Aktuellt datum och tid: tis okt 23, 2018 10:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jan 31, 2017 12:33 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Jag har nu ägt min Suburban sedan 2005. Jag har ägt några andra fordon samtidigt genom åren men suburban har alltid funnits där i en eller annan form. Vi har haft våra duster och ett och annat hot om pressning har flugit genom luften vid låga blodsockervärden och haverier långt hemifrån.
Sanningen är dock att jag har utomordentligt svårt att motivera för mig själv varför jag ska byta bil.
Det har ju blivit lite modifikationer genom åren som jag tänkte redovisa här men först lite historia!

Den började som skogsbil. Totalt sönderkörd av de 28 "brukarna" före mig. Då jag köpte den hade den använts för att dra upp båtar på ett varv och bakaxeln var ihopsvetsad och bägge axlarna var höjda med lösa höjningsblock.... Den blev inte ett dugg bättre av min behandling i Rimbo.

https://youtu.be/xq-L_kGCJ3A

Sedan uppgraderade jag med delar från en 88 diesel och körde sönder den med i Rimbo.

Bild

För ca 5 år sedan tröttnade jag på att köra sönder grejerna i skogen och köpte en 91:a som jag flyttade över kaross och drivlina ifrån så den fick grundformen som den har idag.

Bild

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 12:57 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Först monterade jag ett taktält.

Bild

Det är ett tyskt tält från av modell "Family" från tillverkaren Autocamp. http://autocamp.de/
Det har väldigt hög kvalitet men kostar därefter, ca 60.000 med alla tillbehör. Tur att jag fick det för några tusenlappar begagnat på blocket!

Det har varit semesterboende nu 3 år i rad och varit i Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Slovakien och diverse ställen i Sverige givetvis. jag stuvar i tanten och 2 ungar utan problem och så har jag ett antikt Primus gasolkök och ett gammalt gasolkylskåp från en -74 Polar i skuffen. Perfekt!

Jag har kompletterat med en takbox och senast var vi i Polen/Tjeckien/Slovakien

Bild

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 13:12 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
De mekaniska förbättringar jag gjort är b.la. omfattande rostlagning, ny vattenpump, insprutningspump, givare till växellådan, kylare, kylarslangar, värmepaket, reglage i kupén, "omlackering", batterier, knutkors, dubbdäck.

vacuumpump (då hoppade cruisen igång också)
Bild

Bättre stötdämpare
Bild

En biffigare startmotor
Bild

En bättre begagnad AC-pump + fyllningsutrustning samt Nokian Hakkapeliitta dubbdäck.

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 13:22 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Inlägg: 2158
Ort: Outside Jötebårg
Mkt trevliga bilar,eller lastbilar, :D haft 4-5 äldre subbor,men åker 97 numera...vortec ,4x4 :tumbup:

_________________
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 13:27 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Det senaste projektet är dock rätt omfattande och det är att bygga om fjädring/dämpning till samma system som på en Citroen C5.

Det har kommit så långt som till provkörning och går att läsa om här.
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=22&t=55832

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 14:23 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Jo, jag har lastat det mesta med min :D

T.ex. betong
Bild

och utedass
Bild

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 14:38 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5328
Ort: Säffle
Kul med lite udda projekt
Om du plockar bort många blad, så kan det nog vara idé med momentstag till axlarna.
Men det märks ju.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 16:07 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Inlägg: 186
Ort: Östra Ljungby
Kul och trevligt på flera sätt, gillar ju själv Suburban och håller på med Citroën dessutom. :D

Har lyckats missa den tråden på akuten, konstigt...Trevlig bil och projekt ivf. :D

_________________
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 16:18 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Tackar för komentarer, man är ju lite rädd att respektive entusiaster skall betrakta giftemålet som någon form av våldtäkt på respektive fordonsmärke :lol:

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 16:35 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Sedan är ju frågan vad man ska döpa bastarden till? Chevrolën?

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jan 31, 2017 17:08 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Inlägg: 186
Ort: Östra Ljungby
Bara att köra på, det är ju fjädringen som är grejen på en Citroën, iaf för mig, utan gashydraulik kan man köra nåt annat, så blanda på bara !!!

Tänkte först att du skulle kalla hen för ChevroLena, men både det och Chevrolen låter ju som man säger "Chevrole-erna" eller "Chevrolen".

Ciburban borde väl passa bättre !?? 8)

_________________
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 01, 2017 11:38 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Sen är ju frågan om det är en han/hon/hen?
Jag har alltid tyckt Suburban är en han. Men citroener är definitivt hon oavsett modell?

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 01, 2017 14:59 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: sön mar 09, 2014 1:12
Inlägg: 255
Ort: Karlskrona, Blekinge
brt666 skrev:
Men citroëner är definitivt hon oavsett modell?


Är det för oberäkneligheten eller humörsvängningarna? ;)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 01, 2017 16:52 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Inlägg: 186
Ort: Östra Ljungby
brt666 skrev:
Sen är ju frågan om det är en han/hon/hen?
Jag har alltid tyckt Suburban är en han. Men citroener är definitivt hon oavsett modell?


Monterar man dit Citroëngrejor blir det en hen, påbörjat könsbyte... 8)

_________________
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor maj 18, 2017 19:44 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Jag har fått ett litet problem... nu har jag installerat citroenfjädringen och det funkar finfint. för bra faktiskt eftersom det avlastar bladfjädringen som var rätt säckig så nu ligger fjäderbladen fria så de klapprar mot varandra. Har någon haft något liknande problem och hur har ni i så fall löst det? funderar på någon form av gummi mellanlägg.

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011