Ännu en japan
Postat: sön mar 05, 2017 22:36
Hejsan
En ung helt ny entusiast som kollat på forumet en tid men först mu bestämt mig för att bli en deltagare. Med väldigt grundläggande kunskaper om bilens anatomi så hjälper det att kolla in sådana här ställen. Har alltid haft ett stort bil intresse speciellt bilar med fart eller med terrängegenskaper men i valet av min första bil så vann terrängbilsvärlden. Hoppas på att utvecklas så mycket att jag kan fixa till ett respektabelt hemmabygge jag med.
I november förra året (2016) åkte jag iväg med familjen och tittade på och även köpte en Mitsubishi Pajero SWB från 1996. Några bucklor och rost vid stänkskärmarna men fin för sin ålder på andra rostbenägna ställen, en varvräknare som funkar väldigt sällan(lösning?), strax över 19000 mil på mätaren. När den startades kall så dog den om man inte låg och varvade ett tag tills den blev varm samt gick ryckigt på låga växlar. Hoppades på att det var tomgångsmotorn. Pappa beställde en billig från Kina som landade på posten för oss att hämta ut. En snabb operation på bilen och den startade galant utan att dö. Skönt när allt går rätt. Går fortfarande ganska ryckigt på låga växlar dock. Gick också lite högt på tomgången. Blev acceptabelt när man skruvade ner tomgången men lite lägre kan man ändå önska att den gick.
I januari blev det sen att jag ville ha något till lilla monstertrucken. En takkorg för 1700 spänn köpte jag från en herre på blocket som tidigare haft den till sin Mercedes G-Wagon. Ännu har inte den fått tagit plats på taket då jag inte har tänkt ut hur jag ska fästa den.
Åretruntdäck som inte håller luften helt och saknar grepp vid förhållandevis lite is/snö har gjort att den inte rört sig för mycket i vinter. Men då det varit asfalt framme så har den fått rulla. Upptäcktes ganska snabbt att bromsen på vänster bak blev för varm för att det skulle vara normalt. En snabb koll av bromsoket avslöjade att kolven inte gick tillbaks helt så bromsen låg på hela tiden. Så ett nytt bromsok samt bromsbelägg för båda bakbromsarna införskaffades och monterades. Nu slipper jag broms-bbq vid körning.
Planen är att byta de nuvarande däcken ganska grova däcken mot mindre grova sommardäck i vår, för att ta ner bränslesuget lite samt förbättra hur den ter sig på asfaltsvägen . Bygga förvaringssystem för att optimera det lilla bagage man har. Snygga till det yttre, rost/bucklor, så gott det går. Byta kamrem, men det överlåter jag till någon som verkligen kan.
(Dyra) Drömmar: Snorkel. Monterad komradio och antenn. Rock sliders. Vinsch. Takräcket: Taktält. Bensindunkar. Spade. High lift.
De drömmarna ligger penga- och kunskapsmässigt lite längre bort.
Bilen ska fungera som en daily driver men också vara äventyrsbil för mig och min flickvän. Både hon och jag pluggar ännu så det är ett budgetbygge. Vill kunna ta med henne på bilsemestrar på samma sätt som mina föräldrar gjort under min livstid. Så vill ha en bil som funkar längs vägen men som även kan utvidga spelplanen med att en bil som kan ta en på lite mer spännande vägar och "campingplatser".
Mycket, mycket text. Hoppas ni orkar läsa. Ville bara täcka allt det som hänt med bilen hittills, vad jag vill med uppnå bilen och lite om min erfarenhet med bilar.
En ung helt ny entusiast som kollat på forumet en tid men först mu bestämt mig för att bli en deltagare. Med väldigt grundläggande kunskaper om bilens anatomi så hjälper det att kolla in sådana här ställen. Har alltid haft ett stort bil intresse speciellt bilar med fart eller med terrängegenskaper men i valet av min första bil så vann terrängbilsvärlden. Hoppas på att utvecklas så mycket att jag kan fixa till ett respektabelt hemmabygge jag med.
I november förra året (2016) åkte jag iväg med familjen och tittade på och även köpte en Mitsubishi Pajero SWB från 1996. Några bucklor och rost vid stänkskärmarna men fin för sin ålder på andra rostbenägna ställen, en varvräknare som funkar väldigt sällan(lösning?), strax över 19000 mil på mätaren. När den startades kall så dog den om man inte låg och varvade ett tag tills den blev varm samt gick ryckigt på låga växlar. Hoppades på att det var tomgångsmotorn. Pappa beställde en billig från Kina som landade på posten för oss att hämta ut. En snabb operation på bilen och den startade galant utan att dö. Skönt när allt går rätt. Går fortfarande ganska ryckigt på låga växlar dock. Gick också lite högt på tomgången. Blev acceptabelt när man skruvade ner tomgången men lite lägre kan man ändå önska att den gick.
I januari blev det sen att jag ville ha något till lilla monstertrucken. En takkorg för 1700 spänn köpte jag från en herre på blocket som tidigare haft den till sin Mercedes G-Wagon. Ännu har inte den fått tagit plats på taket då jag inte har tänkt ut hur jag ska fästa den.
Åretruntdäck som inte håller luften helt och saknar grepp vid förhållandevis lite is/snö har gjort att den inte rört sig för mycket i vinter. Men då det varit asfalt framme så har den fått rulla. Upptäcktes ganska snabbt att bromsen på vänster bak blev för varm för att det skulle vara normalt. En snabb koll av bromsoket avslöjade att kolven inte gick tillbaks helt så bromsen låg på hela tiden. Så ett nytt bromsok samt bromsbelägg för båda bakbromsarna införskaffades och monterades. Nu slipper jag broms-bbq vid körning.
Planen är att byta de nuvarande däcken ganska grova däcken mot mindre grova sommardäck i vår, för att ta ner bränslesuget lite samt förbättra hur den ter sig på asfaltsvägen . Bygga förvaringssystem för att optimera det lilla bagage man har. Snygga till det yttre, rost/bucklor, så gott det går. Byta kamrem, men det överlåter jag till någon som verkligen kan.
(Dyra) Drömmar: Snorkel. Monterad komradio och antenn. Rock sliders. Vinsch. Takräcket: Taktält. Bensindunkar. Spade. High lift.
De drömmarna ligger penga- och kunskapsmässigt lite längre bort.
Bilen ska fungera som en daily driver men också vara äventyrsbil för mig och min flickvän. Både hon och jag pluggar ännu så det är ett budgetbygge. Vill kunna ta med henne på bilsemestrar på samma sätt som mina föräldrar gjort under min livstid. Så vill ha en bil som funkar längs vägen men som även kan utvidga spelplanen med att en bil som kan ta en på lite mer spännande vägar och "campingplatser".
Mycket, mycket text. Hoppas ni orkar läsa. Ville bara täcka allt det som hänt med bilen hittills, vad jag vill med uppnå bilen och lite om min erfarenhet med bilar.