Primärt är det Offroad Challenge både i Sverige och i Finland vi siktar på.Ninetoes skrev:Vad/vilka tävlingar är det bilen byggs för?
(Bilen kommer vara fullständigt reggad och besiktigad, dvs gatlegal.)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Primärt är det Offroad Challenge både i Sverige och i Finland vi siktar på.Ninetoes skrev:Vad/vilka tävlingar är det bilen byggs för?
X 2?Lone Wolf skrev:Hur går det med bygget??
Hmm, det verkar du ha rätt i. Hittar endast detta:macke skrev:Man får väl ha helt hydraulisk styrning nu i challenge?
Så det är bara för oss att fortsätta knåpa på smart mekanisk lösning, tyvärr.HYDRAULSTYRNING, ORBITROL, BÖJLIG AXEL, KEDJA MED MERA
Alla dessa styrningstyper är idag förbjudna i amatörbyggt och ombyggt fordon.
Grattis i förskott till tillökningen (det är faktiskt bättre än alla offroadbyggen i världen)!!Konrad skrev:Ledsen för att det händer alldeles för lite, vi väntar påökning i familjen i mitten på november så det är massa annat som tar upp tiden just nu.
Men vi håller på och förbereder för en meckhelg, behöver köpas in lite plåt och grejer så vi kan göra klart främre hjulhusen och smeta på lite färg i motorrummet.
För styrning har vi tänkt köra med en kuggstångsstyrning från en Dodge Ram 1500 (vi har en sån liggandes i garaget), vi slipper problemet med att hjulen vill svänga när axeln rör sig i höjdled men vi behöver då lösa problemet med att få en rattstång som kan kan ändra längd lika mycket som slaglängden på stötdämparna, dvs 35 cm. Så det blir förmodligen två stycken kullänkar efter varandra, där mittenbiten då är lagrad (fixerad). Det blir ju nästan precis 90 grader nedåt, är bara lite orolig för att det inte kommer gå jämt när man rattar iom att man är på gränsen (45 grader) för båda kullänkarna. Ett alternativ är annars att köra en vinkelväxel, dock måste man då ha en med hög precision så det inte blir något spel när man vrider på ratten fram och tillbaka, vet inte ens var man får tag på en sån vinkelväxel.
Den biten som ska kunna ändra längd 35-40 cm är förmodligen någon splines'ad axel, någon som har något tips på var man hittar det? Helst med väldigt lite spel.
Tips på var man köper kullänkar eller idéer om hur man borde lösa det här mottages mer än gärna också självklart.
Hade ju varit enklast att köra helt hydraulisk styrning, då hade man sluppit alla problem, men då får man bara köra i 50 km/h och så får man inte tävla i Offroad Challenge då den blir reggad som traktor som jag förstått. Man kanske kan göra nån fuling där den mekaniska styrningen är "for show" men det är nog sista utvägen.
Du skulle kunna använda dig av undre styrstången till en lastbil. Den är gjord för att vara fast förankrad i ena ändan (styrsnäckan) och hytten i andra ändan. Den klarar med andra ord att ta upp hela hyttens fjädringsrörelse och vinkeln vid tipp av hytten. Oftast löper den rattstången på splines, därför klarar den stora rörelser och vinklar, samtidigt som den har hög precision. Går säkert att hitta beggad på en lastbilsskrot.Konrad skrev:För styrning har vi tänkt köra med en kuggstångsstyrning från en Dodge Ram 1500 (vi har en sån liggandes i garaget), vi slipper problemet med att hjulen vill svänga när axeln rör sig i höjdled men vi behöver då lösa problemet med att få en rattstång som kan kan ändra längd lika mycket som slaglängden på stötdämparna, dvs 35 cm. Så det blir förmodligen två stycken kullänkar efter varandra, där mittenbiten då är lagrad (fixerad). Det blir ju nästan precis 90 grader nedåt, är bara lite orolig för att det inte kommer gå jämt när man rattar iom att man är på gränsen (45 grader) för båda kullänkarna. Ett alternativ är annars att köra en vinkelväxel, dock måste man då ha en med hög precision så det inte blir något spel när man vrider på ratten fram och tillbaka, vet inte ens var man får tag på en sån vinkelväxel.
Den biten som ska kunna ändra längd 35-40 cm är förmodligen någon splines'ad axel, någon som har något tips på var man hittar det? Helst med väldigt lite spel.
Tips på var man köper kullänkar eller idéer om hur man borde lösa det här mottages mer än gärna också självklart.