Lagom extrem Jeep WJ
Postat: lör jun 10, 2017 2:18
Ja det är väl dags att knåpa ihop en projektsida för det här bygget.
I grunden en Jeep WJ med V8 årsmodell 2000, skulle väl inte bli så extrem från början men det urartade i takt med att vi byggde.
Vi hade två saker spikade, våra renoverade Tgb 13-axlar (eller så är det Tgb 11-axlar fast med 13-utväxling) och en rejäl Gigglepin-vinsch. Axlarna har skivbromsar med Wilwood-ok och CTIS (Central Tire Inflation System), dvs en nippel som sitter i mitten av varje hjul så man kan ändra lufttrycket on-the-fly.
Det vi sen gjort är att vi strippat den på all interiör och all elektronik och kablage. Det enda som kommer sparas är styrningsboxen för växellådan (som är en 45RFE).
För att slippa original-elen kör vi med eftermarknads-ECU i form av ett MaxxECU RACE. Vi hade kunnat köra på deras basic-modell "Street", men för att slippa behöva köpa alla form av mätare så körde vi på den lite lyxigare varianten som då har stöd för blåtand; det gör att man kan ha en läsplatta med all info man är intresserad av för tillfället samt även logga och ställa in larm.
Blev även en elcentral med styrning för blinkers, bromsljus, halv-helljus, varningsblinkers osv.
Jag har inte bilder på allt vi gjort än, får försöka ta det vid nästa mektillfälle, så fyller jag på här med mer bilder/info allt eftersom.
Hittar inte bilderna när bilen var helt orörd, här har vi redan börjat montera loss plastdetaljer. Några plastdetaljer lossnade av sig själv när vi deltog i en tävling som kanske var lite väl optimistiskt för en helt original WJ.
I början tänkte vi som sagt göra så lite ingrepp som möjligt, dvs bara få dit axlarna och vinschen på enklaste sätt. Här har vi första konceptet, vinschen framför AC-kylaren.
Detta byggde dock för mycket tyckte vi, det var ungefär här allt började urarta då vi var tvungna att flytta på kylaren. På så vis kunde vi flytta bak vinschen till precis framför motorn.
AC'n fimpas och kylaren kommer hamna på taket baktill (blir en ny skräddarsydd kylare). Tanken är att vi sätter kylaren i höjd med taket och suger in luft från båda bakre sidorutorna. Blir en slimmad kåpa i alu som skärmar av och leder luften upp till kylaren i taket, så vi fortfarande kan använda oss av bagageutrymmet.
Go big or go home, vi bestämde oss för 40" hjul, så vi gjorde en mockup för att se var vi måste kapa bort en massa skit. Den observante ser kanske att det är pinnar fastsatta ovanpå plywoodhjulet, det är för att kunna få till även bredden på hjulet och då även offset.
Här är dock hjulet placerat där främre axel satt original. Vi placerade den främre axeln längre fram (minns inte exakt nu, men det är väl runt 100-150 mm skulle jag tippa på.
Genom att både flytta fram axeln, ha jättehjul och flytta bak vinchen så kommer vi (förhoppningsvis) kunna köra fram till en vägg och klättra rakt upp då hjulen kommer ta i före något annat.
Den observante ser här att det är kapat i durkplåten. Under denna "dolda" lucka kommer det sitta tre stycken Optima Yellowtopbatterier. Det behövs mycket mos när man har en fläskig vinch. Det kommer även sitta en lite mer slimmad vinch ovanför tanken som då löper bakåt.
(Det sitter numera en fyrkantsprofil som hela lådan vilar på, så batteriernas tyngd inte river loss aluminiumlådan, jag får uppdatera med bilder på detta sen.)
För att axlarna ska sitta rätt behöver infästningarna sitta rätt, här håller vi på med laser och avancerad mätutrustning så som vinkelhake och långt vattenpass just för att mäta in så det inte blir krabbgång eller dylikt.
Denna mercedesdel fick en smärre modifiering för att passa vårt ändamål. Vi gjorde en U-profil i tjock plåt som smiter åt runt ramen på bilen med slitsar i för att få fler ställen att kunna svetsa fast plåten mot ramen.
Här måttas nycklarna in, dessa tror jag är från en GW. Dock sitter dom uppochner på den här bilden.
Så här blev det fram till slut. Det jobbigaste har vi dock inga bilder på, men vi var tvungna att vända på axeln då just WJ har drop på vänster sida från fördelningslådan, medan äldre grand cherokee-modeller har på höger sida. Hade varit mycket lättare med en högerdrop, det fick vi lära oss den hårda vägen! Så det var bara vända på axeln och spegelvända infästningen för diffspärren.
Här håller vi på att sätta dit fästöronen på axeln bak, ena sidan klar.
Då vi kommer ha 340 mm slaglängd på dämparna behövs lite extra utrymme för att hålla höjden på bilen någorlunda rimlig, så det fick bli till att snickra ihop nya fjädertorn.
(Här ser man även den lite biffigare generatorn monterad, tror den är på runt 250A.)
Även bak behövdes det modifieras en gnutta. Dämparna vi kör med är från King shocks med externa reservoarer (reservoaren syns inte på bilden). Dessa kommer ha dubbla fjädrar med olika fjäderkonstanter, nu sitter bara en fjäder på för att man lätt ska kunna komprimera dämparen.
Fjädertornet börjar få sin form. På denna bild kan man även se tankskyddet som blivit kortat (så det hamnar högre upp), blästrat och pulverlackat svart:
Linn justerar toleranserna mellan hjulhuset och nya fjädertornet med stor noggrannhet och precision:
Halvvägs klara:
(Får uppdatera här med fler bilder på tornet när det är helt klart och ihopsytt med karossen.)
Dags att slänga ut all inredning och elektronik! Tog ca en heldag att få ut allt. Är inte helt lätt med alla plastpaneler med dolda skruvar och klickgrejer. Men allt går att lösa med lite våld.
Här är en bild då vi nästan var klara (glömde ta final-bild tyvärr):
Bara kabelhärvorna överfyller en skottkärra:
Motorn ur för att lättare komma åt sista kabelhärvan som går ner mot växellådan och till spridarna/spolarna på motorn. Kabelhärvan kommer rensas så det bara återstår kablar som går mellan TCU-boxen (Transmission Control Unit) och växellådan.
Motorn kommer även få lite kärlek i form av rengöring, nya lite fetare spridare 283 cc istället för 252 cc som är original. De nya spridarna har även 4 hål istället för ett, så det blir lite bättre spridning på bränslet. Det är förmodligen fullkomligt onödigt med lite större spridare, men det gör inget att ha lite extra.
Tomt och fint utan motor/drivlina, vi kommer passa på att göra rent och fint samt göra fina kabelgenomföringar till kupén.
Vi passade på att införskaffa en ny riktigt fiffig svets. En Esab Rebel! Funkar hur bra som helst, är superlätt att bara ställa in trådtjocklek och materialtjocklek, så fixar den alla inställningar själv och finjusterar när man börjar svetsa. Efter 4 sekunder så har den justerat klart fullständigt. Går även svetsa med rätt långt utstick i jobbiga hörn, den känner av det på nå vis och justerar därefter. Kommer bli mycket lättare och roligare att svetsa framöver!
Finns massa mer att lägga upp, har bara varit lite dåliga på att ta bilder, så vi får lov att återkomma när vi meckar nästa gång.
I grunden en Jeep WJ med V8 årsmodell 2000, skulle väl inte bli så extrem från början men det urartade i takt med att vi byggde.
Vi hade två saker spikade, våra renoverade Tgb 13-axlar (eller så är det Tgb 11-axlar fast med 13-utväxling) och en rejäl Gigglepin-vinsch. Axlarna har skivbromsar med Wilwood-ok och CTIS (Central Tire Inflation System), dvs en nippel som sitter i mitten av varje hjul så man kan ändra lufttrycket on-the-fly.
Det vi sen gjort är att vi strippat den på all interiör och all elektronik och kablage. Det enda som kommer sparas är styrningsboxen för växellådan (som är en 45RFE).
För att slippa original-elen kör vi med eftermarknads-ECU i form av ett MaxxECU RACE. Vi hade kunnat köra på deras basic-modell "Street", men för att slippa behöva köpa alla form av mätare så körde vi på den lite lyxigare varianten som då har stöd för blåtand; det gör att man kan ha en läsplatta med all info man är intresserad av för tillfället samt även logga och ställa in larm.
Blev även en elcentral med styrning för blinkers, bromsljus, halv-helljus, varningsblinkers osv.
Jag har inte bilder på allt vi gjort än, får försöka ta det vid nästa mektillfälle, så fyller jag på här med mer bilder/info allt eftersom.
Hittar inte bilderna när bilen var helt orörd, här har vi redan börjat montera loss plastdetaljer. Några plastdetaljer lossnade av sig själv när vi deltog i en tävling som kanske var lite väl optimistiskt för en helt original WJ.
I början tänkte vi som sagt göra så lite ingrepp som möjligt, dvs bara få dit axlarna och vinschen på enklaste sätt. Här har vi första konceptet, vinschen framför AC-kylaren.
Detta byggde dock för mycket tyckte vi, det var ungefär här allt började urarta då vi var tvungna att flytta på kylaren. På så vis kunde vi flytta bak vinschen till precis framför motorn.
AC'n fimpas och kylaren kommer hamna på taket baktill (blir en ny skräddarsydd kylare). Tanken är att vi sätter kylaren i höjd med taket och suger in luft från båda bakre sidorutorna. Blir en slimmad kåpa i alu som skärmar av och leder luften upp till kylaren i taket, så vi fortfarande kan använda oss av bagageutrymmet.
Go big or go home, vi bestämde oss för 40" hjul, så vi gjorde en mockup för att se var vi måste kapa bort en massa skit. Den observante ser kanske att det är pinnar fastsatta ovanpå plywoodhjulet, det är för att kunna få till även bredden på hjulet och då även offset.
Här är dock hjulet placerat där främre axel satt original. Vi placerade den främre axeln längre fram (minns inte exakt nu, men det är väl runt 100-150 mm skulle jag tippa på.
Genom att både flytta fram axeln, ha jättehjul och flytta bak vinchen så kommer vi (förhoppningsvis) kunna köra fram till en vägg och klättra rakt upp då hjulen kommer ta i före något annat.
Den observante ser här att det är kapat i durkplåten. Under denna "dolda" lucka kommer det sitta tre stycken Optima Yellowtopbatterier. Det behövs mycket mos när man har en fläskig vinch. Det kommer även sitta en lite mer slimmad vinch ovanför tanken som då löper bakåt.
(Det sitter numera en fyrkantsprofil som hela lådan vilar på, så batteriernas tyngd inte river loss aluminiumlådan, jag får uppdatera med bilder på detta sen.)
För att axlarna ska sitta rätt behöver infästningarna sitta rätt, här håller vi på med laser och avancerad mätutrustning så som vinkelhake och långt vattenpass just för att mäta in så det inte blir krabbgång eller dylikt.
Denna mercedesdel fick en smärre modifiering för att passa vårt ändamål. Vi gjorde en U-profil i tjock plåt som smiter åt runt ramen på bilen med slitsar i för att få fler ställen att kunna svetsa fast plåten mot ramen.
Här måttas nycklarna in, dessa tror jag är från en GW. Dock sitter dom uppochner på den här bilden.
Så här blev det fram till slut. Det jobbigaste har vi dock inga bilder på, men vi var tvungna att vända på axeln då just WJ har drop på vänster sida från fördelningslådan, medan äldre grand cherokee-modeller har på höger sida. Hade varit mycket lättare med en högerdrop, det fick vi lära oss den hårda vägen! Så det var bara vända på axeln och spegelvända infästningen för diffspärren.
Här håller vi på att sätta dit fästöronen på axeln bak, ena sidan klar.
Då vi kommer ha 340 mm slaglängd på dämparna behövs lite extra utrymme för att hålla höjden på bilen någorlunda rimlig, så det fick bli till att snickra ihop nya fjädertorn.
(Här ser man även den lite biffigare generatorn monterad, tror den är på runt 250A.)
Även bak behövdes det modifieras en gnutta. Dämparna vi kör med är från King shocks med externa reservoarer (reservoaren syns inte på bilden). Dessa kommer ha dubbla fjädrar med olika fjäderkonstanter, nu sitter bara en fjäder på för att man lätt ska kunna komprimera dämparen.
Fjädertornet börjar få sin form. På denna bild kan man även se tankskyddet som blivit kortat (så det hamnar högre upp), blästrat och pulverlackat svart:
Linn justerar toleranserna mellan hjulhuset och nya fjädertornet med stor noggrannhet och precision:
Halvvägs klara:
(Får uppdatera här med fler bilder på tornet när det är helt klart och ihopsytt med karossen.)
Dags att slänga ut all inredning och elektronik! Tog ca en heldag att få ut allt. Är inte helt lätt med alla plastpaneler med dolda skruvar och klickgrejer. Men allt går att lösa med lite våld.
Här är en bild då vi nästan var klara (glömde ta final-bild tyvärr):
Bara kabelhärvorna överfyller en skottkärra:
Motorn ur för att lättare komma åt sista kabelhärvan som går ner mot växellådan och till spridarna/spolarna på motorn. Kabelhärvan kommer rensas så det bara återstår kablar som går mellan TCU-boxen (Transmission Control Unit) och växellådan.
Motorn kommer även få lite kärlek i form av rengöring, nya lite fetare spridare 283 cc istället för 252 cc som är original. De nya spridarna har även 4 hål istället för ett, så det blir lite bättre spridning på bränslet. Det är förmodligen fullkomligt onödigt med lite större spridare, men det gör inget att ha lite extra.
Tomt och fint utan motor/drivlina, vi kommer passa på att göra rent och fint samt göra fina kabelgenomföringar till kupén.
Vi passade på att införskaffa en ny riktigt fiffig svets. En Esab Rebel! Funkar hur bra som helst, är superlätt att bara ställa in trådtjocklek och materialtjocklek, så fixar den alla inställningar själv och finjusterar när man börjar svetsa. Efter 4 sekunder så har den justerat klart fullständigt. Går även svetsa med rätt långt utstick i jobbiga hörn, den känner av det på nå vis och justerar därefter. Kommer bli mycket lättare och roligare att svetsa framöver!
Finns massa mer att lägga upp, har bara varit lite dåliga på att ta bilder, så vi får lov att återkomma när vi meckar nästa gång.