GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractive 3
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Nya fjädrar brukar ha "plastpaddar" mellan bladen, så det inte ska gnissla när det fjädrar, skulle det hjälpa tro?
Annars får du väl montera höjningsfjädrar
Nej, jag tycker nog du ska löpa linan ut, och bygga om till länkupphängning [emoji41]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Annars får du väl montera höjningsfjädrar
Nej, jag tycker nog du ska löpa linan ut, och bygga om till länkupphängning [emoji41]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Jo jag har sett de där paddarna men jag tänker att de just bara kan minska friktionen mellan bladen och att de är för tunna och för hårda för att hindra klapprandet.
Länkarmsupphängning är säkert bra men då lär jag väl få regga om bilen?
Länkarmsupphängning är säkert bra men då lär jag väl få regga om bilen?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Ja, de är nog som sagt för att minska gnisslet, men jag tänkte att se kanske dämpar klapprandet lite också...?
Ta bort alla blad utom huvudbladet, så finns det inget som kan klappra längre [emoji3]
Det kräver dock en väldigt bra traction-bar...(typ som ORD:s)
Så det är ju nästan lika mycket jobb som med länkar, men du slipper att regga.
Jag har förresten sett någon snik-variant på länkupphängning på nätet, där man bara har kapat av bladfjädrarna bakom axeln, och använt halva fjädrarna som länkar. [emoji15]
Det lär ju dock kräva en väldigt bra traction-bar också...
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Ta bort alla blad utom huvudbladet, så finns det inget som kan klappra längre [emoji3]
Det kräver dock en väldigt bra traction-bar...(typ som ORD:s)
Så det är ju nästan lika mycket jobb som med länkar, men du slipper att regga.
Jag har förresten sett någon snik-variant på länkupphängning på nätet, där man bara har kapat av bladfjädrarna bakom axeln, och använt halva fjädrarna som länkar. [emoji15]
Det lär ju dock kräva en väldigt bra traction-bar också...
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Jo jag hittade nu några som är lite tjockare och av gummi så de kanske funkar. frågan är bara om pluppen i mitten av pad:en stämmer med hålen i fjädrarna
http://www.ebay.com/itm/4-PCS-2-inch-Le ... 7R&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Anledningen till att jag så envist försöker behålla bladfjädrarna är att jag inte litar riktigt på Citroen upphängningen och jag vill ha möjligheten att återställa den till original om de skulle gå sönder någonstans långt hemifrån (vilket det rätt ofta gör) genom att ha med mig de vanliga dämparna och montera bort det hembyggda. Dessutom så slipper jag härja med länksystem och traction bars för att få hyfsad stabilitet på grejorna.
Jag inbillar mig att om jag försöker hålla en höjd på citroen upphängningen där bladfjädrarna är avlastade så kommer de inte att inverka särskilt mycket på komforten. Hittills verkar jag ha haft rätt eftersom när jag nu kör över ett sådant där litet kort otäckt fartgupp som tidigare riskerade njurskador så dunkar det fortfarande då man kör över med framhjulen men knappt något alls då bakhjulen går över. Tidigare var det tvärt om (då bilen var olastad) och då har jag inte trimmat in fjädringen ännu utan endast chansat med tryck/volym på klockorna.
Jag ska motbevisa påståendet att "you can't make a truck ride like a caddy"
http://www.ebay.com/itm/4-PCS-2-inch-Le ... 7R&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Anledningen till att jag så envist försöker behålla bladfjädrarna är att jag inte litar riktigt på Citroen upphängningen och jag vill ha möjligheten att återställa den till original om de skulle gå sönder någonstans långt hemifrån (vilket det rätt ofta gör) genom att ha med mig de vanliga dämparna och montera bort det hembyggda. Dessutom så slipper jag härja med länksystem och traction bars för att få hyfsad stabilitet på grejorna.
Jag inbillar mig att om jag försöker hålla en höjd på citroen upphängningen där bladfjädrarna är avlastade så kommer de inte att inverka särskilt mycket på komforten. Hittills verkar jag ha haft rätt eftersom när jag nu kör över ett sådant där litet kort otäckt fartgupp som tidigare riskerade njurskador så dunkar det fortfarande då man kör över med framhjulen men knappt något alls då bakhjulen går över. Tidigare var det tvärt om (då bilen var olastad) och då har jag inte trimmat in fjädringen ännu utan endast chansat med tryck/volym på klockorna.
Jag ska motbevisa påståendet att "you can't make a truck ride like a caddy"
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Nu har jag installerat citroenfjädring runt om, fyllt klockorna med rätt tryck och även monterat hydractive ventil+klocka i bak för att kunna välja mellan "Sport" och "komfort" läge på suburban, sug på den ni!
Jag har även installerat invändiga manometrar, och nej, de visar inte turbotryck!
Jag har även installerat invändiga manometrar, och nej, de visar inte turbotryck!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Kul![emoji106] Funkar det bra? Blev du av med klapprandet mellan bladen?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Jodå, det funkar bra men jag ska ta lite resurser i anspråk på jobbet för att bevisa det också! Klapprandet fixade jag med slangklämmor runt runt allt utom huvudbladen i bak. Jag har inte hittat någon lösning för framänden.
Och så klart har man skaffat ett till projekt som kommer ta lite tid...
Och så klart har man skaffat ett till projekt som kommer ta lite tid...
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?