Sida 2 av 2

Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv

Postat: tor maj 18, 2017 19:57
av Grottulf
Nya fjädrar brukar ha "plastpaddar" mellan bladen, så det inte ska gnissla när det fjädrar, skulle det hjälpa tro?
Annars får du väl montera höjningsfjädrar ;)

Nej, jag tycker nog du ska löpa linan ut, och bygga om till länkupphängning [emoji41]

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv

Postat: tor maj 18, 2017 22:07
av brt666
Jo jag har sett de där paddarna men jag tänker att de just bara kan minska friktionen mellan bladen och att de är för tunna och för hårda för att hindra klapprandet.

Länkarmsupphängning är säkert bra men då lär jag väl få regga om bilen?

Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv

Postat: fre maj 19, 2017 8:25
av Grottulf
Ja, de är nog som sagt för att minska gnisslet, men jag tänkte att se kanske dämpar klapprandet lite också...?

Ta bort alla blad utom huvudbladet, så finns det inget som kan klappra längre [emoji3]
Det kräver dock en väldigt bra traction-bar...(typ som ORD:s)
Så det är ju nästan lika mycket jobb som med länkar, men du slipper att regga.

Jag har förresten sett någon snik-variant på länkupphängning på nätet, där man bara har kapat av bladfjädrarna bakom axeln, och använt halva fjädrarna som länkar. [emoji15]
Det lär ju dock kräva en väldigt bra traction-bar också...


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv

Postat: lör maj 20, 2017 10:23
av brt666
Jo jag hittade nu några som är lite tjockare och av gummi så de kanske funkar. frågan är bara om pluppen i mitten av pad:en stämmer med hålen i fjädrarna

http://www.ebay.com/itm/4-PCS-2-inch-Le ... 7R&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Anledningen till att jag så envist försöker behålla bladfjädrarna är att jag inte litar riktigt på Citroen upphängningen och jag vill ha möjligheten att återställa den till original om de skulle gå sönder någonstans långt hemifrån (vilket det rätt ofta gör) genom att ha med mig de vanliga dämparna och montera bort det hembyggda. Dessutom så slipper jag härja med länksystem och traction bars för att få hyfsad stabilitet på grejorna.

Jag inbillar mig att om jag försöker hålla en höjd på citroen upphängningen där bladfjädrarna är avlastade så kommer de inte att inverka särskilt mycket på komforten. Hittills verkar jag ha haft rätt eftersom när jag nu kör över ett sådant där litet kort otäckt fartgupp som tidigare riskerade njurskador så dunkar det fortfarande då man kör över med framhjulen men knappt något alls då bakhjulen går över. Tidigare var det tvärt om (då bilen var olastad) och då har jag inte trimmat in fjädringen ännu utan endast chansat med tryck/volym på klockorna.

Jag ska motbevisa påståendet att "you can't make a truck ride like a caddy"

Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv

Postat: tor aug 02, 2018 12:50
av brt666
Nu har jag installerat citroenfjädring runt om, fyllt klockorna med rätt tryck och även monterat hydractive ventil+klocka i bak för att kunna välja mellan "Sport" och "komfort" läge på suburban, sug på den ni! 8)

Jag har även installerat invändiga manometrar, och nej, de visar inte turbotryck! :twisted:

Bild

Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv

Postat: tor aug 02, 2018 13:47
av Grottulf
Kul![emoji106] Funkar det bra? Blev du av med klapprandet mellan bladen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv

Postat: fre aug 10, 2018 8:19
av brt666
Jodå, det funkar bra men jag ska ta lite resurser i anspråk på jobbet för att bevisa det också! Klapprandet fixade jag med slangklämmor runt runt allt utom huvudbladen i bak. Jag har inte hittat någon lösning för framänden.
Och så klart har man skaffat ett till projekt som kommer ta lite tid...

Bild