :lol:

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av matte.renberg » fre aug 04, 2017 13:17

RedNek skrev:Tjena matte.
- Det där är inte alltför jä*vligt.. ta det i omgångar, bra tanke där :tumbup:

- Känner igen "Antimaterian" jag har samma i min Vitara, har lagat lite (mycket) varje höst & det är snart dags igen [emoji481]

Håll ut & kör på, det kommer bli bra i slutändan.
Tack[emoji106] det behövs[emoji4]

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Re: Rostangripen Pajero -88 med ett kikhål i blocket!

Inlägg av matte.renberg » fre aug 04, 2017 13:19

JohnE skrev:Kör på bara! :tumbup: Till din tröst kan nämnas att alla Pajero tillverkades med rost från fabrik :mrgreen: :tumbup:
Min röda '85a var också i tveksamt skick men den blev skoj till slut den också :tumbup: Jag bytte till en Mercedes-motor. Finns projekttråd om du vill ha inspiration och/eller veta vad man ska undvika [emoji38]
Låter härligt, vad blev det för Mercedes motor? Var själv sugen på en VW AFN 1.9tdi från början men lyckades gräva upp ett block tillslut. Här du länken till din tråd?[emoji4]

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skriv svar