Aktuellt datum och tid: ons jan 17, 2018 7:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 29, 2017 9:15 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis nov 30, 2010 19:39
Inlägg: 1223
Ort: Göteborg
Kul bygge intressant att se hur du får plats med allt
när jag satte turbo på min 240gd så valde jag att inte ha intercoller för de kände sinte som de skulle finnas plats

_________________
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön sep 10, 2017 12:18 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jun 29, 2016 22:33
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Ja det är märkligt hur en så pass stor bil kan vara så liten. Har bara grovmåttat alla delar ännu men det verkar som allt får plats, eventuellt kanske batteriet får flytta in under passagerarsätet för att göra plats för en webasto. Tryckrören till/från intercooler får gå genom hjulhusen.

Problemet jag har nu är att kardanaxeln till fördelningslådan är 70mm för kort. Eftersom den är så kort finns det inget axelrör att sticka av och förlänga. Kändes som överkurs för mej att börja svarva och svetsa i splinesdelarna så jag packade ihop alla delar och for till en kardanverkstad som rekomenderade att göra en adapter mellan den trearmade medbringaren från 722.6-lådan och den 8-bultade flänsen på kardan. Om jag skulle snurra till en sådan adapter,borde jag då behålla hardyskivan på medbringaren eller köra stumt? Väldigt tacksam för synpunkter

_________________
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre nov 03, 2017 17:44 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jun 29, 2016 22:33
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Inte mycket till uppdatering eftersom bilen stått orörd i nästan tre månader men lite tvångsskruvning blev det iallafall idag. Eftersom att verkstan fortfarande klassas som byggarbetsplats har jag haft bilen uppallad ute sedan i maj. Idag skulle jag rulla in den för vintervila men då var ena bakhjulet tvärstumt. Blev till att svära några gånger och stifta närmare bekantskap med innanmättet i bakre trumman. Var totalt hoprostat men nu vet jag iallafall hur det ska plockas isär till nästa gång.

Bild

_________________
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån nov 06, 2017 20:42 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 119
Surt när det bara står och rostar, bromsarna tycker jag dessutom är jäkligt pilliga att pyssla med.

Webasto går att klämma in, sitter uppe till vänster original men det är ganska tight!

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jan 07, 2018 21:33 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jun 29, 2016 22:33
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Har fått lite gjort på bilen under julledigheten. Köpte lite rör och flänsar för att börja knåpa ihop ett grenrör.

Bild
Började med att kasta in turbon under huven för att se hur lite plats jag har att jobba med.

Bild
Klurade ett tag på hur rören skulle kapas för 5-1 kollektorn. Trodde att jag listat ut vinklarna och kapade till en trästav i samma diameter som rören jag ska använda, visade sej att mock-upen blev fem tomtegubbar som inte all passade ihop som det var tänkt.

Bild
Nästa försök att få fram rörvinklarna gjorde jag i datorn/telefon istället. Har tidigare bara kört i Solidworks men hittade nu ett mycket bättre alternativ, Onshape, helt webbaserat så det går köra på mac utan strul. Dessutom har dom även en app så man kan köra direkt i telefonen. Grymt att kunna kolla mått samt göra skisser direkt i garaget.


Bild
Gjorde ett dorn för driva rören så dom passar till de ovala portarna på motorn.

Bild
Alla fem övergångar färdigsmidda och punktade.

Bild
Plockade även upp stång av Acetal för snurra fram puckar till ett bodylift-kit.

_________________
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jan 10, 2018 22:35 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jun 29, 2016 22:33
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Håller på att planerar kommande delar av bygget och funderar nu över kylsystemet. Vad är det bästa fläktalternativet, visko eller elektrisk, sugande eller tryckande? Jag är nu inne på en sugande elektrisk med möjlighet till avstängning vid bad men eftersom jag är utan tidigare erfarenhet tar jag gärna råd från er som byggt tidigare. Högsta prio är driftsäkerhet vid långresor

_________________
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 13, 2018 20:58 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 119
Proffsigt att bygga grenrör själv, blir nog super det där!

Duger inte original viskofläkten? Jag tänker att en viskofläkt stannar vid bad ändå - eftersom den kyls av vattnet? Fast den kanske tar lite stryk först om man är hetsig.

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 13, 2018 22:23 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 644
Ort: Eslöv
Framförallt skickar den runt lervatten i HELA motorutrymmet. :wink:

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd några tum med lite av varje
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Yahoo [Bot] och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011