Ännu en japan

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

megardt
Hemmastadd
Inlägg: 127
Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12

Re: Ännu en japan

Inlägg av megardt » sön jun 18, 2017 22:40

Bygget ser bra ut! Rostmeck är alltid lite segt.

Om du gillar att ha kyl i bilen är den en bra ide att ha bevakning på en kompressorkyl, drar mindre ström och blir betydligt kallare. Kan dyka upp för lite mindre pengar ibland.

Vill du ha en bil att ut och mosa i terrängen är Terrano inte fel heller, kan nog vara lite billigare än Jeep om inte annat.

Mats
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » sön jun 18, 2017 23:28

megardt skrev:Bygget ser bra ut! Rostmeck är alltid lite segt.

Om du gillar att ha kyl i bilen är den en bra ide att ha bevakning på en kompressorkyl, drar mindre ström och blir betydligt kallare. Kan dyka upp för lite mindre pengar ibland.

Vill du ha en bil att ut och mosa i terrängen är Terrano inte fel heller, kan nog vara lite billigare än Jeep om inte annat.

Mats
Terranon har jag glömt. Den är värd att kolla på. Är det någon som har matnyttig info om den. Att tänka på och så vidare.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Ännu en japan

Inlägg av gubbstrutten » mån jun 19, 2017 8:18

Jag inledde min "offoadkarriär" 1999 med en nästan ny(demobil) Terrano II, den korta med 2.3 lit bensin och manuell låda.
Skruvade upp torsionsstavarna 2½" fram, bytte till 2½" längre fjädrar bak(Biltema ?), lät en smed stuka till en skyddsplåt under fördelningslådan, förstärkte ordinarie skyddsplåt(som hade väl klen infästning i bakkant) samt bytte till Dakar-fälgar skodda med 245/75-15" Cooper Discovery A/T.
Orsaken till bilköpet var att jag tävlade i viltspår med min Labbetik och inte ville gå så långt, som de andra, till startplatsen för proven, som jag var tvungen att göra med Focus-kombin(som blev lite "långrandig" under).
Mycket trevlig, vettig och hållbar bil för DD & lätt offroad.
Tävlade några säsonger med den i Rosersberg och kom i alla fall inte sist(det var för många Suzuki med :rodnar: ).
Väl värd att kandidera inför dig. :tumbup:

B t w så blev det en ny Shogun efter Terranotvåan. Men det är en helt annan historia. :mrgreen:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » ons jun 21, 2017 13:31

Vi har hittat en fin bil. Men problem har dykt upp. Den är obesiktad och avställd. Har inte heller bakstötdämparna. Min bil får max dra 2800kg. Behöver bil som drar 3000kg för den vagn vi hittat. Hittar väldigt få vagnar som får lasta 2210kg. Någon som har någon, helst billig, lösning till oss? Inte för långt ifrån Uppsala
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ännu en japan

Inlägg av mr.christian » tor jun 22, 2017 8:42

Ska du inte investera i en vagn för egen del så hade jag nog kollat med någon som kör bärgningsbil och köpt den tjänsten mot några hundra i fickan när de "ändå har annat i närheten". I annat fall så klarar du förmodligen en bil med tjänstevikt på 2210kg med vissa grejer avplockade och troligen tom tank innebär en TOMVIKT på kanske på under 2100kg. Osannolikt att trailern skulle väga över 700kg... Skulle du ha något hundra kilo överlass så blir det inte mycket böter eftersom det är % på lasten som räknas. Jag hade tömt bilen och släpet på allt löst, reservhjul, ramper m.m. och kört ändå, det kan inte bli många kilo överlass isf.

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » tis jun 27, 2017 11:38

Nu har jag frågor. Om ni skulle köpa en bra och prisvärdig cb radio/komradio för bil samt en ordentlig antenn. Var skulle ni då söka er? Vet ni några bra ställen i Europa som är bra att ha att göra med? Sen också snorkel till min pajero skulle jag vilja ha. Var är bäst att leta sådan? :beer:
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Ännu en japan

Inlägg av Lone Wolf » tis jun 27, 2017 12:56

umeå offroad har snorklar

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » tis jun 27, 2017 19:05

Lone Wolf skrev:umeå offroad har snorklar
Sett det och mejlat för att fråga om de har för min motor. Inte fått svar än och är lite osäker.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » sön sep 24, 2017 12:33

Hej! Nu var det ett tag sen jag skrev något. Har inte hänt jättemycket. Får bli en textuppdatering med få bilder. Har skaffat en billig wish-komradio. Vet inte hur bra den är. Men väntar med att investera i något dyrt innan jag blivit lite mer seriös. Komradion är kombinerad med en firestik-antenn från ebay.

För att göra bilen lite mer personlig så har jag bytt ut mittkonsolen mot en ammunitionslåda. Originallåldan var för liten för att egentligen vara användbar. Inte snyggaste fixningen med den sågade plasten men det gör den lite mer personlig som sagt.
Bild

Sen har jag också byggt en ny hylla för bagaget.
Bild
:beer:
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » sön sep 24, 2017 12:35

Skulle också vilja ha lite tips på nybörjar-resor. Där man får lite overland och off road känsla. I Sverige eller Norge. Jag och min flickvän vill gärna komma igång. Men har inte allt för mycket pengar, utrustning eller kunskap :D
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Ännu en japan

Inlägg av Hill-Willy » sön sep 24, 2017 12:38

Eller varför inte någon som vill åka iväg på en sådan resa i typ en vecka med fler bilar och sällskap och lära ut kunskaperna rent praktiskt :?: :o
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Ännu en japan

Inlägg av Lars 9k » sön sep 24, 2017 12:52

Du kan titta in här och hitta likasinnade.

http://www.overlanding.nu/forum/#" onclick="window.open(this.href);return false;
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Skriv svar