Ännu en japan

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » lör apr 15, 2017 19:34

Arbetet fortsätter

Framåt går det. Om än i maklig takt

Bild
Bild

Direkt efter att silvertejpen togs bort
Bild

Efter lite bearbetning
Bild

Rostskyddet åker på imorgon. blev så kallt så att det inte var särskilt optimalt för färgen eller min rinnande näsa.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » sön apr 16, 2017 14:03

Fixar jag inte med bilen så är jag på youtube och försöker lära mig om att meka eller så kollar jag overland och off road konton. Favoriten är nog https://www.youtube.com/channel/UChz00v ... PIYD8GSmBw. :D
Har ni några egna favoriter som ni rekommenderar?
Någon sida, youtubekonto eller liknande som ni vet är bra för nybörjare inom det mekaniska? :beer:
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

iller
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 04, 2017 19:12

Re: Ännu en japan

Inlägg av iller » sön apr 16, 2017 15:29

Hill-Willy skrev:Fixar jag inte med bilen så är jag på youtube och försöker lära mig om att meka eller så kollar jag overland och off road konton. Favoriten är nog https://www.youtube.com/channel/UChz00v ... PIYD8GSmBw. :D
Har ni några egna favoriter som ni rekommenderar?
Någon sida, youtubekonto eller liknande som ni vet är bra för nybörjare inom det mekaniska? :beer:
Ronny är bäst :D

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » mån apr 17, 2017 11:26

Det är sällan jag går ut och bara prövar. Jag är en sådan som jämnt måste veta exakt innan jag prövar. Rädd att göra fel. Rädd att göra något sämre än vad det var från början. Jag är även en perfektionist, jag tycker inte om att göra ett halvtaskigt jobb. Det ska se bra ut och hålla länge. Med den här bilen har jag svalt min stolthet och tagit mod till mig. Jag kan inte ett skvatt men jag ska lära mig något under perioden med denna bil. Och som bevisas där nere, det behöver inte bli snyggt när man är nybörjare. Men vad gör det egentligen? Jag gör halvtaskiga jobb och jobb som kanske i slutändan kommer leda till mer jobb. Men jag måste ju börja någonstans. Kunskapen kommer bara på ett sätt.

Jag är kungen av fuskfixning av rost! Måste ju försöka bygga upp självkänslan iallafall. :rodnar: :P
Bild

Bild
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Ännu en japan

Inlägg av Lars 9k » mån apr 17, 2017 12:41

Allt man gör behöver inte bli perfekt. Tillräckigt bra eller bättre än innan kan ibland vara fullt tillräckligt!!

Sen känns det ju betydligt roligare och se en fräsch bil än en där rosten är gömd under silvertejp. Kämpa på, det blir ju definitivt mycket bättre än innan, även om det inte kommer att hålla för all evighet men det kommer inte resten av bilen att göra i heller. :wink: :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » tis maj 02, 2017 8:12

Tråkig läsning

Kanske lite tråkigt när det är så upprepande. Men gör inte mycket mer än letar fram rost och/eller fixar rost. :zzz:

Bild

Bild

Bild
Plockade bort extrahjul och hållare för det var lerigt. Men upptäckte ett hål. Måste säga att dessa bilar är som stridsvagnar. I form av att plåten är i tjocklek jämförbar med pansar :wink: :P
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » tis maj 02, 2017 8:27

My guilty pleasure

Jag är en utomhusmänniska, en MÖP, biltok, offroad inttresserad prylgalning. En av mina andra besattheter är mollesystem. Har två mindre ryggsäckar, en 110 l ryggsäck, stridsväst, stridsbälte, benpanel och diverse fickor. Dessa har jag brukat i skogen, fjällen och kanske lite hemma när maan bara kände för det :rodnar:

Bild

Bild
Jag vill ha sätespaneler med molle som man hänger på baksidan av stolen. Men de är lite dyra och inte prioriterade. Istället testade jag att sätta stridsvästen på stolen. När man kör och vill ha saker lättåtkomligt så blev det riktigt bra. Lätt att sträcka handen till passagerar sidan och öppna en ficka och hålla på. Sett en del som har väskor på passagerarstolen när de kör, det här blir nog min version. Att det går att sätta ett vätskesystem i västen gör att jag också skulle kunna ha en slang med vatten lättåtkomligt.
Bild
Om man knäpper upp framsidan så kan västen hänga på stolen samtidig som en människa kan sitta bekvämt i stolen.
Bild
Första hjälpen och en vattentät säck båda fästa på en ficka för tre liters vätskesystem. Benpanelen fäste jag på nackstödet och på den sitter en ficka för vattenflaska.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » sön maj 07, 2017 21:56

Nu är bilen hos "svärfar" för att en snubbe som han känner är mekaniker och erbjuder att byta kamrem och vattenpump för en ganska stor summa mindre än de mer etablerade ställena. :beer:
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » fre jun 02, 2017 13:56

It´s back. Nu har den fått kamremsbyte samt vattenpumpsbyte. Den har varit upp till mina farföräldrar och fått nya dojjor. Lite mera ekonomiska däck när den framförallt ska gå på väg samt på en studerandes inkomst. Körde upp i torsdags. Blev godkänd. Så nu är man ung och dum med bil och körkort en vecka efter man fyllt 18. Planen är nu att börja fixa henne lite mer overland-mässigt vis.
Bild

Bild
Nya däcken

Bild
Bild
Bild
De gamla som jag nu tänkt att sälja. Vad tror ni jag kan ta för dem?
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Ännu en japan

Inlägg av Lars 9k » fre jun 02, 2017 15:54

Lägg dem på vinden, första gången du ger dig ut och testar lätt offroadkörning kommer du vilja byta tillbaka. 8)

Varför jag säger så...... jag har gjort resan. Bytte till landsvägsdäck när jag köpte bilen men ......... de satt på ett år innan jag testade att köra i spenaten. Nu planerar jag sommartur på 650 mil och det blir antingen på A/T eller på mina M/T däck. :rodnar:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: Ännu en japan

Inlägg av Samuraien » lör jun 03, 2017 10:20

Håller med föregående! Spara däcken, hitta en uppsättning fälgar och sätt ihop och lägg undan.

När dagen kommer för lite spenat är det bara att byta på en fis-kvart!
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » sön jun 04, 2017 20:17

I fredags bestämde vi oss för att åka ut och göra något lite mer speciellt.
Så vi slängde in massa kuddar, täcken, filtar, marshmallow, choklad, bubbelvatten, hängmatta, ved och sällskapsspel. Sen åkte vi.

Bild
Vi tog en grusväg en kort bit sen vek vi av och körde ut på stranden vid havet.
Bild
Bild
Byggde upp ett kudd-arrangemang i bagaget för bekvämlighet och värme.

Bild
Hängde upp hängmattan, lampor och startade brasan.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mycket bilder. Men vem gillar inte bilder. Första lilla "off road-turen" den lilla sträckan jag körde på grus/stenstranden.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Ännu en japan

Inlägg av Kyria » sön jun 04, 2017 20:36

:tumbup:
I don't get lost, I just change my destination.

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » tor jun 15, 2017 22:57

Nu står det nästan still. Lackar över de röda delarna med lack där jag rostlagat. Fått på plastic padding och lack på bagagedörren och fått på extrahjulet igen. Håller på att fixar hemmagjorda fästen till takkorg samt takräcken för bilen. Samt planen är väl att bygga något lasthanterare för bagaget.

Nu har jag en större fråga dock. Den har säkert besvarats många gånger tidigare. Men tycker om svar som är up to date samt att det är trevligt att känna att man får lite kontakt här på forumet.

Jag har övertalat (det var lätt gjort) en polare som går mekanikerlinje på gymnasiet. Att vi två skulle väl kunna köpa en billig jeep få den rulla samt helst besiktningsbar. Slänga på ett lift kit och grymmare däck. Sen bara köpa grejer vart eftersom man får råd. En bil att liksom vara grabbiga med.
Båda är off road nybörjare, jag kanske är lite nördigare :rodnar: . Han är betydligt bättre på det mekaniska. Båda är lika dumma och bilgalna för att inse vad vi slösar med pengar i unga dar. Vi båda är vilsna när det gäller jeep. Vad bör man välja för en? :woot:
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » sön jun 18, 2017 21:32

Bild

Byggde ett litet bord för bagaget. Så det får plats en vanlig biltema-kyl. Tänkte mig skafferilåda. Kanske en badrumslåda/hygienartiklar, en låda för diverse. Ska köpa en vattendunk också. Fäller jag något säte så får jag plats med ytterligare lådor. :beer:

Borrade även hål på en liten "metallbalk" på framsidan av passagerarstolen fram. Fäste ett fäste till brandsläckare. Fick såga av en bit av plasten på sidan av stolen för den gjorde att man inte kunde rycka loss den. Men såg bra ut ändå och den sitter nära och bra till hands. :tumbup:
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Skriv svar